کد خبر 332150
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳

یک خبرگزاری انگلیسی ناکامی دولت واشنگتن در تضمین آتش بس پایدار بین حماس و اسرائیل را نشان دهنده کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه تلقی کرده است.

 به گزارش گروه بین الملل مشرق، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی به کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه پرداخته و نوشته است که ناکامی دولت واشنگتن در تضمین برقراری یک آتش بس قطعی بین حماس و اسرائیل در نوار غزه با وجود دو هفته تلاش دیپلماتیک شدید آمریکا در این مسیر، منعکس کننده پویایی جدید منطقه ای است که در آن از نفوذ آمریکا به عنوان قوی ترین مهره جهانی و همچنین تعداد متحدان محدود این کشور کاسته شده است.

بر اساس این گزارش، زمانی که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ 21 جولای سال جاری میلادی واشنگتن را به قصد تلاش برای متوقف کردن جنگ بین اسرائیل و حماس ترک کرد، بیش از 400 فلسطینی کشته شده بودند که بیشتر آنها نیز غیرنظامی بودند؛ در این بین آمار کشته های اسرائیل نیز 20 نفر گزارش شد که 18 نفر از آنها نظامی بودند.

اما تقریبا دو هفته بعد و بعد از دیپلماسی به کار گرفته شده توسط کری در قاهره، بیت المقدس، رام الله، تل آویو و پاریس و همچنین تماس های تلفنی که در این مدت توسط آمریکا برقرار شد، تعداد تلفات فلسطینی ها تقریبا سه برابر شد و دو توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل نیز نقض شدند و خشونت ها شدت گرفتند.

رویترز نوشته است که چالش های دیپلماتیک واشنگتن به دلیل فرسایش جایگاه آمریکا در خاورمیانه پیچیده تر شده است؛ از طرف دیگر، سایر عوامل موثر در این بین شامل دیپلماسی ناآزموده آمریکا و تنش هایی است که بین مهره های بزرگ جهان عرب ایجاد شده است؛ مهره هایی که درگیری غزه را جنگ نیابتی حماس و متحدان اسلامی آن تلقی می کنند.

«دنیل کورتزر» سفیر سابق آمریکا در اسرائیل و مصر در این باره می گوید: تردیدی نیست که نفوذ آمریکا در جهان عرب کاهش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، به دلیل عدم تمایل آمریکا برای مداخله در جنگ داخلی سوریه و همچنین اعمال فشار ناکام کری برای برقراری یک صبح گسترده تر بین حماس و اسرائیل که در ماه آوریل با شکست روبرو شد و از طرف دیگر به دلیل بی ثباتی های فعلی در عراق آن هم با وجود گذشت یک دهه تهاجم آمریکا در این کشور، از اعتبار دولت واشنگتن کاسته شده است.

رویترز در ادامه نوشته است که مذاکرات هسته ای آمریکا با ایران نیز به نگرانی اعراب از دوستی مجدد تهران و واشنگتن دامن زده است.

سفیر سابق آمریکا در اسرائیل و مصر تاکید دارد که آمریکا درک کاملی از پیچیدگی های منطقه ندارد و برخی از کشورها با رسیدن به این درک، به این نتیجه رسیده اند که می توانند بدون پرداخت هزینه ای، از واشنگتن سرپیچی کنند.

رویترز در ادامه به اتفاق اخیری که پیش از دیدار کری و همراهان وی با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در تاریخ 22 جولای رخ داد اشاره کرده است؛ کری و همراهانش پیش از این دیدار، مورد بازبینی بدنی قرار گرفتند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس