کد خبر 270110
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲

یک پایگاه خبری در گزارشی از سفر لاوروف به تهران نوشت: وزیر امور خارجه روسیه باید با اتکا بر شمه سیاسی خود بفهمد که دیدگاه رایج درباره غرب گرایی حسن روحانی و تیم او تا چه اندازه صحت دارد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس،‌ پایگاه خبری ایران‌رو در گزارشی از سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تهران با اشاره به اینکه این سفر برای روابط ایرانی_روسی اهمیت فوق العاده زیادی دارد، تاکید کرد که مسائلی که بعد از دستیابی به توافق ژنو ظهور کرده‌اند، ایجاب می ‌کند که دو کشور به رایزنی های دوجانبه فوری پرداخته و مواضع مشترک خود را در زمینه تعدادی از مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی مشخص نمایند.

این پایگاه خبری با بیان اینکه لازم است راهکارهای روسیه درباره جمهوری اسلامی ایران تغییر کند، افزود: «تمایل به دریافت ضمانت‌های مکمل شخصی از مقامات تهران در این مورد که جمهوری اسلامی ایران در صدد است تعهداتی را که در ژنو قبول کرد، بی چون و چرا اجرا کند، بهترین بهانه رسمی برای این دیدار است.»

ایران‌رو با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین اهداف کنونی روحانی، دستیابی به لغو هر چه زودتر تحریم‌ها و از بین بردن سریع‌تر عواقب منفی آن برای اقتصاد ایران است، تصریح می‌کند: «امروزه مشکلات اقتصادی خرد و کلان در ایران اندوخته شده است. در وهله اول، ساده ترین دوای شفابخش همه آنها، گرفتن وام های خارجی است. در همینجاست که اولین خطر در کمین تهران نشسته است زیرا غرب به بهانه تزریقات مالی و فناوری های مدرن، برای ایران تله آهنین تهیه می کند. نگرانی مسکو ناشی از آن است که تهران که از موفقیت های خود در  صحنه بین المللی به وجد آمده است، ممکن است همین «دوا» را انتخاب کرده و به تله محکم غرب بیفتد.»

این پایگاه خبری با اشاره به اینکه لابی صهیونیستی در روسیه نیز در میان بازرگانان و نخبگان سیاسی دارای نفوذ بسیاری است، تاکید می‌کند که آنها (لابی اسرائیل در روسیه) در جریان سفر اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو «دستور بسیج» را دریافت کرده‌اند.

ایران‌رو با اشاره به اینکه این لابی طرفدار تمایل روسیه به غرب هستند و دارای نفوذ زیادی در بخش رسانه و مالی روسیه هستند به طوری که می‌توانند مسیر همکاری‌های تهران-مسکو را متوقف کنند، تاکید می‌کند که جمهوری اسلامی باید با نگاهی واقع بینانه توان این لابی را مورد بررسی قرار دهد.

این پایگاه درباره ارتباط این مسئله با سفر لاوروف به تهران می‌افزادی: «از اینجا روشن می شود که هدف فوق العاده سرگئی لاوروف در جریان این سفر، از یک سو، ارائه توضیحات صادقانه و صمیمانه برای تهران درباره اینکه نزدیکی روابط بین روسیه و ایران بدون مانع روبی دریایی غیر ممکن است، می باشد. از سوی دیگر، سرگئی لاوروف باید با اتکا بر فراست و قوه شامه سیاسی خود بفهمد که دیدگاه رایج درباره غرب گرایی حسن روحانی و تیم او تا چه اندازه صحت دارد. این مسأله فوق العاده مهم در شرایط مقاومت بی رحمانه نیروهای خارجی و داخلی حل خواهد شد. بدیهی است که غرب هم برای گفتگوی روسی – ایرانی آرزوی موفقیت نمی کند زیرا این موفقیت ها ممکن است برای پدافند موشکی اروپایی مسایل مکملی به بار آورد. موفقیت گفتگوی تهران – مسکو برای ائتلاف ضد سوری و برای تدارکات تجاوز اسراییل به لبنان، آهنگ تشییع جنازه خواهد نواخت. ولی مواضع ایران در صحنه بین المللی و اعتبار حسن روحانی در داخل کشور تقویت خواهد شد که بدون تردید، عده زیادی از این امر خوشحال نخواهند شد.»

 ایران‌رو در پایان با اشاره به لیستی از مسائل احتمالی که در تهران بین لاوروف و مقامات ایرانی مورد بحث خواهد گرفت، تاکید کرد که مباحث مربوط به سوریه، بهره برداری مشترک از خزر و مقابله با گسترش نفوذ کشورهای فرا منطقه‌ای،هماهنگی سیاست قیمت گذاری نفت و گاز،تشکیل منطقه غیر دلاری پرداخت ها بابت حامل های انرژی، گذار به ارز های ملی در تجارت و پرداخت ها بین دو کشور،قالب های تعامل تهران با اتحادیه گمرکی، ارتقای موقعیت ایران در سازمان همکاری شانگهای، مسأله گسترش مواد مخدر افغانستان،مسأله سپر ضدموشکی اروپایی که بعد از سفر چاک هیگل به منطقه خلیج فارس «بُعد خاورمیانه‌ای» آن کشف شد و بحث مقدماتی درباره حضور پوتین در تهران می‌تواند محورهای رایزنی وزیر خارجه روسیه در ایران باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس