کد خبر 252881
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵

دولت فدرال آمریکا پس از ۱۷ سال یکبار دیگر به دلیل لجبازی جمهوری‌خواهان و اختلاف بین سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تعطیل شد تا زندگی صدها هزار آمریکایی تحت تأثیر این بی‌ تدبیری قرار گیرد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، دولت فدرال آمریکا بعد از 17 سال یکبار دیگر با لجبازی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا و اختلاف بین سنا و مجلس نمایندگان تعطیل شد تا زندگی صدها هزار آمریکایی تحت تأثیر این بی تدبیری قرار گیرد.

سنای آمریکا جمعه هفته گذشته، (5 مهرماه) لایحه‌ بودجه آمریکا را با 54 رأی موافق در مقابل 44 رأی مخالف، به تصویب درآورد تا از تعطیلی دولت فدرال آمریکا جلوگیری به عمل آورد.

ماجرا به اینجا ختم نشد، مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، تمامی تلاش خود را به کار گرفت تا چوب لای چرخ اقتصاد آمریکا بگذارد و لایحه بودجه آمریکا را به صورت مشروط تصویب کرد و تأمین بودجه قانون خدمات درمانی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور‌ آمریکا را به مدت یکسال به تعویق انداخت و مالیات تجهیزات پزشکی را لغو کرد.

دعوای دو مجلس آمریکا باز هم ادامه پیدا کرد و مجلس سنای آمریکا که اکثریتی دموکرات دارد و حامی طرح خدمات درمانی‌ اوباماست، روز دوشنبه با لایحه بودجه‌ای که اجرای این طرح را یکسال به تعویق می‌اندازد، با 54 رأی منفی در برابر 46 رأی مثبت، مخالفت کرد.

پایان این جدال و لجبازی منجر به تعطیلی دولت فدرال آمریکا شد و علیرغم آنکه رئیس‌جمهوری آمریکا از مجلس نمایندگان آمریکا تقاضا کرده بود که چوب لای چرخ اقتصاد نگذارند و لایحه بودجه را تصویب کنند، جمهوری‌خواهان حاضر نشدند طرح خدمات درمانی اوباما تحت عنوان «اوباما کِر» را تأمین بودجه کنند.

از امروز، اول اکتبر (9 مهرماه) کفگیر به ته دیگ خورده و بودجه دولت آمریکا رو به پایان می‌رود و این تعطیلات ناخواسته، بیش از یک میلیون کارمند دولت فدرال را به مرخصی اجباری می‌فرستد.

منتقدان اوباما در کنگره که اغلب از جمهوری‌خواهان هستند، اصرار دارند که اوباما از طرح اصلاحات بیمه درمانی معروف کنار بکشد یا در غیر اینصورت از بودجه دولت چشم بپوشد اما این طرح اصلاحات بیمه، اصلی‌ترین شعار باراک اوباما در رقابت‌های انتخاباتی بوده و سه سال است که روی آن پافشاری کرده تا به این مرحله برسد.

این طرح در ایالات مختلف آمریکا به شیوه‌های مختلفی اجرا می‌شود و بخصوص شامل کسانی می‌شود که در حال حاضر زیر پوشش هیچ بیمه درمانی نیستند.

از سال 2012 به خاطر اختلاف‌های کاخ سفید و جمهوری‌خواهان کنگره در زمینه سیاستگذاری مالی که به بن‌بست در واشنگتن تعبیر شده، آمریکا بودجه مدون سالانه نداشته و نمایندگان کنگره هر چند ماه یک بار، یک بودجه موقت تصویب کرده‌اند.

حال که دولت آمریکا از امروز تعطیل می‌شود، دفتر بودجه کاخ سفید به سازمانهای دولت فدرال درباره تعطیلی دولت اطلاع‌رسانی کرد و صدها هزار نفر از کارگران آمریکایی تحت تأثیر این تعطیلی قرار می‌گیرند و زندگی میلیون‌ها آمریکایی که به خدمات فدرال وابسته هستند، نیز مختل می‌شود.

دفتر مدیریت و بودجه به سازمانهای فدرال دستور داده است تا طرح‌ها برای تعطیلی به واسطه نبود تخصیص بودجه را اجرا کنند.

چه مکان‌هایی تعطیل و چه مکان‌هایی باز خواهد بود؟

رئیس‌جمهوری آمریکا و کابینه او همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد و همه کارمندان دولت آمریکا که امنیت ملی را تأمین می‌کنند جزء کارمندان ضروری به حساب می‌آیند و در طول تعطیلی تحمیلی به فعالیت خود ادامه خواهند داد. نیروهای ارتش جزء این دسته به حساب می‌آیند.

کارمندانی که مشغول فعالیت‌های ضروری که به حفاظت از جان و مال شهروندان مربوط است، همچنان سر کار می‌آیند. این شامل کارمندان بخش کنترل هوایی، همه بخش‌های اورژانس پزشکی، بازرسان بهداشت غذایی، مرزبانان، زندان‌های فدرال، نیروهای انتظامی، خدمات امداد بحران و حوادث غیرمترقبه می‌شود.

همه موسسات دولتی که منابع مالی مستقل دارند مانند اداره پست آمریکا و بانک مرکزی باز هستند و همچون گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

اعضای کنگره همچنان سر کار هستند ولی خیلی از کارمندان دفتری کنگره و کاخ سفید، احتمالاً به دلیل کمبود بودجه حقوق نمی‌گیرند.

طبق پیش‌بینی یک اقتصاددان محلی، منطقه واشنگتن، که تمرکز عمده کارگران و پیمانکاران دولت فدرال در آمریکا در این منطقه است، در صورت تعطیلی دولت فدرال روزانه 200 میلیون دلار ضرر می‌کند و بیش از 700 هزار فرصت شغلی دچار آسیب مالی می‌شوند.

«استفن فولر» مدیر مرکز تحلیل منطقه‌ای دانشگاه «جرج مانسون» اعلام کرد که این ضربه مالی جدا از ضربه‌ای است که به گردشگری، یکی از نقاط اتکاء اقتصادی منطقه واشنگتن، وارد می‌شود.

وی ادامه داد: این (خسارات) جدی است. اقتصاد مناطق محلی احتمالاً تحت تأثیر تعطیلی دولت فدرال قرار نمی‌گیرد مگر آنکه این تعطیلی سه یا چهار هفته به طول انجامد اما برای منطقه واشنگتن، این تعطیلی یک سونامی است.

بر اساس این گزارش، علاوه بر تأثیر اقتصادی، ساکنان منطقه واشنگتن نیز با کاهش خدمات دولت فدرال روبرو می‌شوند. دیگر ثبت نام جدید برای مزایایی چون مراقبت‌های پزشکی، امنیت اجتماعی و یارانه‌های حمایت از کودکان صورت نمی‌گیرد. دیگر وامی برای خرید مسکن یا تجارت‌های خرد ارائه نمی‌شود. هیچ آزمایشات بالینی جدید برای پژوهش که توسط موسسه ملی بهداشت، درمان و پیش‌بینی بیماری برای شبکه امنیت نیازمندان تأمین بودجه می‌شد، صورت نمی‌گیرد.

مراکز مراقبت از کودکان در آژانس‌های فدرال تعطیل می‌شوند و کارکنان مراقبت از کودکان دیگر توسط دولت فدرال استخدام نمی‌شوند و مجبور می‌شوند به خانه‌های خود بازگردند.

60 درصد از 377 هزار نفر از کارکنان فدرال در منطقه واشنگتن با تعطیلی دولت فدرال غیرضروری می‌شوند و مجبورند در خانه‌های خود بمانند.

تعطیلی دولت، 20 درصد از پیمانکاران دولت را که سالانه حدود 75 میلیارد دلار از دولت فدرال دریافت می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌دهد و مرخصی اجباری هر فرد به مفهوم آن است که پول کمتری در تجارت‌های محلی و فروشندگان صرف می‌شود.

طبق گزارش مرکز پژوهش کنگره، در جریان تعطیلی پیشین دولت فدرال، مؤسسات ملی بهداشت آمریکا برای تحقیقات بالینی، بیمار نپذیرفتند و پاسخ‌گویی تلفنی به سوال‌های درمانی شهروندان را هم متوقف کردند. مرکز مهار بیماری‌ها نیز برنامه پایش بیماری‌ها را متوقف کرد.

اداره نظارت بر الکل، تنباکو، آتش‌بازی و مواد محترقه آمریکا، بررسی درخواست‌ها برای عرضه مواد آتش‌بازی و الکل را متوقف کرد.

همچنین دولت فدرال بررسی حدود 3500 پرونده ورشکستگی و همچنین شماری از پرونده‌های مرتبط با کودک‌آزاری را متوقف کرد.

اداره مرزبانی هم استخدام نیروهای تازه را متوقف کرده است. سازمان ملی پارک‌بانی آمریکا حدود 370 پایگاه را تعطیل کرد که باعث شد حدود 7 میلیون بازدیدکننده را بازگرداند.

سازمان حفاظت از محیط زیست تقریبا تعطیل شد. همچنین روزانه حدود 20 تا 30 هزار درخواست ویزای آمریکا برای شهروندان خارجی، از بررسی بازماند.

تعطیلی پیشین دولت فدرال چه موقع بود؟

در دوره ریاست جمهوری «بیل کلینتون» در دو هفته پایانی سال 1995 و هفته نخست سال 1996، اتفاق مشابهی رخ داد و دولت آمریکا برای سه هفته تعطیل شد.

اختلاف‌‌نظرها بر سر بودجه در آن زمان، در نهایت نزد افکار عمومی به نفع دموکرات‌ها تمام شد و جمهوری‌خواهان متهم شدند که منافع سیاسی خود را به منافع کشور ترجیح داده‌اند.

در آوریل 2011 هم نزدیک بود دولت به تعطیلی برود اما مذاکرات کاخ سفید و کنگره به نتیجه رسید و تعطیلی تحمیلی از بیخ گوش دولت گذشت.

پیامدهای تعطیلی دولت فدرال چیست؟

شهردار واشنگتن  هشدار داده بود که در صورت تحمیل این تعطیلی به دولت، دست‌کم تا یک هفته پس از تعطیلات اجباری، کسی زباله‌های واشنگتن را جارو نخواهد زد و احتمالاً این شهر رو به کثیفی می‌برد.

با تعطیلی دولت و کمبود بودجه، کارمندان دولت فدرال به دو دسته ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شوند و کارمندان ضروری سرکار می‌مانند و کارمندان غیرضروری یک نصفه روز به محل کار خود می‌روند تا کرکره‌ها را پایین بکشند و برای مدت نامعلومی محل کارشان را ترک می‌کنند.

بیش از نیمی از کارمندان دولت فدرال در دسته کارمندان غیرضروری قرار می‌گیرند. در سال 2011 که دولت باز هم در معرض تعطیلی قرار گرفته بود، مقامات فدرال برآورد کردند که یک میلیون و 200 هزار نفر از کارمندان از کل 2 میلیون کارمند، موقتاً از کار مرخص می‌شوند.

طبق قانون، کارمندان ضروری باید حقوق بگیرند اما در قانون نیامده که آنها چه زمانی دستمزدشان را خواهند گرفت. کارمندان دولت، معمولا هر دو هفته یکبار حقوق می‌گیرند. اگر این تعطیلی در کمتر از دو هفته جمع شود، آنها حقوقشان را سر وقت می‌گیرند. وگرنه باید برای مدت نامعلومی برای آن صبر کنند.

روشن نیست کارمندان غیرضروری هم برای این دوره تعطیلی حقوق می‌گیرند یا نه. آنها باید در اولین روز تعطیلات اجباری، به سر کار بیایند و کارهای لازم برای تعطیلی موقت را صورت بدهند.

در تعطیلی پیشین دولت فدرال آمریکا، صنعت گردشگری و خطوط هوایی آمریکا در تعطیلی‌های میلیون‌ها دلار ضرر کردند و از مجموع 18 میلیون دلار قراردادهای دولت فدرال در منطقه پایتخت، حدود یک ‌پنجم یعنی 3.7 میلیارد دلار به تعلیق در آمدند. نیروی کاری پیمانکاران طرف این قراردادها، حقوقی بابت روزهای تعطیلی نگرفتند و احتمال می‌رود چنین رخدادهایی مجددا تکرار شود.

تخمین‌ها حاکی از آن است که تعطیلات تحمیلی سال 1996، حدود 1.4 میلیارد دلار هزینه برداشت و طبق آن برآورد، مرکز پژوهش کنگره آمریکا پیش‌بینی می‌کند که تعطیلی جدید دولت فدرال، 2.1 میلیارد دلار خرج بردارد زیرا همه این مرخصی‌های بدون حقوق، به معنی کاهش شدید در توان خرید شهروندان است و در نهایت روی همه بخش‌های اقتصادی اثر می‌گذارد.

اینکه این تعطیلی تا چه زمان ادامه داشته باشد به کنگره بستگی دارد تا از این لجبازی‌ها کوتاه بیاید و تصمیم‌ بگیرد که از بروز بحران در آمریکا جلوگیری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس