کارگردان فیلم رستاخیز برای جذابیت بیشتر با تکیه بر تقدس‌زدایی قصد دارد فیلمی در ژانر فیلم‌های مذهبی به وجود آورد حال اینکه هرگونه نشان دادن چهره حضرات معصومین و همچنین حضرت عباس (ع) پیش از این و در جریان فیلم مختار از سوی مراجع تقلید به صراحت نهی شده است.

گروه فرهنگی مشرق، فیلم رستاخیز به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش بعد از طی یک پروسه طولانی نگارش و تهیه فیلم در نهایت 16 بهمن‌ماهسال 92 در کاخ جشنواره فجر همزمان با برگزاری سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد.

درویش که مدت زمان زیادی از سینما دور بود و آخرین کار وی «دوئل» به سال 1381 بر می‌گردد این بار با رستاخیزی آمد که رستاخیزی در ژانر فیلم‌های مذهبی به وجود آورد البته همراه خود بیمی به جان همه انداخت که نکند تقدس ذوات مقدسه از جمله حضرت عباس (ع) را از بین برده یا کمرنگ جلوه دهد و فرجامی شوم برای روز رستاخیز رقم بخورد.

ماجرای رستاخیز از نگاه بکیر فرزند حر ابن یزید ریاحی به قیام امام حسین (ع) و حوادث واقعه عاشوراست. در این فیلم 180 دقیقه‌ای از عوامل و هنرمندان خارجی از جمله طریق انوار تدوین‌گر معروف و نامزد دریافت اسکار برای فیلم سینمایی «سخنرانی پادشاه»،‌ استیفن واربک موسیقی دان برنده اسکار برای ساخت موسیقی‌ «شکسپیر عاشق» استفاده شده است.

گفتنی است، تمام مراحل فنی «رستاخیز» در استودیو مولینر لندن انجام گرفته و بازیگران این فیلم شامل پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان و بابک حمیدیان است.

طی سال‌های طولانی فیلم‌های زیادی در ارتباط با واقعه عاشورا ساخته شده است و کارگردانی که قصد فیلم‌سازی در این زمینه را داشته باشد یا باید با کیفیت، تکنیک و فیلمنامه بهتری نسبت به کارهای قبلی، چنین فیلمی بسازد و یا از زاویه‌ای دیگری به واقعه کربلا و تراژدی عاشورا نگاه کرده و فیلم خود را بسازد که البته روز رستاخیز درصدد نشان دادن داستان امام حسین (ع) و کربلا از زوایه دید دیگری بود.

ایراد منتقدان به نشان دادن چهره حضرت عباس (ع)

اما اینکه رستاخیز چقدر در این زمینه موفق بوده است نقد چند تن از منتقدان این فیلم را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مهرزاد دانش:ماجرای عاشورا و نهضت امام حسین (ع) به عنوان واقعه‌ای با بار تراژیک فراوان، ظرفیت زیادی برای ترجمان ادبی و سینمایی دارد اما این بدان معنی نیست که هر اقتباسی از آن به توفیق برسد. رستاخیز که به دلیل سابقه‌ کم ‌و بیش معتبر درویش و سیر طولانی تولیدش، انتظار می‌رفت فیلمی با سر و شکلی آراسته باشد متاسفانه با فاصله‌ای فراوان با این توقع ساخته شده است. مقدمه‌ بیش از حد طولانی و خسته‌کننده‌ داستان، ناتوانی در پرداخت فضاهای جنگی کربلا، ضعف مفرط شخصیت‌پردازی، تحریف‌های آشکار تاریخی، شعارزدگی پررنگ در بیان ایده‌ها و آرمان‌ها، جلوه‌های ویژه‌ زمخت و از فیلم بیرون‌زده، دیالوگ‌های ساده‌انگارانه و کلیشه‌ای، پایان‌بندی سردستی و … از جمله عواملی هستند که فیلم را به سقوطی فاجعه‌بار کشانده‌اند. معلوم نیست درویش بر اساس چه ظرفیتی متوقع است که فیلمش به محافل بزرگ رقابتی جهان ارسال شود و در مناسبات اکران جهانی موفق باشد. به‌خصوص که شخصیت اصلی فیلم بیش از آنکه دنبال حقیقت معنوی و جهادی امام (ع) باشد در پی توهمات غریزی خود در تعقیب یک دختر زیبارو است. روند مناسبی در تناسب‌سازی وجوه محتوایی دراماتیک متن با واقعیت‌های عاشورایی به چشم نمی‌خورد. رستاخیز نمونه‌ دیگر است از حیف و میل کردن سرمایه و ایده و زمان و بسیاری دیگر از بضاعت‌ها و ظرفیت‌ها در مسیر پرانحطاط «سینمای فاخر».

مسعود ثابتی:بعد از 6 سال انتشار و کلی هیاهو، فیلمی عرضه شده که ملک سلیمان صد مرحله از آن جلوتر است و دیدنی‌تر. داستان فیلم از ساعت دومش شروع می‌شود و فیلم‌ساز چنان روی آشنایی مخاطبان با شخصیت‌های داستانش حساب کرده که هیچ نیازی برای زمینه‌چینی و شخصیت‌پردازی ندیده است. فیلم حتی یک صحنه‌ شمشیربازی معمولی هم ندارد و همه‌ صحنه‌های اسب‌سواری‌اش در لانگ‌شات یا کلوزآپ می‌گذرد؛ یعنی کارگردان آسان‌ترین شیوه را انتخاب‌ کرده است. نکته‌ دیگر این است که ما بزرگان و اسطوره‌هایی داریم که مردم در طول قرن‌ها تصوری ذهنی از آن‌ها را در قلب خود پرورده‌اند و اگر قرار است در فیلمی تجسم عینی آن‌ها را ببینیم باید تصویری بهتر از نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای ارائه شود. شمایل شخصیت‌های بزرگ مذهبی در فیلم چنان معمولی تصویر شده که بیش‌تر از آن‌ها اسطوره‌زدایی می‌کند و تصویر مثالی آن‌ها در ذهن مردم را می‌شکند.

علی شیرازی:رستاخیز برتری‌هایی نسبت به روز واقعه، دیگر فیلم مهم و ارزشمند مربوط به این واقعه دارد؛ اینکه از لحاظ فنی و بصری در مقیاس‌های جهانی قرار دارد و سوپرپروداکشنی آبرومند است، یا مثلاً اینکه فیلم درویش بر خلاف روز واقعه به طور مستقیم صحنه‌های نبرد را به تصویر کشیده است. اما روز واقعه هم برتری‌هایی داشت که یکی از آن‌ها فیلم‌نامه‌ آن (نوشته‌ی بهرام بیضایی) بود. در آن فیلم، عشق شبلی به دختر به‌درستی و با زیبایی در بطن داستان و مضمون نشسته و اصلاً شکل‌دهنده‌ درام اصلی برای رسیدن به هدف نهایی بود اما در این‌جا عشق بُکیر (آرش آصفی) به دختر، انگار یک‌‌راست از فیلم‌های گلخانه‌ای بنیاد فارابی در دهه‌ شصت سربرآورده و به رستاخیز سنجاق شده است. به جز این‌ها برخی انتخاب‌های غلط نظیر بازیگر نقش عباس بن علی (ع) هم به فیلم لطمه زده و نشان می‌دهد که فیلم‌ساز بر اهمیت نوع حضور و بازی چنین کاراکتری که تماشاگر اطلاعات زیادی را درباره‌ او از این‌جا و آن‌جا اندوخته، واقف نبوده است.

محمدتقی فهیم: رستاخیز اثری شکوهمند از نقطه نظر جلوه‌های ویژه، طراحی صحنه، لباس، آکسسوار، گریم و حتی دکوپاژهای درست است. فیلمی که 150 دقیقه تماشاگرش را نگه می‌دارد و موجب می‌شود تا او از تکنیک‌های فیلم لذت ببرد. اساساً درویش سینماگر تکنیک است و در رستاخیز یک‌بار دیگر بر این توانایی خود صحه می‌گذارد ولی در روایت با مشکل بر می‌خورد، هیچ فصلی با دیگری ارتباط ارگانیک و دیالکتیکی برقرار نمی‌کند، مرتب سکانس‌ها جهش دارند و فرصت فکر کردن به تماشاگر نمی‌دهد. موضوع و مضمون که تکلیفش روشن است و تماشاگر با اطلاعات از پیش داشته به سالن می‌رود. درویش شمایل‌های خوبی از شخصیت‌های تاریخی تصویر کرده است در نگاه اول آدم علاقه‌مند می‌شود ولی با اندکی جلو رفتن مشکل روایت او را متوقف می‌کند. در واقع حس و حال انرژیکی ندارند تا جایی که علاقه‌مندان حضرت عباس (ع)به اندازه تعزیه‌ها هم دچار تغییر حالت نمی‌شوند و یا حر کمرنگ‌تر از پسرش جلوه دارد. دل را به اندازه نمی‌لرزاند و فکر را به حرکت در نمی‌آورد و خود به خود مختار پیش چشممان قرار می‌گیرد که موفقیتش حاصل روایت منسجمش بود. فصل‌های بیرونی فیلم مانند بازارها، کعبه، جمعیت و … به ویژه سکانس لانگ اقتدای سپاه کوفه به سرداری حر نسبت به امام حسین (ع) اجراهای دیدنی دارد و چه خوب می‌شد اگر درویش روی شمایل امام تامل بیشتری به خرج می‌داد.

مطلبی که در تمام نقدها خودنمایی می‌کند و اکثریت قریب به اتفاق منتقدان به آن اشاره و تاکید کرده‌اند ضعف کارگردان در به تصویر کشیدن شمایل حضرت عباس (ع) است که حتی کسانی که نمایش چهره آن حضرت را ایده خوبی می‌دانستند این چهره پردازی و نمایش را مناسب حضرت عباس (ع) ندانسته و آن را به گونه‌ای تقدس‌زدایی از این اسطوره دینی و مذهبی ما دانسته‌اند. علما و مراجع هم از این نظر مواضع خود را در نشان ندادن چهره این حضرت گوشزد کرده و آیت‌‌الله علوی‌گرگانی از مراجع تقلید با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام تاکید کرد و گفته است: کمرنگ شدن عظمت امامزادگان موجب توبیخ و بلکه عقاب الهی در قیامت خواهد شد و همه مسئولان باید خود را برای جوابگویی در روز حساب آماده کنند.

نهی علما و مراجع از به تصویر کشیدن تصویر حضرت عباس

سه سال پیش علما و مراجع به کارگردان فیلم مختارنامه که قصد به تصویر کشیدن چهره حضرت عباس (ع) را داشت توصیه کردند و در نهایت صحنه‌ها حذف شده و این مقوله بحث تازه‌ای نبود که کارگردان رستاخیر ندانسته مرتکب این کار شده باشد.

استفتائات در ارتباط با نشان دادن چهره مقدسان:

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:در مورد حضرت قمر بنی‏هاشم (ع)،نشان دادن چهره آشکار به مصلحت نیست و بهترین راه حل این است که مانند معصومین (ع)چهره ایشان را به صورت مبهم و در هاله‏ای از نور نشان دهند تا مشکلی پیش نیاید.

آیت‌الله مظاهری‌اصفهانی:این کار حرام است و باید نباشد.

آیت‌الله علوی‌گرگانی:شخصیت حضرت ابوالفضل (ع) در میان عموم مردم و شیعیان مخصوصاً متدینین ممتاز است وبنابراین برای جلوگیری از هتک حرمت و وهن به مقام عظمای آن بزرگوار لازم است از نشان‏دادن چهره ایشان اجتناب ‏شود.

آیت‌الله موسوی‌اردبیلی:به طور کلی هرگونه عملی که موجب وهن و بی‏حرمتی به ساحت مقدس اهل‏بیت (ع)و از آن جمله حضرت ابوالفضل عباس بن امیرالمومنین (ع)شود و یا مستلزم مفسده‏ای باشد جایز نیست. بر مسئولانلازم است که رعایت کنند.

آیت‌الله ملکوتی‌تبریزی:بهتر، بلکه لازم است به نحوی از هاله نور از نشان دادن استفاده شود.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی:چون احتمال می‏رود که نشان ‏دادن چهره مبارک قمر بنی‌هاشم (ع)در فیلم، مستلزم وهن به ساحت مقدس ایشان شود بنابرایننباید نشان داده شود.

آیت‏‌الله وحیدخراسانی:شنیده‌‏ام می‏خواهند قمر بنی هاشم را به نقش هنرپیشه‏‌ها درآورند. قمر بنی هاشم کسی است که حجت خدا مقابل قبر او می‌ایستد و می‌گوید: «سلام خدا، سلام تمام انبیا، سلام تمام اوصیا، سلام تمام شهدا بر تو یا بن امیرالمومنین». قمر بنی هاشم کسی است که124 هزارپیغمبر، هر صبح و شب به او سلام می‏کنند. حال این شخصیت را می‌ خواهند به نقش هنرپیشه‏‌ها درآورند ... خدا نکند که چنین کاری را انجام دهند، که اگر بکنند، آن وقت هر چه پیش ‏آید و هر چه ما بگوییم، معذوریم.

آیت‌‌الله صافی‌گلپایگانی:جواب همان است که حضرت آیت‌الله وحید فرموده‌اند.

استفتاء از این حضرات در مورد فیلم «رستاخیز» همچنان به قوت خود باقی است و با توجه به دستورات دین مبین اسلام جایز نیست مسلمانی خلاف نظر و فتوای مرجع خود عمل کند. باید گفت در حداقل موارد فتاوا، نشان دادن چهره حضرت عباس (ع) جایز نبوده است که کارگردان این فیلم با نادیده گرفتن نظر مراجع و علمای دین برای جذابیت بیشتر فیلم و بدون توجه به تقدس‌زدایی از این الگوی دینی کار را خود را به پایان برده است و جا دارد که پیش از اکران عمومی مسئولان فرهنگی در این زمینه تصمیمی منطبق بر مبانی دینی و نظرات مراجع تقلید اتخاذ کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • albert ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    6سال پیش باید فکرشو میکردید,نه اینکه الان به دولت گیر بدید!!کاسه داغتر از اش شدی مشرق?
  • محسن ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    این بابا اول با جنگ شروع کرد حالا با عاشورا ادامه می دهد همه چیز از نگاه ایشان عشقی است
  • ینام ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    پس چرا این قدر جایزه گرفته؟؟؟!!!
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    فیلمی که در لندن ساخته بشه بهتر از این نمیشه
  • سبحان ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    مشرق تازگی ها همه چیز را با عینک سیاسی بررسی میکنی!!!!!!!اگه حضرت عباس (ع) مقدس و نباید نشان داد پس در سریال مختارنامه هم نباید محمد حنفیه را نشان میدادند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    فرمایش حضرات صحیح است و بدون شک تقدس زدایی از چهره معصومین عملی حرام است ، مخاطبان داخلی که همگان کم و بیش از ماجرای عاشورا اطلاع دارند ، ساختن چنین فیلمهایی فقط برای نمایش به مخاطبان داخلی و ایرانی که کل داستان را می دانند بیشتر جنبه سرگرمی دارد تا این که جنبه آگاهی دهی داشته باشد و در این حالت نمایش چهره معصومین حرام است ولی اگر بشود چهره معصومین را با همان ابهت معنوی که در ذهن ما وجود دارد در نقشی کامل و تاثیر گذار مانند حضرت سلیمان در فیلم ملک سلیمان و در کیفیتی مانند فیلم مختار به نمایش درآورند ، در آن صورت چنین فیلمی به لحاظ روشنگری و آگاهی رسانی جامع در خصوص مذهب تشیع به سطحی بین المللی و جهانی خواهد رسید ،درحالی که جامعه جهانی هیچ اطلاعی از مذهب تشیع ندارند و این نیاز وجود دارد در این زمانه که رسانه های تصویری حرف اول را در خصوص شکل دهی به افکار و اعتقادات انسان ها انجام می دهند ساخت فیلم هایی فاخر که در عین حفظ ابهت معنوی ، چهره معصومین را نشان دهد و به طور جامع پیامهای معنوی و انسان ساز ایشان را به جامعه جهانی برسانند ضروری است نه این که فیلم سازان صرفا بخواهند دانسته ها و داستانهایی که مردم خودشان بلد هستند در قالب پرده سینما دربیاورند آری در این صورت نمایش چهره معصومین حرام است زیرا نیازی به این کار نیست
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    آقایون که گفته بودن فیلمشون با اجازه ی مراجع اجازه پخش چهره رو داره! یعنی دروغ گفتن؟؟ واقعا که! من به عنوان یه شیعه ی ایرانی دوست نداشتم چهره ی این عزیزان رو ببینم. به همون دلیلی که همه ی مراجع گفتن. اما در این فیلم اصلا بحث چه جور نشون داده! دوربین که فقط تو چشم ابروی بازیگر نقش حضرت عباسه! حضرت علی اکبر و باقی آل حسین رو آدمای بداخلاق و عصبانی نشون دادن. بماند که حضرت قاسم نوجوان رو در قامت یه جوون 25 ساله نشون دادن. یه دلیل دیگه هم برای اینکه نباید چهره این عزیزان رو نشان بدن اینکه همه ی ما لفظ«اقا» یا «حضرت» رو برای همه ی آل حسین(ع)به کار می بریم. یعنی اینکه برای اونها هم احترام زیادی قائل هستیم. یه جای دیگه در مشرق هم گفتم که فیلم رستاخیز بسیار بی ادبانه است و غیر از لوکیشن های زیبا هیچ و هیچ و هیچ جنبه ی مثبتی نداره! جرات دارن برای مراجع مون نمایش بدن! تا گند بقیه ی اشکالات این فیلم هم دربیاد.
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    می دونی چرا؟ به خاطره شخص آقای درویش که... در درگاه دولیت جدید است! بعد هم اینکه توی یه کشور شیعه فیلم مثلا امام حسینی زشته که جایزه نگیره! هنر و احترام به امام حسین کشکه! درویش از این به بعد هر چی بسازه جایزه می گیره! این خط------ این هم نشون*
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    طولانی هیچ کس حال نداره بخونه
  • 101 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    چرا اینقدر تند میرید!!؟؟ حتماً مصلحتی بوده واگرنه حضرت آقا جلوی ساخت و پخش این فیلم رو میگرفتن. (چقدر خوبه که هیچ وقت از ولایت جلو نزنیم!)
  • محمد ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    مشخصه خواستی مسخره کنی ...خودت مسخره ای
  • حسین ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    کی به دولت گیر داد؟!!!!!!!!!!!!! عمو جون بلند شو !!!! چقدر می خوابی؟!!!!!! سرتون یه کم از برف بیارید بیرون چقدر تعصب الکی!!!!!!!!!
  • albert ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    مشخصه که خواستن به دولت گیر بدن,متن رو درست بخون حسین جان!!
  • عماد گلیان ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    خب عمو جان اونایی که جایزه دادن امامزاده نبودن یه مشروب خور و همجنس باز جایزه دادن
  • حامد ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    سلام. رفيق حضرت عباس رو با محمد حنفيه مقايسه نكنيد. يك بار ديگه فتواي آيت الله وحيد رو بخوانيد و مقداري تامل بفرماييد. يا علي
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    وقتی من در وصف ناموسم و عشق ام و خانواده ام زبان به توصیف وتمجید باز میکنم .هر شنونده ی عاقلی با وجود درک نهایت شیفتگی من حریم سخنانم را قطعا درک میکند.و هنگام نقل فول به دیگران هم(شما بخوانید کشورهای خارجی!) درنهایت احتیاط باهمان کلمات تلاش میکند حس را منتقل کند .قطعا کسی که قصه من رابه هر نحوی که دلش میخواهد نقل میکند وحرمت کلام را و مطلب را حفظ نمیکند قطعا بیمار و دچار کمبود شخصیت است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس