واردات کشور که طی فصل بهار سه سال گذشته روند نزولی پیدا کرده بود، امسال با جهش شدید صعودی مواجه شده است.

گروه اقتصادی مشرق -آمار جدید گمرک از تجارت خارجی کشور در سه ماه نخست امسال از بازگشت روند افزایشی واردات حکایت دارد.

در حالی که در دو سه سال گذشته روند نگران‌کننده یک دهه اخیر درباره رشد بی‌رویه واردات متوقف شده بود، آمارهای جدید نشان می‌دهد مجددا واردات با سرعت شدیدی رو به افزایش گذاشته است.

طی سال‌های 1384 تا سال‌های 1390 و 1391 روند واردات به کشور به شدت افزایشی بود که سبب سرازیر شدن هزاران کالای لوکس و مصرفی خارجی به کشور شد و به تولیدکنندگان داخلی ضربه اساسی زد. این روال را رهبر معظم انقلاب اسلامی، واردات بی‌رویه خواندند و بارها نسبت به لزوم توقف آن هشدار دادند.

رشد منفی واردات متوقف شد

سرانجام بر اثر تحریم‌های بانکی که طی سال‌های 1390 و‌ 1391 علیه کشورمان اعمال شد و واردات کالا به ایران را دشوار کرد و با توجه به سخت‌گیری دولت در تخصیص ارز برای واردات کالاهای غیراساسی، طی دو سال گذشته از سرعت واردات به کشور کاسته شد.

در همین راستا بود که در 3 ماهه نخست سال گذشته میزان واردات به کشور 26 درصد کاهش یافت که توفیق اجباری اما مطلوبی به حساب می‌آمد.

متاسفانه گویا در ماه‌های اخیر، دوباره سیل واردات بی‌رویه شروع شده است چرا که آمارهای گمرک نشان می‌دهد میزان واردات به کشور در 3 ماه نخست امسال 12ميليارد و 386ميليون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته 35  درصد افزايش يافته است.

به عبارت دیگر، میزان واردات به کشور در 3 ماه نخست امسال به سطح قبل از تحریم‌های بانکی یعنی در اوایل سال 1391 بازگشته است. در سه ماهه نخست سال 1391 میزان واردات کشور 12/7 میلیارد دلار بود که این رقم در مدت مشابه سال 1392 با رویکردی مطلوب به 9/4 میلیارد دلار رسید، اما متاسفانه در سال جاری دوباره روند آن صعودی شده است.

نکته نگران‌کننده‌تر اقلام عمده وارداتی است که همچنان کالاهای اساسی مثل گندم، برنج، ذرت، کنجاله سویا و خودرو در صدر قرار دارند.

طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کشور باید در جهت کاهش وابستگی به واردات کالاهای اساسی حرکت کند.


بازگشت واردات بی‌رویه؛ رشد منفی واردات متوقف شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    0 0
    سه سال قبل خودمون نمیخریدیم یا بهمون نمیفروختن!!!؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس