کد خبر 511856
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹

رئیس پژوهشکده صلح و رفاه آمریکا موسوم به «ران پل» طی یادداشتی با اشاره به فقدان استراتژی واحد در دولت آمریکا اعلام کرد که کاخ سفید دچار نوعی دوگانگی شخصیتی شده و به اختلال روانی «اسکیزوفرنی» مبتلا شده است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری اسپوتنیک طی گزارشی نوشت: اعضای دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا نتوانسته‌اند در خصوص استراتژی واحد در ارتباط با بحران سوریه به توافق برسند و طی روزهای اخیر اظهارات متنقاضی را مطرح کرده‌اند.

سیاست خارجی اجرایی آمریکا همواره طی سال‌های اخیر به دلیل فقدان استراتژی واحد توسط کارشناسان غربی مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گفته «دانیل مک‌آدامز» رئیس پژوهشکده صلح و رفاه آمریکا موسوم به «ران پل»، اظهارات متناقض سیاستمداران آمریکایی که هر چند روز یکبار به وضوح به گوش می‌رسد، نوعی اختلال‌روانی را تداعی می‌کند که می‌تواند آن را «اسکیزوفرنی کاخ‌ سفید» نامید.

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در پایان گفت‌وگو با «سرگی لاوروف» همتای روس خود از ایجاد تغییرات جدی در سیاست خارجی آمریکا در قبال سوریه خبر داد و در گفت‌وگو با رسانه‌های روس اعلام کرد که آمریکا و متحدان آن در آرزوی سرنگونی رژیم «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیستند و به گفته آقای مک‌آدامز، این خبر چیزی بود که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران آن را با تیتر «اسد می‌تواند بماند» مخابره کردند.

با این وجود به عقیده تحلیلگران «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا طی کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود اظهارات دیگری را ایراد داشت و از هرگونه حمایت از وزیر خارجه آمریکا سرباز زده و اعلام کرد که «اسد نمی‌تواند بماند و باید برود» و این دقیقا همان مفهوم «دوگانگی شخصیتی» دولت آمریکاست.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه گذشته در پایان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این شورا در نیویورک به اتفاق آراء قطعنامه‌‌ای را در خصوص برقراری آتش‌بس و آغاز فرآیند انتقال سیاسی در سوریه تصویب کرد.

در این نشست که به ریاست جان کری وزیر خارجه آمریکا و رئیس دوره‌ای شورای امنیت برگزار شد، همه 15 عضو شورا به قطعنامه 2254 رأی مثبت دادند تا این سند به اتفاق آرا به تصویب برسد.

در این قطعنامه بر لزوم حفظ «حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی» سوریه تأکید و از شرایط مردم سوریه ابراز نگرانی شده است. 

این قطعنامه با تمجید از توافقات صورت گرفته در نشست سوریه در وین، از همه طرف‌ها خواسته که به اصول مورد توافق در سند وین، از جمله پایبندی به وحدت،‌ استقلال و شاخصه غیرقومیتی آن، پایبند بمانند.

این سند با بیان اینکه معارضه سوری باید تا حد امکان فراگیر باشد، تأکید کرده که معارضان باید موضع خود را بر اساس توافقات صورت گرفته در نشست‌های مسکو و قاهره و به نحوی اتخاذ کنند که امکان آغاز فرآیند سیاسی فراهم شود.

قطعنامه مصوب شورای امنیت ضمن تأکید بر لزوم مبنا قرار گرفتن توافقات نشست‌های ژنو وین، از بان کی مون دبیر کل سازمان ملل خواسته است که طرف‌های سوری را «برای مذاکرات رسمی در مورد یک فرآیند انتقال سیاسی منطبق با بیانیه ژنو، بیانیه 14 نوامبر 2015 گروه پشتیبانی سوریه و با هدف رسیدن به یک راهکار سیاسی پایدار برای بحران، در اسرع وقت، با تاریخ هدف اوایل ژانویه» گردهم آورد.

این قطعنامه آغاز یک «فرآیند سیاسی تحت رهبری سوری‌ها» به کمک سازمان ملل، برای رسیدن به یک «حاکمیت معتبر، فراگیر و غیرقومیتی» در یک بازه زمانی 6 ماهه و تعیین یک جدول زمانی برای تدوین قانون اساسی جدید را خواستار شده است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل همچنین از «انتخابات‌‌های آزاد و عادلانه، منطبق با قانون اساسی جدید که باید ظرف 18 ماه» تحت نظارت سازمان ملل و بر اساس «بالاترین استانداردهای بین‌المللی شفافیت» و با حضور تمام مردم سوریه از جمله اتباع خارج‌نشین این کشور برگزار شود، حمایت کرده‌اند.

این قطعنامه هم راستا با بیانیه وین و ژنو و با توجه به «ارتباط نزدیک میان آتش‌بس و فرآیند سیاسی موازی» از «آتش‌بس سرتاسری در سوریه اعلام حمایت» و اعلام کرده است که این آتش‌بس باید «زمانی که دولت سوریه و معارضین گام‌های ابتدایی به سمت انتقال سیاسی تحت نظر سازمان ملل را آغاز کردند»، شروع شود. 

اعضای شورای امنیت از دبیر کل سازمان ملل و نماینده ویژه وی در امور سوریه خواسته‌اند که برای برقراری آتش‌بس در سوریه وارد عمل شود و رایزنی با طرف‌های مختلف را آغاز کند. از اعضای گروه موسوم به حمایت از سوریه نیز خواسته شده که به طرف‌هایی که در آن‌ها نفوذ دارند، برای پایبندی به آتش‌بس فشار آورند. 

قطعنامه مصوب، با تأکید بر لزوم نظارت و راستی‌آزمایی آتش‌بس در سوریه، از دبیر کل خواسته است که ظرف یک ماه گزارشی را در مورد ساز و کارهای ممکن برای انجام نظارت، به شورای امنیت ارائه کند. از کشورهای عضو نیز خواسته شده است که به فرآیند کمک کنند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس