چند سالی است که مردم ایران با شنیدن اخبار توحش گری و خونخواری رژیم غاصب صهیونیستی متاثر و دل‌آذرده می‌شودند. یکی از این جنایت‌ها را می توان در جنگ 33 روزه لبنان مشاهده کرد که اسرائیل به بمب باران خانه های مسکونی روی آورد و کودکانی را قربانی توحش گری خود کرد.

گروه فرهنگی مشرق؛ در طول روز چهره های فرهنگی کشور هر کدام به فراخور جایگاهشان درباره مشکلات، دغدغه ها و فعالیت های خود با رسانه های مختلف گفتگو می کنند. در ادامه توجه شما را به برخی مصاحبه های انجام شده فرهنگی در روز چهار شنبه جلب می کنیم:

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری، کارشناس دینی در گفتگو با شفقنا با انتقاد از نحوه پرداختن به مفاهیم دینی و معرفی ناقص دین در اجتماع، بیان کرد: اگر  انسان، زندگي مذهبي را به گونه اي كه دين خواسته است، داشته باشد به طور طبيعي آن آرامش معنوي براي او حاصل مي شود اما متاسفانه دين به عنوان يك پناهگاه و يك غار امن مطرح نمي شود.

*متاسفانه در مواردي ديده شده است كه مخاطب مذهبي متدين نيز صدا و سيماي جمهوري اسلامي را كنار گذاشته و شبكه هاي ديني و مذهبي ماهواره را دنبال مي كند يعني اصلا دنبال «من و تو»، «بي بي سي» و  شبكه هاي اينچنيني هم نيست، حتي براي برنامه مذهبي خود از شبكه هاي ماهواره اي استفاده مي كند. در حقيقت بايد از تكليف من نوعي به عنوان مدعي هدايت جامعه و دينداري، روحانيت، مسجد، نهاد ديني و مذهبي، سازمان تبليغات و دفتر تبليغات حوزه عليمه قم، وزارت ارشاد، صدا و سيماي جمهوري اسلامي و آموزش و پرورش سوال كرد.

*یکی از مشکلات جدی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد و باید واقعا به آن اشاره کرد، این است که تجربه زندگی معنوی، کاملا به زندگی مادی وابسته است. نمی توان معنویت را جدا كرد و زندگی معنوی وابسته به زندگی مادی است. نمي توان به فرد دچار فقر و مشكلات مادي گفت شب بيا در مسجد دعابخوان، تا شكم او سير نباشد نمي توان با او از معنويت حرف زد. در روایات مکرر از خود پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) آمده است، «وقتی فقر از دري وارد می شود، ایمان از در دیگر بيرون مي رود» و امثال آن.

سهیل کریمی یکی از مستند سازان کشور که مدتی است در سوریه در حال تکمیل مستند خود بود با اتمام کار این مستند گفتگویی با خبرگزاری تسنیم داشته است که به شرح ذیل می‌باشد:

*در سفر به سوریه و حضور در مناطق ملتهب آن مستندی از عملیات‌های گروهی ویژه علیه مخالفین حکومت سوریه را به تصویر کشیدم.

*پس از حضور در این کشور و موافقت سیستم امنیتی ارتش سوریه، توانستم با این گروه ویژه آشنا شوم که آنها فعالیت‌های گسترده‌ای را از پشت خط مقدم آغاز و تا دل خط مقدم انجام می‌دادند که با همراهی در گروه آن‌ها با چگونگی فعالیت‌های این گروه ویژه آشنا و آن را تصویربرداری کردم.

*مستند «ما چند نفر» شرح حال گروه ویژه‌ای است که عملیات‌های فوق‌محرمانه‌ای در جنگ انجام می‌دهند که هم باعث خسارت بسیار شدیدی در جبهه مقابل و نیز ایجاد انگیزه و شادمانی محور مقاومت در فتنه اخیر در سوریه می‌‌شدند.

*این مستندساز با بیان اینکه مستند «ما چند نفر» در مرحله تدوین قرار دارد خاطر نشان کرد: پس از تأیید و بازبینی تصاویر از سوی سیستم امنیتی در کشور سوریه، کار تدوین مستند به پایان می‌رسد.




چند سالی است که مردم ایران با شنیدن اخبار توحش گری و خونخواری رژیم غاصب صهیونیستی متاثر و دل‌آذرده می‌شودند. یکی از این جنایت‌ها را می توان در جنگ 33 روزه لبنان مشاهده کرد که اسرائیل به بمب باران خانه های مسکونی روی آورد و کودکانی را قربانی توحش گری خود کرد.

از این رو یکی از خبرگزاری های داخلی گفتگویی با عکاس ایرانی که مسوولیت پوشش خبری این جنگ را بر عهده داشت مصاحبه را صورت داد که در ادامه از نظر مخاطبان می گذرد.

مجید کلهر نخستین فرزند شهید حاج حسینعلی کلهر است که در سال 66 هنگامی که مجید دانش‌آموز کلاس سوم ابتدایی بوده در جنگ تحمیلی به شهادت رسید. کلهر بعدها در زمان حمله آمریکا به عراق بازهم به‌عنوان یکی از معدود عکاسان ایرانی به عراق رفت، کشوری که پدرش را در جنگ با آن از دست داد. برخی تصاویری که از قاب دوربین آنالوگ مجید کلهر با نگاتیوهایش در عراق ماندگار شده، عکس‌هایی است که بسیاری از عکاسان بزرگ جهان با مدرن‌ترین دوربین‌های دیجیتال‌شان موفق به ثبت آنها نشده‌اند.

*در روستای قانا در جنوب لبنان که یک محله شیعه‌نشین است دو فاجعه مشابه در دو برهه زمانی رخ داده است که این دو را با فاجعه قانای اول و قانای دوم نام می‌برند. قانا روستایی است که به‌دلیل وجود غاری که حضرت عیسی(ع) در آن معجزاتی داشته برای مسیحیان بسیار مقدس است و هرساله در آن مراسمی برگزار می‌شود. در 1996 در جنگ 16روزه «خوشه‌های خشم» بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان این روستا بمباران می‌شود. مردم روستایی بی‌سرپناه در این جنگ به مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل که در قانا بوده پناه می‌برند به این امید که رژیم صهیونیستی به آن حمله نمی‌کند. اما این رژیم وقتی از پناه گرفتن شیعیان قانا به این ساختمان مطلع می‌شود آنجا را مورد حمله توپخانه قرار داده بیش از 100 کودک و پیرزن و پیرمرد بیگناه را به‌شکل وحشیانه‌ای به شهادت می‌رساند تا جایی که این فاجعه انسانی اعتراضات جهانی را به‌همراه داشته است.



*اتفاق مشابهی هم در روز نوزدهم جنگ 33روزه سال 2006 رخ می‌دهد. این بار مردم عادی و زنان و کودکانی که آواره شده بودند به خانه‌ای در این روستا پناه می‌برند که از استحکام نسبی برخوردار بوده و نسبت به دیگر خانه‌ها سالم‌تر مانده بود. باز هم رژیم صهیونیستی با اطلاع از این تجمع غیرنظامیان در این خانه، حدود ساعت 2 بامداد که مردم بی‌گناه روستا در این خانه در خواب بودند، آن را هدف بمباران قرار می‌دهد و بیش از 60 غیرنظامی که اکثراً زن و کودک بودند به شهادت می‌رساند. عکسهای استخراج اجساد شهدای این فاجعه جنجال بسیاری در دنیا به‌پا کرد. من و وحید فرجی تنها عکاسان ایرانی بودیم که توانستیم از این فاجعه انسانی عکاسی کنیم و این با همه دردناکی‌اش برای من، یکی از افتخارات زندگی‌ام محسوب می‌شود؛ اینکه در آن زمان در قانا بودم و توانستم عکس‌های این فاجعه را برای قضاوت مردم جهان و آیندگان ماندگار کنم.


سکوت مجیدی شکسته شد
حدود یک سال است که اخبار مربوط به ساخت فیلم سینمایی محمد (ص) در رسانه ها مطرح شده و بسیاری منتظرند تا سرانجام این اثر را از زبان کارگردان بشنوند.  اما در این کدت مجید مجیدی هیچ ظهار نظری در این مورد نکرده بود اما امروز برای اولین بار با ایسنا به گفتگو پرداخت و اظهار داشت:


*هدف اصلی ما از ساخت فیلم «محمد»(ص) ایجاد نوعی اتحاد و وفاق در دنیای اسلام و مقابله با قرائت‌های مختلفی بود که از اسلام در دنیا و غرب وجود داشت. مقطعی که از زندگی پیامبر اکرم (ص) برای نمایش در این فیلم انتخاب شده نیز بر همین اساس صورت گرفته است.

*مجیدی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ دلیلش برای رسانه‌ای نکردن مراحل ساخت فیلم محمد (ص) گفت: من محافظه‌کار نیستم. دلیل رسانه‌ای نکردن مراحل ساخت فیلم و عدم تبلیغات نیز به دلیل برخی نگاه‌های ژورنالیستی است که ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد. در آینده و با آماده شدن فیلم نشست‌هایی را در این خصوص برگزار خواهیم کرد و اطلاعات لازم را به سمع اصحاب رسانه خواهیم رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس