کد خبر 279168
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹

رئیس منطقه کردستان عراق اعلام کرد به کنفرانس ژنو ۲ برای حل بحران سوریه خوشبین نیست و نباید گروه‌های تندرو در سوریه به قدرت برسند.

به گزارش مشرق، مهر به نقل از پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط نوشت: مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق در کمیسیون امور خارجه پارلمان اروپا اعلام کرد که منتظر دستاورد زیادی از کنفرانس ژنو ۲ برای صلح در سوریه نیست.

وی ضمن هشدار درباره خطرات دستاوردهای گروه‌های تندرو در سوریه گفت: کنفرانس ژنو۲ برای ملت سوریه یک فرصت برای تعیین سرنوشتشان خواهد بود اما من شخصا به آن خوش‌بین نیستم.

بارزانی گفت: اوضاع در سوریه برای عراق به طور کلی و برای منطقه کردستان به طور خاص بسیار نگران‌کننده است زیرا هر اتفاقی که در سوریه روی می‌دهد به طور مستقیم بر عراق و کردستان تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: به هر حال نمی‌توان به این گروه‌های مسلح اجازه داد که در سوریه به قدرت برسند.

رئیس منطقه کردستان عراق گفت: گروه‌هایی که ارتش آزاد سوریه را که در پی سرنگونی رژیم «بشار اسد» است، تشکیل می‌دهند برای جایگزینی در قدرت آماده نیستند.

وی افزود: گروه‌های مرتبط با القاعده در سوریه به شدت فعال هستند و تهدیدی مستقیم برای منطقه کردی به شمار می‌روند.

این درحالی است که سپتامبر گذشته، شهر اربیل شاهد چندین حمله تروریستی بود که چندین گروه تروریستی حاضر در سوریه مسئولیت آن را بر عهده گرفتند.

کُردها عامل ثبات هستند نه ایجاد بحران

کردپرس نیز نوشت: مسعود بارزانی در سخنرانی خود که به زبان عربی قرائت کرد گفت: نزدیک به ۱۰ هزار مسیحی در کردستان زندگی کرده‌اند و به دنبال گسترش ناامنی و بحران در دیگر مناطق عراق، ۲۶ هزار مسیحی دیگر به کردستان روی آورده‌اند. از سوی دیگر اخیراً ۱۵ هزار عرب از استان ناآرام سنی نشین الأنبار به علت وخامت وضعیت امنیتی در این شهر به کردستان پناه آورده‌اند.

وی گفت: مایه مباهات است که کردستان به پناهگاهی امن برای ساکنین عراق مبدل شده است اما اینکه تاکنون جامعه بین المللی هیچ گونه همکاری با کردستان نکرده‌اند، جای تأمل دارد.

رئیس منطقه کردستان افزود: «با دیگر احزاب سیاسی عراقی در حال یافتن راه حلی برای همه اختلافات هستیم و قانون اساسی عراق برای کردستان فصل الخطاب است و به آن پایبندیم.»

وی در پایان سخنرانی خود خواستار حمایت و همکاری از سوی اتحادیه اروپا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس