کد خبر 318477
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷

بسیاری از انسان‎ها زمانی که متوجه می‎شوند، فردی در زندان بوده یا هست، نسبت به خانواده وی نگاه منفی پیدا می‏کنند که این برای بسیاری از خانوده‏های آنها زجرآور است.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، شاید در اطراف هرکدام از ما افرادی باشند که به دلایل مختلف در زندان هستند. در این صورت ناخودآگاه فکر ما درگیر وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده‎های آنها می‏شود، این موضوع در شرایطی جدی‎تر می‎شود که فرد زندانی سرپرست خانوار هم باشد.

* مردم نسبت به خانواده افراد زندانی نگاه منفی دارند

بعد از خود زندانی، خانواده‎های این افراد نخستین کسانی هستند که در هر زمینه‏ای به آنها ضربه وارد می‎شود و مشکلات مختلفی برای آنها به وجود می‏آید، بنابراین برای این افرادعواقب منفی به وجود می‏آید. بسیاری از انسان‎ها زمانی که متوجه می‎شوند، فردی در زندان بوده یا هست، نسبت به خانواده وی نگاه منفی پیدا می‏کنند که این برای بسیاری از خانوده‏های آن‎ها زجرآور است.

برخی از مردم در کمک به زندانیان نیز تردید می‎کنند، اما خانواده‎های زندانیان نیازمند حمایت همه‌جانبه هستند، چرا که این افراد اکثرا جزو اقشار آسیب‎پذیر جامعه محسوب می‎شوند و نباید از سوی جامعه طرد شوند.

ضرورت پرهیز از نگرش منفی به خانواده‌ زندانیان

ضرورت پرهیز از نگرش منفی به خانواده‌ زندانیان

* خانواده زندانیان به حمایت و توجه همه مسئولان و مردم نیاز دارند

صبا افخمی همسر یکی از زندانیان بروجردی در این خصوص در بروجرد گفت: خانواده زندانیان به حمایت و توجه همه مسئولان و مردم نیاز دارند، زیرا از این بابت به ما ضربه‎ سنگینی وارد شده است.

وی افزود: اگر کسی غیرعمد و ناخواسته مرتکب جرمی شود، نباید با او مانند یک تبهکار رفتار کنیم، زیرا در برخی موراد ما شاهد این هستیم که مردم به ما نگاه منفی دارند و ما را طرد می‎کنند.

افخمی یادآور شد: نباید جرایم عمدی با غیرعمدی را یکی بدانیم، زیرا در برخی موارد  فرد از روی غیرعمد و به علت یک اشتباه به زندان می‏افتد که این موارد نمی‏تواند، دلیلی بر طرد شدن خانواده وی در جامعه شود.

*حادثه هیچ‏گاه خبر نمی‏کند

وی با اشاره به اینکه همسر وی به علت تصادف و قتل غیرعمد به دام زندان دچار و در پشت آن بندها به سر می‏برد، ادامه داد: حادثه هیچ‏گاه خبر نمی‏کند، زیرا ما هیچ وقت انتظار این را نداشتیم که خود از خانواده‏های زندانیان باشیم.

*با زندانی شدن همسرم اقوام رفت‏و آمد ما را ترک کردند

افخمی اظهار داشت: تا قبل از زندانی‏شدن همسرم ما نیز مانند همه مردم زندگی می‏کردیم و خوشبخت بودیم، اما بعد از این اتفاق اقوام و آشنایان هم رفت و آمد با ما را قطع کرده‎اند. این پیشامد تحت اختیار همسرم نبوده، بنابراین نباید دلیلی بر قطع ارتباط اقوام با ما می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: خانواده یک زندانی تنها از نظر مالی نیاز به حمایت و کمک ندارد، بلکه آنها دوست دارند، همواره مورد هم‌دردی قرار گیرند تا بتوانند این مشکل بزرگ را تحمل کنند.

*با زندانی‏شدن یک فرد همه اعضا خانواده زندانی می‎شود

م. گودرزی همسر یکی دیگر از زندانیان بروجردی در بروجرد در این خصوص گفت: زمانی که سرپرست خانواده‎ای به دلایل مختلف در زندان به سر می‎برد، خانواده آن فرد در جامعه زندانی می‏شوند. من به سختی کار پیدا کرده‏ام، چون مردم دید بدی نسبت به من پیدا کرده‏اند و فکر می‎کنند، من نیز مانند همسرم مجرم هستم.

*برای ادامه زندگی و آرامش فرزندم در خانه‏های دیگران کار می‏کنم

این شهروند بروجردی گفت: همسرمن به حبس ابد محکوم شده و تمام مسئولیت مراقبت از فرزندان به دوش من افتاده که همین امر باعث شده برای ادامه زندگی و تربیت صحیح فرزندانم در منازل‏ مردم کار کنم.

گودرزی در ادامه متذکر شد: پیدا کردن کار، کسب اعتماد و جلوگیری از انگ‎های اجتماعی مردم کار دشواری است، اما این تنها بخشی از مشکلات خانواده یک زندانی است.

*فرزندان افراد زندانی از سوی همسالان خود مورد تحقیر قرار می‏گیرند

وی افزود: فرزندان یک زندانی از لحاظ روحی در شرایط سختی به سر می‎برند و از سوی هم‌سالان خود همواره مورد تحقیر و تمسخر قرار می‏گیرند. وقتی یک دانش‏آموز به صورت مداوم مورد تحقیر هم‌سالان خود قرار گیرد، این امر موجب افت تحصیلی و در نهایت ترک تحصیل وی می‎شود.

*یک هزار و 100 زندانی غیر عمد در زندان‏های بروجرد وجود دارند

دادستان بروجرد در این زمینه در بروجرد گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان یک‌هزار و 100 زندانی جرایم غیرعمد در زندان بروجرد به سر می‏برند که بخش عمده‏ای از آنها سرپرست خانواده هستند.

مصطفی جعفری با بیان اینکه خانواده‏های این زندانیان با معضلات مالی زیادی مواجه هستند، افزود: محبوس بودن طولانی‌مدت سرپرست خانوار و حضور نداشتن آنها در کنار اعضای خانواده مشکلاتی در همه زمینه‏های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای خانواده زندانی به وجود می‏آورد.

* انجمن حمایت از زندانیان در بروجرد راه‏اندازی شده است

دادستان بروجرد خاطرنشان کرد: خانواده زندانیان باید مورد حمایت قرار گیرند، زیرا ممکن است دیگر اعضای خانواده هم برای تأمین نیازهای مالی خود مرتکب جرم شوند. مجازات‏های جانشین حبس می‏تواند از نابهنجاری در جامعه جلوگیری کند که دستگاه قضایی کشور نیز بر آن تأکید دارد.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه به منظور حمایت از بزهکاران و خانواده‏های آنها انجمن حمایت از زندانیان در بروجرد راه‏اندازی شده، تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی این انجمن بازسازی شخصیت زندانیان پس از پایان مدت حبس به منظور جلوگیری از وقوع مجدد جرم از سوی آنها است.

جعفری با اشاره به اینکه این انجمن می‏تواند، حدود 80 درصد از رفتار زندانیان را اصلاح کند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بودجه دولت به این بخش اختصاص پیدا نمی‏کند، بنابراین حمایت خیرین می‏تواند در پیشبرد اهداف انجمن حمایت از زندانیان و جلوگیری از وقوع جرایم و آسیب‏های اجتماعی کمک زیادی کند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس