کد خبر 319452
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱

دو تن از سناتورهای جنگ طلب آمریکایی خواستار کناره گیری نخست وزیر عراق شدند و از دولت اوباما خواستند تا عراق را بمباران کند.

به گزارش گروه بین الملل مشرق، دو تن از سناتورهای جنگ طلب آمریکایی خواستار کناره گیری نخست وزیر عراق شدند و از دولت اوباما خواستند تا عراق را بمباران کند.

دو نفر از سناتورهای آمریکایی به بهانه پیشرفت دیوانه وار شبه نظامیان گروه تروریستی داعش در عراق خواستار به راه افتادن کمپین جدید بمباران عراق و کناره گیری «نوری المالکی» نخست وزیر عراق شدند.

راشاتودی گزارش داد که «دایان فاینستاین» و «جان مک کین» سناتورهای آمریکایی هستند که از دولت کشورشان خواسته اند بار دیگر در عراق مداخله کند و این بار گروهی از تروریست های داعش که مجموعه ای از شهرهای عراق را تصرف کرده اند را بمباران کند.

فاینستاین سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای کنگره آمریکا در این باره گفته است: من فکر می کنم که مهم ترین چیز این است که ما در حال حاضر اقدامی مستقیم را علیه داعش که در حال حرکت به سمت بغداد است، اتخاذ کنیم و مانع از این شویم که این گروه به بغداد وارد شود.

مک کین، سناتور جمهوریخواه آمریکایی از ایالت «آریزونا» نیز از ایده حملات هوایی به عراق حمایت کرده است.

بر اساس این گزارش، مک کین و فاینستاین هر دو از ضرورت تغییر نظام عراق حمایت کرده و دولت مالکی را به عدم توانایی در کنترل و مهار شورشیان در این کشور متهم کرده اند.

درحالیکه مجلس کشور عراق در دسامبر سال 2010 میلادی نوری المالکی را برای دور دوم به عنوان نخست وزیر این کشور تعیین کرد، سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا خواستار کناره گیری وی و جایگزین شدن دولت مالکی با یک دولت آشتی جو شده است.

این سناتور آمریکایی مدعی شده است: بر اساس تمام آن چیزی که شنیده و خوانده ام و می دانم، آقای مالکی نمی تواند آشتی و تلفیق را در آن کشور (عراق) ایجاد کند.

سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا نیز ضمن اعلام حمایت خود از ایده فاینستاین مبنی بر کناره گیری مالکی، اعلام کرده است که دولت اوباما باید نمایندگان خود را به بغداد بفرستد تا با مالکی کار کنند و به او بگویند که باید کناره گیری کند و یک دولت ائتلافی روی کار بیاید.

راشاتودی نوشت که به نظر می رسد که سیاست سرسختانه و انعطاف ناپذیری که قانونگذاران آمریکایی جنگ طلب علیه عراق اتخاذ کرده اند، همزمان با سیاست تندرویی که دولت عربستان سعودی در پیش گرفته است، منطق باشد زیرا سلطنت مطلق سنی ریاض نیز همواره بزرگ ترین مخالف تمام نظام های مسلمان و شیعه در خاورمیانه و از جمله نظام سوریه و عراق بوده است و به همین دلیل است که ریاض نه تنها حامی اصلی گروه های جهادگرای داعش بلکه طرفدار بسیار دیگری از گروه های جهادگرای رادیکال و افراط گرا در عراق و سوریه بوده است.

علاوه براین، براساس گزارش جدید ارائه شده توسط «مرکز پیشرفت آمریکا»، دولت واشنگتن باید خود را برای عملیات های محدود مبارزه با تروریسم علیه داعش آماده کند که این عملیات ها شامل حملات هوایی احتمالی نیز می شود؛ مرکز پیشرفت آمریکا که سازمانی با روابط نزدیک با کاخ سفید است، به دولت اوباما تاکید کرده است که باید از عراق در برابر از هم پاشیدگی حفاظت کند و یک کمپین نظامی را علیه داعش و سایر گروه های افراطی فراهم سازد.

با این حال، هنوز تمام قانونگذاران آمریکایی برای استقبال از ایده به راه انداختن سومین جنگ آمریکا در عراق آماده نشده اند.

بر اساس این گزارش، «سوزان کالینز» سناتور جمهوریخواه آمریکایی از ایالت «مین» بحث کارآمدی حملات هوایی علیه داعش در عراق را زیر سؤال برده و اعلام کرده است که اگر ناتو در عراق بود، داعش نمی توانست مشکلی در این کشور به وجود بیاورد.

از طرف دیگر، «ران پل» نماینده سابق کنگره آمریکا با انتقاد از سیاست هارجی فعلی کاخ سفید، از اوباما به دلیل مداخله احتمالی در عراق انتقاد کرده و اعلام کرده است که مقامات دولت آمریکا نمی توانند بپذیرند که آنها در حمله به عراق اشتباه کردند و بنابراین، می خواهند تقصیر تحرکات داعش در عراق را به گردن عقب نشینی نظامیان آمریکایی از این کشور بیندازند.

این در حالیست که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز اخیرا اعلام کرده است که اینکه عراق در حال خروج از کنترل است،‌ نتیجه حمله سال 2003 میلادی عراق و انگلیس به این کشور است؛ لاوروف گفت که وحدت عراق زیر سؤال رفته است و علت وقوع تروریسم این حقیقت است که نظامیان اشغالگر در عراق هیچ توجهی به پروسه های داخلی سیاسی در این کشور نداشتند و کمکی به گفت و گوهای ملی نکردند و صرفا به دنبال منافع خود بودند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس