کد خبر 306086
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰

از دیگر تهدیدات اقتصاد وابسته بودن صنایع تولیدی کشور به کشورهای خارجی است که باید در اقتصاد مقاومتی جبران شود.

به گزارش مشرق، نشست «چیستی و الزامات اقتصاد مقاومتی» با حضور داود دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز، 12 اردیبهشت ماه، در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
در ابتدای مراسم دانش‌جعفری با بیان پیشینه جهاد اقتصادی گفت: اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای از سیاست‌هایی است که اکثر آنها به سخنان چند سال اخیر مقام معظم رهبری پیرامون این موضوع باز می‌گردد. همچنین ایشان در سال گذشته به مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور دادند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را تنظیم کنند.  
 
وی افزود: حال سؤال اصلی‌ای که مطرح می‌شود، این است که مفهوم اقتصاد مقاومتی چیست؟ باید عرض کنم که مفهوم مقاومت در بسیاری از علوم مطرح است. منظور از مقاومت استعداد بازیابی و برگشت‌پذیری قبل از هرگونه تهاجم است. اگر پدیده‌ای می‌خواهد در برابر مقوله‌ای مقاومت کند، باید در برابر تهدیدها قوی شده باشد.
 
دانش‌جعفری در ادامه گفت: یک اقتصاد مقاوم اقتصادی است که می‌تواند در برابر شوک‌هایی که وارد می‌شود، مقاومت کند. شوک در اقتصاد می‌تواند ناشی از سیاست‌های داخلی و یا غرض‌ورزی‌های کشورهای خارجی مثل تحریم باشد. اقتصاد مقاوم باید بتواند این شوک‌ها را هضم کند. قلمرو بحث اقتصاد مقاومتی شناسایی حوزه‌های خطرپذیر و پیدا کردن راهکارهایی که بتواند این خطرها را کاهش دهد. در بحث‌های نظری مربوط به اقتصاد مقاومتی دو رویکرد در جهان وجود دارد؛ یکی مدیریت ریسک‌های اقتصادی و دیگری مهندسی مقاومت است؛ به طوری که شوکی به اقتصاد وارد نشود.
 
این عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام گفت: وابستگی در آمد دولت به نفت یکی از تهدیدهای اقتصادی است که حدود 65 درصد درآمد دولت ایران از نفت است. اگر بخواهیم بدانیم این درآمد یک تهدید است یا نه، باید وارد ماهیت آن شویم. در واقع درآمدهای نفتی یک درآمد مطمئن و پایدار نیست؛ چون قیمت آن را ما تعیین نمی‌کنیم و به طور مثال اگر در بودجه قیمت نفت را 100 دلار پیش‌بینی شود و قیمت نفت کاهش پیدا کند، دیگر نمی‌توان بودجه لازم کشور را تأمین کرد و اقتصاد کشور مورد تهدید واقع می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: تهدید دوم که درآمدهای نفتی را تهدید می‌کند، بحث میزان صادرات آن است که در طول تاریخ مشاهده شده همزمان دکتر مصدق و هم در چند سال گذشته مورد تحریم قرار گرفت. پس می‌توان نتیجه گرفت که درآمد نفتی درآمد مطمئنی نیست و باید برای آن جایگزینی پیدا کرد. در زمینه رویکرد دوم که گفته شد باید درآمدهای نفتی خود را دخیره کنیم و در زمان لازم از آن پس‌اندازها استفاده کنیم.
 
وی در پایان گفت: از دیگر مواردی که در مقوله اقتصاد مقاومتی وجود دارد تعدد شرکای اقتصادی است. چون اگر زمانی یکی از این کشورها اقلام مورد نیاز شما تأمین نکرد، شما بتوانید کشور دیگری را جایگزین آن کنید. از دیگر تهدیدات اقتصاد وابسته بودن صنایع تولیدی کشور به کشورهای خارجی است که باید در اقتصاد مقاومتی جبران شود.
 
در حاشیه این نشست از کتاب «چیستی، اهداف و الزامات جهاد اقتصادی» در بیانات مقام معظم رهبری که مجموعه‌ای از بیانات رهبری در تبیین جهاد اقتصادی، اهداف، الزامات و نتایج آن است رونمایی شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس