کد خبر 280268
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷

نوجوانان و جواناني که علاقمند به دنياي بازيگري هستند با پرسيدن اين سوال به دنبال راهي مي‌گردند که هر چه زودتر ميان‌بر زده و شبيه فلان ستاره سينما مشهور شوند! برخي مي‌گويند «پارتي و پول» تنها راه وارد شدن به اين دنياست و ...

به گزارش گروه فرهنگی مشرق - اگر سري به دکه‌هاي روزنامه‌فروشي زده باشيد و نگاهي به مجله‌هايي بيندازيد که از گوشه و کنار آن آويزان شده است، يک در ميان مجله‌هايي را مي‌بينيد که عکس يکي از ستاره‌هاي سينما طرح جلد آن است! ستاره‌هايي که اگر يک روز اتفاقي در خيابان يا در مراسمي آن‌ها را ببينيم هر طوري که شده است خودمان را از بين جمعيتي که اطراف‌شان ايستاده‌اند براي گرفتن عکس يا امضا به آن‌ها مي‌رسانيم.
 
ستاره‌هايي که وقتي در برنامه يا جشنواره يا... بين جوان‌ها قرار مي‌گيرند با سوال‌هاي تکراري و هميشگي‌اي مواجه مي‌‌شوند که شايد از ميان همه آن‌ها يک سوال خيلي به چشم مي‌خورد: «چطور مي‌شود بازيگر شد؟» و در لايه‌هاي پنهاني اين سوال اين کنجکاوي هميشگي وجود دارد که «فلان بازيگر چطور وارد دنياي بازيگري شده است؟»
 
نوجوانان و جواناني که علاقمند به دنياي بازيگري هستند با پرسيدن اين سوال به دنبال راهي مي‌گردند که هر چه زودتر ميان‌بر زده و شبيه فلان ستاره سينما مشهور شوند! برخي مي‌گويند «پارتي و پول» تنها راه وارد شدن به اين دنياست و برخي هم معتقدند کلاس‌هاي بازيگري و داشتن استاد خوب بهترين شيوه ورود به دنياي بازيگري‌ست و عده‌اي هم باور دارند که به هر حال استعداد حرف اول را مي‌زند!
 
براي رسيدن به پاسخ اين سوال بهتر است با مروري به شيوه ورود ستاره‌هاي سينما به دنياي بازيگري ببينم چه روش‌هايي تا به امروز وجود داشته است.
 
آن‌هايي که از راه دانشگاه بازيگر شدند- ستاره‌هاي تحصيل‌کرده

 
شايد بگوييد چه حوصله‌اي داريد! مگر بازيگري هم رفتن به دانشگاه و تحصيلات آکادميک مي‌خواهد؟ همين که استعداد داشته باشي و بتواني هر وقت از تو خواستند گريه کني يا بخندي يا نقشي را که مي‌خواهند خوب بازي کني، يعني بازيگري بلدي! اما بد نيست اين را بدانيد که حتي بازيگراني که از روش‌هاي غير آکادميک وارد دنياي بازيگري شده‌اند بر اين باورند که براي حرفه‌اي شدن در بازيگري نياز به تحصيلات آکادميک است. يکي از بازيگراني که بر اين مساله تاکيد ويژه دارد، «مهناز افشار» است که در ادامه خواهيم گفت چطور وارد دنياي بازيگري شده است.
 
البته اين روش نيازمند صبر و حوصله بسياري ا‌ست. بايد سال‌ها درس خواند و بعد از گذشتن از غول کنکور وارد دانشگاه شد. عشق و استعداد وقتي در کنار تحصيلات آکادميک قرار بگيرند از هر علاقمند به بازيگري، ستاره‌اي خواهند ساخت که نام و يادش همواره در اين هنر ماندگار شود. از ميان چهره‌هاي معروفي که اين روش را براي ورود به دنياي بازيگري انتخاب کرده‌اند و داراي تحصيلات آکادميک در شاخه‌هاي مختلف تئاتر، کارگرداني، بازيگري و... هستند اين افراد را مي‌توان نام برد:
 
منوچهر آذري، رضا آشتياني، معصومه آقاجاني، احمد آقالو، داريوش ارجمند، افسر اسدي، بيژن امکانيان، عزت‌ا... انتظامي، فتحعلي اويسي، رضا ايران‌منش، بهروز بقايي، حامد بهداد، پانته‌آ بهرام، آتيلا پسياني، ماهايا پطروسيان، پرويز پورحسيني، ابوالفضل پورعرب، امين تارخ، آتش تقي‌پور، رويا تيموريان، محمود جعفري، فرهاد جم، حسن جوهرچي، آزيتا حاجيان، بهزاد خداويسي، رضا خندان، حبيب دهقان‌نسب، علي دهکردي، ايرج راد و هما روستا. البته همان‌طور که ملاحظه کرديد تحصيلات بين نسل قبلي رايج‌تر بوده است.
 
آن‌هايي که از راه آموزشگاه‌ها بازيگر شدند- رايج‌ترين شيوه براي نسل جديد
 
حتما تا به حال در بيوگرافي بعضي از بازيگران خوانده‌ايد که رشته تحصيلي آن‌ها در دانشگاه مرتبط با فعاليت هنري که دارند نيست. برخي از اين ستاره‌ها براي تحصيل در رشته بازيگري در يکي از آموزشگاه‌ها آموزش ديده‌اند. اگرچه امروزه آموزشگاه‌هاي بازيگري در سطح کشور از شمار بالايي برخوردار هستند و تعداد متقاضيان و علاقمندان به بازيگري که به اين آموزشگاه‌ها مراجعه مي‌کنند، بسيار زياد است، اما آنچه اهميت دارد، اعتبار آن‌هاست. اعتباري که در پس آن، نام يکي از پيشکسوتان بازيگري به چشم مي‌خورد. همينطور آمار قابل توجهي از ستارگان سينما که از اين آموزشگاه‌ها فارغ‌التحصيل و به سينما و تلويزيون راه پيدا کرده‌اند از ديگر نشانه‌هاي موفق بودن بعضي از اين دوره‌هاي آموزشي‌ است.
 
کارگاه آزاد بازيگري سيما فيلم زير نظر «امين تارخ» و آموزشگاه «حميد سمندريان» از آموزشگاه‌هاي بازيگري موفقي‌ است که تا امروز ستارگان بسياري را به سينما معرفي کرده است. «ترانه عليدوستي» هنرجوي 17 ساله آموزشگاه امين تارخ بود که در ميان 700 هنرجوي اين آموزشگاه در تست فيلم «من ترانه 15 سال دارم» انتخاب شد. او به اندازه‌اي در اين تست باور‌پذير و موفق ظاهر شد که در حال حاضر هنوز هم براي هنرجويان تازه وارد آموزشگاه فيلم تست او را پخش مي‌کنند. اگرچه انتخاب بازيگر از ميان بي‌شمار هنرجوياني که وارد اين آموزشگاه‌ها مي‌شوند، رقابت دشواري را مي‌طلبد اما استعداد و توانايي‌هاي فردي از مهمترين فاکتورهايي‌ است که شخص علاقمند و مستعد بازيگري را از ديگر هنرجويان شاخص مي‌کند.
 
بهرام رادان، حبيب رضايي، هما خاکپاش، ويشکا آسايش، رضا بنفشه‌خواه، محمود بنفشه‌خواه، ليلا بوشهري، حسين پناهي، پارسا پيروزفر و چکامه چمن‌ماه از جمله بازيگراني هستند که در دوره‌هاي آزاد آموزشگاه‌هاي هنرپيشگي زير نظر اساتيد اين رشته آموزش ديده‌اند و با معرفي اين آموزشگاه‌ها به دنياي سينما و تلويزيون راه يافته‌اند.
 
آن‌هايي که اتفاقي وارد دنياي بازيگري شدند- شانس‌هاي طلايي براي ستاره‌ شدن
 
شايد اين گروه بازيگران را بتوان آدم‌هاي خوش شانسي تلقي کرد که در حال انجام يکي از کارهاي روزانه خود توجه کارگردان يا تهيه‌کننده‌اي را به خود جلب کرده‌اند و براي بازيگري از آن‌ها دعوت به همکاري شده است. کساني که شايد هرگز فکرش را هم نمي‌کردند روزي بازيگر بشوند و در شرايطي کاملاً تصادفي، مسير زندگي‌شان تغيير کرده است.
 
«هديه تهراني» يکي از بازيگراني ا‌ست که از اين راه وارد سينما شده است. اتفاقي که در يکي از بازارهاي تهران رقم مي‌خورد و «محمدرضا شريفي‌نيا» و «آزيتا حاجيان» او را زير نظر مي‌گيرند و به تهراني پيشنهاد بازيگري مي‌دهند. اگرچه ابتدا به اين پيشنهاد «نه» مي‌گويد اما با پافشاري‌هاي بعدي جواب مثبت مي‌دهد و پس از ورود به دفتر سينمايي هدايت فيلم و تست گريم راهيِ دنياي بازيگري مي‌شود. همينطور مي‌توان از «همايون ارشادي» نام برد که پشت چراغ قرمزي، «عباس کيارستمي» او را براي بازي در يکي از فيلم‌هايش انتخاب مي‌کند!
 
البته گاهي هم اين اتفاق در ارتباط‌هاي کاري رقم مي‌خورد شبيه «مهناز افشار» که به کار تدوين مشغول بوده است و «علي شاه‌حاتمي» او را در يکي از موسسه‌هاي غيرانتفاعي مي‌بيند و براي فيلم‌اش انتخاب مي‌کند. ماجراي «محمدرضا گلزار» را هم که مي‌دانيد، ايرج قادري به کنسرت گروه آرين رفته بود و گلزار را براي فيلم «سام و نرگس» انتخاب کرد. «کامران تفتي» هم براي پدرش که در يکي از پروژه‌هاي فخيم‌زاده مشغول به کار بود، لباس گرم برده بود که فخيم زاده پسنديدش! البته آمار اين چنين بازيگرهايي بيشتر است اما معمولاً هنرمندان ترجيح مي دهند اين نوع ورود خود را به دنياي هنر کمتر رسانه‌اي کنند.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس