کد خبر 265749
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱

شهر ژنو سویس بامداد یکشنبه سوم آذر ماه به وقت محلی شاهد یک توافق بزرگ تاریخی بود؛ توافقی که به بیش از 10 سال مناقشه بر سر برنامه هسته ای صلح آمیز ایران یا به گفته دکتر ظریف آغازی برای پایان دادن به یک بحران غیرضروری بود.

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه که در مذاکرات 16 تا 18 آبان ماه با کارشکنی خود، دستیابی به توافق را به تاخیر انداخت، نخستین کسی بود که رسیدن به توافق را هنگام خروج از هتل اینترکنتینننتال ژنو اعلام کرد .

او دربرابر فریادهای بلند خبرنگاران که از او به انگلیسی پرسیدند: آیا توافقی هست؟ به انگلیسی پاسخ داد: بله بله.

پس از او، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس دومین وزیری بود که این توافق را تایید کرد .

سپس دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و دیپلمات کهنه کار و ارشد جمهوری اسلامی ایران در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر خود اعلام کرد: به یک توافق رسیدیم.

کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارمین فردی بود که این توافق را اعلام کرد و هنگام خروج از هتل اینتر کنتیننتال ژنو در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا ایران و 1+5 به توافق رسیده اند؟ گفت: به یک توافق رسیده ایم .

سپس همه هیات ها از جمله هیات جمهوری اسلامی ایران هتل اینترکنتیننتال را به سرعت ترک کردند و به سمت مقر اروپایی اتحادیه اروپا حرکت کردند.

دهها خبرنگار رسانه های داخلی و خارجی نیز خود را به محل کنفرانس های بین المللی ژنو رساندند تا در کنفرانس های مطبوعاتی شرکت کنند.

در این هنگام رسانه های ایرانی به بخش هایی از این توافق دست یافتند و آن را منتشر کردند.

وزیران خارجه هشت کشور ایران، آمریکا، آلمان ، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین و خانم اشتون در سالنی در برابر دهها دوربین عکاسان و فیلمبرداران رسانه های جهان قرار گرفتند.

خانم اشتون متن بیانیه مشترک را در حالی قرائت کرد که در دست چپ او، دکتر ظریف و به ترتیب وانگ ایی وزیر خارجه چین، جان کری وزیر خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و در سمت راست وی نیز گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان و ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس حضور داشتند .

هنگامی که اشتون سخن می گفت، کری و لاوروف درگوشی با یکدیگر صحبت می کردند. سپس لاوروف جملاتی را در گوش فابیوس گفت و کری به دستان فابیوس زد.کری و فابیوس مدام به خانم اشتون نگاه می کردند.

پس از پایان سخنان اشتون، اول وستروله به او دست داد و دکتر ظریف با وانگ ایی دست داد. بعد هر یک از وزرا دو به دو به هم دست دادند.

اولین وزیر خارجه ای که اشتون را بوسید، گیدو وستروله بود. بعد از آن، کری به گرمی و با دو دست اشتون را در آغوش کشید و اشتون نیز متقابلا او را در آغوش گرفت.در پایان هم، کری به بازوان لاوروف زد.

در این هنگام اعضای هیات های مذاکره کننده که در گوشه سالن بودند به جمع وزیران پیوستند که خانم وندی شرمن مذاکره کننده آمریکا در گروه 1+5 و تیمش نخستین افراد بودند.پس از آن هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به دکتر ظریف پیوست.

دکتر ظریف به رغم خستگی های چند روزه اما همچنان با گشاده رویی و خشنود به طرف دوربین ها آمد و از عکاسان و خبرنگاران تشکر کرد و گفت: «از شما ممنون. زحمت کشیدید . انشاء الله که همیشه موفق باشید.»

اکثرا خبرنگاران رسانه های ایرانی که حدود 30 ساعت بود، نخوابیده و استراحتی نکرده بودند، با شنیدن خبر توافق میان ایران و 1+5 بسیار خوشحال بودند و از شادی در پوست خود نمی گنجیدند.

خبرنگار ایرنا، هنگامی که هتل اینترکنتیننتال را به سمت برگزاری نشست های خبری در ساعت 3 و 30 دقیقه بامداد پیاده می دوید، ناگهان یک خبرنگار اسرائیلی را دید که مدام فایل های صوتی فابیوس و هیگ را گوش می کرد و yes.yes (بله0بله) گفتن های این دو را در پاسخ به سوالات خبرنگاران که پرسیده بودند، آیا توافقی هست؟ فریاد می کشید.

دکتر ظریف در نشست خبری خود به رسم ادب از خبرنگاران ایرانی خواست ابتدا خبرنگاران خارجی سوال بپرسند و او هم به انگلیسی پاسخ دهد و سپس در یک نشست خبری جداگانه به سوالات خبرنگاران رسانه های داخلی پاسخ داد.

وزیر امور خارجه به وعده خود وفا کرد و در نشست خبری با حضور هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان حضور یافت و به سوالات خبرنگاران ایرانی پاسخ داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس