سخنرانی ولید معلم رئیس هیئت اعزامی دولت سوریه به کنفرانس ژنو 2 با حواشی از جمله مشاجره...

گروه بین‌الملل مشرق - در نشست افتتاحیه صبح امروز ژنو 2، ابتدا بان‌کی‌مون به سخنرانی پرداخت. دبیرکل سازمان ملل در آغاز این نشست گفت: ژنو 2 با چالش‌های زیادی روبرو است که باید از آن‌ها عبور کنیم. ژنو 2 فرصتی برای حل سیاسی بحران سوریه است. اولین باری است که دولت و مخالفان سوریه برای مذاکره اعلام آمادگی کرده‌اند. این کنفرانس برای مردم سوریه است و وظیفه نجات سوریه ماموریت اصلی ما است. فراهم کردن مقدمات ژنو ۲ زمان طولانی برد که طی آن تعداد زیادی قربانی درگیری شدند. آنچه در سوریه رخ می دهد فاجعه ای است که ما با آن روبرو هستیم. بیش از شش میلیون آواره سوری نیازمند کمک هستند.

پس از سخنرانی بان‌کی مون، "دیدیر بورخالتر" رئیس‌جمهور سوئیس به عنوان میزبان اجلاس در سخنانی گفت:  من به شما خوش آمد می‌گویم . دولت سوئیس به هر کسی که به اینجا آمده تا بحران سوریه را پایان دهد خوش آمد می‌گویم، سوئیس از سازمان ملل و جامعه بین‌الملل قدردان است، این امید وجود دارد که به رنج‌های میلیون‌ها سوری پایان داده شود. باید گفت‌وگوها را آغاز کرد و به راه حل سیاسی و عادلانه برای بحران سوریه دست یافت تا همه طرف‌ها با صلح در کنار هم زندگی کنند.

حواشی سخنرانی آتشین ولید معلم و درگیری لفظی با بان‌کی‌مون+فیلم

سپس سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و جان کری نیز سخنرانان بعدی نشست بودند که هریک مواضع کشورهای خود را نسبت به بحران سوریه ابراز کردند.

اما پرحاشیه‌ترین سخنرانی، صحبت‌های ولید معلم وزیر خارجه سوریه بود که به شدت کشورهای حاشیه خلیج فارس، معارضان و آمریکا را مورد انتقاد قرار داد.

سخنرانی ولید معلم طولانی‌ترین سخنرانی‌ نشست افتتاحیه بود که نزدیک به 30 دقیقه بطول انجامید. بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل پس پایان وقت قانونی ولید معلم، با قطع سخنان وی، از او خواست تا صحبت‌هایش را بدلیل تمام شدن وقت، به پایان برساند که این خواسته دبیرکل سازمان ملل، با واکنش ولید معلم همراه بود.

حواشی سخنرانی آتشین ولید معلم و درگیری لفظی با بان‌کی‌مون+فیلم

ولید معلم خطاب به بان کی‌مون گفت: آقای دبیر کل! شما در نیویورک زندگی می‌کنید و من در سوریه. من پس از ساعت‌ها پرواز به اینجا آمده‌ام تا به نمایندگی از ملت سوریه صحبت کنم. برای شرح آنچه در این سه سال اتفاق افتاد زمان بیشتری لازم است.

در ادامه سخنرانی ولید معلم بان‌کی‌مون بار دیگر از ولید معلم خواست سخنانش را پایان دهد. ولید معلم گفت تنها یک جمله باقی‌ مانده است. دبیرکل سازمان ملل خطاب به معلم گفت: به قول خود پایبند باشید و فقط یک جمله بگویید که ولید معلم نیز پاسخ داد: سوریه همیشه به قول‌های خود پایبند.

ولید معلم در سخنان خود گفت: برخی همسایگان سوریه در کشتار ملت سوریه دست دارند و کشور ما را به سوی خشونت و تروریسم سوق می‌دهند. برخی می‌خواهند سوریه را به قرون وسطی باز گردانند و پیشرفت ملت سوریه را نمی‌خواهند. ما به عنوان نماینده اصلی مردم سوریه و رئیس جمهوری سوریه به ژنو آمده‌ایم. سوریه هیچ گاه در چنین شرایط سختی که در این سه ساله با آن مواجه بوده قرار نداشته است. وظیفه دفاع از خون کشته شدگان بی‌خانمانی مردم و آینده کشور سوریه برعهده ماست و برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: بسیار باعث تاسف است در نشست امروز در کنار کسانی نشسته‌ایم که دستشان به خون ملت سوریه آغشته شده است. کسانی که انگار آن‌ها تعیین می‌کنند چه کسی به بهشت برود و چه کسی حق ورود به بهشت را ندارند در حالیکه وضعیت در کشور خود را فراموش کرده‌اند.

کسانی با ما امروز بر سر یک میز نشسته‌اند که بسیار تلاش کرده‌اند تا سوریه را ناامن و ویران کنند و با دلارهای نفتی خود سلاح و تروریسم را به سوریه روانه می‌کنند. این چنین کشورهایی هیچ گاه نمی‌توانند سخنگوی خواسته‌های مردم سوریه باشند. تروریست‌های چچنی،عربستانی، ترکیه‌ای، قطری و غیره چگونه می‌توانند اهداف و آرمان‌های ملت سوریه را برآورده کنند.

این دولت – عربستان – به اعمال خود ادامه می‌دهد چرا که فکر می‌کند رویای چندین ساله‌اش محقق می‌شود. کسی که از تاریخ درس نگیرد امروز را از دست می‌دهد. نمی‌توانید خانه همسایه را به آتش بکشید و خانه خودتان در امان بماند. این رویا در ذهن بیمار و از حماقت آن‌هاست.


بخشی از سخنرانی ولید معلم و درخواست وقت بیشتر از بان‌کی‌مون
بان‌کی‌مون: لطفا به قول خود پایبند باشید
ولید معلم: سوریه همیشه به قول خود پایبند است

آمریکا سوریه را به حمله نظامی تهدید کرده است. آمریکا فراموش کرده است که تروریسم پیش از این در آمریکا بود. امروز در سوریه و فردا کسی نمی‌داند در کجاست. حملات انتحاری دیروز در آمریکا بود و امروز در سوریه. 

کشورهایی که اینجا جمع شده‌اند حرف از دوستی با مردم سوریه می‌زنند و بطور پنهانی از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. اگر واقعا حامی مردم سوریه هستید حمایت از تروریسم را متوقف کنید. 

آیا واقعا شما صلح به منطقه آورده‌اید؟ آیا شما در منطقه مدرسه و بیمارستان و موزه ساخته‌اید؟ آیا شما آثار تاریخی منطقه را به سرقت نبرده‌اید؟ شما هیچ کاری نکرده‌اید. شما تنها با گدایی حمله نظامی از آمریکا، شرمساری برای خود باقی گذاشتید.

سوریه با اقداماتی که این‌ها انجام داده‌اند هزاران سال به عقب برگردانده شد. بدترین جنایت‌ها در کشور ما در حال جریان است و تجاوز و کشتار به کار روزمره برخی‌ها تبدیل شده است که اقدام خود را "انقلاب بزرگ سوریه” می‌نامند. این چه انقلابی است که پدری از ترس خود، فرزندان و همسرش را می‌کشد تا از دست وحشی‌هایی که خود را انقلابی می‌نامند حفظ کند.

با تمام شرایط سوریه همه توان خود را برای رویارویی با تروریست‌ها و دفاع از ملت خود به کار خواهد گرفت و با کسانی که در راه ویرانی سوریه تلاش می‌کنند می‌جنگند. 

ولید معلم خطاب به جان‌کری گفت: هیچ‌کس، آقای کری، هیچ کس در دنیا حق ندارد مشروعیت یک رئیس‌جمهور را از وی سلب کند یا به وی مشروعیت بدهد. این مردم سوریه هستند که باید انتخاب کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    0 0
    انصافا متن خوبی را ایراد کردند
  • ایرانی ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    0 0
    احسنتم جناب ولید معلم جدا جای تقدیر وتشکررا دارد بنظر بنده حرف دل میلیون هامسلمان رابه آنانکه دستشان بخون مردم بیگناه مردم سوریه آغشته است زده ای نمیدانم آنان باچه رویی و وجدانی رفته اندآنجا.شرکت کنندگانیکه کشورشان حامی تروریستهابوده واز آنان حمایت مالی میکنندو.... این را حتما بدانند آه مظلو م هرگز زمین نمیماند روزی یقه آنان رانیز خواهد گرفت . انشاءا...
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    0 0
    ای کاش از ایشون یاد بگیرند
  • سرد ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    0 0
    ولیدمعلم دوسال پیش هم پیشنهاد وقیحانه قطر را که از وی خواسته بود درقبال مبلغی ومنصبی به بشاراسد پشت کند را نپذیرفته بود وگفته بودمن هرگز وطن فروشی نخواهم کرد
  • مهدي ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    0 0
    احسنت به آقاي وليد معلم با آنهمه شجاعت و دلير ي ، اين غربيها از شيطان درس گرفته اند و مثلي است ميگويند با يك تير دو هدف را زد و لي اينها با يك تير چند هدف را دنبال مي كنند 1-اول مي خواهند مسلمانان را به جان هم بياندازند 2- براي اينكه تعدادمسلمانان در كشورآنان رو به رشد است و كشور خود را از مسلمانان راحت كنند آنانرا آموزش مي دهند و مي فرستند كه در سوريه كشته شوندتا در كشور شان مسلماني نباشد3- اگر پيروز شدند دوباره با برگشتن آنها مخالفت سياسي ميكنند آنها را در مقابل حزبالله قرار ميدهند كه خواست اصلي آنها است . ولي آنان كور خوانده اند چون آن عده مسلمانما كه آنان تربيت كرده و به جنگ براي سوريه فرستاده مي شوندهنوزكه هنوز است آنان هزار سال هم راه بروند تازه به اول راه ميرسند كه مسلمانان ناب آن را در زمان بت پرستي شياطين رفته اند و مسلمانان بايد اتحاد را دوباره باز هم محكمتر از روز قبل محكم كنند و مشتي قوي به دهان اين ياوه گويان بزنند
  • reza ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    0 0
    نمیدونم چرااما واقعا احساس شور عجیبی دارم انگار حرف دل خودم و میلیونها مردم ازادی خواه رو زده درود خدا بهش
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    0 0
    سوئیس رئیس جمهور ندارد. شورای فدرال دارد که برای مدت 6 ماه رئیس انتخاب می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس