به گزارش مشرق به نقل از مهر، در ادامه جلسه علني امروز صبح سه شنبه مجلس که بررسي استيضاح وزير راه و ترابري حميد بهبهاني اختصاص دارد، عزيز اکبريان نماينده مردم کرج به عنوان اولين موافق استيضاح وزير راه پشت تريبون قرار گرفت و به بيان نظرات خود در موافقت با استيضاح پرداخت.
وي با اشاره به اينکه در آغاز ايام دهه فجر قرار داريم و سپس از خداي متعال به دليل نعمت بزرگ ولايت و امامت که به ما عطا فرمودند، افزود: اي ملت شريف اگر آموزههاي خداوند و وظيفهام براي حفاظت و پاسداري از ارزشهاي انقلاب نميبود هرگز در استيضاح شرکت نميکردم و وارد اين ميدان نميشدم.
وي با تشکر از خدمات ارزنده دولت گفت: من استيضاح وزير راه را تقويت دولت ميدانم و به دليل تکليف شرعي که براي من به وجود آمده است، در استيضاح بهبهاني مصر هستم.
اکبريان تاکيد کرد: امروز نمايندگان مجلس در هجمه گردانندگان وزارت راه قرار گرفتند تا استيضاح خود را پس بگيرند و مسئولان وزارت راه آسايش نمايندگان را سلب کرده و با استفاده از همه امکانات دولتي درصدد منصرف کردن نمايندگان هستند.
وي با اشاره به اينکه من نيز به عنوان نمايندهاي که سوگند خوردم از حقوق ملت دفاع کنم و از ارزشهاي انقلاب اسلامي پاسداري کنم هرگز از قرار گرفتن در اين راه نادم و پشيمان نشدم.
نماينده مردم کرج با مخاطب قرار دادن ديگر نمايندگان مجلس گفت: من به عنوان خادم ملت از شما عاجزانه ميخواهم به وظيفه نظارتي و نمايندگي خود عمل کنيد و تکليف کساني را که به هر قيمتي تلاش ميکنند تا در مسند وزارت بمانند و از هر وسيلهاي استفاده ميکنند براي ماندن، خاتمه دهيم و قدرت مجلس را که امام راحل فرمودند "مجلس عصاره ملت" نشان دهيم.
اکبريان در ادامه با مطرح کردن اين پرسش که آيا درست است يکي از نمايندگان مجلس به همراه معاون پارلماني وزير راه به تهديد ديگر نمايندگان مجلس پرداخته است، گفت: اين افراد نمايندگان مجلس را تهديد ميکردند که اگر از استيضاح منصرف نشويد حوزه انتخابيهتان را از امکانات دولتي محروم ميکنيم. اين در حالي است که اين عمل خلاف فعاليتهاي دولت و ظلم و جفا به دولت خدمتگزار است.
وي همچنين با بيان اينکه زماني که سانحه هوايي اروميه اتفاق افتاد من به خود گريستم و گفتم چرا اين مردم بايد هر روز بيشتر از قبل به ناوگان هوايي کشور بياعتماد شوند، اضافه کرد: بنابراين تصميم گرفتم به وظيفه نظارتي خود درست عمل کنم و وارد مرحله استيضاح وزير شدم.
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس تصريح کرد: اي کاش وزير راه حميد بهبهاني پس از حادثه دلخراش اروميه براي جلوگيري از بياعتمادي مردم خودش استعفا ميداد ولي افسوس از يک عذرخواهي کوچک.
وي همچنين با اشاره به سانحه هوايي هواپيماي نظامي که سردار شهيد کاظمي نيز در آن حضور داشت و در همين حوالي اروميه اتفاق افتاده بود، گفت: اگر آن زمان چاره اي ميجستيم و ريشه يابي ميکرديم شايد امروز شاهد وقوع اين حادثه در همين محل نبوديم.
اکبريان همچنين به خريداري هواپيماهاي فرسوده از ترکيه اشاره کرد و گفت: پس از چند سال برخي از اين هواپيماها از رده خارج شدند و برخي کارشناسان نيز تاکيد کردند تعمير آنها مقرون به صرفه نيست اما وزارت راه بدون توجه به اين نظر کارشناسي با هزينههاي گزاف هواپيماها را تعمير کرد اما به فاصله کوتاهي هواپيما مجدداً بلااستفاده شد. حال اين سئوال پيش ميآيد که چرا با توجه به توصيههاي فني مجدداً وزارت راه اقدام به بازسازي اين هواپيماها کرده است و اگر مشکلي پيش ميآمد آيا آن گاه نيز موضوع را گردن خلبان يا مه آلود بودن هوا ميانداختند؟
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس حمل و نقل ريلي کشور را يکي از راههاي زيربنايي عنوان کرد و افزود: متاسفانه قطارهاي اصفهان به شيراز، بم به زهدان و ديگر مسيرهايي که بهبهاني وزير راه وعده آنها را داده بود هيچيک ميسر نشد و تنها وزير راه کلنگ آغاز پروژههاي راه آهن جنوب به جنوب، حرم به حرم و ديگر پروژهها را ميزد.
وي همچنين به بخشهاي ديگري از وعدههاي بهبهاني وزير راه و ترابري که تا کنون محقق نشده است از جمله خريداري کردن 40 لوکوموتيو و وصل شدن آنان به ناوگان ريلي کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه وزير راه بارها از آماده بودن راه آهن تهران به سنندج با سرمايهاي 16 ميليون يورويي و راه آهن مراغه به اروميه با سرمايه 16 ميليون يورو و ميانه به تبريز خبر دادند ولي هيچکدام از اين پروژهها عملي نشده است.
نماينده مردم کرج همچنين اضافه کرد: بهبهاني در ششم خرداد 87 از امضاء قرارداد ايجاد قطار مغناطيسي تهران- مشهد خبر داد و تمام مخالفين امضا اين قرارداد را از وزارت راه اخراج کرد. همچنين 10 ميليارد تومان هزينه مطالعاتي براي اين پروژه پرداخت کرد و در آخر ماجرا نيز گفت: پروژه قطار مغناطيسي عملياتي نيست.
وي همچنين با اشاره به وضعيت نامناسب محورهاي مواصلاتي ميان شهرها به ويژه شمال کشور همچون گلستان، مازندران و گيلان گفت: سالهاست که پروژه تهران به شمال آغاز شده است اما پس از 15 سال تنها 10 درصد از آن پيشرفت داشت است و بهتر است بگوييم که اين اتوبان به تاريخ پيوسته است.
اکبريان همچنين با اشاره به برنامههايي که از سوي بهبهاني در جلسه راي اعتماد مطرح شده است، افزود: شما در آن جلسه راي اعتماد محورهاي زيادي از برنامههاي خود را مطرح کرديد که بسياري از آنان محقق نشده است.
وي با اشاره به افزايش تلفات جادهاي در کشور گفت: در 9 ماهه ابتداي سال جاري 17 هزار نفر جان خود را در جادههاي کشور از دست دادهاند و ميزان تلفات جادهاي ما در اين 9 ماهه 2/9 درصد افزايش يافته است. اين در حالي است که حميد بهبهاني وزير راه در مهرماه 88 گفته بود اگر 20 هزار کشته در جادههاي کشور داشته باشيم بهتر است با قاطر مسافرت کنيم. حال که تلفات جادهاي ما در 9 ماهه از 17 هزار نفر گذشته است پس بهتر است به آن حرف خود عمل کنيد.
وي در پايان از نمايندگان مجلس خواست تا راي به عدم صلاحيت حميد بهبهاني در سمت وزارت راه دهند.