داوود دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت در گفتگو با روزنامه اعتماد از تکرار این ادعا که دولت های نهم و دهم 700 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته و آن را هدر داده است، انتقاد کرد.

گروه اقتصادی مشرق-اولین وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد، در واکنش به سوال خبرنگار اعتماد که پرسیده بود سیاست های اقتصادی دولت سابق برای کسب رای بوده، پاسخ می دهد: «بايد معناي سياست‌هاي پوپوليستي روشن شود. يعني شما نبايد فكر كنيد اگر دولت‌ها سياستي را اتخاذ كردند كه ممكن است مردم از آن استقبال كنند، لزوما آن سياست پوپوليستي است. به عبارت ديگر، نبايد فكر كنيم كه دولت‌ها بايد سياست‌هايي اتخاذ كنند كه مردم از آن خوش‌شان نيايد. آنچه مرزبندي سياست‌هاي پوپوليستي و سياست‌هاي اصولي و حساب شده را مشخص مي‌كند، در نتيجه آن سياست‌هاست. سياست اصولي، سياستي است كه آثار بلندمدت آن براي اقتصاد، مردم و بنگاه‌ها مثبت است. در حالي كه سياست‌هاي پوپوليستي ممكن است حتي آثار كوتاه‌مدت مثبتي داشته باشد، ولي قطعا آثار بلندمدت آن منفي است.»

بحث درآمد 700 میلیارد دلاری دولت سابق، پوپولیستی استوی ادامه می دهد: «بحث من اين است كه دولت‌ها سياست‌هاي مختلفي را در پيش مي‌گيرند و هر كدام از اينها را نمي‌توانيم فرض بر اين بگذاريم كه اگر موردپسند مردم بود، پس آن سياست پوپوليستي است و اگر مردم بدشان آمد، يعني آن سياست درست است. دولت‌ها بايد كاري را انجام دهند كه از نظر علمي و اصولي درست است و اثر آن در بلندمدت سازنده باشد. در خيلي از موارد، مردم اين درك را دارند و از آن سياست استقبال مي‌كنند، ولي در مواردي هم ممكن است اين كار را نكنند. اين به قاطعيت دولت برمي‌گردد كه اگر سياستي را صلاح دانست، اجرايي كند. اما آنچه معمولا به عنوان سياست‌هاي پوپوليستي مطرح مي‌شود، سياست‌هايي است كه از نظر منطق اقتصادي قابل دفاع نيست ولي ممكن است دولت با اين وجود كماكان بخواهد آن سياست را اجرا كند.»

خبرنگار اعتماد که به مقصودش از سوالات قبلی نرسیده، در اینجا صریح تر می شود و از دانش جعفری می پرسد: «خسارتي را كه سوء‌مديريت‌ها در دولت‌هاي نهم و دهم به اقتصاد كشور زد چقدر مي‌دانيد؟»

دانش جعفری در پاسخ گفته است: «دولت آقاي احمدي‌نژاد هم مثل بقيه دولت‌ها يك سري محاسن و يكسري معايبي داشت. در واقع آنچه به نظر من به دوره آقاي احمدي‌نژاد به عنوان يك انتقاد مطرح مي‌شود، اين است كه نسبت‌به يافته‌هاي حتمي و مسلم كشور كه مربوط به سال‌هاي قبل بود و در واقع نسبت به همه يافته‌ها، يك موضع روشني نداشت و همه اين يافته‌ها را چه مثبت و چه منفي بودند، كنار گذاشت و سعي كرد رويه‌هاي جديدي را ايجاد كند. در حالي كه خيلي از آن يافته‌ها، يافته‌هاي مثبتي بود و بايد تداوم پيدا مي‌كردند... ولي در عين حال نكات مثبتي هم در اين دوره بود كه نبايد آنها از نظر دور نگه داشت، از جمله اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها كه با قدرت اجرا شد. آرزويي كه دولت‌هاي قبلي هم داشتند ولي نتوانسته بودند ساز و كار اجرايي آن را فراهم كنند. البته چه بهتر بود كه نكات انتقادي كه گفتم، اتفاق نمي‌افتاد. اگر اين‌طور بود، قاعدتا يك كار ماندگاري صورت مي‌گرفت كه تاثير شگرفي در اقتصاد ايران مي‌گذاشت ولي خب به يك اصلاحات ناتمام تبديل شد.»

خبرنگار اعتماد در ادامه یکی از ادعاهای همیشگی اصلاح طلبان درباره دولت احمدی نژاد را مطرح می کند، یعنی درآمدهای نفتی: «يكي از مسائلي كه الان مطرح است، اينكه در اين سال‌ها 700 ميليارد دلار پول نفت چه شد؟» که دانش جعفری پاسخ جالبی به آن داده است: «اين يكي از آن سوالات پوپوليستي است كه معمولا خبرنگاران مطرح مي‌كنند. همان‌طوري كه عرض كردم، اشكال سياست‌هاي نفتي ما اين بود كه بخشي از درآمدهاي نفتي به جاي اينكه در جهت تقويت بنيان‌هاي توليد به‌كار گرفته شود، در جهت تامين نيازهاي جاري به‌كار گرفته مي‌شود. اگر برمبناي اطلاعات سال 93 از شما بپرسم پول نفت 93 كجا مي‌رود؟ جواب شما چيست؟ آيا همه پولي كه در بودجه سال 93 مي‌آيد، همان پولي است كه از درآمد صادرات نفت داشته‌ايم؟ بقيه اين پول كجاست؟ در پاسخ خواهيد گفت كه 31 درصد به صندوق توسعه ملي مي‌رود، حدود 14 درصد هم به خود شركت نفت مي‌رسد زيرا شركت نفت خود را از محل درآمدهاي صادرات نفت اداره مي‌كند و مثل بقيه ادارات بودجه جاري ندارد پس بنابراين 45 درصد درآمد نفت به اين بخش‌ها مي‌رود. 55 درصد بقيه به بودجه دولت ريخته مي‌شود. درنتيجه اگر 100 دلار صادرات نفت داشته باشيم، 55 دلار آن به بودجه واريز مي‌شود. اينكه كل 100 دلار به بودجه ريخته نمي‌شود، نبايد سوال‌انگيز باشد. بقيه 45 درصد نيز حساب و كتاب دارد ولي ممكن است جزييات آن براي عموم منتشر نشود ولي قطعا حساب و كتاب دارد. بنابراين در پاسخ به سوال شما و اينكه سرنوشت 700 ميليارد دلار نفت چه شد بايد بگويم، بين سه مصرف فوق‌الذكر تقسيم شد و نبايد حساب و كتاب همه 700 ميليارد دلار را از دولت پرسيد.»

دانش جعفری همچنین به ادعاهای چندساله اصلاح طلبان درباره اتلاف درآمدهای نفتی در دولت احمدی نژاد هم پاسخ داده و گفته است: «قطعا ديوان محاسبات، سازمان بازرسي كل كشور، مجلس و دولت نظارت در اين قضيه دارند. قطعا هيچ پولي گم نشده است. اگر يك سنت هم گم شود، همه پيگيري مي‌كنند. آنچه همواره انتقاد مي‌شود، نحوه بد استفاده كردن از منابع درآمدهاي نفتي است. منظور اين است كه پول نفت نبايد صرف هزينه‌هاي جاري دولت شود. بايد صرف سرمايه‌گذاري‌ها شود. اگر در هزينه‌هاي عمراني دولت استفاده شود، بهتر از هزينه‌هاي جاري است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    عالی گفتی. افرین. ننگ بر دروغ و کلاشی
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    من از احمدی نژاد متنفرم
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    ادعای رسیدن قیمت نفت از 30 دلار به 100 دلار هم دروغه؟
  • علی حقجو ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    پوپولیت خودتی
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    قربون آدمي كه ميتونه منطقي استدلال كنه نه با حب و بغض جناحي و سياسي
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    موتوا بغیظیکم
  • sbu ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    اگر گرایش های سیاسیت را کنار بگذاری امکان ندارد به این نتیجه برسی.تنفر من و شما و دوست داشتن ما باید برای خدا باشد.
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    1 0
    نفت سیاست احمدی نژاد گرون کرد یادمه شبی که دکتر هلوکاست رو انکار کرد نفت یکدفعه 5 دلار گران شد ولی امروز با امدن زنگنه نفت در حال ارزان شدن است ایران از 50 سال پیش یکی از مراجع قیمت گذاری نفت بود قبل انقلاب امریکا با ایجاد اتحاد نفتی بین ایران ، عربستان و ونزوئلا نفت را مدیریت میکرد و در دوره احمدی نژاد اتحاد ایران و ونزوئلا که دو کشور با تولید بالا هستند قیمت نفت را به سمت گران شدن مدیریت میکردند
  • ناشناس ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    از نظر افساد طلب ها در 8 سال گذشته مشکلات کشور به دلیل سوء مدیریت بوده !!! اما حالا به دلیل تحریمهاست !
  • ناشناس ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    1 0
    دکتر احمدی نژاد عشق است .
  • سیدمهدی موسوی ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    یادمون نرفته احمدی نژاد از بچه های مدرسه هم می پرسید در قالب پرسش مهر که با اضافه درآمد پول نفت چه کنیم ؟؟؟ یادش بخیر جناب دانش جعفری در اوایل وزارت احمدی نژاد در ایام نوروز مصاحبه کردند که الان جامعه توهم دارد و عملا" تورم نداریم !!!!!! همون جا بود که من از ایشان متنفر شدم که برای بقا در ساختار وزارت خانه چطور چشم بر حقیقت بسته جناب دانش جعفری بخش عمده مخاطب رسانه های اینترنتی سواد مطالعه دارند و عموما تحصیلات آکادمیک از قضا در حوزه اقتصاد دارند
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    اینهمه جاده و اتوبان اینهمه کارخانه و بیمارستان در دولت احمدی نژاد ساخته شد اینارو نمی بینند؟!!!
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    چرا حرف شمارو باور کنیم ؟ چاقو که دسته خودشو نمیبره !
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    نوع مصرف مردم رو هم درنظر بگیرید. زمان اقای خاتمی سبد خانوار خیلی خیلی محدود بود. اینترنت - موبایل- کامپیوتر- خودرو - لوازم خانگی لوکس - رستوران - فست فود - کافی شاپ - مسافرت و ... هیچکدوم جزو هزینه های خانوار نبود اما الان هست. برای نمونه : کل خودرو های موجود در کشور تا سال 80 فقط 1.5 میلیون دستگاه بود اما الان حدود 20 میلیون خودرو در کشور داریم.
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    دکتردانش جعفری ممنون از صداقتت هم دکتر احمدنژاد وهم شما آدم خوب و کار بلد هستید موفق باشید
  • مهدی ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    اوه خدای من، یعنی کل دولت و بودجه عمومی کشور 55 درصد، اونوقت شرکت نفت هم به تنهایی 14 درصد بهش میرسه؟ خب چرا باید اینطوری باشه؟ چرا باید شرکت نفت بودجه ای خارج از بودجه عمومی کشور داشته باشه؟ مگه خون کارکنان شرکت نفت یا پروژه های شرکت نفت از بقیه رنگین تره؟ مگه اگر بیان توی بودجه عمومی کشور چه مشکلی پیش میاد که اینطوری به طور مستقیم 14 درصد رو برمیدارن؟ مگه با زیاد شدن و کم شدن قیمت نفت، مخارج شرکت نفت کم و زیاد میشه که باید درآمدش به صورت درصدی باشه؟ من که نمیفهمم!
  • جعفر ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    در پاسخ به ناشناس اول و تایید حرفهای ناشناس دوم: اگه یادتون باشه تو جریان انتخابات اقای غرضی هم به این نکته اشاره کرد که وزیر نفت و دولت میتونه تو قیمت نفت تاثیر بذاره. دقت کنید قیمت نفت از آغاز این دولت روند کاهشی به خودش گرفته و به نظر نت اگه همین روند سیاست خارجی دولت ادامه داشته باشه، نفت تا 40 یا 50 دلار هم پایین میاد و این به نفع آمریکاست. اتفاقی که در دولت اصلاحات هم افتاد و نفت به بشکه ای 12 دلار رسید و دولت مجبور شد برای اداره کشور دست به یه سری کارا مثل فروش کارت پایان خدمت بزنه.
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    عربستان در این امر پس دخیل نیست، صادرات بالای عربستان برای فشار به روسیه و ایران باعث کاهش قیمت شده. الان نزدیک به یک ساله که از چرخه تولید نفت خارج شدیم
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    همین حرفت اصل جناحی بود!
  • علی ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    اگر حرف ایشان مبنا باشد و مبنای تزریق 55 درصد را بپذیریم؛ حداقل 400 میلیارد دلار پول نفت غیر از باقی صادرات به بودجه دلار واریز شده است . آیاخود این رقم کم نیست!!
  • بهروز ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    من نمی دانم چرا احمدی نژاد رو ول نمی کنن. الان در گذشت مرحوم مرتضی پاشایی رو هم میگن کار احمدی نزاد بوده.!!!.. سایت عصر ایران رو ببینید
  • ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    به جهنم!
  • حامد ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    پس چرا احمدی نژاد که استاندار هاشمی برید دسته خودش رو برید؟
  • عبدالهی ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    نابغه جان همش که نمیره به جیب کارکنان وزارت نفت! میدونی 14 درصد پول نفت یعنی چی؟! دقیقتر متن رو مطالع کن ، "14 درصد هم به خود شركت نفت مي‌رسد زيرا شركت نفت خود را از محل درآمدهاي صادرات نفت اداره مي‌كند و مثل بقيه ادارات بودجه جاري ندارد" برای اداره صنعت نفت نه برای حقوق کارکنانش!
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    ناشناس 15:44 مگه تو دولت های قبلی جاده، اتوبان، بیمارستان و ... احداث نشده؟؟؟ ضمناً اون دولت ها با نفت 10 - 20 دلاری ساخت و ساز می کردن و قطعاً اونها هم سهم وزارت نفت و صندوق توسعه ملی (ذخیره ارزی) رو کنار گذاشتن. اتفاقاً حرف خود آقای دانش جعفری کاملاً پوپولیستی بوده که البته تأثیرش کاملاً روی مخاطبان مشرق نیوز (که عموماً دارای سواد اقتصادی و سیاسی ضعیف هستن) کاملاً مشخصه. ببخشید مجبور شدم صریح صحبت کنم. می تونید منتشر نکنید.
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    اگر یک سنت هم بی حساب و کتاب جابجا نمیشود ایشان به عنوان کارشناس خبره اقتصاد لطف کنند درباره بدهی بیش از 2 میلیارد یورویی ب ز که به تاید تمام ارگان های نظارتی رسیده و هیچ امیدی برای بازپرداختش نیست نظرشون رو بفرمایند
  • عمو ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    ناشناس بی سواد ۲۳:۲۴ دقیقا بر عکس ادعای دروغ تو بر اساس گفته های بایزید مردوخی رئیس هیئت امنای حساب ذخیره ارزی تو دولت خاتمی همه نوع کاری میکردن تا از حساب ذخیره بکنن و موفق هم بودن. و دقیقا بر عکس ادعای دروغ تو احمدی نژاد بعد از تشکیل صندوق توسعه ملی به منابع اون دست نزد اما بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور دولت فعلی در اولین سال رسیدن به قدرت ۴.۱ میلیارد دلار از منابع صندوق رو در اسفند ماه پارسال بدون مجوز مجلس برداشت کرد و هنوز هم جایگزینش نکرده. در ضمن فهم این نکته خیلی ساده ست که ممکنه شما یه دونه جاده بسازی یا ۵۰ تا اما در هر دو حالت جاده ساختی. و بعلاوه عزیز دل بی سواد من وقتی قیمت نفت میره بالا قیمت همه محصولات و کالهای وارداتی هم که اغلبشون مواد اولیه و تجهیزات کارخانجات و تاسیسات نفتی هستن میره بالا بنابراین وقتی قراره سنجیده بشه باید با قدرت خرید دلار به نسبت قیمت طلا در بازارهای جهانی یا نسبت به سبد کالاهای اساسی رد بازار جهانی سنجیده بشه. خوب وقتی خودت بی سوادی و فقط توی جو رسانه های "نخبه پروری" که نخبه هایی مثل خودت رو تربیت میکنن که همیشه از گوش علیل و از دهن آماده هستن تحویل جامعه میدن زندگی میکنی انتظار فهم این مسائل ساده خیلی زیاده نه؟ میبخشی مجبور شدم صریح صحبت کنم ولی ظاهرا نیازه بی سوادی و ناتوانی شماها بعضی وقتا جلوی چشمتون قرار بگیره
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    وقتی قمیت نفت افزایش پیدا میکنه قیمت کالاهای وارداتی هم به همون نسبت افزایش پیدا میکنه
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    همین؟
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    خوب استاد علم اقتصاد میتونی به من بگی وقتی قیمت نفت افزایش پیدا کرد قیمت کالاهای وارداتی که از قضا اغلب اونها کالهای واسطه ای بودن چه وضعیتی پیدا کرد؟ لابد خبر داری کشورهایی که منابع میفروشن تا روزگار بگذرونن هیچ وقت با افزایش درآمد ناشی از منابع به رونق نرسیدن. لابد اسم بیماری هلندی و نفرین منابع به گوشت خورده نه؟ یا نکنه فرض میکنی اگه دولت دیگه ای بود خیلی بهتر از این منابع استفاده میکرد؟
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    خیلی استدلالت عالی بود الان همه تحت تاثیر شدیم شما نخبه ها رو باید قرنطینه کنن دست کسی بهتون نرسه انصافا.
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    عزیز دلم سرمایه گذاری های نفت یبه شدت هزینه بر هستن نکنه فکر میکنی یه کلنگ میزنن به زمین نفت میجوشه میاد بالا؟
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    غیر از باقی صادرات؟ به نظرت مثلا پول صادرات فرش میره تو جیب دولت استاد؟
  • علی اکبر غوریانی IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    درامد ده سال صادرات نفت 700ملیارددلارنمی شود اقای احمدی نژاد درمدت ریاستش آیا صدملیون دلارصادرات نفت داشته یک چیزی بگو احمدی نژاد که ب راخراب کردن دولت قبلی که خراب کردی باورمرم بشود700ملیارد دلار فکرنکم آز اول انقلاب چنین پولی راهمه دولته ا آز صادرات نفت داشته باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس