همه خواهند دید که برخوردهای ما حذفی نیست. ما بر صندلی پدر نشسته‌ایم و تلاش می کنیم که برای همه پدری کنیم. خیلی چیزها را هم نمی شنویم و نمی بینیم که شما و همه شاهد هستید.

گروه فرهنگی مشرق؛ در طول روز چهره های فرهنگی کشور هر کدام به فراخور جایگاهشان درباره مشکلات، دغدغه ها و فعالیت های خود با رسانه های مختلف گفتگو می کنند. در ادامه توجه شما را به برخی مصاحبه های انجام شده فرهنگی در روز یک‌شنبه جلب می کنیم:

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که عصر دیروز شنبه 30 شهریور برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره صنوف عضو خانه سینمای ایرانیان و نامه اخیر آنها به وی گفت:

*همه خواهند دید که برخوردهای ما حذفی نیست. ما بر صندلی پدر نشسته‌ایم و تلاش می کنیم که برای همه پدری کنیم. خیلی چیزها را هم نمی شنویم و نمی بینیم که شما و همه شاهد هستید.

*همه دور هم خواهند آمد. اطمینان می دهم هیچ کسی بازنده نیست. مسئله خانه سینما برد ـ برد است و همه در آن برنده هستند.

*از نظر من و سازمان سینمایی مساله خانه سینما تمام شده است. نمی خواهم چهار سال ماموریتم درگیر خانه سینما باشم. خانه سینما را دولت بسته بود و دولت هم باز کرد.

*معتقدم همه سینمای ایران به دفاع مقدس مدیون است و باید دین خود را ادا کنند. دفاع مقدس گنجینه بزرگی است که باید سینما و فرهنگ ایران از آن ارتزاق کند.


*****جدیدترین کار ضیاءالدین دری به نامه کلاه پهلوی است که با حرف و حدیث هایی روبرو شده است این کارگردان "کیف انگلیسی" در پاسخ به این سوالات با فارس گفتگویی داشته که بخشی از این گفتگو به شرح ذیل است:

*بریتانیا در استعمار ایران همواره به دنبال منافع اقتصادی و سوق الجیشی بوده است. در نتیجه در بُعد فرهنگی فرانسه جلودار بوده است. به همین جهت خاندان پهلوی با وجودیکه دست نشانده انگلیس‌ها بودند اما زبان و فرهنگ فرانسوی را داشتند. محمدرضا، فرح دیبا، هویدا و همه رجال سیاسی آن دوران فرهنگ غربی را از فرانسه تقلید می‌کردند.

*هدف از نشان دادن واردات توالت فرنگی و رژ لب و لوازم آرایش به ایران نمایش ورود کالاهای تجارتی غربی به ایران بوده است. ورود توالت فرنگی هم نشانه از خود راضی بودن غربی هاست که حتی برای قضای حاجت خود نگران بوده‌اند، درحالیکه تا اواخر قرن 19 در اروپا توالت نداشتند.

*.رضاخان آدم‌های باسواد و غربزده را به مناطق مملکت فرستاد اما برای ایجاد تغییر در سبک اصیل زندگی ایرانیان با مشکل مواجه شد. بنابراین امثال کریم و عالیه به عنوان آدم‌های توسری خورده و بی‌اصالت زودتر جذب حکومت شدند. خانواده های اصیل جذب نشدند و تا انقلاب 1357 صبر کردند. شباهت کریم با رضاخان بسیار زیاد است.

*دری در پاسخ به این سوال که چرا تصویری که از قشر روشنفکر در این سریال ارائه می‌شود به شدت معقول‌تر از طبقه مؤمن است گفت: این تصور درست نیست.کسانیکه چنین می پندارند در واقع نسبت به صحت و درستی و معقول و اصولی بودن اقشار مومن و مذهبی واقعی تردید دارند. هرگاه در فیلمی این دو قشر مقابل هم قرار گرفته‌اند بعضی مذهبیون چنین سوالی را مطرح ساخته‌اند. در کلاه پهلوی اکثریت مردم یا جامعه (97 %) مردمی هستند که از زمان‌های پیش از پهلوی اول (حتی پهلوی دوم ولی کمتر) در فقر و  تنگدستی و محرومیت طبقاتی، از تحصیل و آشنایی با علوم و فنون بی‌بهره بوده‌اند؛ چه افراد بیکاره و ولگرد و روز مزد و اوباش و چه پیشه ورانی که از نوع پینه دوز و پینه زن و کوزه گر و آهنگر و نعلبند و قالیباف و کسبۀ جزء در شهرها و شهرستانها و بخش‌ها و روستاها و قصبات، بی‌سواد بوده‌اند.

*کارگردان کیف انگلیسی درباره هدفش از نشان دادن روابط نا مشروع در کلاه پهلوی گفت: در چنین سریالی سازندگان چگونه می‌توانستند حداقل تفاوت میان تفکر سکولار و تفکر مذهبی را نشان دهند؟ در شرایطی که بخش قابل توجهی از مردم از طریق ماهواره می توانند انواع و اقسام منکرات را تماشا کند، غیر قابل قبول است که مخاطبان از کلاه پهلوی الگوی بی‌حجابی و مفسده را بیاموزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس