کد خبر 288057
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۴

۸۰ نفر از نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره و همچنین کارشناسان سیاست خارجی آمریکا طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور کشورشان درخواست کردند تا آشکارا نخست‌وزیر ترکیه را به دلیل آنچه که تلاش وی برای تضعیف دموکراسی خواندند، سرزنش کند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست، یک گروه 80 نفری از قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره در نامه‌ای از «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کردند تا آشکارا «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه را به دلیل آنچه که تضعیف دموکراسی خواندند، مورد سرزنش قرار دهد.

این نامه که برای اولین بار توسط وب‌سایت روزنامه «دیلی‌بیست» آمریکا منتشر شد، در زمانی مطرح شده است که اردوغان قوانینی را برای کنترل اینترنت به تصویب درآورده است.

قانون جدید اردوغان به مسئولان مخابرات این اجازه را می‌دهد که بدون حکم قضایی بتوانند پایگاه اطلاع ‌رسانی را مسدود نمایند. این قانون درست یک روز پس از افشای فساد مالی و پولشویی بزرگ ترکیه، که چند تن از وزیران در آن دست داشتند، به پارلمان رفت. هر چند که اکثر رسانه‌ های پرتیراژ و محافظه ‌کار ترکیه، از پوشش این خبر طفره رفتند؛ اما افشای بسیاری از فایل‌ های صوتی و اسناد این فساد مالی به صورت مقالات و تحلیل‌‌ها در پایگاههای خبری و شبکه ‌های اجتماعی در فضای مجازی دست به دست شد.

در این نامه نوشته شده است: رجب طیب اردوغان به طرز فزاینده‌ای ستون اصلی همکاری چند دهه‌ای و راهبردی آمریکا و ترکیه که دموکراسی رو به رشد ترکیه است را تضعیف کرده است.

در ادامه این نامه اینگونه آمده است: ما این نامه را به دلیل هراس عمیق خود از این تحولات می‌نویسیم و از شما (اوباما) می‌خواهیم تا نگرانی صریح آمریکا درباره مسیر کنونی ترکیه را ابراز کنید. سکوت تنها اردوغان را  ترغیب می‌کند تا حاکمیت قانون را در کشور ترکیه بیش از پیش از بین ببرد.

در میان امضاکنندگان این نامه، امضای «دنیس راس» فرستاده سابق آمریکا در فرایند صلح خاورمیانه و «جولیان اسمیت» مشاور سابق «جو بایدن»، «جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در دوران ریاست‌جمهوری «جرج بوش»، «نورم کلمن» سناتور جمهوری‌خواه، و  «تیم پالنتی» فرماندار جمهوری‌خواه و .... به چشم می‌خورد.

اوباما و اردوغان هفته گذشته گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر برقرار کردند و طبق گزارش وزارت خارجه آمریکا این دو درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات دو جانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس