واقعیت این است که مردم گرفتن یارانه نقدی از دولت را حق خود می دانند. فقرا و قشر آسیب پذیر جامعه می گوید چرا من نگیرم، این یارانه حق من است.

گروه اقتصادی مشرق - میگوید اگر مردم را به خوبی قانع میکردیم، مردم هم از گرفتن یارانه نقدی منصرف می‌شدند، اینکه دیگران را مقصر بدانیم حرکتی رو به جلو را نشان می دهد که البته کاملا طبیعی است.

دکتر ابراهیم رزاقی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با مشرق درباره دلایل منصرف نشدن مردم از گرفتن یارانه نقدی معتقد است: "واقعیت این است که مردم گرفتن یارانه نقدی از دولت را حق خود می‌دانند. فقرا و قشر آسیب پذیر جامعه میگوید چرا من نگیرم، این یارانه حق من است " وی ادامه می‌دهد اگر دولت درست و حسابی برنامه ریزی می کرد، حداقل 40 -30 درصد از مردم از گرفتن یارانه نقدی منصرف می شدند ...

وی که دارای دكتراى تخصصى توسعه اقتصادى از دانشگاه سوربن پاريس در سال 1355 است در گفتگویی اختصاصی با مشرق به برخی ابهامات و سوالات روز درباره هدفمندی یارانه ها پاسخ داده است.

***آقای دکتر همان طور که میدانید در جدیدترین آماری که منتشر شده، تنها 3 درصد از خانوارهای ایرانی برای دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها ثبت نام کرده اند؟ چگونه میتوان این مسئله را تحلیل کرد؟


من ثبت نام بالای 90 درصدی مردم در فاز دوم هدفمندی یارانه ها را در سوء مدیریت دولت می‌دانم، دولت خوب عمل نکرد و متاسفانه نتوانست مردم را اقناع کند. خب اگر شما در کاری اقناع نشوی، مطمئنا همان طوری عمل میکنی که قبلا نیز انجام میدادی، بنابراین رفتار مردم کاملا طبیعی بود.

این رفتار و عملکرد دولت غیر طبیعی بود. واقعیت این است که مردم گرفتن یارانه نقدی از دولت را حق خود می دانند. فقرا و قشر آسیب پذیر جامعه می گوید چرا من نگیرم، این یارانه حق من است، بالاخره با این پول میتوانم برخی از مشکلات اقتصادی ام را حل کنم . ثروتمندان هم می گویند این پول، حق من است، پول نفت است، اگر از دولت طلب نکنم اشتباه است .

چرا مردم گرفتن یارانه نقدی را حق خود میدانند؟/طرافداران رئیس جمهور به دنبال مقصرند!/دولت برنامه ای برای اجرای فاز دوم هدفمندی ندارند/ دولت نمی خواهد قبول کند،در ثبت نام مردم اشتباه کرده است/ چرا طرفداران روحانی از گرفتن یارانه نقدی منصرف نشدند؟

***منظور شما از اقناع شدن چیست ؟

من معتقدم اگر ایرانی ها قانع می شدند، یارانه نقدی نمی گرفتند. حداقل 40-30 درصدشان انصراف می دادند، دولت مردم را خوب قانع نکرد. یعنی برنامه مشخصی نداشت که اقناع مردم را توسط آن انجام دهد.

به یاد دارم چند هفته قبل از ثبت نام مردم برای انصراف از یارانه نقدی، یکی از مسولان اقتصادی که ارتباط خیلی زیادی هم با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها داشت در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و وقتی مجری از او پرسید برنامه تان برای شناسایی فقرا از ثروتمندان چیست ؟ گفت : در بررسی نظرات هستیم و فعلا به جمع بندی نرسیدیم . این حرف از زبان یک مقام رده بالای اقتصادی کشور در حالی بیان شد که چند هفته دیگر قرار بود، مردم بروند برای فاز دوم هدفمندی یا انصراف بدهند یا یارانه بگیرند، وقتی دولت رسما چند هفته قبل از ثبت نام  مردم می گوید فعلا در حال بررسی نظرات هستیم چه میتوان نتیجه گرفت ؟

***آیا این بدین معنی است که دولت یازدهم در برنامه ریزی اقتصادی مشکل دارد؟

درست است، بی برنامه‌نگی، عدم جمع بندی و.....من حرفم این است،  اگر دولت برنامه درست و حسابی برای اجرای فاز دوم داشت و مردم را به خوبی قانع میکرد ، به آنها می گفت مزایای انصراف شما از دریافت یارانه چیست؟ و...انصرافی ها بیش از این تعداد بود.

مشرق: اما برخی از رسانه های حامی دولت در تلاش هستند تا ناکامی دولت در منصرف کردن مردم را به گردن دیگران بیندازند. به عنوان مثال چند روز پیش یکی از رسانه های حامی دولت در مقاله ای تصریح کرده بود که ارسال برخی پیامک های مشکوک نگذاشت مردم از گرفتن یارانه نقدی منصرف شوند و یا تبلیغات بی حد و اندازه تلویزیون و زیرنویس های رسانه ملی مردم را واداشت تا آنها بروند و حتما برای ثبت نام  یارانه نقدی تلاش کنند؟

ببنیند کاملا این حرف ها  طبیعی است، دولت نمی خواهد قبول کند، اشتباه کرده و باید از این فرصت بهتر از این استفاده میکرد، مگر آقای احمدی نژاد الان قبول می کند که فاز نخست را بد اجرا کرده؟ مگر الان رئیس جمهور قبلی قبول می کند اشتباهات اقتصادی گذشته اش را ؟! معلوم است آقای روحانی و تیم اقتصادی او قبول نمی کنند، بنابراین نمیتوان فقدان برنامه ریزی دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه ها را تقصیر پیامک و برنامه های رسانه ملی دانست.

صدا و سیما هر چه قدر توانست در این باره به دولت کمک کرد . اما اینکه دولتی ها می گویند تقصیر صداوسیما بوده یا مقصر پیامک ها هستندف دلیلش کاملش مشخص است ، دولت دنبال مقصر است؛همین

چرا مردم گرفتن یارانه نقدی را حق خود میدانند؟/طرافداران رئیس جمهور به دنبال مقصرند!/دولت برنامه ای برای اجرای فاز دوم هدفمندی ندارند/ دولت نمی خواهد قبول کند،در ثبت نام مردم اشتباه کرده است/ چرا طرفداران روحانی از گرفتن یارانه نقدی منصرف نشدند؟

***اما آقای روحانی بالاخره رئیس رئیس جمهوری است که حدود 20 میلیون رای دارد، چرا کسانی که حداقل به روحانی رای دادند انصراف ندادند؟

چرا باید انصراف بدهند؟ آدم هایی که به روحانی رای دادند سیاسی نیستند، اینها کسانی هستند که دنبال تغییر بودند، احمدی نژاد را نمی خواستند؛ لذا به روحانی رای دادند، فکر کردند روحانی 180 درجه با احمدی نژاد تفاوت دارد، فکر می کنم باید ضعیف شدن شاخص سرمایه اجتماعی را نیز به دلایل انصراف ندادن مردم از گرفتن دریافت یارانه نقدی اضافه کرد .

***اجرای فاز دوم را در شرایط کنونی چگونه ارزیابی می کنید؟

من قبلا هم در یک سخنرانی که حدود چند ماه پیش داشتم به دولت هشدار دادم که مراقب باشد در اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها اشتباه نکند، اشتباه در این مرحله قطعا اقتصاد ایران را به پرتگاه خواهد برد. 

من تعجیل دولت در اجرای گام دوم را نمی فهمم، نمیدانم دولت چرا اینقدر در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها عجله می کند؟ اتفاقا یکی از دلایل عدم انصراف اغلب ایرانی ها همین تعجیل دولت است، تعجیل در مسئله ای ، در اغلب اوقات بی برنامه‌گی می آورد، مسئله ای که الان با آن روبرو هستیم .

اتفاقا چند روز پیش با خودم فکر می کردم چرا دولت با اینکه می داند اطلاعات شفافی از مردم و وضعیت اقتصادی شان ندارد و اصلا نمی داند به جز حقوق بگیران، چه کسی، چه کاری انجام می دهد، با چه انگیزه ای دست به چنین کار عظیم و بزرگی زده است . من تعجب می کنم از اینکه خود دولت می داند خدای ناکرده در صورت کوچکترین اشتباه اقتصادی چه چالش هایی گریبان جامعه ما را خواهد گرفت.

***شما از ابتدا جز منتقدان درجه یک هدفمند شدن یارانه ها در اقتصاد ایران هستید و به یاد دارم همواره از اجرای هدفمندی یارانه انتقاد می کردید . حتی به یاد دارم قبل از اجرای فاز نخست یارانه ها در مناظره ای که با وزیر وقت اقتصاد یعنی شمس الدین حسینی داشتید، ایراد گرفتید که نباید هدفمندی را اجرا کنید ؟ دلیل مخالفت هایتان چه بود ؟ با نحوه اجرا مخالف بودید و یا الویت را با هدفمندی یارانه ها نمی دانستید؟

خیلی خوب یادتان هست، بله من از ابتدا مخالف بوده و الان هم مخالفم، معتقدم هدفمند شدن یارانه ها الویت اقتصاد ایران نبوده است . من بارها گفته ام و الان هم تاکید می کنم اگر اصلاح نظام مالیاتی به جای هدفمندی یارانه ها در الویت کاری دولت می بود، ما الان با چالش هایی که اکنون اقتصاد ایران را تهدید می کند روبرو نبودیم، واقعیت آن است که شما نتیجه ی اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه ها را اکنون میتوانید مشاهده کنید ؟ سوال من از شما این است آیا اهدافی که از روز اول آقای احمدی نژاد داشت محقق شد ؟

اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه ها نشان داد دولت قبل راه را اشتباه رفت، تنها نکته مثبتی که این هدفمندی داشت، توزیع کمی پول میان اقشار آسیب پذیر بود، که این البته باید اذعان کرد همین مقدار پول هم پس از چندماه با نرخ دادن تورم 40 درصدی خنثی شد!

درمورد تولید هم که شما از من بهتر می دانید چه اتفاقی افتاده است، هم اکنون تولید رسما با آسیب مواجه شده و این آسیب پذیری بخش تولیدی کشور با اجرای فاز دوم تشدید شد و حالاحالاها هم به دلیل اجرای اشتباه هدفمندی ادامه خواهد یافت، می خواهم بگویم فاز اول هدفمندی ثاثیر مثبت و ماندگاری برای اقتصاد ایران نداشت که دولتمردان کنونی نیز فاز دوم آن را پیگیری می کنند.

***با این حال پیش شرط های اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را چه مواردی می دانید ؟

ثبات اقتصادی و کاهش سطح عمومی قیمت ها از عوامل تعیین کننده اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها هستند، شما در یک فضای نا آرام اقتصادی مانند شرایط کنونی نمی توانید فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا کنید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • استاد ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    سلام این دکترهای اقتصاد هیچکدوم با هم نمیسازند وگرنه مملکت اینجور نبود چون اقتصاد سلیقه ای شده و هرشخصی میخواد به ارزوی بچگی ها برسه مملکت باید دست مهندسین باشه چون بنیانگذاران علم اقتصاد مهندس بودن مثل احمدی نژاد که دکتری مهندسی داشت این اقتصاددانها با همه دولت ها مخالفن چون همه چیز و پول میبینند
  • سید امیر ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    باید باور کنیم مردم میفهمند . مسوولین این مردم رو الکی نگیرند. مردم همان طور که به یک نفر رای داده اند ممکنه به همان روش یا راه هایی دیگر رایشان را پس بگیرند
  • حامد رنجبر خنج ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    یعنی حقشون نیست؟...
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    آقا این دانشگاهها چطوری به اینها دکتری اقتصاد می دهند؟ حداقل یک تست IQ از این آقایان بگیرند. اگر مردم واقعا می دانستند که دولت این پول را صرف رفاهشان خواهد کرد و نگرفتن یارانه به نفعشان خواهد بود حتما انصراف می دادند. اما چرا انصراف بدهند وقتی می بینند 7 میلیارد تومان فقط صرف سونا و جکوزی ... یا آن جشنهای کذایی؟ مردم جه گناهی کرده اند که وقتی احمدذی نژاد در انتخابات نماینده اش رد صلاحیت می شود به کسی رای بدهند که می گویند یارانه ها و مسکن مهر را ادامه خواهد داد؟ خدا وکیلی اگر روحانی در تبلیغاتش می گفت قرار است چه کار بکند باز هم رای می آورد؟ چگونه است که وقتی یارانه غیر مستقیم بود و عملا هفت برابر به جیب پولدار ها می رفت این آقایان نگران تورم نبودند اما حالا که قیمتها را همه را بالا کشیده اید و تازه کمتر از آن بالاکشیدن را به مردم داده اید، مردم این مبلغ را سهم خود تلقی نکنند؟ چطور آن زمان نگران نبودید و حالا که سهم همه مساوی است نگران هستید؟ چطوری قبلا که غیر مستقیم می دادید کسری نمی آوردید ؟ و حالا که خیلی کمتر از آن زمان را می پردازید کسری دارید؟ آقای اقتصادان! بیت المال مال همه ملت است مال شخص آقای حسن روحانی نیست که اگر به کسی بدهد صدقه داده باشد. روحانی فقط امانت دار این کال مردم است و نه مالک آن! این حرفها را می فهمی؟ یکی باید تحقیق کند چرا محصولات علوم انسانی دانشگاهها اینطوری هستند. همان بهتر که در دانشکده هایشان را گل بگیریم.
  • حامد رنجبر خنج ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    یعنی میگی بزاره خانم روحانی بره تو کاخ بخدا 45 تومن کمه باید ماهیانه به هر ایرانی نصف بشکه نفت برابر با 50 دلار که میشه یک میلیون پانصد هزار تومن بدن نه این ما بدبختیم
  • ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    تحلیل خوب و بی طرفانه ای بود ای کاش از اول به جای هدفمندی یارانه ها دنبال عدالت مالیاتی میرفتیم تا به این مشکلات برنخوریم
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    خب معلومه دیگه چون حقشونه دیگه ومردم خوب میدونن که حق دادنی نیست بلکه گرفتنیه
  • ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    توجیه دولت برای کمک و پرداخت بیشتر به نیازمندان اشتباه بود - مردم می گویند خودمان بلدیم به نیازمندان کمک کنیم نمی خواهیم این مهم را به دست دولت ها بسپاریم
  • علي ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    باسلام من هم كاملا با حرف اقاي دكتر موافقم ث از روز اول با هدفمندي يارانه ها مخالف بودم چون در همون اول يارانه ها دست خود دولت بود و ميتوانست با ان كلي كار درست انجام دهد از جمله سلامت مردم وبهتر كردن وضع معيشتي مردم سياست خارجي دكتر احمدي نژاد اشتباه بود كه باعث ايجاد تحريمهاي زياد شد متاسفانه سياستمداران به حرف ما مردم اهميتي نميدهند از قديم ميگويند .دوستي دوستي بكني پوستي ما بايد باامريكا از در دوستي وارد شويم ولي سياست خودمان راداشته باشيم تا بهانه دست دشمن ندهيم تا پوست دشمنان را بكنيم البته ازدر دوستي با تشكر علي جانباز
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    نه حتما فکر می کنی حق خاوری امثال اونه
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    مردم یارانه میگیرن چون حقشونه چون نفت ملیه و به همه مردم اختصاص داره چون منابع این سرزمین حق مردمه و نباید به جیب یک عده بخصوص بره
  • علیرضا ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    منتقد واقعی به ایشون میگن. از عملکرد دولت قبل منطقی انتقاد میکردهمچنین از عملکرد این دولت. نه مثل بعضی از آقایون که دولت قبل هرکاری میکرد تخریب میکردن الان این دولت هرکاری میکنه فقط تعریف میکنن و بالعکس
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    مجلسیان به دولت فشار می آورندکه بایدهدفمندی رااجراکنیدوالا دولت نمی خواست اجراکند البته به این زودی چون بازارتازه آرامش می گرفت ----امان ازدست سیاسی بازها واین نمایندگان مجلس
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    امام ره دولت‌ها بفهمند که قدرت به این نیست که ظرف طلا باشد و ظرف نقره باشد، قدرت به این نیست که پرده‏های کذا باشد، بزرگی و عظمت به این نیست که پرده‏های کذا باشد و مبلهای کذا باشد از مال این ملت ضعیف! خود ملت توی این غار‌ها زندگی بکند و شما در کاخهای دادگستری و در کاخهای نخست‏وزیری؟! تعدیل کنید خودتان را؛ اگر از خودتان شروع نکنید نمی‌‏توانید اصلاح کنید. (۱۵/۱۲/۱۳۵۷)
  • مشرق لطفا ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    امام ره آن روزی که هر یک از شما‌ها را ملت دید که دارید از مرتبۀ متوسط می‌‏غلتید به طرف مرفه و دنبال این هستند که یا قدرت پیدا بکنید یا تمکن پیدا کنید، مردم باید توجه داشته باشند و اینطور افرادی که بتدریج ممکن است یک وقتی خدای نخواسته پیدا بشود، آن‌ها را سر جای خودشان بنشاند. اگر ملت می‌‏خواهد که این پیروزی تا آخر برسد و به منتهای پیروزی که آمال همه است برسد، باید مواظب آنهایی که دولت را تشکیل می‌‏دهند، آنکه رئیس جمهور است، آنکه مجلس هست، مجلسی هست، همۀ این‌ها را توجه بکنند که مبادا یک وقتی از طبقۀ متوسط به طبقۀ بالا و به اصطلاح خودشان مرفه به آن طبقه برسد. (سخنرانی در حسینیه جماران)
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    امام ره رئیس جمهور و وکلاى مجلس از طبقه‏اى باشند؛ که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند، نه از سرمایه‏داران و زمینخواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخى محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمى‏توانند بفهمند. (بخشی از وصیت نامه)
  • ومکرو مکرالله والله خیر الماکرین ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    این وضع طبیعی این است که یک قشر اشراف و اعیان ـ به اصطلاح خودشان ـ و مرفه به یک کشوری حکومت کنند و قابل اجتناب نیست این. وقتی حکومت آن طور شد، دیگر نمی‌‏شود این را کسی خیال کند که قابل این است که این با مردم چه جور باشد، از آن‏ور با دولتهای خارجی چه جور باشد. مقابل آن‌ها، از باب اینکه می‌‏دیدند آن‌ها قدرتشان بیشتر است، خاضع بودند. هر جایی که توهّم می‌‏کردند که به قدرتشان یک قدرت بالاتری یک صدمه‏ای بزند، مقابل او لنگ می‌‏انداختند و همه جور تواضعی می‌‏کردند؛ برای اینکه آنجا را به دست داشته باشند. به مردم هر چه گذشت، گذشت و هرچه خواستند، بکنند با مردم.( ۰۷/۰۶/۱۳۶۱)
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    متاسفانه مردم بازیچه دست اینها شده اند طرف یک کلید میگیره دستش و تو هوا میچرخونه مردم بی عقل هم میگند هورا قفلها باز شد بکفید
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    یه جمله از زبون خودشون بد نیست بدونین صادق زیبا کلا م : اگر دولت از محبوبیت بالایی برخوردار می‌بود و اگر کسر قابل‌توجهی از مردم برای آن وزن و اعتباری قائل می‌شدند، در آن صورت میلیون‌ها نفر که واقعا هم نیازی به این 45500 تومان ندارند، نباید ثبت‌نام می‌کردند».
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ایشون از اساس و پایه با هدفمندی مخالفه وهمش دولت قبل رو غیر منصفانه کوبوند
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    به زبان ساده عرض کنم دلیل اینکه مردم گرفتن یارانه را حق خود می دانند این است که مسئولینشان در پول غلط می خورند .
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    مردم مردم مردم!..شما توی ایران زندگی نمی کنی محض اطلاع شما برادر به برادر رحم نمی کنه......اینجا همه عین دزد باچه همو می گیرن...کلاه خودتو بگیر باد نبره
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    آقای اقتصادان! بیت المال مال همه ملت است!!!!!!!!!!!!!!! هیچ کجای دنیا بیت المال مال همه نیست........بیت المال برای کسی هست که کار می کنه و پول می خواهد یا نیازمند واقعی واقعا فقیر
  • علی ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    زنده باشی دکتر ابراهیم رزاقی همیشه بحث های اقتصادی شما را دنبال میکنم و از شنیدن صحبتهای شما لذت میبرم.
  • حق گو ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    "مردم جه گناهی کرده اند که وقتی احمدذی نژاد در انتخابات نماینده اش رد صلاحیت می شود" حالا شما مطمئن هستی که نمایندش رای میاورد؟ تا اونجایی که ما میدونیم دلیل رای روحانی به خاطر تفاوت 180 درجه ایش با احمدی نژاد بوده، مردم میخواستند یارانه نباشه ولی اوضاع به 4 سال پیش برگرده دیگه خبر نداشتند که روحانی هم میخواد تو همون چاهی فرو بره که سلفش رفت. پس بهترین کار همونیه که تو مقاله اومد یعنی دولت با سیاست مالیاتی باید عدالت رو اجرا میکرد مثلا اونی که ماشین 200 میلیونی داره باید مالیات بیشتری روی قیمت بنزینش بیاد و...... از دوستان خواهش میکنم مقاله رو بخونند بعد بیان نظر بدن
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    چرا توهین میکنی ؟بعضی از اونایی که به 8 سال پیش به احمدینژاد رای دادند سال 92 به روحانی رای دادند چون از سیاست اقتصادیش خسته شده بودند در ضمن مردم به این دولت هم چک سفید امضا ندادند اگر اوضاع اصلاح نشه به سراغ فرد دیگری میروند
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    تمام این کارها گوارای عامه مردم ایران باشد، وقتی با ماشین چند ده میلیونی برای 40 لیتر بنزین ارزانتر صف میکشند، و از ترس کمبود پول توجیبی، وسوسه ثبت نام یارانه ای را بجان میخرند در حالیکه میدانند که تاثیری در رفع مشکلاتشان ندارد، بجای تقاضای شغل مناسب و درمان ارزان، از دولت طلب پول تو جیبی مینمایند، وقتی از ترس گرانی خرید کالای غیر ضرور میکنند و به امید ارزانی مدتها کالایی نمیخرند، وقتی هزینه های ضروری خود را با منت از دولت میگیرند و سپس خرج گوشی موبایل و رنگ موی خانمها و تغییر ال سی دی میکنند، بجای اتکا به درآمد با تلاش جسمی و فکری به فکر سهمیه پول تو جیبی دولتی هستند، و در نهایت بجای توکل بر رازق هستی که به همه قول رزق داده است به اعلام آخر ماه یارانه دلبسته میشوند. . . نتیجه دیگری حاصل میشود؟
  • بنده خدا ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    آقای ناشناس 10:4به مردم توهین نکن مگر تو جزء مردم نیستی .عده ای که رای دادن هدفشون چیز دیگری بود
  • مهدی ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    کاملاً با شما موافقم به فرموده حضرت امام راحل اقتصاد مال خره!!!!! اسلام اساساً نیاز به هیچ علمی نداره مخصوصا اقتصاد
  • شفق ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ما یارانه را حق خود میدانیم چون واقعا هم حق ماست!
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    بیسواد 50 دلار میشه 150 هزار تومن نه 1.5میلیون
  • مینا یی ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ناشناس 12.22درود برشما دقیقا نظر مرا ارسال کردی.خدا اموات شما را بیامرزه.
  • دال ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    عجب اعتمادی کرد ملت به روحانی و تیم اقتصادی او. روحانی بدون آنکه بفهمد در یک رفراندم رسمی از 73 میلیون ایرانی برای برنامه اقتصادی احمدی نژاد تائیدیه گرفت
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    به ناشناس 10:41 آخر همه جای دنیا در تسخیر لیبرالها و فراماسونها است. در این علم اقتصادی که سرمایه داران درست کرده اند اصلا بیت المال معنی ندارد. دولت هم بنگاهی است اقتصادی که باید سود کند. این مفهوم بیت المال مال دنیا نیست. مال اسلام است. منطق امیرالمنومنین علی علیه السلام است. البته اقتصاددانها که اعتقادی به این حرفها ندارند. جناب حق گو اگر مردم یارانه نمی خواستند که اینطور به دعوت دولت حاضر لبیک نمی گفتند و انصراف نمی دادند!! اما سیاست مالیاتی هم محض اطلاع شما اوج ظلم است. چون تنها کسانی به درستی مالیات می دهند که وابسته به مراجع رسمی هستند. مثلا یک راننده تاکسی که با هزار قرض رفته یک سمند حریده ، باید مالیات بدهد اما آن آقای پسر حاجی بازاری که اصلا میزان درآمدش مشخص نیست از مالیات راحت می گریزد. تازه. آن اقای بابا پولدار و یا بازاری اگر هم ملالیات بدهد چند برابرش را از همان مردم فقیر پس می گیرد. عین ماجرای مالیات بر ارزش افزوده. پس این طرحههای مشعشع و خانمان برانداز را برای خود نگهدارید.
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    عدالت مالیاتی بی معنا است. مگر مالیات بر ارزش افزوده را که کاملا عادلانه بود ندیدید؟ اقشار ثروتمند با غارت فقرا مالیات داده شده را جبران می کنند.
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    اتفاقا بر عکس. تنها کار صحیح این بود که هدفمندی بر اساس نظریه اول احمدی نژاد و نه آنچه مجلس تصویب کرد اجرا شود. افزایش مرحله ای قیمت هر کالای مشمول هدفمندی تنها یعنی ایجاد فرصت برای سودجویان و دشمنان خارجی و البته اثر چند برابر روانی برای هر پله که قیمتها بالا می رود. یعنی مردم در یک محدوده زمانی چند ساله به طور مرتب زیر فشار و ضربه قرار می گیرند و همانطور که در بحث پدیده خستگی در بتن و فولاد شل کن و سفت کن پلکانی مقاومت سازه را می شکند، احتمال آنکه ملت نیز بیش از آنکه از یک فشار آنی بشکند بسیار کمتر از احتمال شکستن در یک پروسه طولانی فشار و کشش است. در واقع کار درست این بود که پیش از تحریمها هدفمندی با نظر اولیه احمدی نژاد به طور یکباره اجرا می شد و قیمتها با قیمتهای جهانی برابر می شد و بعد از تنها یک پرش قیمت بزرگ ، تورم کشور با تورم جهانی برابر می شد. با پرداخت معادل یارانه ای این ملغ به مردم هم فشار به آنها به حداقل میرسید.
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ایشان یکی از بی انصاف ترین و بی منطق ترین افرادی بود که تا حالا در این خصوص مصاحبه کرده بودند.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    واقعا که نادان هستی.مردم به خاطر این که روحانی هدفمندی یارانه ها کلا کنار بگذاره و شرایط رو به سال 89 برگردونه بهش رای دادند والان هم ازش روی برگردوندند چون دقیقا خلاف نظر مردم داره کار میکنه
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    آخه بدبخت مگه این مملکت واسه تو نیست که این جوری از عدم انصراف عروسی گرفتی!!! حالا اگر دولت قبل از مردم میخواست انصراف بدهند فکر میکنی نتیجش خیلی بهتر از این میشد؟!
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    به ناشناس 10:13 : کجای حرف ایشون غیر منطقیه که میگی غیر منصفانه بوده؟ در ضمن 4 سال از اجرای فاز اول میگذره و نتایجش نا گفته پیداست
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    این آقای استاد دانشگاه تهران ماهی چه قدر فقط از دانشگاه میگیره ؟؟؟ فكر نكنم كمتر از 10 میلیون بشه !! تازه حق پژوهش و پروژه و صد تا پ دیگه رو هم حساب نكردیم . درآمدش از شركت خصوصی خودش و ... هم به كنار !!! باید هم از یارانه بگیر ها بد بگه !!!!
  • املاء ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    غلط می خورند !!!
  • زال ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    آی آی آی !!! دی;
  • استاد استاد ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ايني که گفتي انتقاد بود يا حمايت چرا ابهانه حمايت ميکنيم دکتراي حمل و نقل چه ربطي به اقتصاد داره اقتصاد اونه که مردم با گوشت و پوست خود اونو درک ميکنند و هر روز بد بخت تر ميشوند روحاني ام که دارد همان روش احمدي نژاد را پيش ميبرد بدبخت شديم رفت
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    نميدونم چرا از اين اقتصاد دان هاي مردمي مثل ايشون و دکتر راغفر استفاده نميشه فشار اقتصادي روي مردم بيداد ميکنه تحمل فشار ديگر رو ندارند
  • ali ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ای کاش موقع انتخابات ریاست جمهوری مردم به این حرف ها توجه می کردند. خیلی راحت می شد نامزدها را در این دو دسته بندی که امام راحل فرمودند قرار داد و قضاوت کرد. این تابان اشتباه مردم است. متاسفانه روحانی توسط اصلاح طلبان....
  • ali ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    مرگ بر خائن صهیونیستی. زیبا کلام لطفا לשתוק ! این جمله رو به زبان رفق های آقای زیبا کلام گفتم ایشون خودش می فهمه چی نوشتم.
  • ali ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    هدف مندی که شروع شد دیگر کسی نمی توانست جلوی آن را بگیرد و هرکس دیگری به جز روحانی هم می آمد باید آن را اجرا می کرد این اشتباه مردم بوده که فکر می کردن اگر روحانی بیاد اجرا نمی کنه که با بی اعتقادی کامل به این موضوع آن را اجرا کرد.
  • میترا1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    تا وقتی اقتصاد دانان ایرانی مثل این اقا با تئوریهای غربی مردم و معیشتشون را تحلیل میکنن هیچ امیدی به اصلاح نیست ! مرد حسابی میشه بیت المال را واسه مردم معنی کنی ؟ میشه معنی عدل و قسط را معنی کنی ؟ میشه ..............
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    توجه توجه یکی از شرایط شروع فاز دوم افزایش مبلغ یارانه به 90 هزارتومن است
  • دال ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ناشناس۱۴:۱۳ نه جانم مردم از طرح هدفمندی کاملا رضایت دارن نشون به اون نشون که 73 میلیون ایرانی برای برنامه اقتصادی احمدی نژاد پای کارن !!!
  • دال ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ali اقا چرا مغلطه میبافی ؟؟؟؟ اگر مردم نمیخواستن که این طرح اجرا بشه چرا 73 میلیون ثبت نام کردن پس این دلایل و سفسطه ها رو بذار دم کوزه ابشو بخور
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    میترا خانم واقعا حرف حق رو گفتی من نمیدونم امثال ایشون ایا به اقتصاد اسلامی چقدر اعتقاد دارن ؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    24 خرداد در یه ماراتون غیر پیش بینی شده بار دیگر شکست خورد
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    میشه تو دهنتو ببندی و بیشتر سعی کنی از عقلت بهره بگیری
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    زنده باد مفت خوری ......
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ناشناس جان چرا عصبانی میشی برادر ! حالا شما بگو نظرت راجع به بیت المال و قسط و عدل و عدالت چیه ؟؟ چرا کهیر میزنی ؟؟؟
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    اگر ایرانی ها یک جاده درست حسابی میدیدن-بهداشت و درمان درست حسابی-اخبار درست حسابی- بازار درست حسابی-کسب و کار حلال درست حسابی- نرخ کالاها لااقل 4 روز ثابت میموند همه انصراف میدادن و دیگر چیزهای درست حسابی
  • کاپیتان ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    چرا مردم گرفتن یارانه نقدی را حق خود می‌دانند؟ فکر میکنن ارث باباشونه! باید بگیرن نفت مملکت رو نفت خوابیده ما هم رو مملکت خوابیدیم پس ما رو نفت خوابیدیم ارث بابامونه ارث اجدادمونه بمون بدید!!!!!! آمریکا این همه نفت داره یه قطره ازش استفاده میکنه؟ اگه من بودم کم کم بساط یارانه رو بر میچیدم.
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    به ناشناس 14:08 مشکلات به وجود آمده به همه چیز ربط دارد الا هدفمندی. تحریمها و البته چرحه ناسالم پول در جامعه دلایل اصلی هستند که اقتصاد دانها با دلایل سیاسی آن را نمی بینند.
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    خدا وکیلی اگر مردم از سیاست اقتصادی احمدی نزاد خسته بودند چرا به فالیباف و یا رضایی رای ندادند؟ چرا به روحانی رای دادند که شعار ادامه مسکن مهر و یارانه را می داد؟
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    اقتصادان مردمی؟؟ پس زهی نامردمان!
  • ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    احسنت. ما هرگز از شر این غربزده ها خلاص نمی شویم.
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    معیار فقیر بودن و متوسط بودن را با استاندارد چه کشوری مقایسه میکنید؟ با ژاپن-سومالی-اطریش-نروژ-هلند-فنلاند-سوئد-رژیم غاصب-.....؟
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    روحانی مسئول این وضع نیست.این سنگی هست که قبلیها توی چاه انداخته اند وبااین سنگی که تو چاه افتاده تمام عقلای دنیا هم جمع شوند نمیتوانند درش بیاورند.این روش از اول غلط بود.
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    مردم از زمان احمدی نژاد فهمیدند نباید به دولت اعتماد کنند نان لواش 10 تومانی 160 تومان ماست و پنیر 500تومانی 5 هزارتومان و..........................باز هم
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    در جواب ناشناس سوئدی : میشه به من بگی چرا اکثر کشور های توسعه یافته و مرفه از سیاست های مالیاتی برای اداره کشور استفاده میکنند؟ یا اونها به قول شما مشعشع هستند یا این که شما فهمی از اقتصاد نداری یا در کدام کشور دنیا دولت به همه مردم به یک میزان یارانه میدهد و برای تامین اون یارانه دلار و بنزین رو به مردمش گرون میفروشه حالا خودت قضاوت کن من مشعشع هستم یا تو
  • ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    به ناشناس 19:07 : فکر نمیکنی دلیل چرخه ناسالم پول این باشه که از دلال ها مالیات گرفته نمیشه و اونا اقتصاد رو بهم میزنند پس چرا با پیشنهاد دکتر رزاقی مخالفت میکنی؟ در ضمن تاثیر هدفمندی بر افزایش تورم اظهر من شمس. مگه میشه این همه پول وارد اقتصادی بشه که دچار رکود هستش و باعث تشدید تورم نشه یه کم بفهم خواهشا
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    چرا مردم از دریافت یارانه انصراف ندادند؟ چون احمدی نژاد در همان مراحل اولیه واریز یارانه ها آمد جلوی دوربین و گفت : " این یارانه ها پول امام زمان است و برکت دارد " برای همین خیلی از مردم ما برای اینکه از پول امام زمان و این برکت محروم نشوند باز در طرح دریافت یارانه ثبت نام کردند . به همین راحتی ! پس الکی صغری و کبری نچینید و استدلالهای کوچه بازاری و دانشگاه کالجی ارائه نکنید!
  • آرشیتکت ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    بقول حسن عباسی: این ها ضبط صوت هایی هستن که دکترین های اقتصاد دان های دیگر رو درس میدن. کدوم دکتر برادر.
  • پدرام ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    ببخشید شما از اقتصاد اسلامی چی میدونید نکنه این اقتصادی که تا حالا لیبرال ها و تکنو کراتها پیاده کرده اند اسلامیه؟ اگر شما پیگیر صحبتهای ایشون بودید این حرفو نمی زدید!
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    به ناشناس 2:51 اولا آنها ملاک ما نیستند. آنها به سیستم سرمایه داری اعتقاد دارند و اصلا چیزی به نام بیت المال برایشان تعریف نشده است. عدالت هم برایشان نامفهوم است. اینقدر نگو کدام دولتی فلان کار را می کند. اینجا جمهوری اسلامی ایران است و تنها حاکمیت شیعی دنیا و اینهمه هم خون داده شده است تا عدالت به معنای علوی آن و تقسیم مساوی بیت المال برقرار شود. البته که هیچ دولت دیگری چنین شرایطی ندارد. ثانیا: به شما اطلاعات غلط داده اند. در کل دنیا این اقشار فقیر و متوسط هستند که بیشترین فشار مالیاتی را تحمل می کنند. اقشار ثروتمند همیشه ثروتمندتر می شوند و مالیاتی را هم که بدهند از حلقوم اقشار فقیر تر بیرون می کشند. کافیست به وضعیت کشوری مانند آمریکا و شکاف عمیق طبقاتی آن نگاهی بیندازید تا متوجه عرض من بشوید.
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    به ناشناس 2:55 البته. اما دلالها کمترین سهم را از میان دلایل ناسالم بودن چرخه پول دارند. حتی به فرض هم که از آنها مالیات بگیرید باز هم چرحع ناسالم سر جای خودش است. اما چرا؟ مشکل ما این است که ما در کشورمان شاهد وجود چاهک های اقتصادی بزرگی داریم و مسیر پول به جای اینکه چرخه باشد تنها یک مسیر یک طرف است. بانک مرکزی به عنوان چشمه تولید پول عمل می کند اما در عواملی در بازار این پول را راکد می کنند و از چرخه خارج می کنند. در نتیجه دولت مجبور می شود مجددا به جای پول راکد شده مجددا اسکناس در بازار بریزد. که همین پول هم مجددا راکد می شود. اما چه کسانی پول را راکد می کنند؟ افراد زیادی دخیل هستید. کالاهای لوکس که ارزش اقتصادی ندارد یکی از این موارد است. پولی است که می توانست صرف کار مفید شود اما به صورت لوکس از گردش خارج می شود و ارزش اقتصادی ندارد. صادرکنندگان خصوصی که تولیداتشان را با ریال تولید می کنند اما محصول را صادر می کنند و ارز حاصل را در بانکهای خارجی دپو کرده یا در دوبی و آنتالیا سرمایه گذاری می کنند چاهک دیگری هستند. چاهک دیگر معوقه داران بزرگ بانکی هستند. اگر این معوقات واقعا صرف تولید می شد جای نگرانی نبود اما همه می دانیم که آنها بخشی از پول کشور را به اسم وام های کلان دریافت کرده و از چرخه اقتصادی خارج می کنند. البته عده ای هم هستند که عمدا با خرید های کلان ارز و طلا ثروت کشور را راکد می کنند. وقتی در اقتصادی این چاهک ها را می بینیم متوجه می شویم که چرا هم تورم داریم و هم رکود. رکود داریم چون پولی که باید در چه مصرف شود و به تولیدکنندگان برسد به آنها نمی رسد و تورم داریم چون دولت باید جای این پول راکد شده را بگیرد. حالا خدا نکند که دعوای سیاسی هم باشد و این چاهکها برخی هایشان با دولت حاضر مشکل داشته باشند. آن وقت است که اتفاقی مانند آنچه در ایران زمان دکتر مصدق و احمدی نژاد رخ داد اتفاق می افتد.
  • ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    دولت دهم قرار بود که یارانه ها را به نفری 250 هزار تومان برساند چی شد؟ چگونه شما می فرمایید دولت بودجه ندارد؟
  • افشین تهران ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    اینها همه نتیجه عدم اعتماد مردم به دولت اینقدر صغری کبری نکن.
  • افشین تهران ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    خدارا شکر که نیستی و نخواهی بود.
  • اساد اقتصاد دانشگاه پيام نور قم ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    اقايون محترم مشكل از علم اقتصاد نيست مشكل از سياسي كاري اقتصاد دانان هست وگرنه علم كه گناهي نداره يكي از هيمن كارشناسها زماني كه دولت مورد علاقه اش سر كار نبود نگفت اجراي هدفمندي 550 درصد تورم ايجاد ميكنه ولي الان با اجراي فاز دوم ميفرماييند همه چي خوبه همه چي ارومه من چقدر خوشبختم
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    بقيه گه ميگن قيمت ها رو 10 برابر کنيد اونها مردمي هستند ديگه ؟؟؟!
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    بي سواد اصلا شما متن خوندي ؟ مطلب خوندي که چي گفته ؟ فقط چون تعصبي و سياسي برخورد ميکني
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    چي شعر ميگي :))‌
  • ali ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    بودجه نداره اما : - یارانه ها در این دولت سر تاریخ پرداخت شد - سبد کالا داده شد و چند مرحله دیگر هم در راه است - خانم رئیس جمهور جشن روز زن می گیره با پول بیت المال توی سعد آباد - تا حالا نشستی حساب کنی چقدر هزینه سفرهای آقایون یا پذیرایی از میهمانان برای مذاکرات ننگین هسته ای شده ؟ - می خوان مثل خاتمی بگن ما تورم را کاهش دادیم ولی می بینند نمی توانند به جاش طرح ها رو لغو می کنند و با ایجاد راکت کردن امور قصد کاهش آن را دارند حـــــــــــــــــــــــالا با تمام این قضایا و خیلی چیزای دیگه که نمی شه گفت فکر می کنی بودجه ندارن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس