به گزارش مشرق، اعتیاد میتواند نسبت به هر چیزی به وجود بیاید و مصرفکنندگان نیز هیچ اطلاعی از آن نداشته باشند. این حالت برای کسانی که مخدر جدیدی به نام «بی تی» را مصرف میکنند بیشتر صدق میکند. بی تی ماده مخدر نسبتا جدیدی است که در قالب خوش بو کننده های دهان عرضه می شود و بیشترین افرادی که این ماده را مصرف می کنند نوجوانان و جوانان هستند. افرادی که ندانسته د رگرداب این ماده مخد رجدید گرفتار می شوند.
به جرات میتوان گفت که با گذشت نزدیک به دو سال از ورود مخدری به نام پان پراگ (بی تی) به کشورمان که از مرزهای افغانستان و پاکستان وارد شده است، چندفروشگاه بزرگ(سوپرمارکت) هم یافت میشوند که این مخدر را با نامهای متفاوت و به عنوان خوشبو کننده دهان یا آدامس عرضه میکنند. گفته میشود که این محصول خطرناک که در بستههای سبز رنگ و با قیمتی بسیار ارزان به دانش آموزان فروخته میشود در اصل هندی است اما مخدرهای مشابه آن نیز در پاکستان و افغانستان تولید میشوند و دقیقا همانند مخدر ناس، از طریق بزاق دهان جذب بدن میشود و هنوز علت اینکه کسی از آن اطلاع درستی ندارد و قیمتش تا این حد ارزان است، معلوم نیست.
بیاطلاعی صاحبان فروشگاهها
به همین بهانه سری به چند فروشگاه موادغذایی در مرکز و غرب شهر تهران میزنم. صاحب نخستین فروشگاه هیچ اطلاعی از وجود این مخدر ندارد اما فروشگاههای بعدی این محصول را به نامهای ملوان زبل، راجا، تایتانیک، نسوار،پان عربی و در بستهبندی های شکیل عرضه میکنند. با این حال اکثر آنان هیچ اطلاعی از مخدر بودن این سرگرمی به ظاهر کودکانه ندارند. محمد یکی از آنان است که میگوید: چند وقتی میشود که این محصول را در مغازه داریم اما تا به حال حتی فکرش را هم نمیکردم که ماده مخدری در آن وجود داشته یا حتی خطری برای کسی داشته باشد؛ او از اطلاعرسانی ضعیف درباره این مخدر صنعتی انتقاد میکند و ادامه میدهد: چرا تا به حال چیزی در این باره به ما نگفتهاند؟ با اینکه چند سالی از ورود آن میگذرد اما 90 درصد افراد در اصل نمیدانند ماده تشکیل دهنده آن چیست.
رواج بی تی با تبلیغات دروغ
مدتی است که تبلیغات شبکههای غربی با اهداف سودجویانه باعث شده تا مصرف آمفتامین ها در کشور رواج پیدا کند. ماده مخدری که جای خود را بین قرصهای لاغری و شکلات و البته این بار آدامس و خوشبو کننده دهان پیدا کرده است. یک آسیب شناس حوزه اعتیاد در این باره به «حمایت» میگوید: هر مادهای که انسان را از اعتدال دور کند و تصور و اوهام را جایگزین منطق و عقل کند، مخدر محسوب میشود و اعتیاد آور است؛ در این بین مخدرهای شیمیایی که از راه تبلیغات کم کم جای خود را در جامعه و بین جوانان باز کردهاند از دیگر مخدرها سمیتر و حتی کشنده تر هستند. «غلامرضا علیزاده» میافزاید: در کشورهای همجوار ماده ای به نام «تان» وجود دارد که جویدنی است و به علت مخدری که دارد در فرد ایجاد نشئگی میکند؛ این ماده قرمز رنگ است و به علت ازدیاد استفاده از آن حتی قسمتی از پول رایج کشور نیز در تماس با دست افراد قرمز رنگ شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه تان و مخدرهای همانند آن از مواد بسیار خطرناک شیمیایی تهیه میشوند، میافزاید: مصرف این ماده فرد را در اوهام فرو میبرد و باعث میشود دست به کارهایی بزند که هیچ کنترلی بر آنان ندارد؛ به نظر میرسد هدف سوداگران آن هم گرفتار کردن جوانان و نوجوانان است تا از این راه منبع درآمد بیشتری برای خود به وجود بیاورند.
علیزاده معتقد است که باید آثار سوء مخدر را به خانوادهها و فرزندانشان اطلاع داد در غیر این صورت نمیتوان با مصرف این مواد مسموم که هر روز نوع جدیدی از آن وارد کشور میشود مبارزه کرد. وی تاکید میکند: قبل از هر چیز باید مضرات مخدرهای شیمیایی را به بچهها و بخصوص کودکان آموزش و بعد ازآن زمینههای تقاضا را در جامعه کاهش دهیم؛ یعنی با پیام رسانی غیر مستقیم، از مهدکودک تا دانشگاه به فرزندانمان درباره این مخدرهای زیان بار هشدار دهیم.
پیشنهاد این آسیب شناس این است که برای مقابله بهتر با عرضه مخدر «بی تی» در کشور میتوان از طریق اتحادیه سوپرمارکت داران اقدام و حتی مجوز مغازههایی که این مخدر را میفروشند باطل کرد ؛ زیرا نیروی انتظامی به تنهایی نمیتواند با این مشکل مقابله کند.
منبع: حمایت
بیاطلاعی صاحبان فروشگاهها
به همین بهانه سری به چند فروشگاه موادغذایی در مرکز و غرب شهر تهران میزنم. صاحب نخستین فروشگاه هیچ اطلاعی از وجود این مخدر ندارد اما فروشگاههای بعدی این محصول را به نامهای ملوان زبل، راجا، تایتانیک، نسوار،پان عربی و در بستهبندی های شکیل عرضه میکنند. با این حال اکثر آنان هیچ اطلاعی از مخدر بودن این سرگرمی به ظاهر کودکانه ندارند. محمد یکی از آنان است که میگوید: چند وقتی میشود که این محصول را در مغازه داریم اما تا به حال حتی فکرش را هم نمیکردم که ماده مخدری در آن وجود داشته یا حتی خطری برای کسی داشته باشد؛ او از اطلاعرسانی ضعیف درباره این مخدر صنعتی انتقاد میکند و ادامه میدهد: چرا تا به حال چیزی در این باره به ما نگفتهاند؟ با اینکه چند سالی از ورود آن میگذرد اما 90 درصد افراد در اصل نمیدانند ماده تشکیل دهنده آن چیست.
رواج بی تی با تبلیغات دروغ
مدتی است که تبلیغات شبکههای غربی با اهداف سودجویانه باعث شده تا مصرف آمفتامین ها در کشور رواج پیدا کند. ماده مخدری که جای خود را بین قرصهای لاغری و شکلات و البته این بار آدامس و خوشبو کننده دهان پیدا کرده است. یک آسیب شناس حوزه اعتیاد در این باره به «حمایت» میگوید: هر مادهای که انسان را از اعتدال دور کند و تصور و اوهام را جایگزین منطق و عقل کند، مخدر محسوب میشود و اعتیاد آور است؛ در این بین مخدرهای شیمیایی که از راه تبلیغات کم کم جای خود را در جامعه و بین جوانان باز کردهاند از دیگر مخدرها سمیتر و حتی کشنده تر هستند. «غلامرضا علیزاده» میافزاید: در کشورهای همجوار ماده ای به نام «تان» وجود دارد که جویدنی است و به علت مخدری که دارد در فرد ایجاد نشئگی میکند؛ این ماده قرمز رنگ است و به علت ازدیاد استفاده از آن حتی قسمتی از پول رایج کشور نیز در تماس با دست افراد قرمز رنگ شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه تان و مخدرهای همانند آن از مواد بسیار خطرناک شیمیایی تهیه میشوند، میافزاید: مصرف این ماده فرد را در اوهام فرو میبرد و باعث میشود دست به کارهایی بزند که هیچ کنترلی بر آنان ندارد؛ به نظر میرسد هدف سوداگران آن هم گرفتار کردن جوانان و نوجوانان است تا از این راه منبع درآمد بیشتری برای خود به وجود بیاورند.
علیزاده معتقد است که باید آثار سوء مخدر را به خانوادهها و فرزندانشان اطلاع داد در غیر این صورت نمیتوان با مصرف این مواد مسموم که هر روز نوع جدیدی از آن وارد کشور میشود مبارزه کرد. وی تاکید میکند: قبل از هر چیز باید مضرات مخدرهای شیمیایی را به بچهها و بخصوص کودکان آموزش و بعد ازآن زمینههای تقاضا را در جامعه کاهش دهیم؛ یعنی با پیام رسانی غیر مستقیم، از مهدکودک تا دانشگاه به فرزندانمان درباره این مخدرهای زیان بار هشدار دهیم.
پیشنهاد این آسیب شناس این است که برای مقابله بهتر با عرضه مخدر «بی تی» در کشور میتوان از طریق اتحادیه سوپرمارکت داران اقدام و حتی مجوز مغازههایی که این مخدر را میفروشند باطل کرد ؛ زیرا نیروی انتظامی به تنهایی نمیتواند با این مشکل مقابله کند.
منبع: حمایت