من همیشه با بهروز افخمی رابطه خوبی داشته ام و برخی از فیلم های این کارگردان مانند "عروس"، "شوکران" و یا حتی سریال "میرزا کوچک خان جنگلی" او را بسیار دوست دارم.

گروه فرهنگی مشرق؛ در طول روز چهره های فرهنگی کشور هر کدام به فراخور جایگاهشان درباره مشکلات، دغدغه ها و فعالیت های خود با رسانه های مختلف گفتگو می کنند. در ادامه توجه شما را به برخی مصاحبه های انجام شده فرهنگی در روز شنبه جلب می کنیم:


علیرضا رئیسیان، کارگردان، تهیه کننده و رئیس سابق کانون کارگردانان سینمای ایران در گفت‌وگو با فارس در خصوص تحلیلش از بازگشایی «خانه سینما» و شرایط پس از آن گفت که بخشی از آن را دز زیر مشاهده می کنید:

*باز شدن خانه سینما به نوعی نشان از همدلی مجموعه سینماگران داشت در بحثی که به ماهیت یک کار صنفی برمی‌گشت. اما از طرف دیگر به نظر من برنده اصلی این بازی دولت بود، چرا که اگر دولت قبلی خانه سینما را باز می‌کرد که اشتباه بزرگی کرد که این کار را انجام نداد؛ حتما به نام دولت دهم اتفاق می‌افتاد و حالا که دولت یازدهم این کار را انجام داده به نام دولت فعلی ثبت خواهد شد.

*نحوه بازگشایی خانه سینما نشان می‌دهد که هنوز مبانی واقعی یک نهاد مستقل مدنی موجود نیست و برای رسیدن به آن باید چیزهایی نهادینه شود که اولین مساله فراگیر بودن خانه سینما است.

*در تمامی تجمعاتی که در اواخر دوره قبلی بود بخصوص در مقابل خانه سینما تنها حدود 150 نفر با آن همه بیانیه و تبلیغات حضور پیدا کردند که اسامی آنها نیز منتشر شد. اگر میانگین این جمع را به درصد کل سینماگران بگیریم کمتر از دو درصد کل مجموعه خانه سینما خواهد شد.

*
این تهمت‌ها نشان دهنده این است که عده‌ای می‌خواستند در خانه سینما بازی دیگری را مدیریت کنند. بازی که خارج از جریان اصیل سینما بود و در جاهای دیگری تصمیماتش گرفته می‌شد و برخی از افراد هم به این فضا دامن می‌زدند تا پای نهادهای دیگر را به سینمای ایران باز کنند و به این وسیله تسویه حساب‌هایی را که داشتند بین یک جریان سیاسی با جریان سیاسی دیگر انجام دهند. چرا که خانه سینما بهترین محمل و وسیله برای این کار بود.

*به نظر من برطرف شدن شائبه رفتار سیاسی در خانه سینما زمانی برطرف خواهد شد که آدم‌های تندرو که گرایش جناحی دارند از مرکزیت خانه سینما و اصناف واقعا کنار بروند.


جهانبخش سلطانی بازیگر اصفهانی سینما و تلویزیون که در کارنامه بازیگری‌اش 13 فیلم دفاع مقدسی دارد از خاطرات همکاری با رسول ملاقلی‌پور در فیلم "افق" می‌گوید و این فیلم را بهترین تجربه‌اش در این ژانر می‌داند.

*
دهه شصت اوج حمله عراق به ایران و دفاع سلحشوران ایرانی از مرزهای کشور بود. آن روزها فضای سنگین جنگ در کشور حکمفرما بود، بسیاری از افراد در مرزها از کشور دفاع می کردند و افرادی مثل من که فرصتی برای حضور در جنگ نداشتند به دنبال راهی بودند که دین خود را به این مردان ادا کنند.

*من نمی خواهم از خودم تعریف کنم، اما آن زمان برای بازی در فیلم های جنگی به دنبال چهره های مثبت و سازگار با جبهه می گشتند و خوشبختانه چهره من برای بازی در این فیلم ها مناسب بوده و همین مسئله سبب شد تا نزدیک به 13 فیلم سینمایی با موضوع جنگ بازی کنم.

*نمی‌توان فضای سینمای دفاع مقدس را با دیگر ژانرهای سینمایی در کشور مقایسه کرد، به خصوص در آن زمان که جامعه در بطن جنگ قرار داشت. حضور در سینمای دفاع مقدس، تجربه متفاوتی را برای ما رقم زده بود، فضای این سینما آنقدر صمیمانه بود که همه عوامل می خواستند به گونه ای در این سینما خدمت کنند. به همین دلیل بازی در یک فیلم دفاع مقدسی برای هر بازیگر یک فرصت عالی بود و معمولا بازیگر به نقشی که به او پیشنهاد می دادند اهمیت نمی داد بلکه حضور در کلیت کار برایش مهم بود.

*بیش از 20 سال است که در سینمای دفاع مقدس کار می‌کنم. همه نقش هایی را که بازی کردم دوست دارم، چرا که خود سینمای دفاع مقدس یک خاطره بزرگ است اما "افق" متفاوت ترین فیلمی بود که طی این سال ها بازی کردم، داستانی متفاوت و فضای متفاوت تری داشت.

*نزدیک به یک سال در منطقه کردستان خدمت کردم، در آن زمان فرمانده سپاه در آن منطقه سردار هدایت لطفیان بود، با توجه به اینکه کردستان منطقه خطرناکی بود با مشکلات بسیاری مواجه می شدیم. به خاطر دارم که یک بار در وضعیت تعقیب و گریز قرار گرفته بودیم و ما تعدادمان بسیار اندک بود، مسئله جالب این است که دشمن تنها تیر هوایی می زد و ما را دنبال می کرد اما به صورت مستقیم به ما شلیک نکردند.

*این فیلم سراسر خاطره بود، به خاطر دارم که برای بخشی از سکانس های این فیلم به جزیره خارک رفته بودیم. با توجه به این در این فیلم با تعداد زیادی کوسه سر و کار داشتیم، برخورد با کوسه برای ما عادی شده بود اما یک روز وقتی که می خواستم برای گرفتن یک سکانس به آب بروم، با موجودات عجیبی مواجه شدم که نظیر آن ها را حتی در "راز بقا" هم ندیده بودم. همین مسئله باعث شد که برای رفتن به آب دچار ترس شوم، اما زنده یاد رسول ملاقلی پور به من اطمینان داد که هیچ اتفاقی برایم رخ نمی دهد. "افق" جزو فیلم هایی است که به جرات می توانم بگویم سکانس به سکانس آن با خطر همراه بود.


مهدی فخیم زاده فیلمنامه نویس،‌ کارگردان و بازیگر نام آشنای سینما تلویزیون جدیدا پیشنهاد بازیگری در سریال فخیم زاده را قبول کرده و درباره آن مصاحبه با مهر داشته که گوشه ای از این مصاحبه را در ذیل می بینید:

*من همیشه با بهروز افخمی رابطه خوبی داشته ام و برخی از فیلم های این کارگردان مانند "عروس"، "شوکران" و یا حتی سریال "میرزا کوچک خان جنگلی" او را بسیار دوست دارم.

*افخمی تا پیش از اینکه پیشنهاد بازی در این فیلم را به من بدهد، فکر می کرد که مشغول ساخت سریال هستم اما به محض اینکه متوجه شد کاری دستم نیست فیلمنامه را فرستاد و نقش پرویز را که اتفاقا از نقش های اصلی است به من پیشنهاد داد. من هم بعد از اینکه فیلمنامه را خواندم نقش را دوست داشتم و پذیرفتم که در این فیلم بازی کنم.

*پرویز شخصیت خاصی دارد و اصولا داستان فیلم داستانی ویژه است و این کاراکتر در فیلم یک هنرپیشه است و من به نوعی نقش خودم را بازی می کنم. ضمن اینکه گذشته از نقش و بازی در این فیلم، شخصیت بهروز افخمی را بسیار دوست دارم و معتقدم که افخمی آدم شفافی است و من این شفافیت را دوست دارم.

*فخیم‌زاده با اعلام اينكه روز گذشته تست گریم فيلم افخمي انجام شد، گفت: بهروز افخمی را به عنوان یک دوست و البته کارگردان دوست داشته ام اما نکته این است که ارتباط من با این کارگردان از سال گذشته و بعد از جشنواره فیلم فجر بیشتر شد و خوشحالم که قرار است این فیلم را کارگردانی کند.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس