گروه فرهنگی مشرق - با گذر از قرن بیستم، روند رو به رشد تکنولوژی سرعتی چندباره به خود گرفت و این روال به گونهای طی شد که اکنون تفاوت چندانی میان کشورهای توسعهیافته و کشورهای جهان سوم از نظر ضریب نفوذ تکنولوژی دیده نمیشود. این تفاوت درباره تولید گوشی تلفن همراه تقریباً به صفر رسیده و آخرین مدلهای گوشی در کمتر از یک ماه در کشورمان قابل خریداری است.
از سوی دیگر، طبق اعلام وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور 105 درصد است. یعنی با توجه جمعیت 77 میلیون نفری ایران و در نظر گرفتن شاخص فوق میتوان نتیجه گرفت که هماکنون بیش از 80 میلیون اشتراک تلفن همراه در ایران وجود دارد. از این تعداد مشترک، بخش عمدهای از گوشیهای اندرویدی استفاده میکنند، تا جایی که بر اساس آمارها ایران مقام اول استفاده از گوشیهای اندرویدی در خاورمیانه را داراست. این موضوع وقتی ملموستر میشود که بدانیم 81 درصد از فروش بازار جهان در اختیار گوشی های اندروید است و شرکت اپل در این بین با فروش 27 میلیون دستگاه فقط دارای 13 درصد از فروش کل است.
با مشخصشدن جایگاه گوشیهای اندرویدی نزد مخاطبان، اکنون شرکتها، مؤسسات و نهادها توجه ویژهای به این موضوع دارند و امروزه یکی از مهمترین فضاهای ارائه خدمات تبلیغاتی، سرگرمی، هنری، آموزشی، علمی و ... «مارکتهای اندروید» است. به عنوان نمونه، نرمافزار «آخرین خبر» در کافهبازار (مشهورترین فروشگاه اندروید ایرانی) بیش از یک میلیون بار دانلود شده است.
همچنین «سیمای همراه» یک میلیون بار، «تقویم باد صبا» 500 هزار بار، «نقشه ترافیک تهران» 200 هزار بار، «قرآن صوتی حبلالمتین» 200 هزار بار، «نهجالبلاغه» 200 هزار بار و «شاهنامه» 200 هزار بار دانلود شده است؛ یعنی 100 برابر تیراژ معمول یک کتاب در ایران!
حتی نرم افزار پولی «مرجع داروها» به قیمت 1500 تومان تاکنون 100 هزار بار دانلود شده است که نشان از ظرفیت بالای مارکتها دارد! (این آمار صرفاً نشاندهنده تعداد دانلودهاست و قطعاً نرمافزارهای فوق، هزاران بار از طریق بلوتوث و ... میان کاربران به اشتراک گذاشته شده است)
در کنار فروشگاههای ایرانی نظیر بازار، ایراناپس، مایکت، پلازا، ایراناندروید، زیباینفو، پلیاستور، پارس هاب، کندو، یکموبایل و ...، مشهورترین مارکت جهانی «گوگل پلی» (Google Play) نام دارد که اپلیکیشنهای رایگان آن تقریباً در تمام کره زمین قابل دسترسی میباشد. طبق آخرین آمار گوگل، بیش از 700 هزار اپلیکیشن و 3 میلیون کتاب الکترونیکی در گوگلپلی موجود است.
به همین میزان، تعداد دانلودهای این مارکت نیز بسیار بالاست، به عنوان نمونه نرمافزار قرآن کریم (Quran Android) بیش از 10 میلیون بار، ویکیپدیا بیش از 10 میلیون بار و کتابخانه شیعه (iShia Books که توسط آیتالله سیستانی حمایت شده) بیش از 100 هزار بار در این فروشگاه دانلود شدهاند.
در نظر بگیرید برای معرفی یک محصول در جهان باید چه میزان هزینه صورت گیرد تا آن کالا یا خدمات توسط یک میلیون نفر از کشورهای مختلف جهان دیده شود؟! آن هم یک میلیون نفری که -به سبب آشنایی با تکنولوژی و توانایی استفاده از آن- از یک نخبگانی حداقلی بهرهمند هستند.
در کنار این موارد به یاد آورید کمتر از دو ماه پیش بود که نرمافزار چینی ویچت به یک معضل عمومی در کشور بدل شد و قضیه تا جایی پیش رفت که چارهای جز فیلتر کردن آن باقی نماند. این موضوع در کنار نزدیکشدن فیسبوک به پایان راه خود، نشاندهنده قدرت اپلیکیشنهای موبایلی و فراگیر بودن آن در عصر کنونی است.
بنابراین به جاست توجه و سرمایهگذاری ویژهای روی این قضیه صورت گیرد و نهادها، مراکز و مؤسسات فرهنگی با تولید اپلیکیشنهای موبایلی، به نگرانی اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر «گفتمان سازی» و «توجه به فرهنگ دینی و انقلابی» پاسخ مثبت دهند.
به عنوان نمونه چرا نباید کتابهای پرفروشی نظیر «مفاتیح الحیات» آیتالله جوادی آملی به اپلیکیشن تلفن همراه تبدیل شود و دست به دست میان مردم بچرخد و همیشه در دسترس باشد؟!
برای همه کتابهای پرمخاطب میتوان چنین امکانی را در نظر گرفت و آنها را با یک دهم قیمت پشت جلد به فروش رساند یا حتی فصول و بخشهایی از آنها را به صورت رایگان در اختیار مخاطب ـ اعم از داخلی و خارجی ـ قرار داد. در این صورت تنها یک بار هزینه برای ساخت اپلیکیشن کتاب پرداخت میشود (که معمولاً کمتر از یک دوره تجدید چاپ است)، ضمن اینکه نیازی به پرداخت هزینه برای توزیع و پخش کتاب نیست.
لازم به یادآوری نیست که مثال «کتاب» تنها برای تقریب اذهان در این نوشتار مطرح شد و تولید نرمافزارهای موبایلی همراستا با فرهنگ ایرانی-اسلامی طیف وسیعی از ایدهها را در بر میگیرد.
فراموش نکنیم طبق آمار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ 49,5 درصد زنان و 41,4 درصد مردان بر این باور هستند که حضور در فضای مجازی در مقادیر متوسط به بالا توانسته است بر سبک زندگی، پوشش و نوع ادبیات آنان در جامعه تأثیر بگذارد.
بنابراین خالیکردن این عرصه و واگذاری آن به نا اهلش، معضلات فرهنگی-اجتماعی بسیاری را در پی خواهد داشت.
مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.
از سوی دیگر، طبق اعلام وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور 105 درصد است. یعنی با توجه جمعیت 77 میلیون نفری ایران و در نظر گرفتن شاخص فوق میتوان نتیجه گرفت که هماکنون بیش از 80 میلیون اشتراک تلفن همراه در ایران وجود دارد. از این تعداد مشترک، بخش عمدهای از گوشیهای اندرویدی استفاده میکنند، تا جایی که بر اساس آمارها ایران مقام اول استفاده از گوشیهای اندرویدی در خاورمیانه را داراست. این موضوع وقتی ملموستر میشود که بدانیم 81 درصد از فروش بازار جهان در اختیار گوشی های اندروید است و شرکت اپل در این بین با فروش 27 میلیون دستگاه فقط دارای 13 درصد از فروش کل است.
با مشخصشدن جایگاه گوشیهای اندرویدی نزد مخاطبان، اکنون شرکتها، مؤسسات و نهادها توجه ویژهای به این موضوع دارند و امروزه یکی از مهمترین فضاهای ارائه خدمات تبلیغاتی، سرگرمی، هنری، آموزشی، علمی و ... «مارکتهای اندروید» است. به عنوان نمونه، نرمافزار «آخرین خبر» در کافهبازار (مشهورترین فروشگاه اندروید ایرانی) بیش از یک میلیون بار دانلود شده است.
همچنین «سیمای همراه» یک میلیون بار، «تقویم باد صبا» 500 هزار بار، «نقشه ترافیک تهران» 200 هزار بار، «قرآن صوتی حبلالمتین» 200 هزار بار، «نهجالبلاغه» 200 هزار بار و «شاهنامه» 200 هزار بار دانلود شده است؛ یعنی 100 برابر تیراژ معمول یک کتاب در ایران!
حتی نرم افزار پولی «مرجع داروها» به قیمت 1500 تومان تاکنون 100 هزار بار دانلود شده است که نشان از ظرفیت بالای مارکتها دارد! (این آمار صرفاً نشاندهنده تعداد دانلودهاست و قطعاً نرمافزارهای فوق، هزاران بار از طریق بلوتوث و ... میان کاربران به اشتراک گذاشته شده است)
در کنار فروشگاههای ایرانی نظیر بازار، ایراناپس، مایکت، پلازا، ایراناندروید، زیباینفو، پلیاستور، پارس هاب، کندو، یکموبایل و ...، مشهورترین مارکت جهانی «گوگل پلی» (Google Play) نام دارد که اپلیکیشنهای رایگان آن تقریباً در تمام کره زمین قابل دسترسی میباشد. طبق آخرین آمار گوگل، بیش از 700 هزار اپلیکیشن و 3 میلیون کتاب الکترونیکی در گوگلپلی موجود است.
به همین میزان، تعداد دانلودهای این مارکت نیز بسیار بالاست، به عنوان نمونه نرمافزار قرآن کریم (Quran Android) بیش از 10 میلیون بار، ویکیپدیا بیش از 10 میلیون بار و کتابخانه شیعه (iShia Books که توسط آیتالله سیستانی حمایت شده) بیش از 100 هزار بار در این فروشگاه دانلود شدهاند.
در نظر بگیرید برای معرفی یک محصول در جهان باید چه میزان هزینه صورت گیرد تا آن کالا یا خدمات توسط یک میلیون نفر از کشورهای مختلف جهان دیده شود؟! آن هم یک میلیون نفری که -به سبب آشنایی با تکنولوژی و توانایی استفاده از آن- از یک نخبگانی حداقلی بهرهمند هستند.
در کنار این موارد به یاد آورید کمتر از دو ماه پیش بود که نرمافزار چینی ویچت به یک معضل عمومی در کشور بدل شد و قضیه تا جایی پیش رفت که چارهای جز فیلتر کردن آن باقی نماند. این موضوع در کنار نزدیکشدن فیسبوک به پایان راه خود، نشاندهنده قدرت اپلیکیشنهای موبایلی و فراگیر بودن آن در عصر کنونی است.
بنابراین به جاست توجه و سرمایهگذاری ویژهای روی این قضیه صورت گیرد و نهادها، مراکز و مؤسسات فرهنگی با تولید اپلیکیشنهای موبایلی، به نگرانی اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر «گفتمان سازی» و «توجه به فرهنگ دینی و انقلابی» پاسخ مثبت دهند.
به عنوان نمونه چرا نباید کتابهای پرفروشی نظیر «مفاتیح الحیات» آیتالله جوادی آملی به اپلیکیشن تلفن همراه تبدیل شود و دست به دست میان مردم بچرخد و همیشه در دسترس باشد؟!
برای همه کتابهای پرمخاطب میتوان چنین امکانی را در نظر گرفت و آنها را با یک دهم قیمت پشت جلد به فروش رساند یا حتی فصول و بخشهایی از آنها را به صورت رایگان در اختیار مخاطب ـ اعم از داخلی و خارجی ـ قرار داد. در این صورت تنها یک بار هزینه برای ساخت اپلیکیشن کتاب پرداخت میشود (که معمولاً کمتر از یک دوره تجدید چاپ است)، ضمن اینکه نیازی به پرداخت هزینه برای توزیع و پخش کتاب نیست.
لازم به یادآوری نیست که مثال «کتاب» تنها برای تقریب اذهان در این نوشتار مطرح شد و تولید نرمافزارهای موبایلی همراستا با فرهنگ ایرانی-اسلامی طیف وسیعی از ایدهها را در بر میگیرد.
فراموش نکنیم طبق آمار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ 49,5 درصد زنان و 41,4 درصد مردان بر این باور هستند که حضور در فضای مجازی در مقادیر متوسط به بالا توانسته است بر سبک زندگی، پوشش و نوع ادبیات آنان در جامعه تأثیر بگذارد.
بنابراین خالیکردن این عرصه و واگذاری آن به نا اهلش، معضلات فرهنگی-اجتماعی بسیاری را در پی خواهد داشت.
مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.