کد خبر 270074
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸

محمد حسن حبیب الله زاده کاردار غیر مقیم جمهوری اسلامی ایران در لندن بامداد امروز چهارشنبه راهی لندن شد.

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، حبیب الله زاده به منظور بازدید از اماکن و ساختمان های جمهوری اسلامی ایران در انگلیس و همچنین گفت و گو با مقامات این کشور درباره روابط دو جانبه راهی لندن شد.

این نخستین سفر کاردار غیرمقیم جمهوری اسلامی ایران در لندن به انگلیس از زمان انتصاب است.

پیش از این «آجی شارما» کاردار غیرمقیم انگلیس در ایران به تهران سفر کرده بود.

حبیب الله زاده پیش از این به ایرنا گفته بود برای بررسی وضعیت ساختمان ها و اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و همچنین راه های بهبود ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم و مذاکره با مقامات انگلستان به لندن سفر می کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان ساکن در انگستان و اهمیت بهبود بخشیدن به آن اظهار داشت: صدها هزار هموطن ایرانی مقیم انگستان هستند؛ ارائه انواع خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم این کشور و نیز بهینه ساختن این خدمات یکی از اهداف مهم وزارت امور خارجه بوده و در اولویت قرار دارد.

کاردار غیرمقیم ایران در انگلستان تصریح کرد: تاکنون به رغم مشکلات و موانع متعدد، از اوایل سال جاری موفق به ارائه بخشی از خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم شده ایم و کماکان تلاش بیشتری معطوف این موضوع خواهد شد.

حبیب اله زاده ابراز امیدواری کرد با تمهیداتی که در دست بررسی و در حال اجرایی شدن است، دایره ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم انگستان نیز توسعه یابد.

تهران و لندن از روز هشتم آذرماه سال 1390 و به دنبال ورود تعدادی از دانشجویان معترض ایرانی به سفارت انگلیس در تهران روابط سیاسی خود را قطع کرده بودند.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد، «دیوید کامرون» نخست وزیر دولت محافظه کار انگلیس که کشورش از آذرماه 1390 روابط دو جانبه را با تهران قطع کرده بود، در نامه ای انتخاب دکتر حسن روحانی را به عنوان هفتمین رییس جمهوری کشورمان تبریک گفت تا فضا برای عادی سازی روابط دو کشور آماده شود.

«محمدجواد ظریف» و «ویلیام هیگ» وزیران امور خارجه ایران و انگلیس نیز مهرماه سال جاری در حاشیه شصت و هشتیمن اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و به معاونان خود «مجید تخت روانچی» و «سایمون گس» ماموریت دادند برای بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در تهران و لندن مقدمات لازم را فراهم کنند.

در ادامه این روند، 16 مهرماه ویلیام هیگ در گفت و گوی تلفنی با دکتر ظریف خواستار تعیین کاردار غیرمقیم شد که این موضوع مورد توافق طرفین قرار گرفت تا اتفاقی نادر در سیاست خارجی ایران شکل گرفته باشد.

تخت روانچی که علاوه بر معاونت اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با گروه 1+5 است، در دیدار 24 مهر خود با سایمون گس در ژنو که او نیز نماینده لندن در این گروه است، توافق کردند ظرف دو هفته «کاردارهای غیرمقیم» ایران و انگلیس کار خود را آغاز کنند.

انتصاب کاردار غیرمقیم (کاردار ترددی) به معنی تبادل سریع دیپلمات میان دو کشور است ولی اصولا کاردار در کادر دیپلماتیک منصبی موقت است که در نبود سفیر معنا پیدا می کند؛ البته کاردار غیرمقیم نیاز به «اگرمان» دولت پذیرنده ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس