گزارشگر ان.بی.سی در این مستند 6 قسمتی معتقد است دو عامل مذاکرات محرمانه در سطح مقامات رده بالا میان ایران و آمریکا و استفاده از شبکه های اجتماعی، سبب شده تا دو کشور از آستانه جنگ به میز مذاکره برگردند.

گروه جنگ نرم مشرق- شبکه خبری ان.بی.سی در گزارشی باعنوان «دیپلماسی توئیتری» به بررسی روند مذاکرات هسته ای در دولت روحانی پرداخته است.

شبکه ان.بی.سی در این مستند 6 قسمته، بخش هایی از مصاحبه های اختصاصی خود با حسن روحانی و محمدجواد ظریف را منتشر کرده است.

این گزارش معتقد است دو عامل مذاکرات محرمانه در سطح مقامات رده بالا میان ایران و آمریکا و استفاده از شبکه های اجتماعی، سبب شده تا دو کشور از آستانه جنگ به میز مذاکره برگردند.

تاثیر دیپلماسی توئیتری در مذاکرات هسته‌ای + فیلم // در حال ویرایش

گزارش ان.بی.سی از 6 قسمت چند دقیقه ای تشکیل شده است. بخش اول گزارش، به روند روابط ایران و کشورهای غربی در دولت احمدی نژاد اختصاص دارد. ان.بی.سی مدعی است سیاست خارجی و دفاعی ایران در دوران دولت قبل، احتمال بروز جنگ را افزایش داده بود که با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، این احتمال، کاهش یافت.

این شبکه آمریکایی انتخاب محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران را پیام مثبتی برای غرب می‌داند چرا که ظریف چهره آشنایی برای غربی‌ها است، خصوصا آن که او نیمی از زندگی‌اش را در آمریکا گذرانده است.

ان.بی.سی، آغاز جریان جدید سیاست خارجی ایران را پیام ظریف در شبکه توئیتر در 4 سپتامبر سال گذشته (13 شهریور 1392) مبنی بر تبریک سال جدید یهودیان، پیام دختر نانسی پلوسی سناتور آمریکایی به ظریف و سپس پاسخ متقابل ظریف می‌داند.

ان.بی.سی این ماجرا را آغاز دیپلماسی توئیتری ایران در دوره دولت روحانی عنوان کرده است.

تاثیر دیپلماسی توئیتری در مذاکرات هسته‌ای + فیلم // در حال ویرایش

بخش دوم گزارش ان.بی.سی به انتخاب روحانی و وعده های و شعارهای انتخاباتی او درباره رفع محدودیت ها، افزایش آزادی ها و کاهش سانسورهای اینترنتی اختصاص یافته است.

گزارشگر ان.بی.سی با اشاره به مصاحبه خود با روحانی 6 هفته پس از انتخاب او به عنوان رئیس جمهور ایران، از مواضع وی درباره بهبود روابط ایران و آمریکا استقبال کرده است. ان.بی.سی ویژگی‌های جالب توجه روحانی را تحصیل در غرب و سخن گفتن به زبان انگلیسی (بر خلاف رئیس جمهور سابق) پیش از شروع مصاحبه معرفی می‌کند.

در ادامه این بخش، به مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در کشور عمان و کپی‌برداری حامیان روحانی از فیلم تبلیغاتی اوباما اشاره شده است و از آن به عنوان نشانه دیگری از تمایل دولت جدید به نزدیک شدن به آمریکا قلمداد شده است.

بخش سوم گزارش ان.بی.سی به حضور روحانی در اجلاس سازمان ملل و تماس تلفنی وی با اوباما و مذاکرات وزرای خارجه دو کشور اختصاص یافته است؛ وقایعی که برای اولین بار در دهه های اخیر رخ داده است و نشانگر اتفاقات جدیدی در روابط دو کشور است. پیام توئیتری روحانی درباره مذاکره تلفنی با اوباما نیز مورد توجه ان.بی.سی قرار گرفته است.

ان.بی.سی از فشار صهیونیست ها به آمریکا پس از این وقایع خبر می دهد که سبب تغییر لحن مجدد آمریکا علیه ایران و ابراز ناخرسندی ظریف از آن شد. مخالفت اعضای کنگره با بهبود روابط با ایران، دیگر مسئله مورد توجه ان.بی.سی است.

تاثیر دیپلماسی توئیتری در مذاکرات هسته‌ای + فیلم // در حال ویرایش

مخالفت با سیاست روحانی در داخل ایران که ان.بی.سی آنها را تندروها می خواند، بخش دیگری از این گزارش است. این شبکه آمریکایی همچنین از تابلوهای «صداقت آمریکایی» نیز تصاویری نشان می دهد و آن را بخشی از فشار منتقدان روحانی می داند؛ فشارهایی که به اعتقاد ان.بی.سی، پایان ماه عسل دولت روحانی بود.

بخش های چهارم تا ششم گزارش ان.بی.سی به سه دور مذاکرات هسته ای تیم ایرانی به ریاست ظریف با گروه 1+5 اختصاص دارد.

بخش چهارم گزارش ان.بی.سی به دور اول مذاکرات ژنو اختصاص دارد. گزارشگر ان.بی.سی در جریان مذاکرات ژنو با ظریف و شرمن گفتگوهایی کرده که هر دو نسبت به نتایج مذاکرات ابراز امیدواری می کنند.

بخش پنجم گزارش ان.بی.سی به دور دوم مذاکرات ژنو اختصاص دارد که مذاکرات به علت کارشکنی‌های فرانسه، در آستانه شکست قرار گرفت؛ با وجودی که ظریف در گفتگو با ان.بی.سی نسبت به آن ابراز خوش بینی کرده بود.

بخش ششم گزارش ان.بی.سی به مذاکرات نهایی ژنو اختصاص دارد که به انعقاد توافق ژنو منتهی شد و ظریف در پیام توئیتری خود آن را اعلام کرد و صفحه توئیتر روحانی نیز از آن اعلام رضایت کرد.


برای دانلود قسمت‌های دوم تا ششم روی تصاویر زیر کلیک کنید

تاثیر دیپلماسی توئیتری در مذاکرات هسته‌ای + فیلم // در حال ویرایش

تاثیر دیپلماسی توئیتری در مذاکرات هسته‌ای + فیلم // در حال ویرایش

تاثیر دیپلماسی توئیتری در مذاکرات هسته‌ای + فیلم // در حال ویرایش

تاثیر دیپلماسی توئیتری در مذاکرات هسته‌ای + فیلم // در حال ویرایش

تاثیر دیپلماسی توئیتری در مذاکرات هسته‌ای + فیلم // در حال ویرایش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی90085 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    البته چند جای این متن اشتباه است یکی اینکه تغییر لحن آمریکامتاسفانه فقط ایران بصورت یکطرفه تغییر لحن داشته است.....
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    اگه یکی از این تعریفها رو از احمدی نژاد کرده بود واقعا چه بلایی سر احمدی نژاد میامد؟!
  • میترا1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    من نمیدونم چه اصراریه از داخل و خارج میخوان القا کنند که تا قبل از اومدن این دولت ایران در استانه ی جنگ بودده وحالا خطر رفع شده !!! ور حالیکه ام یکا در ضعیف ترین موضع خودش بوده و هست و توان شروع هیچ جنگی را نداشته و نداره خوبه که رسانه ها تو این زمینه اطلاع رسانی کنند تا دشمن سوء استفاده نکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس