
به گزارش مشرق، شبکه ايران نوشت: به مانند هميشه يک بار ديگر نمايش فيلمي از مسعود کيميايي اسباب تفسيرها و تاويلهاي مختلف و به تبع آن درگيريهاي دو طيف مختلف از منتقدان را موجب شد. در يک سوي اين تاويلها هواداران سينهچاک کيميايي قرار دارند که همواره حتي ضعيفترين آثار او را هم شاهکار خواندهاند و در سوي ديگر گروهي از منتقدان واقعبينتر- و در راس آنها مسعود فراستي- که کوشيدهاند با واکاوي نقاط ضعف آثار اين کارگردان، به اين واقعيت اشاره کنند که کيميايي سالها است از نقطه اوج خود فاصله گرفته.
فيلم جديد کيميايي «جرم» عليرغم اينکه به نسبت کارهاي اخير او، اثري استانداردتر به شمار ميرود اما باز هم ضعف دراماتيک در بخش زيادي از اثر به چشم ميخورد و همين مساله بوده که مسعود فراستي را واداشته تا به گونهاي صريح، اين فيلم و نحوه تفکر فيلمسازي کيميايي را زير سوال ببرد.
فيلم جديد کيميايي «جرم» عليرغم اينکه به نسبت کارهاي اخير او، اثري استانداردتر به شمار ميرود اما باز هم ضعف دراماتيک در بخش زيادي از اثر به چشم ميخورد و همين مساله بوده که مسعود فراستي را واداشته تا به گونهاي صريح، اين فيلم و نحوه تفکر فيلمسازي کيميايي را زير سوال ببرد. البته اين فقط فراستي نبوده که نسبت به اين فيلم موضع منفي اتخاذ کرده و بودهاند بسياري از نشريات، که انتقاداتي به مراتب تندتر از فراستي داشتهاند اما آنچه باعث تعجب شده، آشفتگي دوستداران کيميايي از اين مساله است که چرا فراستي به اين راحتي فيلم استاد آنها را آن هم در برنامه «هفت» زير سوال برده است.
جالب اينجاست که بخش زيادي از اين دوستداران وابسته به سايتي سينمايي هستند که به دليل حضور سردبير اين سايت در برنامه «هفت» حتي يک بار هم انتقادي را به برنامه «هفت» وارد ندانسته و همواره برنامه «هفت» را ميستودند اما همين که فيلمساز محبوب سردبير سايت، با انتقاد صريح آن هم در يک برنامه تلويزيوني روبهرو شد، اين دوستداران «هفت» به اين نتيجه رسيدند که «هفت» هم ايرادات خاص خود را دارد و بايد به خاطر استادشان کيميايي هم که شده، در محکوميت منتقدي که تنها جرمش ابراز نظر صريحش است، بيانيه صادر کنند. بدتر اينکه منتقد قديمي سينهچاک کيميايي يعني جواد طوسي که همواره حمايت يا عدم حمايت از يک فيلمساز را حق طبيعي خودش ميدانسته هم به ناگاه وارد اين بازي رسانهاي شده و نقدهاي فراستي به «جرم» را توهين به ساحت سينما دانسته است!
واقعا اوضاع خندهداري است؛ اينکه منتقدي يک فيلم و روش تکراري يک فيلمساز براي ساخت فيلم را زير سوال ميبرد، توهين به ساحت سينما تلقي ميشود اما اگر دوستان کيميايي حتي آشکارترين نواقص اثر جديد او «جرم» که فقط يکي از آنها تقليد کورکورانه بازيگر اول از بهروز وثوقي است را ناديده بگيرند نه توهين به سينما که حتي توهين به گروهي از مخاطبان سينما هم قلمداد نميشود.