الهه راستگو، عضو شورای اسلامی شهر تهران که در زمان انتخاب شهردار تهران و رای او به قالیباف، به سوژه بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شد، دیروز در حالی وارد شورا شد که کاغذی به دست داشت و روی آن نوشته شده بود نمی‌توانم حرف بزنم!

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


 پیشنهادکیهان به تیم هسته‌ای کشورمان

علی‌رغم رویکرد مثبت ایران به مذاکرات هسته‌ای، اظهارات و مواجهه طرف آمریکایی نشان می‌دهد آنها سیاست کینه‌توزانه خود را دنبال می‌کنند.

بر اساس گزارش کیهان، وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده این کشور در 1+5 از جمله مقامات آمریکایی است که طی روزهای اخیر تحرکات دسیسه‌آمیز خودش علیه جمهوری اسلامی را شدت بخشیده است. وندی شرمن در حالی این هفته در جلسه‌ای محرمانه به کنگره آمریکا درخصوص گفت‌وگوهای 1+5 و ایران که هفته گذشته در ژنو برگزار شد، گزارش‌ می‌دهد که صریحا خط باقی ماندن تحریم‌ها بر ضد کشورمان را پیگیری می‌کند.

شرمن در اظهاراتی که در روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس‌تایمز بازتاب یافته است، با بیان اینکه ما به دنبال حذف تحریم‌های وسیع علیه ایران نخواهیم بود و تنها به ایران فرصت می‌دهیم برای از بین بردن نگرانی‌های ما، مدتی «استراحت» کند، در توهینی علنی به مردم کشورمان ادعا کرد که فریب و نیرنگ قسمتی از DNA ایرانیان است!

روز گذشته نیز یکی از اعضای ارشد مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به ادامه یافتن تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: وندی شرمن نمایندگان را مطمئن کرده است که تحریم‌های ضد ایرانی کاهش نمی‌یابد.

«الیوت انگل» به نقل از شرمن گفت: کنگره اطمینان دارد دولت آمریکا تا زمانی که تغییر قابل مشاهده‌ای در روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده، کاهشی در تحریم‌های ضد این کشور اعمال نکند.

بنابراین، با توجه به پیگیری تحریم‌های ضدایرانی از سوی وندی شرمن و همزمان اظهارات توهین‌آمیز او علیه ملت بزرگ ایران، شایسته است تیم هسته‌ای کشورمان با این عنصر غیرقابل اعتماد آمریکایی به مذاکره ننشیند و این کمترین برخورد با رویکرد خصمانه و کینه‌توزانه اوست.


سخنگوي دولت نحوه انتشار آمار و شاخص‌هاي اقتصادي را اعلام كرد

روزنامه تهران امروز نوشت: محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت از عدم ضرورت محرمانه بودن آن دسته از آمارهاي اقتصادي سخن به ميان آورده كه به گفته او ممكن است براي ما نامطلوب باشد. نوبخت اين موضوع را در همايش بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ريزي بيان داشته و در عين حال خبر داد كه مركز آمار به‌عنوان متولي اعلام آمارها تعيين شده است. نوبخت در شرايطي از محرمانه بودن آمارها و شاخص‌هاي اقتصادي انتقاد كرده كه چنين روندي از دولت احمدي‌نژاد شروع شده بود. در دولت احمدي‌نژاد ابتدا آمارها و شاخص‌هاي مربوط به خط فقر غيرعلني شد و پس از آن شامل شاخص‌هاي مهمي مانند رشد اقتصادي شد. ميزان ذخاير ارزي كشور هم از جمله موضوعاتي بود كه در دولت احمدي‌نژاد محرمانه اعلام شد. اما نوبخت با اشاره به اينكه بخشي از آمارهاي توليدي مركز آمار محرمانه است و نبايد دستاويز ديگران قرار گيرد، تصريح كرد: به بهانه نامناسب بودن نتيجه يك فعاليت اقتصادي كه آمار آن را تاييد نمي‌كند و مطابق ميل ما نيست، نبايد مهر «محرمانه» به آن بزنيم.


پیش‌بینی مطهری از انتخابات دور آینده مجلس

روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت: علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سایت خانه ملت به نکات جالب توجه و قابل تاملی در سخنانش اشاره کرده است.

رسیدن موج اعتدال به مجلس دهم به عملکرد و اقدامات دولت روحانی در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بستگی دارد. البته در رقابت‌های انتخاباتی اگر اصولگرایان حضور رقیبی جدی مانند اصلاح‌طلبان را احساس کنند، معمولا به وحدت می‌رسند.

مطهری در ادامه به نکته‌‌ای اشاره می‌کند که شنیدن آن از زبان یک اصولگرا جالب توجه است. وی به جایگاه و پایگاه شورای نگهبان در روند انتخابات اشاره کرده و نقش‌آفرینی آن در این میان را با توجه به موضوع تایید صلاحیت‌ها تاثیرگذار می‌داند.

نماینده مجلس نهم با اشاره به روند طی شده در انتخابات‌های گذشته و منطقی آن تاکید می‌کند که در انتخابات رقابتی و با حضور همه اضلاع سیاسی که نامزدهای اصلاح‌طلب نیز حضور پررنگی داشته و از فیلترها گذر کنند بطور معمول با مشارکت بالا اصلاح‌طلب‌ها امکان پیروزی‌شان قطعی‌تر است. مطهری در ادامه می‌گوید: اصولگرایان معمولا در شرایطی پیروز می‌شوند که کاندیداهای موثر اصلاح‌طلب حضور نداشته و به تبع آن مشارکت از ضریب پایینی برخوردار باشد و در چنین شرایطی اصولگرایان در رقابت‌های سیاسی پیروز می‌شوند.


 مذاکرات ژنو با هماهنگی رهبری انجام می شود

روزنامه ایران نوشت: سخنگوي دستگاه ديپلماسي دیروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و به بیان مطالبی تازه درباره مسیر مذاکرات هسته ای پرداخت. مرضیه افخم گفت: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 به طور کامل در هماهنگی دائمی با مقامات عالی کشور است و این هماهنگی از طریق رئیس‌ جمهور با مقام معظم رهبری انجام می‌شود. همچنین همه‌ چارچوب‌ها و سیاست‌ها در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌شود.

افخم تصریح کرد: مذاکرات ژنو حاوی یک نقطه نظر مشترک بود که آن تعيين مسیری برای انجام گفت‌وگوهاست كه در حال شکل‌گیری است و این مسیر می‌تواند مسیر مشترک باشد که بر آن اساس بستر مدیریت اختلافات و یافتن راه‌حل برای آن در حال فراهم شدن است. مذاکرات ژنو از این جهت از نظر ما مفید و سازنده اعلام شد که چنین خوش‌بینی‌ای را هم در طرف‌ها دیدیم. افخم افزود: مسیر فعلی مذاکرات تفاوت محتوایی مشخصی دارد که تلاش می‌کند نقشه راه و صحنه برای کار کاملاً تعریف شود. وی گفت: امیدواریم این مسیر به دور از تبلیغات منفی، حاشیه‌سازی‌ها و با هوشیاری کامل دوطرف طی شود.


 8روز تا بازگشایی سفارت انگلیس در تهران

روزنامه شرق نوشت: همچنین «افخم» با بیان اینکه کاردار غیرمقیم ایران و انگلیس تا هشت‌روز آینده از سوی دو کشور تعیین می‌شوند، اظهار کرد: «تعیین کاردارها نیازمند مراحل تعیین سفیر نیست و آنها در پایتخت‌ها به‌طور ثابت مستقر نمی‌شوند و به این ترتیب با فعالیت کاردارها، سفارتخانه‌ها نیز بازگشایی می‌شود و بحث حافظ منافع تمام خواهد شد و تهران و لندن روابط خود را ادامه می‌دهند.»

رابطه ایران و انگلیس از آذرماه 1390 به دنبال حمله تعدادی از بسیجیان به محل سفارت قطع شد و لندن دفتر خود را در تهران تعطیل کرد. پس از این اتفاق سوئد حافظ منافع لندن در تهران و عمان حافظ منافع ایران در کانادا شد. همان‌روزها بیش از 170 نماینده مجلس شورای اسلامی «دستگاه دیپلماسی ایران را موظف کردند ظرف دو هفته روابط سیاسی با دولت بریتانیا را به سطح کاردار و روابط بازرگانی با این کشور را به حداقل ممکن برساند.»

نجفی: ممنوعیت قلیان را غیرضروری می‌دانم

بر اساس گزارش روزنامه ایران، قلیان تنها یک مصداق از پدیده‌ای است که آن را محدودیت‌های غیرضروری می‌دانم و در جامعه ما بسيار است و تجربه چندین ساله همه ما نشان مي‌دهد که تا چه اندازه به زیان منافع ملی کشور است. طبیعی است که همه ما دوست داشته باشیم جامعه ما، جامعه‌ای عاری از هر نوع عمل ناپسند و غیراخلاقی باشد، اما آیا با منع و محدودیت موفق خواهیم شد؟ تجربه ما و کشورهای دیگر نشان داده است که منع و محدودیت کارایی چندانی ندارند و جز در مواقع ضروری، کاربرد آن زیان‌هایی به بار می‌آورد که به نقض غرض اصلی منجر می‌شود. از این گذشته مخالفت با یک محدودیت غیرضروری و غیرقانونی، لزوماً به معنی طرفداری گسترش آن نیست. مثلاً اگر کسی، مخالف برخورد با سیگاری‌ها باشد، طرفدار گسترش سیگار نیست، من هم طرفدار گسترش قلیان کشیدن نیستم، بلکه ممنوعیت آن را محدودیت غیرضرور می‌دانم که عوارض نامناسبی دارد.


راستگو: نمی‌توانم حرف بزنم!

خبرگزاری فارس دیروز در گزارشی از شورای شهر نوشت که الهه راستگو، عضو شورای اسلامی شهر تهران که در زمان انتخاب شهردار تهران و رای او به قالیباف، به سوژه بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شد، دیروز در حالی وارد شورا شد که کاغذی به دست داشت و روی آن نوشته شده بود نمی‌توانم حرف بزنم؛ چرا که اتاق کار بنده را بدون هماهنگی با اسید شسته‌اند و همین امر باعث بیماری‌ام شده است. براساس این گزارش، در جلسه دیروز شورای شهر، هادی ساعی که منشی دیگر شورای شهر است غایب بود و به همین دلیل راستگو که بیمار بود، مجبور به حضور در جلسه شد.

بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز، در گزارش خود نوشته که فقط شستشوی اتاق راستگو با اسید انجام شده است.


 مذاکرات «ژنو» هماهنگ با رهبری بود

شرق نوشت: در روزهایی که محرمانه‌بودن مذاکرات ژنو، هدف انتقاد تند برخی قرار گرفته و آن را نشانه امتیازدهی ایران به طرف غربی محسوب می‌کنند، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته تاکید کرد که «مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 به‌طور کاملا هماهنگ با مقامات عالی کشور قرار داشت.» «مرضیه افخم» ادامه داد: «طبعا این هماهنگی از طریق رییس‌جمهوری و مقام‌معظم‌رهبری نیز انجام می‌شود و همه چارچوب‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان در شورای امنیت ملی تصویب می‌شود.» او اضافه کرد: «مذاکراتی در این سطح و با این موضوع حساس که زمان‌بندی دارد از جنسی است که تداوم ویژه‌ای نسبت به عدم انتشار و حفظ مذاکرات صورت بگیرد. اعلام محرمانه‌بودن نباید امر غیرمترقبه‌ای باشد در زمان مناسب خود قطعا اطلاع‌رسانی نسبت به روند و کاری که انجام شده صورت می‌گیرد.»


نحوه تعيين چارچوب مذاكرات هسته‌اي

تهران امروز نوشت: مرضيه افخم سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه آيا پيش از مذاكرات ايران و 5+1 در ژنو طرح پيشنهادي ايران در اختيار مقامات عالي رتبه از جمله مقام معظم رهبري قرار گرفته بود و ايشان در جريان محتواي طرح بودند، بيان كرد: مذاكرات جمهوري اسلامي ايران و گروه 5+1 به‌طور كاملا هماهنگ با مقامات عالي كشور قرار داشت، طبعا اين هماهنگي از طريق رئيس‌جمهور و مقام معظم رهبري نيز انجام مي‌شود و همه چارچوب‌ها و سياست‌گذاري‌هاي كلان در شوراي امنيت ملي تصويب مي‌شود.افخم گفت: براي اطلاع افكار عمومي،مسئولان عالي نظام در جريان هستند، مواضع كلان و اصولي نظام در طرح ايران ديده شده، خط قرمزها كاملا مشخص است و بحث محرمانه بودن مذاكرات نبايد شائبه‌اي را ايجاد كند كه باج دهي يا بحث‌هاي ديگر مطرح است. جمهوري اسلامي در اين مذاكرات به‌طور جدي وارد شده و براساس اراده سياسي و براي شكل‌گيري بازي برد-برد حركت مي‌كند.افخم همچنين گفت: خيلي‌ها نمي‌خواهند بازي برد- برد شكل بگيرد چرا كه يك سر آن حفظ حقوق ايران و رفع تحريم‌هاست و يك سر ديگر نيز رفع نگراني‌هاي طرف مقابل. اميدواريم افكار عمومي بحث عدم انتشار را بحث اينكه روي خط قرمزها تصميم‌گيري مي‌شود تلقي نكنند.

افخم در پاسخ به اينكه فشارها و بازي‌هاي سياسي چه تاثيري در مذاكرات هسته‌اي ايران خواهند گذاشت گفت: نبايد فضاسازي‌هاي داخلي را در چارچوب بحث‌هاي جناحي بزنيم. سخنگوي وزارت امور خارجه درباره افكار بدبينانه در داخل ايران و هشدار به آنها گفت: ما هشدار داديم كه طرف‌هاي مقابل سلامت مذاكرات را حفظ كنند. در داخل ايران فكر مي‌كنيم منتقدان دلسوزان نظام هستند و اميدواريم دلسوزان نظام در چارچوب منافع ملي نقد كنند. ما نقادان داخل را در كنار رژيم صهيونيستي قرار نمي‌دهيم و در اين باره تفكيك قائل هستيم و اميدواريم با اجماع ملي مذاكرات موردنظر جمهوري اسلامي صورت گيرد.

هوای تهران در شرایط هشدار

روزنامه بهار نوشت: هوای تهران روز گذشته باز هم در شرایط هشدار و «وضعیت ناسالم» قرار گرفت تا سی‌امین روز مهر سال‌جاری هم همچون دیگر روزهای این ماه پاییزی همچنان بر مدار آلودگی سپری شود و رکوردی دیگر را در مقایسه با سال گذشته از خود به‌جا گذارد. در همین حال معصومه ابتکار رییس سازمان محیط‌زیست هم که تنها 40 روز است سکاندار سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور شده دیروز بار دیگر به مجلس رفت تا رایزنی خود را با نمایندگان مجلس برای کاهش مدت قانونی معاینه فنی خودروها و پیگیری موضوعات مربوط به آلودگی هوا ادامه دهد. در همین حال رییس کمیسیون عمران مجلس نیز از ارجاع نتایج بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون‌های مختلف مجلس درباره آلودگی هوا خبر داده و می‌گوید: در این بررسی‌ها راهکارهای متفاوت کاهش آلودگی هوا مورد توجه قرار گرفته است و طرح کاهش آلودگی هوا در حال حاضر در نوبت ارجاع به صحن علنی برای بررسی بیشتر قرار دارد.
سید مهدی هاشمی گفت: مسئولان باید هر چه سریع‌تر با اتخاذ تصمیمات درست و به موقع جلوی آلودگی هوا که به مرگ خاموش افراد در جامعه منجر می‌شود را بگیرند.


اصولگرایان مجلس هفتم تبعات تصمیمات ناپخته خود رابپذیرندو به روحانی انتقادنکنند

روزنامه جمهوری اسلامی در سر مقاله خود با عنوان «آفات اقتصادی محبوبیت سازی سیاسی» نوشت: "مجلس شورای اسلامی هم در طول 9 ماه و نیمی که از شروع کار خودش گذشته، سعی کرده با تمام توان در خدمت ملت ارجمند ایران باشد و بنده می‌خواهم با اجازه همکاران محترم خطاب به مردم عزیز عرض کنم که عیدی مجلس به ملت، این تثبیت قیمت هاست." این،‌ جملاتی است که رئیس وقت مجلس هفتم، مجلسی که خود را نماینده واقعی مردم و طبقه فرودست اقتصادی جامعه می‌دانست، پس از بررسی آخرین لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت سید محمد خاتمی در تاریخ 26 اسفند 1383 به زبان آورد.

غلامعلی حداد عادل که در این سخنان، تثبیت قیمت‌ها و اصلاح ماده سه قانون برنامه چهارم را "عیدی مجلس اصولگرا" به مردم می‌نامد، شاید در آن زمان از دامنه و عمق تأثیرگذاری این تصمیم بر اقتصاد ایران آگاه نبود اما واقعیت این است که همان گونه که کارشناسان همان زمان نیز تذکر دادند، این تصمیم مجلس، یکی از بزرگترین ضربات را بر پیکر اقتصاد کشور وارد ساخت؛ ضربه‌ای که نه تنها دولت دهم را وادار به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ساخت بلکه اکنون نیز دولت یازدهم را با گرفتاری‌های فراوانی روبرو کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    میگن وردر برمن در بازی دیروز برده است
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    این بار 20 که هیچ، صفر هم از سرتون زیاده، اینا خاصه خوانی نبود همون خبرای غیرمهمی بود که همه میدونن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس