به طور کلی مسأله ممیزی و سانسور از مواردی است که از سالیان دور همواره برای اهل فرهنگ چالش‌برانگیز بوده و همیشه مورد انتقاد این قشر قرار گرفته است.

گروه فرهنگی مشرق؛ در طول روز چهره های فرهنگی کشور هر کدام به فراخور جایگاهشان درباره مشکلات، دغدغه ها و فعالیت های خود با رسانه های مختلف گفتگو می کنند. در ادامه توجه شما را به برخی مصاحبه های انجام شده فرهنگی در روز سه‌شنبه جلب می کنیم:


بعد از این که علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی کارخود را در این وزارت خانه  آغاز کرد به سراغ یک مسئله جنجالی به نام ممیزی رفت در اولین روزها از حذف ممیزی کتاب قبل از چاپ حرف زده شد که با واکنش های متعددی ربرو شد که این اواخر وزیر ارشاد در خبری گفت که  ممیزی کتاب قبل از چاپ حذف نمی شود.

*دو پرسش بنیادین برای اهل کتاب مطرح شده است؛ یکی این‌که چرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید به جای ارائه روش‌هایی مدون برای حذف ممیزی پیش از انتشار، این وعده را به کلی پس گرفت و دیگر این‌که آیا جنتی بعد از پس گرفتن این شعار بزرگ قصد دارد دست کم قدم کوچکی برای رفع این مشکل بزرگ بردارد؟ و اگر جواب منفی است و این گام کوچک هم دریغ شود، پس اهل فرهنگ حق دارند وعده‌ی او را تنها مانوری در جهت کسب اعتماد اهل فرهنگ و قلم تلقی کنند.

*به طور کلی مسأله ممیزی و سانسور از مواردی است که از سالیان دور همواره برای اهل فرهنگ چالش‌برانگیز بوده و همیشه مورد انتقاد این قشر قرار گرفته است. همان‌گونه که علی جنتی، وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز به محض گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان مجلس، در یکی از اظهارنظرهای آغازینش، به تأسی از وعده‌های انتخاباتی رییس‌جمهور، از حذف آن پیش از انتشار خبر داد.

*مجموعه‌ی این واکنش‌ها به برداشتن ممیزی پیش از انتشار کتاب باعث شد تا علی جنتی نیز در نهایت اعلام کند: «ما می‌خواستیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم که پس از بررسی دیدگاه‌ها و نظرات ناشران و صاحب‌نظران، روشن شد که نمی‌توانیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم».


خانه سینما باز هم به موضوع داغ این روزهای سینمایی ها مبدل شده است.این بار سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه حرف های شنیدنی زده است که در ادامه بخشی ار آن را می خوانید:

*واقعیت این است که در مسأله‌ای مانند خانه سینما، مشکل اصلی عدم شفافیت و قانون‌گریزی بود. اگر همه می‌پذیرفتند که قانون فصل‌الخطاب باشد و بر مبنای قانون عمل شود این مشکل به‌وجود نمی‌آمد. تلاش ما بر این بود که عمل به نص قانون را سرلوحه قرار دادیم، اما ناهماهنگی در دیگر مراکز باعث شد این عمل به قانون، ابتر بماند. دیوان عدالت اداری یک اشکال شکلی گرفت، با وجود اینکه آن را برطرف کردیم ولی همان مسأله بهانه‌ای شد که عده‌ای مانور دهند و به مخالفت با ارشاد برخیزند. در چنین مسائلی اگر هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف نباشد انجام کار با مشکل مواجه می‌شود.

*تلاش بنده بر این بود که به این مسأله دامن زده نشود و مسأله خانه سینما، مسأله اول سینمای کشور نشود چون بعضی‌ها می‌خواستند از این جار و جنجال‌ها نتیجه بگیرند که انگار سینما تعطیل شده است درحالیکه تولیدات متعدد و متنوعی داشتیم و بسیاری از سینماگران فعالیت خود را داشتند. این دعواها غالبا در سطح رسانه بود و توسط افراد خاص دامن زده می‌شد.

*آقای احمدی نژاد از همان اول می‌خواستند همان هیئت مدیره قبلی برگردند. اما بحث ما اصلا مدیریت افراد خاص بر خانه سینما نبود. خانه سینما با روال قبلی مشکلات عدیده قانونی داشت و این چیزی نبود که بتوان با بخشنامه آن را حل کرد. حرف این بود که هر کسی که مسئولیت خانه سینما را بر عهده می‌گیرد باید روال قانونی را طی کند. هر صنفی باید ثبت شود و اساسنامه داشته باشد و انتخابات آن دقیق و شفاف انجام شود. تکلیف معلوم باشد، اعضای صنف در انتخاباتی با حضور نماینده و ناظر قانونی وزارت ارشاد رأی دهند و رؤسای خود را انتخاب کنند. ولی در طول این مدت، فرآیندی شفاف و قانونی مشاهده نکردیم.

*به‌هرحال بحث این بود که مهم نیست چه کسانی رئیس صنف باشند، مهم این است که صنف رسمی و قانونی باشد و براساس انتخابات رؤسای صنوف و پس از آن هیئت مدیره انتخاب شوند.


داریوش ارجمند بازیگر سینما، تئاتر تلویزیون از بازگشایی خانه ابراز رضایت کرده و در مصاحبه با بانی فیلم گفت:

*ما هميشه اميدمان به آينده بوده و هست يعني چشم‌انتظار آدم‌هايي بوديم كه بيايند، البته نه اينكه آدم‌هاي قبلي بد كار كردند اما به هر حال تغييرات هميشه باعث پيشرفت مي‌شود. تجربه در جاهايي بسيار به كار مي‌آيد و فكر مي‌كنم در شرايط فعلي اوضاع هنر بسيار تغيير خواهد كرد يعني اميدوارم كه بهتر شود زيرا ما همه به اميد زنده‌ايم.

* من دو آرزو دارم يكي آنكه هنر به طور كامل به سمت و سوي خصوصي شدن برود و دوم اينكه تشكيلات هنري كشورمان از يك پشتوانه‌ جهاني قانوني برخوردار شود.

*خانه سينما خانه‌ اجاره‌اي ما بود كما اينكه وقتي صاحب خانه نخواست وسايل ما را بيرون ريختند بنابراين خانه سينما خانه‌ ما نبود ما مستأجر آن خانه بوديم. نمي‌دانم چه كسي قرار است مدير اين خانه شود اما اميدوارم كسي بيايد كه تابع قانون باشد و دوباره وسايل ما را بيرون نياندازند.


در خبرها آمده بود که قرار است سینمای ایران به دنبال ساخت فیلم سه‌بعدی درباره نیروی هوانیروز برود که کارگادنی آن را علی شاه حاتمی عهده‌دار است.او در این باره گفت:

*بابک محقق به عنوان کارشناس بخش سه بعدی در این پروژه با ما همکاری می کند و در حال حاضر تحقیقات لازم روی فیلمنامه در حال انجام است و اگر کارشناسان بخش سه بعدی تایید کنند که بخش های سه بعدی مورد نظر در فیلمنامه به خوبی درمی‌آید، این فیلم را جلوی دوربین می‌بریم.

*"عملیات کبری" داستانی واقعی از یکی از عملیات های بزرگ و مهم در هشت سال دفاع مقدس است و با توجه به فضای سنگین و پلان های متفاوتی که در فیلمنامه نوشته شده است، ساخت سه بعدی این فیلم می تواند آن را در سطح تولیدات هالیوود جلوه دهد، به همین دلیل باید خروجی درستی از فیلم داشته باشیم وگرنه ساخت این فیلم یک کار اشتباه است.

*فیلمنامه این فیلم سینمایی را خودم نوشته‌ام و داستان درباره یکی از عملیات هایی است که شهید خلبان وطن پور از شهدای هوانیروز در آن شرکت کرده و در آن عملیات به شهدات رسید، این عملیات یکی از بی نظیرترین اتفاقات در تاریخ جنگ ایران و عراق است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس