دیپلماسی عمومی، اثرگذاری یک دولت بر افکار عمومی ملت­ های دیگر است، در حالی که بالغ بر 90 درصد پست­ های ارسالی بر روی صفحه فیس بوک آقای ظریف، به زبان فارسی بوده و تنها چند پست معدود به زبان انگلیسی وجود دارد.

گروه جنگ نرم مشرق - یکی از ابتکارات دولت تدبیر و امید حضور فعال اعضای کابینه ­ی آن در شبکه اجتماعی فیس بوک بود. اگرچه در جریان رقابت­ های چند دوره انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مجلس، هواداران و ستادهای کاندیداها در این شبکه فعالیت داشتند، اما حضور اعضای کابینه دولت برای اولین بار اتفاق می­‌افتاد. حضوری که برای چند هفته تیتر رسانه­ های مکتوب و مجازی شد.

نام چند عضو کابینه و مقام دولتی در این میان مطرح شد که در پی ایجاد صفحات جعلی و هک شدن صفحه یک وزیر و قرار گرفتن مطالب ضد نظام بر روی آنها، همچنین طرح مباحثی پیرامون قانونی یا غیرقانونی بودن این عمل، دولت تصمیم گرفت فعالیت در فیس بوک را برای کابینه تعطیل کرده و تنها وزیر امورخارجه در راستای برقراری دیپلماسی عمومی اجازه پیدا کرد حساب­ های کاربری فیس بوک و توئیتر خود را حفظ کند. اگرچه این حساب­ها هنوز به صورت رسمی و از سوی شبکه­ های اجتماعی میزبان تائید (Verify) نشده اند، اما به هر حال در انتساب آنها به محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه دولت یازدهم تردیدی وجود ندارد.

صفحه فیس بوک ظریف هم اکنون پذیرای بالغ بر 235 هزار لایک می­باشد. این صفحه اگرچه در سال 2009 میلادی متولد شده اما به تازگی موافقان و مخالفان بسیاری پیدا کرده است، به خصوص پس از آنکه وزیر امورخارجه در شبکه توئیتر، عید یهودیان را به دختر نانسی پلوسی، تبریک گفت.

موافقان، فعالیت ظریف در فیس بوک را در امتداد دیپلماسی عمومی خردمندانه­  دولت یازدهم و نیز عاملی برای ایجاد نگاهی واقع بینانه می­دانند، چرا که یکی از نقدهای جدی ظریف به سیاست خارجی ایران در سال­ های حضورش در سازمان ملل، مسأله­  کم اطلاعی بوده و در نتیجه او به این عقیده رسیده است که باید در دیپلماسی واقع بین بود. این عده تسلط ظریف به زبان انگلیسی را امتیازی ویژه برای او می­دانند که حتی منتقدین غربی را نیز به اعتراف واداشته است.

در کل وزیر امورخارجه کنونی ایران برای انعکاس دیدگاه ­های خود به انتظار درخواست مصاحبه­ رسانه­ ها نبوده و به صورت مستقیم نظراتش را برای مخاطبان داخلی و خارجی منتشر می­کند، زیرا بر این باور است که امروز علاوه بر اقتصاد، احساسات نیز جهانی شده است و نحوه ارائه­  دیدگاه­ ها در ایجاد نفوذ و آسیب پذیری در سطح بین المللی موثر است.

در نگاه موافقان اینکه ظریف از نخستین روز بازگشتش به وزارت امور خارجه و سپس سفرهایش تصاویری را منتشر می­کند، برنامه­ کاری خود در سفرها را شرح می­ دهد، به علت وقفه در به روز رسانی صفحه عذرخواهی می­کند و ... همه نشان دهنده تمایل او به ارتباط به مردم کشورش و نیز ارتباط با جامعه جهانی به موازات آن است.

برای بسیاری از مخاطبان فضای مجازی فعالیت ظریف در فیس بوک امری نو و مهم است. پیش از این هیچ وزیری برنامه­ ی کاری خود از صبحانه تا شام را برای آنها تعریف نکرده بود. نه تنها در فضای مجازی که در دنیای واقعی نیز این اتفاق امری نادر و بسیار عجیب است.

جدید بودن این اقدام باعث شد کاربران استقبال بسیار خوبی از صفحه ظریف داشته باشند، کودک 14 ساله، استاد دانشگاه، اقلیت­ های قومی و مذهبی، معارضان جمهوری اسلامی، روشنفکران و ... همه گی از صفحه­ ی وزیر امورخارجه استقبال کردند.

اما بر خلاف موافقانی که این اقدام را گامی مثبت در راه ارتقای دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران و در حقیقت بهبود وجهه ­ آن نزد دولت­ های غربی می ­دانند، صفحه فیس بوک وزیر امورخارجه  در حوزه دیپلماسی عمومی قرار نمی ­گیرد.

دیپلماسی عمومی، اثرگذاری یک دولت بر افکار عمومی ملت­ های دیگر است، در حالی که بالغ بر 90 درصد پست­ های ارسالی بر روی صفحه فیس بوک ظریف، به زبان فارسی بوده و تنها چند پست معدود به زبان انگلیسی وجود دارد.

اما سوال اصلی اینجاست که مگر انبوه پست­ های فارسی قصد اعمال دیپلماسی عمومی در قبال مردم فارسی زبان افغانستان، تاجیکستان و امثالهم را دارد و یا صرفاً این صفحه پل ارتباطی شخصی وزیر امورخارجه با کاربران فیس بوک است و ظریف همچون سایر اعضای این شبکه اجتماعی، صفحه­  خود را به روز کرده و رویدادهای روزانه و تصاویر خود را اشتراک می­گذارد؟

اگر هدف تعامل وزیر امورخارجه با دوستداران صفحه اش می­باشد، چرا توسط موافقان از این کار به دیپلماسی عمومی تعبیر می ­شود؟ و حتی دولت به علت برقراری دیپلماسی عمومی در کنار تعطیل کردن صفحه فیس بوک دیگران، به ظریف اجازه داد صفحه خود را حفظ کند؟

موافقان رسانه ه­ای فیس بوک ظریف و افرادی که در صفحه­ ی او نظر می­گذارند، معتقدند این صفحه به درک صحیح ظریف از افکار عمومی و اتخاذ سیاست­ های اعتدال گرایانه کمک می­ کند. پیشتر نیز اشاره شد، این صفحه برای رسیدن به نگاه واقع بینانه­ ای است که کم اطلاعی مانع از دست یافتن به آن می­ شود.

این موضوع قدری غیرطبیعی به نظر می­رسد که یک وزیر 53 ساله که مدام بر روی سابقه ­ ارزش مند او تأکید می­ شود، از نظرات مردم طبقات مختلف اجتماع در حوزه تخصصی خود بی خبر باشد و یا به نظر عوام جامعه برای تصمیم گیری نیاز داشته باشد.

برای نمونه درباره مسائلی مانند کمک ایران به فلسطین و لبنان و یا بحران سوریه، آیا رئیس دستگاه دیپلماسی کشور به شبهات رایج پیرامون این حوزه در میان مردم جامعه آگاه نیست؟

آیا برای اطلاع از این نظرات یک تیم کارشناسی پاسخ نیاز وزیر محترم را نمی­ دهد؟

آیا پژوهشگران و محققان متخصصی در این زمینه صاحب نظر نیستند تا بتوانند انواع و اقسام بازخوردهای مردمی را پیرامون یک موضوع فهرست کنند؟

آیا ضروری است که نظرات کاربران عام و غیر متخصص و افرادی که خود دچار شبهه اند در صفحه رسمی وزیر امورخاجه درج شده و به گسترش آنها دامن بزند؟

آیا به راستی بالاترین مقام سیاست خارجی جمهوری اسلامی نیاز به پاسخ فیس بوک بازان برای تبیین رابطه بین جنگ و اهداف انسان دوستانه در جهان کنونی دارد؟


چندی پیش دکتر محمود سریع القلم، استاد دانشگاه شهید بهشتی در مصاحبه با سایت تابناک درباره دستمایه نظرات عوام و غیرمتخصصینِ جامعه قرار دادنِ موضوعات تخصصی از جمله سیاست خارجی چنین گفت: « معقول آن است که توازنی بین تمامی وجوه داخلی و بین‌المللی برقرار کنیم. هم طراحی این راهبرد و هم اجرای آن محتاج سیاستمدارانی با دانش و علاقه‌مند به خاک است. بد نیست عملکرد مائو و حزب کمونیست چین بین سال‌های ۱۹۷۵ ۱۹۶۵ را با دقت بخوانیم. سیاست خارجی را از خیابان‌ها جمع کنیم. به پوپولیست‌ها بگوییم بروند کتاب بخوانند و کمتر سخن بگویند.»

به علاوه ایشان در پایان سال 91 در میان پیشنهادات خود برای سال 92، پیشنهاد دادند افراد در مواردی که تخصص و اطلاع کافی ندارند، سکوت اختیار کنند: « عبارات من نمی‌دانم، من اطلاع ندارم، من به اندازه کافی اطلاع ندارم، من مطمئن نیستم، من باید سئوال کنم، ... ، اجازه دهید من در این رابطه سکوت کنم، فردا پس از مطمئن شدن به به شما خبر می‌دهم، هنوز این مساله برای من پخته و سنجیده نیست و مشابه این عبارات در ادبیات عمومی ما، بسیار ضعیف است. تصور کنید اگر بسیاری از ما این گونه با هم تعامل کنیم، چقدر کار قوه قضائیه کم می‌شود. چقدر زندگی ما اخلاقی‌تر می‌شود و از منظر توسعه یافتگی چقدر جامعه تخصصی‌تر می‌شود. در چنین شرایطی، خبرنگار تلویزیون در مورد برنامه هسته‌ای، نظر راننده تاکسی را نخواهد پرسید. اقتصاد‌دانی که یک مقاله پزشکی را خوانده، خود‌درمانی نخواهد کرد و شیمی‌دانی که هر روز روزنامه‌ها را می‌خواند در مورد آینده اقتصاد ایران و وضعیت سیاسی چین اظهار نظر نخواهد کرد؛ چه سکوتی برقرار می‌شود!»

البته تبعات فعالیت این صفحه در به رسمیت یافتن شبهات و بدون پاسخ ماندن آنها از سوی وزیر امورخارجه، به علت تعداد بسیار زیادشان، محدود نمی ­شود. یکی از محتمل ترین اتفاقاتی که ممکن است برای صفحه ظریف و شخص او روی دهد، قرار گرفتن در یک مارپیچ سکوت است.

نظریه مارپیچ سکوت (Spiral of silence theory) را دانشمند آلمانی، ایزابت نوئل نئومان، رئیس انجمن جهانی بررسی افکار عمومی طی سال­ های 1978 تا 1980 میلادی مطرح کرده است.

طبق این نظریه هرگاه فردی به علت ترس از واکنش اکثریت، احساس کند که در اقلیت قرار گرفته، احتمال بسیاری کمی برای ابراز عقیده از سوی او وجود دارد. به عقیده نوئل نئومان رسانه­ ها در ایجاد مارپیچ سکوت نقش مهمی بر عهده دارند، چرا که افراد معمولاً موضع رسانه­ ها را موضع اکثریت می­پندارند. در شبکه­ های اجتماعی استفاده از شگردهای روانی برای وادار به سکوت کردن مخالفان از طریق القای اکثریت بودن خود، بسیار دیده می­ شود. عموماً جبهه­ باطل برای روحیه دادن به نیروهای خود و خاموش کردن صداهای حق طلبانه، همواره به اغراق و بزرگنمایی روی می­ آورد.

حال اگر کاربران فیس بوک تصمیم بگیرند مطالبه ­ای غیرواقعی، غیرعقلانی و یا غیر قانونی از وزیر امور خارجه داشته باشند، مطالبه ­ای فراتر از اختیارات و حوزه قانونی آقای ظریف و در صورت محقق نشدن، با به راه انداختن موج فیس بوکی و ارسال ده­ ها هزار نظر، او را مورد هجمه قرار دهند، آیا ظریف مجبور به گرفتن تصمیمی نادرست نخواهد شد؟

آیا کاربرانی که امروز اظهار ذوق و شوق می­ کنند از اینکه نظر آنها را یک وزیر خواهند خواند، چند ماه دیگر نیز همین احساس را خواهند داشت، یا آن روز مطالبات جدی تری را مطرح می­ نمایند؟

مطالبات آینده کاربران ابعاد مختلفی خواهد داشت. برای نمونه هنگامی که رئیس دستگاه دیپلماسی به اشتراک گذاری مطالب و اخبار را وظیفه­ ی خود می­ داند، کابران نیز هر گونه اظهارنظر را حق خود می­ دانند.

در این بین برخی کاربران به راحتی با ایجاد جو روانی منفی علیه طرف مقابل خود، آن را وادار به سکوت کرده و صفحه فیس بوک ظریف را تبدیل به محلی برای اعلام مواضع خلاف عرف و شرع رایج جامعه از سوی خود خواهند کرد.

به مرور زمان مطالبات دوستان فیس بوکی آقای وزیر چهره متفاوتی به خود گرفته و ابعاد گسترده تری پیدا خواهد کرد.

و حتی موارد غیرقانونی نیز در کنار موضوعات خلاف عرف و شرع جامعه، مجال ظهور و بروز پیدا خواهند نمود.

در کنار موارد اشاره شده در بالا، انبوه درخواست­ه ای مربوط به رفع فیلترینگ، جمع کردن گشت ارشاد، مشکلات شهرستان­ها و افرادی نظیر نوجوانی المپیادی که به علت حذف مرحله کشوری، مجبور است کنکور بدهد! و ... بخش عمده­ ای از نظرات موجود در صفحه فیس بوک ظریف را تشکیل می­ دهند.

آنچه که با یکبار مرور صفحه به دست می­ آید تنزل یک جایگاه رسمی دولتی به یک کاربر شبکه اجتماعی که به هر شکل می­توان با او تعامل داشت و عدم وجود مباحثات، اظهارات و صحبت­ های تخصصی حوزه­ سیاست خارجی است.

در واقع صفحه فیس بوک رئیس دستگاه دیپلماسی مملو از افرادی است که تصور می­کنند اگر وزیری در فیس بوک استاتوس کند، انسان دانشمند و بزرگواری است که ضمن اشراف کامل به محیط مجازی وارد آن شده و فرصت دارد تمام نظرات و پیام­ های کاربران را یک به یک مطالعه کند.

افرادی که گویا دسترسی به فضای رسانه­ ای کشور و اخبار تلویزیون، رادیو، رسانه­ های مکتوب و رسانه­ های مجازی ندارند که از اعلام برنامه­ های وزیر مشعوف می­ شوند و باورشان نمی­شود وزیری برنامه­ کاری خود را اعلام نماید! و گویا تصاویر سفرهای او را برای اولین بار مشاهده می­کنند.

با گذشت زمان و مشغله زیاد آقای وزیر در کنار افزایش دامنه­ مطالبات کاربران، طبیعتاً نارضایتی­ هایی در میان آنها شکل خواهد گرفت، که در صورت عدم رسیدگی و کنترل می­ تواند واکنش­ های مختلفی از ترک صفحه و بایکوت آن گرفته تا فحاشی و جنجال سازی را شامل شود.

اما یکی از مهمترین تبعات منفی فعالیت وزیر امورخارجه در فیس بوک پخش شایعه و خبرهای کذب از آن می­ باشد. با توجه به اینکه این صفحه یکبار هک شده، اگر این اتفاق مجدداً تکرار شود و به هر دلیلی و به هر شکلی اختیار صفحه به دست افراد معاند بیفتد، چه کسی پاسخگوی اتفاقات پس از آن خواهد بود؟

در صورت انتشار خبرهایی پیرامون ترور و مرگ مقامات نظام، درگیری­ های مسلحانه­  داخلی بین اقوام، گروه­ های سیاسی و طرفداران افراد یا ارگان ها، شایعه­  جنگ، سقوط کشور، وضعیت اقتصادی، امنیتی یا اجتماعی و مواردی از این دست، چطور می ­توان اثرات آن را در کوتاه مدت خنثی کرد؟

با توجه به اینکه حتی قرار گرفتن یکساعته­ این قبیل شایعات تخریب­ های فراوانی را به دنبال داشته و به سرعت در ابعاد میلیونی در داخل و خارج کشور منتشر خواهد شد.

در سال 88 مایکل لدین (Michael Ledeen) نئو محافظه کار امریکایی در خبری دروغ اعلام کرد مقام معظم رهبری به کما رفته است، نامبرده در سال 85 نیز خبر فوت معظم له را منتشر کرده بود. با توجه به شرایط حساس منطقه، اگر خبری از این دست از طریق حساب کاربری فیس بوک یا توئیتر یک مقام رسمی دولتی پخش گردد، اثرات فاجعه بار آن برای دنیای اسلام و تمام ساکنان منطقه چه خواهد بود؟ همچنین آبروی و حیثیت از دست رفته نظام در داخل و خارج، پس از آن چه گونه بر خواهد گشت؟

از طرف دیگر همچنان مشخص نیست رئیس دستگاه دیپلماسی در راستای تحقق اهداف دیپلماسی عمومی دولت یازدهم بر روی صفحه فیس بوک خود مانور می­ دهد و یا دیپلماسی عمومی صرفاً لفظی است که مجوز حضور آقای وزیر در سایتی باشد که دسترسی به آن از داخل کشور مسدود است.

این درست است که ارتباط مستقیم یک وزیر با مردم می­تواند وجهه مطلوبی در جامعه داشته باشد، اما آقای ظریف به جای یک سایت بیگانه می­توانست از یک شبکه اجتماعی داخی استفاده کرده و یا بخشی از سایت وزارت امورخارجه را به این کار اختصاص دهد.

البته بهتر بود وزیر محترم در کنار به روز رسانی صفحه­ ی خود بازدیدی از سایت­ های سفارت خانه­ های مختلف ایران که هنوز نام وزیر سابق در آنها درج شده نیز می­داشت. به علاوه چنانچه ایشان مایل به ارتباط شفاف با تمام آحاد ملت بود، آیا رادیو و تلویزیون رسمی کشور به او مساعدت نمی­ کردند؟

به هرحال مشخص نیست اگر هدف دیپلماسی عمومی است، چند نفر از اتباع دیگر کشورها تاکنون صفحه ظریف را لایک کرده و یا پست­ های او را باز نشر می­ کنند؟

چند گروه اثرگذار خارجی یا بین المللی در صفحه ظریف تبادل نظر می­ کنند؟

آیا تاثیرگذاری جهانی مدنظر دیپلماسی عمومی در دولت یازدهم به تعامل توئیتری با دختر نانسی پلوسی و به روز رسانی صفحه فیس بوک به زبان فارسی محدود شده است؟

این دیپلماسی است یا صرفاً روابط عمومی فیس بوکی برای وزارت امور خارجه؟

صفحه فیس بوک ظریف در حالی روز به روز پربازدیدتر می­ شود که هنوز چند ماه بیشتر از افشاگری ادوارد اسنودن و همکاری فیس بوک در پروژه پریسم نمی­ گذرد. پروژه­ مخوفی که جهانیان را به وحشت واداشت. آیا وزیر محترم نیز همچون بسیاری از عوام جوامع مختلف که برایشان مهم نیست سازمان امنیت ملی امریکا از آنها جاسوسی می ­کند و تنها چیزی که می­خواهند لذت بردن از اینترنت است و یا چون روشنفکران  وطنی که این جاسوسی­ها را افسانه و خیال می­ دانند، تصور می­ کند جاسوسی سایت­ هایی مانند فیس بوک توهم تندروهاست؟

ابتدایی ترین نوع دیپلماسی عمومی این است که یک مقام دولتی به طور مستقیم با جامعه­ هدف خود صحبت کند.

در زمان ه­ای که برای اعمال دیپلماسی عمومی از دیپلماسی غذایی و یا زیپ دیپلماسی استفاده می­ شود، مقامات دولتی ایران حتی قادر به برقراری ارتباط مستقیم با شهروندان کشورهای دیگر نبوده و ارسال پست فارسی و دریافت نظرات هم میهنان را مصداق دیپلماسی عمومی می­ دانند.

آقای ظریف مقرر کرده اند که در صفحات توییتر به زبان انگلیسی مطلب منتشر کنند که می توان این مساله را مصداق دیپلماسی عمومی دانست اما در هیچ یک از تعاریف دیپلماسی عمومی ارتباط با افراد کشور خود، دیپلماسی عمومی محسوب نمی شود. برای ارتباط با افراد داخل کشور از واژه هایی مانند روابط عمومی و امور عمومی ( public affairs) استفاده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 157
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • Admin ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    درود بر دولت تدبیر و امید... درود بر اعتدال... دکتر ظریف=شاه کلید شیخ حسن!!!
  • ایرانی ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    موقع رای اعتمادهرچی دادزدیم ک آقایون نماینده این آقاموردداره مث بقیه وزرا.گوش نکردن با 202رای فک کنم بش اعتمادکردن.فک کنم واس اینکه گف من مادرویلچریموبرده بودم امام رضا!!!!!!!!!!!!!!! تاوان ندانم کاری بعضیارومابایدپس بدیم... هرچی آبروتودنیاجمع کرده بودیم رفت! آقا من جوون 20 ساله وزیرروشنفکر!!!!!!!!!!!!!(ملاک روشنفکریشون هماهنگی وتطبیق بیشترباغربه!!!!!!)نخوام کی روبایدببینم؟! خسته شدیم ب خدا!یکی یه فکری کنه!من ک دیگه دوس ندارم ایران باشم!دوس دارم زودترازاین جومسموم برم بیرون.برم ضاحیه .اونجامسیحیاشون ب خدا خیلی یاشاخص های اسلام تطبیق بیشتری دارن! ملت تکلیفشون باخودشون معلوم نیس!ب خدا این مسلمونی نیس.قرآن شاخص داده: اشداءالکفار رحماءبینهم... ماهابرعکسیم!دوست غربی ها و دشمن خودمون...
  • نیما ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    اظهارات کوتاه مکتوب ایشان در فیس بوک برد تبلیغاتی بیشتری دارد تا مصاحبه و .... همین که شما دراین مورد تحلیلی نگاشتید؛ خود شاهد این ماجراست.
  • امیر ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    عالی بود
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    ای بابا گیر دادیدها ول کنید دیگه حال همه رو بد کردید!
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    خوبه شاید سانسور سیاسی رو حذف کنه. چه معنی داره که انتقاد از شخصیتهای سیاسی و نظامی و.. دچار سانسور باشه. سانسور از حد و حدود مذهبی نباید فراتر بره و به نظرات جناحی و.. برسه.
  • ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    آیا ایشون مدیر عامل موکت ظریف مصور هم هست؟!
  • احمد مقدم ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    در حال حاضر استفاده از فیلتر شکن در ایران محدودیت دارد . دسترسی به فیسبوک از راه قانونی ممکن نیست پس وزیران قانون شکنی می کنند . وقتی وزیران قانون شکنی می کنند احتمال شکستن سایر قوانین از سوی مردم بیشتر می شود. پس بهتر است برای همه امکان عضویت در فیسبوک فراهم شود یا آقایان وزرا هم صفحات خود را ببندند.
  • ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    واقعیت این است که ایرانیان باید بدانند که مجموعه عمل کننده دیپلماسی دولت یازدهم بیش از آنکه مخاطب خود را طرف خارجی قرار داده باشند ، مخاطب داخلی را هدف قرار داده اند و هدفشان در درجه اول مستحکم کردن پایه های دولتی است که با حداقل رای لازم موفق به تصاحب قوه مجریه شده است و لهذا پایه قدرت خود را به طور بالفعل لرزان می بیند. به عنوان مثال حتی سخنان آقای روحانی هم در سازمان ملل نه برای شنیدن افکار عمومی جهان بود که بر عکس مصرف داخلی داشت و با هدف استحکام بخشیدن به قدرت خود وی در ایران و کسب حمایت نظامیان صورت می گرفت مخصوصا بعد از صحبتهای صریح و موضعگیری قاطع امثال سردار جزایری. توضیح اینکه کافیست دقت کنیم نوع برخوردها و لخن سخنان روحانی و ظریف در دیدار با رسانه های غربی با آنچه در سازمان ملل گفت تفاوت محسوسی دارد بر خلاف احمدی نژاد که معمولا آنچه در سفر استانی می گفت با آنچه به دیپلمات خارجی می گفت یا در صحن سازمان ملل می گفت فرقی نداشت. پس ذوق زدگی برخی عناصر حزب اللهی از سخنان روحانی نشان از عدم دور اندیشی آنان دارد. فیس بوک آقای ظریف را هم باید از همین منظر دید. او تلاش می کند اولا خود را مورد اعتماد اپوزوسیون نظام قرار دهد و ثانیا می خواهد با نشان دادن میزان عقاید مخالف در صفحهع فیس بوک خود ، از آن به عنوان نظر عمومی مردم و تاییدی برای اقدامات ماههای آتی خود استفاده کند که به نوعی ترجمان دیگری از همان راهبر سعید حجاریان در فشار از پایین چانه زنی از بالا می باشد. ظریف با هوشمندی سعی کرده ایت این دو بخش را عملا یکی کند. دیپلماسی عمومی ظریف ظاهرا داخل و مقامات بالای نظام را هدف قرار داده است نه خارجیها را. دقت کنید که مخاطبان فیس بوک در جامعه ما عمدتا بخش لاییک هستند و کاربرد آن در میدان طرفداران نظام بسیار محدودتر است و لهذا این تلاش آقای ظریف برای معرفی بازدید کنندگان به عنوان ملت ایران دارای نوعی انحراف سیستماتیک است. ظاهرا ماههای آینده آبستن حوادث بسیار مهمی است که تاریخ ایران را تا دهه های آینده تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. پس مواظب باشیم.
  • ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    دنیای امروز اقتضات خودش را دارد باید با مردم صحبت کرد نه مثل برخیها که نهارشونو هم با مدیرانشون جدا از کارمندها می خورند
  • ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    در یک برنامه مستند در مورد موضوع هسته ای ایران که در اکثر کشورها پخش شد آقای ظریف برای گرفتن اجازه از غربی ها، جهت به چرخش در آوردن دو تا سانتریفیوژ ناقابل، متاسفانه چهره و شخصیتی متزلزل و ملتمس از یک دیپلمات ایرانی به نمایش گذاشت که درست بر عکس آن چیزی بود که تا به آنروز از او متصور بود. لذا در دنیای سیاست او را چهره ای مرعوب غرب می شناسند و به همین دلیل از انتخاب وی به عنوان وزیر امورخارجه استقبال کردند و پاچه خواران معلوم الحالش به صفحه فیس بوک او مراجعه و سعی می کنند او را سیاستمداری توانا جلوه دهند تا او هم باورش شده و در بزنگاه معامله برایشان مفید فایده باشد.
  • ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    جناب مشرق.. خیلی دوست دارم بدونم الان شما مشکلتون دقیقا کجاست؟ .. ارتباط برقرار کردن جناب وزیر با همزبان های خودش؟ حالا این ارتباط از طریق یه شبکه ی اجتماعی باشه ، چه اشکالی داره؟ .. الان بر فرض اینکه جناب وزیر یه وبلاگ رسمی داشته باشن بازم همچین مقاله ای واسشون اماده میکنید؟ یا کلا شما مشکلتون اینه که جناب وزیر از طریق اینترنت روابط عمومیشون (به قول شما) رو حفظ میکنند؟ همین ادم هایی که کامنت هاشون رو کات کردین و به قول شما خیلی از این حرکت اقای وزیر استقبال کردن، همین ادما توی این ۸ سال گذشته از دولت فاصله گرفتن.. واسه جذب همین ادما با این حرکت کوچیک و کم خرج به جای برگزار کردن سفر های استانی و همایش های انچنانی پر خرج، جای استقبال داره جناب مشرق، نه اینکه راه به راه مقاله پشت مقاله در کوبیدن و زیر سوال بردن این حرکت جناب وزیر.. بر فرض که تعریف شما از دیپلماسی عمومی درست باشه! .. ولی وقتی ما میبینیم بین دولت و ملت مخصوصا جوان ها فاصله هستش، چرا وقتی دولت مردامون سعی دارن این فاصله رو به هر نحوی کم بکنند (با یه گزارش دادن از عملکردشون)، امثال شما راه و بی راه در حال سنگ اندازی هستین؟ به نظر شما یه دولتمرد، اول نباید این دیپلماسی عمومی یا به قول شما برقراری روابط عمومی با مردم کشور خودش رو گسترش بده و به ثبات برسونه؟ من فک میکنم شما با عنوان کردن بحث جاسوسی، کلا با برقراری ارتباط از طریق اینترنت با مردم کشور، مشکل دارین!.. به علت اینکه اگر از شبکه های غیر اجتماعی هم در جهت برقراری ارتباط با مردم استفاده بشه، باز هم احتمال جاسوسی وجود داره.. لطفا موضع خودتون رو کامل مشخص کنید و هی بر علیه استفاد از فیس بوک و توییتر مقاله ندین!
  • رستم ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    حالیش میشد فیس بوک بازی نمیکرد با احترام کامل به دولت کلید مشرق ازادی بیان داشته باش و پخش کن
  • بهروز ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    تا کر شود هر انکس که نتوان دید اگه مردی مشرق منتشرش کن.
  • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    میتونم یه سوالی ازتون بپرسم؟ چرا به جای اینکه همش ازین جور مقاله ها بنویسین، چرا سعی نمکنید مقاله ای بنویسین که تحلیلی از سخنرانی رییس جمهور روحانی در سازمان ملل و بازتاب اون توی جوامع خارجی باشه؟! .. چرا مقاله ای نمینویسین راجع به سخنرانی ایشون در مقایسه با سخنرانی رییس جمهور پیشین؟ اگرچه سخنرانی دکتر روحانی بسیار سنجیده و سیاستمدارانه بود و بیشتر سعی داشته که تندروهای داخلی رو راضی نگه داره (‌مخصوصا در بخش اول سخنرانیشون) نسبت به رای دهندگانشون ، ولی با این وجود شما و امثالهم حتی سعی ندارین موضع خودتون رو عوض کنید و سکوت کردین! چرا؟ بعد از سخنرانی ایشون ، کامنت های مخاطبین سایتتون رو که میخوندم قابل مقایسه با عدم رضایتشون نسبت به عملکرد دولت در چند هفته ی پیش، نیست! شما به جای اینکه به این جور مسائل مهم بپردازین ، در عوض چسبیدین به مسئله ی داشتن اکانت فیس بوکی وزرا!!!!! واقعا شما منصفید؟
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    یه بنده خدایی کامنت گذاشته بود که داره از گشنگی میمره و پول نداره و باقیمونده غذاشو داده به بچه سه سالش. سوال من اینه که این آدم پول فیلتر شکن و اینترنت پر سرعت رو از کجا آورده اگه انقد بدبخته...!! ثانیا من واقعا نمیدونم چرا این ایرادهای سطحی رو از ظریف گرفتین.واقعا سر در نمیارم. یعنی پاسخ دادن به سوالهای شما اونقدرا هم سخت نیست. اگر بحث بر سر « له کردن ظریف » و فشار آوردن برای تعطیل کردن حساب فیسبوکش هست، به نظرم راه زشتی رو در پیش گرفتین. اگر هم واقعا دلتون میسوزه، به نظرم « تیتر 1» شدن چنین تحلیل ضعیفی جای سوال داره.اونم دقیقا زمانی که ظریف تو امریکا داره وظایف دیپلماتیکش رو اجرا میکنه و به پشتوانه رسانه ای و ملی نیاز داره...کارتون بد بود به هر حال. مثه خیلی از کارای دیگتون. ضمنا احمدی نژادی ام و از بعضی رفتارهای خباثت آلود مشرق نسبت دکتر واقعا ناراحتم. امثال مایی که نه به مشایی دلبسته ایم نه عامل خودفروخته غرب و شرق، شک نکنین حلالتون نمیکنیم.
  • صدرا ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    دوره شما تندروه تموم شده، الان دیگه زمان اعتدال و تدبیره
  • مهاجرانی ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    اندک اندک جمع ........ می رسد. بی بی سا
  • اهورا ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    به شما چه؟؟؟ آخه يكي نيست بگه بابا به تو چه؟؟؟ چيه نگران شدي كه كل موافيقن مشرق به اندازه نصف نفراتي كه يكي از پست هاي دكتر رو لايك ميكنن هم نيستن..... دكتر ظريف دمت گرم...آبم قطعه نميتونن به قول محمود بريزن كه اونجا ميسوزه....اگه واقعا بي طرفي اين رو چاپ كن
  • مجید ساویه ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    آیا نوشته های ظریف در فیسبوک دیپلماسی عمومی است؟ اره
  • صرفا جهت اطلاع ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    واقعا خیلی قشنگ کار شده بود این خبر رو خیلی وقت منتظرش بودم که اینو بگم که اینا سعی در سیاه نمایی کشور و نظام دارن و از دشمنان سرسخت رهبری و سپاه و بسیج هستن . همشون جز مرفهین بی درد هستن
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    به نظر من این کار جناب آقای ظریف بسیار زیبا هست.و خود نوعی فرهنگ سازی محسوب میشود و قطعا مردم از رفتار های رهبرانشان الگو برداری میکنند
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    جمع کنید این مسخره بازیارو آقای ظریف شما دارید تو زمینی بازی میکنی که متعلق به ما نیست. چرا از سایت فیس بوک ایرانی استفاده نمیکنید که با عضویت شما سیلی از مخاطب پیدا میکنه و کمر صاحب یهودی فیس بوک رو میشکنه؟ من متاسفم از بعضی نظرات نسنجیده که تو این پست خوندم که در مورد سوریه و فلسطین بود مردم ما باید بدونن که سوریه الان خاک ایرانه و باید ازش دفاع کرد.ما نمیدونیم توی سوریه چه خبره ولی این رو میدونم جنایتکار اونجا کسانی هستند که از بریدن سر شیعه لذت میبرن. هموطن عزیز شیعیان سر بریده میشوند مثل آب خوردن توسط القائده تو به اسد میگی جنایتکار؟؟؟
  • حیدر ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    غرب و مظاهر مدرنیته از قبیل فیس بوک و .... شده مدینه فاضله این دوستان ولی ما خودمون برای دنیا حرف داریم و صاحب ایدئولوژی و گفتمان مبتنی بر قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع) هستیم و نیازی نیست در زمین خودی با غرب به سبک غرب بازی کنیم
  • ali ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    ما همه دکتر رو دوست داریم کارش درسته
  • نیک ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    دلم تنگ شده واسه دیپلماسی عمومی ( اوس محمود) یادش بخیر میگفت: اب بریز اونجا که میسوزه - اینقدر قعطنامه بدین تا قطنامه دونتون پاره شه- اون ممه را لو لو برد- باید بگم زرشک.....وغیره واقعا چهره ایرانی را خوب نشون داد..با دیپلماسی چاله میدونی..
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    خاک بر سرت مشرق
  • احسان ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    ظریف از زبده ترین دیپلمات های ایرانی و استاد ارتباطات و روابط بین الملل است، چنین مقالات انتقادی نشان از خامی و بی تجربگی نویسنده است. ظریف یک پدیده در عرصه سیاست ایران است، باید منتظر بمانید تا اهداف او از ارتباط با مردم در فیسبوک آشکار شود.
  • رضا ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    این کار آقایان به دو دلیل است 1- انحراف ذهن افکار عمومی از خواسته های بر حق اقتصادی شان که درست هم به این علت به دولت تدبیر رای دادن. 2- عدم اعتماد به رسانه های رسمی نظام
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    اگر فیسبوک بد است بس چرا آقایان خودشان استفاده می‌کنند و اگر خوب است پس چرا فیلتر کردند.
  • ریاضی 80 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    با توجه به آنکه اغلب افرادی مذهبی و تابع قوانین نظام به دلیل استفده از فیلتر شکن از سایت فیس بوک استفاده نمی‌کنند. بیشتر کسانی که در این شبکه اجتماعی فعالیت می کنند دیدگاهشان با نظام زاویه دارد. از این رو آن بخش از مقاله تان که در مورد مارپیج سکوت است واقعا قبول دارم. آقای ظریف اغلب موارد در مارپیچ سکوت گرفتار می شوند و چه بسا در آینده در برخی موارد با آنها همگام شوند.
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    همان اولش که گفتی فیس بوک به فازسی هست و فقط چند تا مطلب به انگلیسی هست فهمیدم که هیچ اطلاعی نداری و بر فرض غلط این تحلیل را نوشتی بخاطر همین بقیشو نخواندم . اقایظریف گفتند من در فیس بوک به زبان فازسی و در تویتر به زبان انگلیسی مطلب می نویسم . در ارتباط با نظراتی هم که عکسشو گذاشتی همه اطلاع دارند که چند هزار نظر برای ایشان می گذارند . فکر نکنم کار درستی باشه بین این همه نظرات چند تا نظر به دلخواه خودتان انتخاب کنید و برای اینکه بگیم ما درست می گیم بگیم اینا اینم مدرکش
  • عادل ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    خیلی ممنون به عنوان یک بازدید کننده این مطلب شما رو به ده ها نفر منتقل میکنم
  • رضا ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    خواهشا صفحه ی شخصی خودتون رو حذف کنید جناب ظریف واقعا تحلیل جانانه ای بود ازاول تا آخرشو خوندم اگر این صفحه باقی بمونه ضربه های شدیدی خواهیم خورد
  • امین سیف ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    محض اطلاع دوستان ارزشی!!! دکتر ظریف با توئیتر و به زبان انگلیسی دیپلماسی عمومی رو انجام میدن و با فیس بوک که بیش از 90 درصد ان فارسی هست برای افکار عمومی داخلی استفاده می کنن...شما ببین ایشونبا این کارش چقدر همبستگی داخلی رو تحت تاثیر قرار داد و همفکری ها رو بیشتر می کنه...مشرق جان یک کم اطلاعاتت رو بیشتر کن عزیزم
  • محمد ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    دمت گرم زنده باشی
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    ما 80 میلیون ایرانی هستیم با اندیشه متفاوت قرار نیست همه مثل هم فکر کنیم این کار ظریف خیلی صحیح و منطقی هستش یعنی جوانان می توانند بگن طرز تفکر ما اینطوریست و از خیلی مشکلات اجتماعی جلوگیری میکند
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    اینها همه به نظر من در حد یک آسیب شناسی است و بازهم نمیشه گفت که ایشون صفحه فیس بوک نداشته باشن. خیلی از سیاستمدارا حتی توی آمریکا از شبکه های اجتماعی استفاده میکنن ولی نه به عنوان روش اصلی ارتباطی. به نظرم من بهتر هستش که آقای ظریف تمرکزشون رو بزارن روی سایت وزارت خارجه و سایت شخصی شون و از این سایت ها رو از این حالت کلیشه ای در بیارن و مبنای ارتباط شون به صورت مجازی با مردم قرار بدن. بعد در کنارش میشه از شبکه های مجازی هم برای کمک به جذب مخاطب استفاده کنن.
  • رضا مکانیک سایبری ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    میتونین همین سایت رو بگردین و پیدا کنین . این سایت مثل سایت های اصلاحاتی مثل انتخاب متعصب افراطی نیست که کارهای خوب دولت ها رو هم تخریب کنه .
  • علیرضا ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    اگه مثلا وزیر بهداشت تو جامعه مجازی عضو بود می گفتم اطلاعاتی در رابطه با سازمان های جاسوسی نداره، ولی وقتی وزیر امور خارجه نمیدونه NSA چیه و چی کار میکنه باید فاتجه اون دولت رو خوند ، آقای ظریف کلا اعتقادی به سازمان NSA ندارن ، اگه ادوارد اسنودن طرحهای NSA رو لو نمیداد حتما دوستان دولت کلیدسازان میگفتند این حرفهای یه مشت افراطی ، آقای ظریف اینترنت بستر امنی برای اطلاعات نیست ، شاید هنری کسینجر راست گفته که ظریف دشمن قابل احترامه ، منم هم اگه یه همچین دشمن بی اطلاعی داشتم ، هر روز ازش تقدیر میکردم،
  • ناشناس ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    آفرین حیدرجان! زنده باد متخصص دیپلماسی بر مبنای سیره رسول اکرم(ص) یعنی: دکتر سعید جلیلی
  • علیرضا ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    خداوکیلی چه اعتدال و تدبیری تا الان از این دولت دیدید؟ این دولت که همشون از کارگزاران و اصلاح طلبان هست پس معتدل نیست ، هیچ تدبیری هم تا بحال اندیشیده نشده که کار ساز باشه ، پس این دولت دولت کلید سازان بی کلید است.
  • علیرضا ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    شما به این نکته توجه کن که کل دولت روحانی به اندازه نصف مردمه ، یعنی 50 - 50 طرف دار داره ،کلید هم که به قفل نخورد پس هیچی ، نظر من اینه که آقای ظریف حتما تو رد تیوب هم عضو بشن که نور الا نور بشه
  • علیرضا ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    آقای ظریف رهبر مردم هستن؟؟؟؟؟؟؟ ، رهبری که تو تویتر به زبان انگلیسی متن میزنه بره شیپور بزنه بهتره،
  • حسین ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    دوست همکلاسی ام محمد جواد ظريف خوانساری در سال 55 از ما خداحافظی کرد تا برای تحصيل به آمريکا برود، رنج غربت را تحمل کرد!! و سال های سال بود تا اين که همه سر و صداها بخوابد و در اوايل دهه 70 و شايد کمی زودتر به وطن بازگشت!! يعنی بحمدالله نه صدای گلوله های گارد شاهنشاهی را شنيد و نه گاز اشک آورهای نيروهای ضد شورش شاه را تجربه کرد و نه بمباران ها و موشک باران های هوايی تنش را لرزاند و ... با خيالی آسوده تشريف آورد و يک راست رفت وزارت خارجه تا به ملت خدمت کند!! و اينک آمده تا ...
  • علیرضا ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    نکنه شما که میگید همون ما بیشماریم هست ؟؟؟؟ ما که دکتر رو دوست نداریم.
  • فرزاد ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    اولا آقای ظریف در فیس بوک به زبان فارسی مینویسند و در تویتر به انگلیسی بنابراین بدیهی است که در فیسبوک روی سخن با فارسی زبانان است. اینکه نوشته های ایشان در فیسبوک دیپلماسی عمومی است؟ میرساند که نویسنده مقاله تعریف جامعی از دیپلماسی عمومی ندارند و گرنه اینطور ضعیف تحلیل و نتیجه گیری نمیکرد! توجه داشته باشید بسیاری از کسانی که از داخل و خارج از کشور در صفحه آقای ظریف مشارکت میکنند کسانی هستند که اعتمادشان به نظام سلب شده بود و ارتباطشان را در مشارکتهای اجتماعی که به نوعی منسوب به دولت بوده باشد قطع کرده بوده اند و چنین فضایی آنها را امیدوار کرد و موجب جذبشان شده است. فیسبوک بزرگترین شبکه اجتماعی در جهان است و تعجب میکنم که آنرا با فضاهای بی رونق داخلی مقایسه میکنید! جالب است که حوزه های علمیه از این فضا استقبال کرده اند و شما کاسه داغ تر از آش شده اید. اینگونه یکسویه و مقرضانه نوشتن موجب منزوی شدن رسانه های تندرو میشود البته اگر برای منافع ملی و مردم نان نداشته باشد برای مشرق حتما آب خواهد داشت!
  • بتهوون ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    بچه ها زیاد آش را شور نکنید جلوه اصلاح طلبی همینه دیگه!! به قول حافظ نیک سرشت: درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد نهال دشمنی را برکن که رنج بی شمار آرد
  • سعید ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    خدا پدرتو بیامرزه
  • علیرضا ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    دمت گرم ، ایشون برای دور زدن تحریم ها از فیلتر *** استفاده میکنن و مردم عادی برای مشاهده صفحات غیر اخلاقی LOL
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    ما 80 میلیون ایرانی هستیم با اندیشه متفاوت قرار نیست همه مثل هم فکر کنیم این کار ظریف خیلی صحیح و منطقی هستش یعنی جوانان می توانند بگن طرز تفکر ما اینطوریست و از خیلی مشکلات اجتماعی جلوگیری میکند
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    چه ربطی داشت ؟
  • ناشناس ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    سلام دوستان دو طرف چرا اینقدر خود را عصبانی میکنین خدا نعمت هایش رو به ادمها برای استفاده داده اینترنت وفیسبوک هم از اونها هست واکلو من طیبات هرنعمت خدا باید تا سرحد امکان وبطور مناسب استفاده شود .
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    جوگیری پسرم!شفا پیدا کنی ایشالا فقط این سفر و صحبت ها روبا احمدی نژاد مقایسه کنی دستت میاد. دیگه بی انصاف نباشیم.
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    عزیزم بچه های یه خبر گذاری پول می گیرند تحلیل و تفسیر بنویسند دیگه حالا حسن به نفع تقی حسین به نفع کریم اصولا تو ایران خیلی خیلی کم رسانه داریم که برای رضای خدا بنویسه چون اینجوری دیگه بودجه ها قطع میشه البته این در خیلی از جاهای دیگه دنیا صادقه... ولی خدا اجر بده کسی رو که بدون پیش داوری می نویسه
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    قانونی راجع به فیلتر شکن نداریم فقط یه قانونه که دسترسی رو به منابع اطلاعاتی حفاظت شدوه و .... محدود می کنه که خیلی ها تفسیر و برداشت شخصیشون اینه که فیلتر شکن هم جزو اونه ثانیا در ادارات دولتی رده بالا نیازی به استفاده از این ابزار نیست مثلا به نظرت اینترنت اتاق آقای ضرقامی فیلتره؟خیر پس بحثت از دو جنبه اشتباهه. و نکته بعد اینکه اگر حرفت درست بود مجلس به جای طرح ممنوعیت استفاده وزرا از فیسبوک مطالبه می کرد و به بی قانونی وزرا اعتراض می کرد
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    واقعا منم معتقدم دوره تندروی تموم شده ولی حالا اینکه شما تندرو هستید الله اعلم ولی اگه هستید دورش سر اومده دوره دوره منطق و تدبیره.
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    داداشم از ایران چیزی جز نام باقی نمانده است ....
  • حمید ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    به این میگن گدایی دیپلماسی نه دیپلماسی عمومی!!!!
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    اخوی خدا پدرتو بیامرزه. من خودم احمدی نژادی ام، اما از این تحلیل مشرق خیلی بدم اومد. یعنی یا من واقعا نمیفهمم یا مشرق نمیفهمه. یکی از این دو تاست. این سایت با این نمونه خبراش رسما به شعور ملت توهین میکنه. ضمنا نطق روحانی قوی و خوب و پخته بود. نمیدونم به کی میگید تندرو. اما هرکی به منافع ملی فکر میکنه تندرو نیست.
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    آقا در کل فیسبوک سرزمین سوسولاست.
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    خیلی ساده ای. خداییش وزیری که تا نصف شب تو وزارتخونه می موند رو می گید وزیری با دیپلماسی ضعیف و وزیری که اینقدر سرخوشه که میشینه فیس بوک بازی میکنه رو میگید وزیر موفق!!! این کار ایشون هیچ توجیهی نداره جز جذب حمایت آدمای سطح جامعه. کاری که اگر مشایی به هر شکلی می کرد از نظر همه محکوم می شد.
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    چی؟؟
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    عحب دوره ای! با دویست و پنجاه هزار تا رای که شاید نصفشون مال اینور باشه میگی دوره نصف مردم تموم شده؟ بنازم به اعتدال و صداقتتون! اعتدالت تو حلقت
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    واقعا کی تا حالا دیده یه وزیر آمریکایی اونم در حد وزیر خارجه اینقدر علاف باشه که وقت کنه فیس بوک بازی کنه؟ هر کی صفحه داره میده تیمش مدیرت می کنن نه خودش! عجب گرفتاری شدیما! همه چی شده بچه بازی. حالا اگه مشایی یا احمدی نژاد فیسبوک بازی می کردن چقدر تهمت و فحش میخوردن. دکتر حلالمون کن چقدر پشتت بد گفتیم.
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    نیما جان،جیگر خوندی مطالب بالارو،تا حالا فکر کردی وظیفه وزیر خارجه چی میتونه باشه،یه بار دیگه مقاله رو بخون،آفرین عزیزم!
  • رحیم ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    بین همه نظرات من اینو بیشتر میپسندم
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    شما از يك رسانه اجتماعي غربي اينقدر وحشت داريد كه احساس ضربه خوردن ميكنيد و جرات حضور نداريد !!؟
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    شاه کلیدی که فقط تو قفل فیس بوک میچرخه!!!
  • هم وطن ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    اقایون بجای استفاده از ظرفیتهای وزارت خارجه نشستن پشت رایانه فیس بوک بازی میکنن بهتر وقت گرانبهای وزیر خارجه ایران صرف امور مهمتری ازقبیل تبریک گفتن به یهوذیها بشه خدا اخر عاقبتمونو با این دولت تدبیر فیس بوکی به خیر کنه
  • خودتی ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    نه خدایی این چه راه ارتباطی با "مردم" ایرانه!!؟ چند درصد مردم ایران توی فیس بوک حضور دارن!؟ و از اینایی که حضور دارن چند درصدشون انقلابی هستن!؟ کمتر تو زمین دشمن بازی کنید خواهشا ! جو گرفتشون دیگه! الان مثلا فکر کردن توی فیس بوک که باشن چه اتفاق مهمی افتاده...! جمع کنین بابا! به جای فیس بوک و این کارا بیاین رودرروی مردم مثل محمود حرف بزنین . برین تو روستاها ببینین مردم کجان! فیس بوووووک...! هه!!
  • سید ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    عزیز تو که دوست نداری ایران باشی، من از طرف همه مسلمونای وطن دوست ایرانی بهت میگم، به سلامت! 2- شما چیکاره هستی و تا چه حدی سواد داری که به دکتر ظریف یا مجلس تعیین تکلیف کنی؟ 3. همین احساسی حرف زدنت مشخص میکنه که چیزی از دیپلماسی عمومی و یا .... نمی دونی! آسايش دوگيتي ، تفسير اين دوحرف است با دوستان مروٌت ، با دشمنان مدارا ...
  • انقلابی ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    من پاچه خوار زیاد دیدم اما تو یه پدیده ی ناشناخته ای!!!!
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    واقعا اینکه یه وزیر کشور اسلامی به مردمش درباره کارایی که انجام میده گزارش میده بده ؟؟؟ دکتر ظریف مسلما از شماها که این سایت رو میگردونید بهتر معنی دیپلماسی رو میدونه ای کاش همه وزرا مث ظریف از کارایی که انجام میدن به مردم لحظه به لحظه گزارش میدادن بجای بدگویی از یه دیپلمات قوی بیایید ازش حمایت کنیم . من تو تیم روحانی فقط یه فرد معتدل دیدیم اونم ظریفه
  • میم ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    ظریف جان حیا کن فیسبوکو رها کن!!!
  • انقلابی ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    اق ظریف فیسبوکتو ببند!!!
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    من فكر ميكنم كه نظر شما در مورد اين كه تفاوت بخش سخنان و گفتمان با داخلي ها و خارجي نشان روحيه محافظه كارانه ايشون داره و نوع ديپلماسي هم مصداق همين كار است من هم عكس نظر شما رو معتقدم كه اين تناقض هست كه برخي عناصر خارجي و غربي هم به اين گونه سنخ موضع گيري مشكوك هستند . دوما مردم ايران و قشر متوسط يا هر چيز ديگه اسم شو بگذاريم عمده افرادي هستند كه به اين صفحات سر ميزنند و فقط تشنه ديده شدن و موثر بودن دارن . كه اگه اينها مديريت بشه ما حادثه تلخ 88 رو كمتر مي بينيم و من هم پيشنهاد مي دم كه وزارت خانه هاي غير اقتصادي يا بهتر بگويم به غير از وزارت صنعت و اقتصاد يك صفحه فيس بوك تاسيس كنند نشد يك فيس بوك ملي كه مردم مشكلات خودشون رو اعم از قضايي و اداري مطرح و در حل شدن اون كمك كنن . گاهي در تاريخ مي خونيم كه شاه عباس صفوي يا ... با لباس مبدل در عموم ظاهر مي شدن كه اين كار هم خوبه كه الان با وجود محافظ كمي دشواره ولي ميگم جايي براي حرف زدن و تخليه شدن خوبه و بايد افكار عمومي مديريت و جهت داده بشه . دوست نويسنده بالا خيلي ديد جنگ نرم و سياست زدگي با ديپلماسي و ابعاد بزرگ و عميق علوم اجتماعي
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    حاجی چیزی درباره بچه های حزب الله سایبر میدونی فیس بوک رو حضرت آقا حرام ندونستن پس استفاده اش با توجه به فیلتر بودنش اشکالی نداره هر چند مشرق اینجور چیزارو تایید نمیکنه تا شما هم نری عضو بشی تازه هرکسی هم فیسبوک داره کافر نیست برو رو خودت کار کن بذار بتونی برا نظامت و دینت بتونی تو کفار کار کنی نه بری یه گوشه بشینی
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    شما به فیسبوک فارسی کیا توش عضون ؟؟؟ دیپلماسی عمومی تو یه سایت در پیت نمیشه فیسبوک حدود 1000000کاربر ایرانی داره
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    افرین هر سه قسمتت عالی بود
  • اینو جمله و نتیجه بحث رو موافقم ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    البته تبعات فعالیت این صفحه در به رسمیت یافتن شبهات و بدون پاسخ ماندن آنها از سوی وزیر امورخارجه، به علت تعداد بسیار زیادشان، محدود نمی شود. یکی از محتمل ترین اتفاقاتی که ممکن است برای صفحه ظریف و شخص او روی دهد، قرار گرفتن در یک مارپیچ سکوت است.
  • میترا ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    ظریف داره فکر 4سال بعد را میکنه ! انتخابات 96 !!
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    درود بر شما که واقعیت ها رو میبینید و تعصب ندارید.من هم خودم یک زمانی احمدی نژادی بودم اما .....
  • ميري ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    مگه فيس بوك حرام نيست مثل ماهواره
  • امیر ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    این که وزیر امور خارجه فیسبوک داشته باشه و هرکی هر نظر سطحی که خواست بده مایه ی شرمه مرگ بر دشمنان بشار اسد و مردم مظلوم سوریه « چه این دشمنان ایرانی باشند و چه غیر ایرانی»
  • افشین ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    خواهیم دید سرانجام دیپلماسی که مردم کوچه و خیابان در آن اظهار نظر می کنند چه خواهد شد
  • افشین ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    اگر آمریکا تحریم هاش رو با فیسبوک بازی ظریف برداره که خاک بر سر شخصیت سستش
  • افشین ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    هر وقت کل متن خوندی بیا ارد بده
  • امیر ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    ناشناس حرف بر سر اینه که این وزیر محترم نمی تونه مردم ایران از شبکه های رسمی و داخلی مطلع کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ایران ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    یه لیوان آب بخور اول! بعدشم سعی کن چهار تا خط مینویسی اولا درست و درمون و بدون غلط بنویس! ثانیا ببین با خودت چند چندی و چی می خوای بگی؟ ثالثا آیه قرآن مینویسی درست بنویس نکته آخر اینکه متن بالا رو اگر میخوندی می فهمیدی که نباید تو کاری که علم و آگاهی نداری نظر بدی، آیا اون دویست نفر به اندازه ی شمای مثلا 20 نمی فهمیدن؟
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    ازنظر امثال تو هرکی باشمانباشه تند روهست وهرکی باشه معتدله!!!!!!!!!
  • سید ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    نیما جان انگار مقاله رو نخوندی ها این مقاله در نقد بعه اصطلاح دیپلماسی عمومی آقای به اصطلاح وزیره که نمی دونه دیپلماسی عمومی برای تاثیر بر افکار عمومی سایر کشور هاست نه داخلی ها .
  • سید ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    چه ربطی داره
  • سید ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    می خواهم ازتون بپرسم چند درصد مردم ایران به اینترنت دسترسی دارند . نهایتا 15 تا 20 درصد و چند درصد از این افراد به facebook می روند با خوشبینی 3 تا 4 درصد و از این 3 الی 4 درصد چند درصد می رن صفحه ی آقای وزیر ؛ حالا از آن 1 الی 2 درصد چقدر از آن ها نمایش دهنده تفکرات جناحی در جامعه است . پس سعی نکنید تمام مردم و جوانان را فیس بوک باز و هم عقیده ی خودتان معرفی کنید . اگر قرار باشه یه دولت بخواد روابط عمومی خودشو با مردم کشور خودش رو گسترش بده صدا و سیما داریم . فرضا اگر باز صدا و سیما کافی نباشه وزیر امور خارجه چه کار به روابط دولت در داخل کشور داره پس اگه قرار کسی این روابط رو گسترش بده وزیر کشور باید این کار رو کنه نه وزیر امور خارجه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • حسن ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    بده كه يه نفر داره همي وقايع رو مي نويسه؟ همين حرف ها بعدا مي تونه سند باشه.
  • حسن ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    عمدتا جوان هستند نه لاييك؛ شما اگه مسلموني و دين داري پانشو برو سوئد(مركز توهين به پيامبر اسلام).آقاي ظريف هم ميخوان با جوونا رابطه برقرار كنن. اشكالي داره؟
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    احسنت نیما احسنت واقعا همینطوره که میگی ما که همیشه دنبال میکنیم ایشان رو
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    مشرق بسوز از اینکه دلت دست کسانی است که هم به گفتمان معتقدند هم تدبیر دارند
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    حالا اگر احمدی نژاد ازاینکارها میکرد میگفتن وای خدا چقدر مردمیه این احمدی نژاد!!
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    مشرق دیگه شورش رو درآوردی!!!
  • حسین ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    شما و همه مخالفین دکتر ظریف لطفا به فتوای رهبری درباره فیسبوک مراجعه کنن و بعد دهنشون رو ببندن!
  • نیما ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    1- هر سخن جا و هرنکته مکانی دارد.مصاحبه ، دیدار و سایر تشریفات رسمی جای گفتگو و لبخند دیپلماتیک است و صفحه فیس بوک جای مطالب غیر رسمی و واقع بینانه تر. 2- خدا رو شکر حداقل یک وزیر با ادبیات IT آشناست و برخلاف برخی مسئولین می داند که "اینطرنط" را با کدام "ت" می نویسند.
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    وی پی ان قانونی درست شده مخصوص خانواده مسئولان! مگه خبر نداری؟! مسئوالان برای این که محدودیت‌هایی که خودشون درست کردن دست و پا گیر خودشون نشه راهکار قانونیشو درست کردن!
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    اولین بحث در اینه که ایشون داره کاری خلاف قانون جمهوری اسلامی انجام میده در حالی که ایشون جزیی از قوه ی مجریه همین کشور است.بقیشم برو درصد بگیر چه مقدار از مردم ما در فضای فیس بوک استفاده میکنند
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    شما اصل حضور در فیس بوک را برای چه کسانی میخواهی فرهنگ سازی کنی؟؟بس نیست تلوزیون ماهواره موبایل اینترنت و.... دیگه خانواده ای باقی می ماند؟؟؟
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    به نظرم تحلیلگر مشرق درست میگه... این صفحه در آینده میتونه به ابزاری برای رواج شایعات بسیار مخرب تبدیل بشه، فکر میکنم وجود این صفحه به دلایل امنیتی به صلاح کشور نیست...
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    دلت نه دولت اشتباه تایپی بود
  • ناشناس ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    اگه پیامبری الان بود قطعا عضو فیسبوک میشد، چرا وقتی یک وسیله هست برای ترویج افکار و غیره باید بد باشه ؟ کار آقای وزیر بسیار شایسته و قابل تقدیر است
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    حسن نیت داره ک برامون گزارش میده. ب این میگن اصل ازادی اطلاعات
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    در هر صورت یکی از راههای تغییر قانون غلط، مخالفت مدنیه.
  • ناشناس ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    اگر در دولت پیشین وزیری این کار را انجام میداد وای که چه جبهه گیریهایی علیه وی ورئیس دولت صورت میگرفت توسط همین افراد وگروههائی که امروز از این اقدام حمایت میکنند . آیا این دوگانگی در برخورد نیست ؟
  • abd ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    جرا دعوا میکنید! با اینهمه ادعا نمیتونید یه فیس بوک وطنی راه بندازید دیگه حرفی و ایرادی نگیرن دوستان!
  • abd ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    جرا دعوا میکنید! با اینهمه ادعا نمیتونید یه فیس بوک وطنی راه بندازید دیگه حرفی و ایرادی نگیرن دوستان!
  • ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق جان جالب بود تا حالا بهش فکر نکرده بودم که دیپلماسی عمومی ایران با زبان فارسی در جهان بی معنی است.
  • ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    اما بر خلاف موافقانی که این اقدام را گامی مثبت در راه ارتقای دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران و در حقیقت بهبود وجهه ­ آن نزد دولت­ های غربی می ­دانند، صفحه فیس بوک وزیر امورخارجه در حوزه دیپلماسی عمومی قرار نمی ­گیرد.
  • ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    دیپلماسی عمومی، اثرگذاری یک دولت بر افکار عمومی ملت­ های دیگر است، در حالی که بالغ بر 90 درصد پست­ های ارسالی بر روی صفحه فیس بوک ظریف، به زبان فارسی بوده و تنها چند پست معدود به زبان انگلیسی وجود دارد.
  • ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    درود بر ادمین عزیز و تمام کسانی که به دنیال سربلندی ایران عزیز هستند؛ اما سوال اصلی اینجاست که مگر انبوه پست­ های فارسی قصد اعمال دیپلماسی عمومی در قبال مردم فارسی زبان افغانستان، تاجیکستان و امثالهم را دارد و یا صرفاً این صفحه پل ارتباطی شخصی وزیر امورخارجه با کاربران فیس بوک است و ظریف همچون سایر اعضای این شبکه اجتماعی، صفحه­ خود را به روز کرده و رویدادهای روزانه و تصاویر خود را اشتراک می­گذارد؟
  • ناشناس ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    فعلا تازه اومدند سرکار ،جو گرفتتشون.بهتره هر آدمی چهره واقعی خودشو در هرجایی که هست نشون بده ،اولین کسانی که از این رفتارهای یک بام ودوهوای این تیم در سازمان بین الملل خسته بشوند خود آمریکائیها و متعهدهای آمریکا و اسرائیل هستند ،چون آنها فعلا دلشان را به خنده های اینها خوش کرده اند و در آینده ای نه چندان دور منافع خود را ترجیح خواهند داد و منتظر نتایج فیس بوک بازیهای جناب ظریف نخواهند ماند.
  • ناشناس ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    ملت ایران 75 میلیون نفر هستند نه فقط آنهایی که همیشه در فیس بوک سرک می کشند
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق جان چرا نمی انتشاری مارو شاید توهم ظرافت داری به خرج می دی !
  • علی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    جناب تابناک تو همش روضه خوندی که این جوری میشه یا اونجوری میشه/عزیز من ادم با اون ادم بودنش میمیره و نقطه ظعف داره ولی دنبال کارو تلاش هست/پس بزار ظریف کار خودشو کنه
  • امیر محمد ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    جناب تابناک بسه دیگه سکوت پیشه کن عزیز
  • علی ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    ببخشید مشرق نه تابناک
  • مانکن ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    ببخشید تابناک؟؟؟
  • مهدی ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    آره برو عزیزم یکی با این افکار کمتر بهتر
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    کافیست به رضایت مقامات غربی از ظریف و گفتگوهایشان با وی توجه کنید تا متوجه شوید که غربیها به مواضع او مشکوک نیستند. ظریف هم آدمی نیست که بعد از سالها زندگی در نیویورک برای آنها مشکوک و ناشناخته به نظر بیاید. شعار " اگر اینها مدیریت بشه " فقط یک شعار توخالی است. چه چیز مدیریت شود؟ چگونه مدیریت شود؟ مگر با گذاشتن یک صفحه در فیس بوک و سکوت مطلق در برابر نظراتی که از صدها رسانه متخاصم تغذیه شده اند اسمش مدیریت است؟ حوادث سال 88 همیشه و در همه جای جهان می تواند واقع شود. در تمام کشورهای دنیا یک عده افراد ناراضی وجود دارند که در پی فرصتی برای ابراز احساسات است. اما اینکه آیا بستری فراهم شود که این افراد بتوانند متشکل شوند و رسانه های دنیا به کمک آنها بیایند یا نه بحث دیگری است. نارضایان در فتح وال استریت به جایی نرسیدند چون شبکه رسانه ای دنیا آنها را مشتی جانی و بی فرهنگ معرفی کرد. افرادی با همان رویکرد در ایران یا سوریه تبدیل به قهرمان شدند چون باز هم اراده رسانه ای دنیا چنین بود که از آنها قهرمان بسازد. کسی می تواند ادعای مدیریت کند که یا راس رسانه ها را کنترل کند -با همکاری با صهیونیسم بین الملل- یا اینکه آنها را محدود کرده و از دسترس مخالفینش خارج کند. اما به هر حال صرف ابراز احساسات در صفحه آقای ظریف هیچ چیز را مدیریت نمی کند. مثالی هم که در مورد شاه عباس صفوی زدید مثال بی ربطی بود. شاه عباس اول ناشناس بین مردم می رفت تا سخنان مردم تحت تاثیر مقامش قرار نگیرد. ثانیا شاه عباس وحشتناکترین نظام تشویق و تنبیه را داشت. او می دانید با دشمنان خود چگونه رفتار می کرد.
  • علی ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    ما از دولت تدبیر وامید انتظار داریم به آنچه گفت عمل کند ودروغ وتوجیه تحویل مردم ندهد
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    فیسبوک !!!!!!!!!!!! واخشتکااااااااااااااااااااااااا
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    شما لایق وزرای بی تخصص و نا کارامد و خنثی مثل .... هستید . زنده باد دکتر ظریف
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    اگه احمدی نژاد از این کارا می کرد هزارتا مقاله می نوشتن از قانون شکنی و کارهای سخیف و پوپولیستیو اقای مطهری و توکلی هم که ره به ره مصاحبه می کردن و از خودشون نامه سرگشاده در می کردن
  • حمید ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    به نظر بنده از این جهت که به صورت عمومی ارتباط برقرار می کنند خوبه ولی از جهت اینکه این نیز شیوه ای جهت تبلیغ فیس بوک هست نادرسته، به عنوان مثال می گم من که عضو فیس بوک نیستم ترغیب می شوم از فیلترشکن استفاده کنم و عضو بشم تا ببینم جناب ظریف چه می فرمایند! از طرفی دیگه یکی از موارد دیپلماسی، امنیت است که این کار ایشان خلاف امنیت می باشد.
  • حمید ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق جون به حرف های این معتدل های افراط گر گوش نده کارت درسته!!! برای اینکه نشون ندن ضایع شدن و اصلا نمی فهمن دیپلماسی عمومی یعنی چی، چقدر بهانه میارن و آسمون ریسمون می بافن، والا!!!
  • حمید ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    حسین جان، برادر شما هم یکبار دیگه فتوای رهبری رو بخون که گفتن اگه کمک به دشمن نباشه. فعالیت در فیس بوک فی النفسه چون باعث بالارفتن رنکینگ و رتبه این سایت و در نتیجه افزایش سود اون میشه درست نیست، چه برسه به اینکه فعالیت آقای وزیر معتدل کلی هم تبعات امنیتی، فرهنگی و اجتماعی به دنبال داره
  • حمید ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    ناشناس ۰۳:۴۲ دمت گرم، گل گفتی
  • حمید ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    عزیز جان، بحث که بر سر « له کردن ظریف » نیست، بحث بر سر اینکه چرا روابط عمومی رو به اسم دیپلماسی عمومی به خورد ملت میدن؟ خب بگن روابط عمومی، نمی میرن که!
  • حمید ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    یعنی الان زمان فیس بوک بازی و قربون صدقه ریش پرفسوری ظریف رفتن تو فیس بوک هستش دیگه؟؟؟ خدایا ما رو به اعتدال و تدبیر فیس بوکی دچار مکن!!!
  • رحیم ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق برو جلو ما پشتتیم
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    پروژه «جاوسوسی» پریسم چی هست حالا؟؟؟؟؟
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    ای بابا ای بابا
  • حافظ ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    یا رب این دلبر شیرین که دادی به منش (فیسبوک) از بس که ننر بود سپردم به ننه اش (اسراییل)
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    یه شبکه داخلی تاملی بگو بیاد تو بلاگفا ؟؟؟ بیاد تو افسران؟؟؟ بیاد تو نت ایران ؟؟؟ خوب الان فیس بوک یه چیز همه گیر در بین جامعه داره میشه چه اینوری ها چه اونوری ها والا بخدا فیس بوک هم مث بقیه ی اینترنته زمین خودی و زمین دشمن و این مسخره بازیا نیست حالا بماند که صرفا بخاطر فتنه 88 فیلتر شد. فیس بوک رو الان خیلی از سیاستمدار ها خیلی از وازت های خارجه دارن ازش استفاده میکنن مشرق به اینا اشاره نمکنه که طوری تیتر زده که انگار دکتر ظریف تنها سیاستمدار دنیا هست که پیج داره بعدش جای این تحلیل مغرضانه الان نبود که ایشون دارن تو نیویورک برا من و شما تلاش میکنن بعد بیان بین مردم اینجور ایشون رو تخریب کنن
  • ارش ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    شما هم توجه کن اون 50 درصدی که میگی 40 درصدشون نتونستن رای بدن وگرنه اونا هم به روحانی رای میدادن
  • ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    سطح فکرت در حد نخود فرنگی هم نیست!!!
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    نویسنده ی این متن برای خودش کمترین حقوق رو قائل نبوده. اگه نمیخوایی یه وزیر بیاد از کاراش بهت گزارش بده و ارتباط مستقیم داشته باشه و دوست داری همیشه یکی بیاد بزنه تو سرت به بقیه ی مردم چه ربطی داره ؟؟؟ خود حضرت آقا هم صفحه ی فیس بوک دارن. شما واقعا بی وجدان هستید
  • زنده به عشق رهبری ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    واقعا متاشفم مشرق نیوز.آخه چراهی میخوای غرض ورزی کنی؟یه وزیرداره صادقانه گزارش میده بده؟حالافیسبوک تو رده دیپلماسیه عمومی هست یانه خیلی مهمه که واسه خراب کردن یه وزیر شونصدصفحه مقاله نوشتین؟درضمن یه گزارش ساده فک نکنم مشکل امنیتی واسه وزیر ایجادکنه.اسرار مملکتی که نمینویسه که اونجا.
  • ُسعید ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    افسوس افسوس ماش امام خمینی (ره) بودند و می دیدند مگر در جست جوی ربنای تازه ای باشیم - وگر نه صد دعا زین دست، یک نفرین نخواهد شد مشرق جان عالی بود
  • بید ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    یکی میدونه چرا هنوز باید فیلتر شکن استفاده کرد؟ !!!!! ....
  • ابی ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    دوستتان داریم آقای ظریف
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    این ینز بگذرد و بعد از مدتی همه این فیس بوک بازیها نتیجه اش می شود چهره ملی سازی برای آقای ظریف به جای دیپلماسی عمومی
  • اسماعیل ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    اشتباه مثبت دادم من بر خلاف شما تو تیم روحانی هیچ معتدلی ندیدم
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    آفرین به روحانی درود بر ظریف زنده باد ایران
  • ایرانی ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    اگه میخواین بحث تخصصی کنین بسم ا.. ناشناس!شما ک قیاس کردی چی دستت اومد؟!یاوقعا نمیدونین یا خودتونو ب اون راه زدین!!!!!اینکه غربیا تو همون نیویورک از ما خواستن ک غنی سازی 20 درصدو تعطیل کنیم فردو روهم تخته آیااین واقعا دستاورد عظیم سفراخیره؟!!!! تعریف شما ازانصاف چیه؟!احمدی رو یه سری خراب کردن !اسفندیار و بقایی وغیره و ذلک هم وسیله های این تخریب بودن!مخالفین احمدی کسایی بودن ک هم تریبون داشتن هم پول و امکانات .مدام تو بوق و کرنامیکردن ک محمود چپ رفت اسفندیار راست!!!!ولی منتقدین دولت فعلی ن پول دارن ن هوچی گرن!بخاطر اصل نظام و شخص آقا تحمل میکنن...تاریخ این 8 سال هم بالاخره درسالهای آتی مشخصمیشه ک کی ب کی و چی ب چی بوده! آقای سید!کاش انقد ک نگران سواد منی نگرانیتو واس چیزای دیگه صرف میکردی!ازجمله اینکه نگران تخطئه شدن فکرت باشی! اولا!بنده عاشق ایرانم. بخاطر شما نموندم ک با درخواست شمام برم!2سال قبل خیلی راحت میتونسم برم کبک.نرفتم بخاطر ارزشهاو آرمان هام .بخاطر نظام و شخص حضرت آقا.ضاحیه رو دوست دارم چون مردمش بابصیرتن.خیلی بیشترازمن وشما!سالها قبل ازایرانی ها شیعه شدن!بخاطرمقاومت اهمه چیشون گذشتن...مث ما بنده شکم نیستن!هدفشون خیلی مقدس ترازایناس... ثانیا! بنده حقیر هیشکی نیستم جز یه بنده ی حقیرخدا!ببین!ماازاصل با هم مشکل داریم!شما تفکرات لیبرالی داری بنده بیزار از هر چی لیبرال وتفکرلیبرالی!اینجاغرب نیس ک مسئولین آقابالاسروتاج سر باشن!مسئول ک بالذات برتر نیست!طلبکارم نیست!اینجا مملکت اسلامیه مسئولین خادم و بدهکار ب ملتن.بایددرقبال امورجاری پاسخگوباشن. ثالثا!شما چه راحت ب بقیه برچسب میزنی وراجع ب دیگران قضاوت میکنی!دیپلماسی عمومی منظورت همون تز های بی خود و شکستخورده غربین ک خودشونم سالهاس دیگه بش معتقدنیستن و نخ نما شده؟!!!!دیپلماسی میخوای بفهمی برو ببین پیامبر و امیرالمومنین چ جور رفتار میکردن. ن اینکه بری ببینی 4تا بیسوادغربی چی گفتن!آدم احساسی باشه خیلی بهترازاینه ک معتقد ب 4 تا تز غربی ناجوربااسلام باشه.البته از دید من! رابعا!این بیتی ک آخرگذاشتی شاید درمورد شخصی صدق کنه ولی تو این مورد ک مورد مناقشه ماس نه!پ یاهنوز تکلیفت با خودت معلوم نیس یا کلا از پایه تو دوستی و دشمنی و مفهوم و تقسیم بندیش مشکل دارییا لیبرالی یا...! توی این بیت دوست و دشمن مجهولن!یه وقت مسئله شخصیه پای ارزشها و دین و مقدسات هم وسط نیست.تو این مورد صدق میکنه.ولی بحث ما با غرب ولیبرال و سکولار و ایسم ایسم ها متفاوته!اسلام میگه: تولی و تبری!(اتفاقا لیبرال ها تومسئله دوستی و دشمنی خیلی محکم تر از مان!) پ پیامبر و امیر المومنین نعوذ بالله اندازه ما تشخیص نمیدادن ک اون همه با گروه ها و اقشار مختلف منحرف جنگیدن! آخه هموطن!مشکل امریکا خود خداس!چن تا سوال میپرسم اگه دوس داشتی جواب بده: 1.ملاک دوستی و دشمنی چی باید باشه؟!باکدوم دشمن میشه مدارا کرد؟!آیا بزرگان دین ما اگه در شرایط ما بودن با امریکا مدارا میکردن؟! 2.بنیانگذار نظام ما چه نظری راجع ب امریکا داشتن؟!حضرت آقا چطور؟!آیا معتقدن ک غرب ب سردستگی امریکا صداقت داره و راستگوست؟! 3.آیا کشوری ک رئیس جمهورش جعلیه اصلا ارزش بحث کردن داره؟!میدونید ک اوباما اصلا امریکایی نیست؟!ازنژاد سیاه هم نیست؟!سیاهپوستان امریکا و مردم مطلعش کلا قبولش ندارن وبهش میگن جعلی؟!حالا با این اوضاع چ جور ی اندونزیایی رئیس جمهور ب اصطلاح دموکرات ترین کشور دنیا شده؟! 4.کشوری ک میلیونها بومی سرخپوست خودشو قتل عام میکنه وهولوکاست امریکایی راه میندازه چ جور انتظار دارین ب ما رحم کنه؟! 5.کشوری ک رئیس جمهورش با شعار change اومد سرکار و گف من سیاهپوستم و فلان و بهمان برنامه رو واس سیاهپوستا دارم چرا الانسیاهپوستا ک 12درصدجمعیت امریکا رو تشکیل میدن 70 درصدشون توی زندانن؟!اکثرا هم بیخود وبی جهت! 6.درمورد رفتاروعملکرد دوگانه امریکا چ نظری دارین؟!ازاینورمیگن ما دوست همه ملت هاییم ازجمله ایران!نوروزتبریک میگن و کلی حرف رو هوای دیگه! بعدرفتارشون کلا180درجه با حرفشون فرق داره!!!!!!!نمونه هایی از عملکرد امریکا علیه ملل دنیا: 01.فتنه گری و ب راه انداختن هرج و مرج و کلا انجام اعمال خبیثانه تو خیلی از کشورای دنیا!هرجاهر اتفاقی میفته تهشو ک بگیری میرسه ب امریکا و انگلیس و خلاصه غربیا!عراق افغانستان سودان سومالی مصر ونزوئلا و... 02.کشتار بی رحمانه و وحشیانه ی خیلیا توسرتاسر دنیا!متخصص ناقص الخلقه کردن نوزادان با بمب های اورانیوم ضعیف شده و بمب فسفر و...!متخصص یتیم کردن کودکان !!! 03.تحریم های بی پایه و اساس علیه دشمن های فرضی!ایران سوریه کره شمالی لبنان!دراین حدک حتی نمیتونی آنتی ویروستو آپ دیت کنی!یا اینکه حتی مسئول خبر press هم شامل تحریمها میشه!!!! 04.کودتای 28مرداد و نوژه وحمله ک تو طبس زمین گیر شد وقضیه انفجار معروف تو آرژانتین و جنگ تحمیلی و فتنه78 و 88 وب رسمیت شناختن منافقین و خروج اونا از لیست تروریستا و... .اگه اینا علیه ملت ایران نبوده پ حتما علیه ملت!!!!!!!!اسرائیل بوده! . . 7.چرا دم از مبارزه با تروریست میزنن ولی خودشون مدافع حقوق تروریستای دنیان؟!اگه بن لادن رفیق فاب امریکاییا نیس پ حتما رفیق فاب ماس!!!!!!!یا صدام و نامبارک و قذافی و...!مابااینا منافعمشترک داریم!!!!!! 8.چرادم ازدموکراسی میزنن ولی خودشون ب قواعدش معتقدنیستن؟!چرااز حکومتهای ناقض دموکراسی و مردم سالاری دنیا حمایت میکنن؟!چرا همه ی دیکتاتورای دنیا جیره خور اینان؟!چرا هرچی خونخوارجانی تو دنیاس رفیق و مورد حمایت ایناس؟!آل سعود و آل خلیفه و مبارکو صدام و قذافی و بن علی و علی عبدا..صالح و....!ازهمه مهمتر صهیونیستای جانی وحشی غیرآدمیزاد... نکته آخر!بعضی موارد همیشه صادق نیستن!ازجمله اینکه عقل ونظر جمع حتما بهترازفرده!پ اون جمعیم ک نشستن دور هم خلیفه تعیین کردن و امیرالمومنین رو زدن کنار حتما نعوذ بالله عقلشون بیشتر از خدا میرسیده!مگه تصمیم نماینده ها وحی منزله؟!نماینده هام همین امثال من و شمان ک وارد مجلس شدن.اگه تصمیمات مجلس همیشه درسته پ چرا مجلسای بعدی میان و مصوبه ها رو اصلاح میکنن یا شورای نگهبان روشون نظر میده و برخی رو رد میکنه؟! نتیجه:اولا : امریکا اصلا کی هست ک ما بخوایم باش رابطه داشته باشیم یا ن!ثانیا : اگه خیلی مرده اول مشکلات داخلی خودشو حل کنه بعد بیاد واس ما نظر بده!!!!!!!
  • جالب ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    خدا آخر و عاقبت آدمای کوته فکر رو ختم بخیر کنه!! مشرق با تاپ کردن این اخبار و مطالب در صدد پایمال کردن حقوق مردم ایرانه.. ضمنا خوده توم برای اشتراک گذاری مطالبت از فیس بوک استفاده میکردی ... آیکن Share خبرت هنوز هستش!! شما هر کجا که باعث آگاهی ملت ایرانه رو از بین میبرید. نظراتم درج نشه در 20 تا خبرگزاری درج میکنم ..
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    من فوق ليسانس IT هستم. ولي هرگز در فيس بوك وارد نمي شم چون هم خلاف قانونه و هم وقتم باارزشتر از اينه تو شبكه ها صرف كنم. بسياري از دوستانم هم همينطورند. حالا فكرشو بكنيد ما كه با تحصيلات IT وارد نميشيم؛ ميليونها نفر كه با رايانه و اينترنت سروكار ندارند يا اصلا وقتشو ندارن ديگه در حوزه ديپلماسي عمومي اين وزير محسوب نمي شن! تا جاييكه ميدونم اساتيد دانشگاه و افراد نخبه بندرت وقتشونو در اين شبكه ها صرف ميكنند. پس ايشون لزوما با اقشار نخبه طرف نيست كه ادعاشو ميكرده. بلكه با افرادي طرف هستند كه يا با انگيزه اي بخصوص و يا در فراغت بال در اين شبكه ها حضور پيدا ميكنند.
  • ماصی ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    خیلی دوس دارم وارد فیس بوک بشم وبرای دکترظریف پیام بذارم امامتاسفانه نمیشه راه دیگه ای برای پیام دادن به ایشون نیست؟به فکرماهم باشین
  • ناشناس ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    اقاي وزيرخسته نباشيد
  • بهنام ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    خنگ خدا !!!! اطلاعات مملکتی! امنیتیییییییی امنیتی! میفهمی‌؟ امنیت کشور به خطر بیفته میفهمی یعنی چی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس