به راستي آيا چيزي ارزشمندتر است كه قدمت تاريخي بيشتري دارد، يا آن كه منعكس كننده هويت ماست؟ آيا ارزش هرچيز به قدمت تاريخي آن است يا "هويت" از آن ارزشمندتر است كه لازمان است؟ آنها كه قدمت تاريخي را مهمتر مي دانند، مسجد محوري را كه هويت ماست به پاي آن ذبح مي كنند!

گروه فرهنگی مشرق - برنامه "راز" به مثابه يكي از انقلابي ترين برنامه هاي تلوزيوني است. برنامه شنبه شب ٢٩ تيرماه راز به معماري اسلامي اختصاص داشت و وقتي نادر طالب زاده، مجري برنامه، به گزارش "مسجدي كه به پاي تئاتر شهر ذبح شد" كه پيش از اين در پايگاه تحليلي خبري مشرق منتشر شده اشاره كرد، اين برنامه به سوي يك چالش در حوزه معماري سوق پيدا كرد.

مجموعه تئاتر شهر يكي از بناهاي ماندگار تهران است و شهرداري تهران در زمان آقاي احمدي نژاد طرحي براي ساخت مسجدي در ضلع جنوبي آن تهيه نمود، كه اين طرح مسجد به دليل تحت الشعاع قرار دادن تئاتر شهر مورد انتقاد هنرمندان قرار گرفت. در زمان شهرداري آقاي قاليباف براي اصلاح اين طرح تلاش شد، اما معمار آن (رضا دانشمير) براي رفع اين به اصطلاح نقيصه و حفظ حريم تئاتر شهر حالا ديگر از آن سوي بام افتاد! و طرحي ارائه كرد كه بيشتر توهين به مسجد بود تا حفظ حرمت تئاتر شهر!
حالا اين بحث پس از سالها سكوت رسانه اي، به بحث داغ برنامه شب گذشته راز تبديل شد كه به دليل ضعف هايي در دفاع از مساجد، نياز به توضيحاتي در باب آن احساس مي شود. 
 
مجموعه تئاتر شهر يكي از آثار ملي  است كه توسط علي سردار افخمي طراحي شده و که ساخت آن در سال ١٣٥١ هـ.ش به پايان رسيد و البته كسي منكر وجود ارزشهاي معمارانه و نشانه هايي از هويت ملي در معماري اين اثر نيست. اما نکته مغفول مانده آنچه كه در برنامه "راز" در باب منازعه ميانِ بناي تئاتر شهر و مسجد جديدالاحداث كنار آن مطرح شد؛ چيست؟ 

بناي تئاتر شهر يك ساختمان ٤٠ساله است و براي آنكه اين اثر ملي در زمره بناهاي دسته اول تاريخي بگنجد، هنوز مانده تا خاك تاريخ را بخورد(اما باز هم حفاظت از آن ضروري است). اما كساني كه مخالف ساخت مسجدى با مناره‌اى افراشته تر از قامت تئاتر شهر هستند؛ به يك اشتباه تاريخى مبتلایند: حفاظت از ميراث فرهنگي به معناى حفاظت از كالبد و ساختمان نيست، بلكه فرهنگي كه گذشتگان، ما را لايق ميراث‌داري آن ديده‌اند، داراي يك جوهره ارزشمند است و بايد علاوه بر ساختمان‌ها، از آن پاسباني نمود. گوهري كه زينت معماري اسلامي كشور ماست، "مسجد محورى" در عرصه معماري و شهرسازي است و حفاظت از "اصل مسجدمحوري" دقيقا همان امري است كه بر قلم معماران ما واجب است. 



به راستي آيا چيزي ارزشمندتر است كه قدمت تاريخي بيشتري دارد، يا آن كه منعكس كننده هويت ماست؟ آيا ارزش هرچيز به قدمت تاريخي آن است يا "هويت" از آن ارزشمندتر است كه لازمان است؟ آنها كه قدمت تاريخي را مهمتر مي دانند، مسجد محوري را كه هويت ماست به پاي آن ذبح مي كنند!
پاسداشت اصل مسجدمحوري در دوران اسلامي، تا پيش از عصر پهلوي، توسط هيچ پادشاهي نقض نشد! و هيچ كاخي افراشته تر از مساجد بنا نشد. في المثل كاخ عالي قاپوي ميدان نقش جهان اصفهان هيچ گاه در كنار دو مسجد اطراف خود، گردن فرازي ننموده و همه بناهاي شهر در كنار مساجد با كوتاه تر گرفتن ارتفاع خود، افتادگي، تواضع و حفظ حرمت مساجد را سرمشق نموده اند و با تشبيه نماها، استفاده از طاق و قوس ها و مقرنس هاي مسجد شهر، به اصل مسجد محوري غنا و معنا بخشيده اند. لذا اين گزاره فرهنگي(مسجد محوري به عنوان جوهره ميراث معماري گذشته) چيزي‌ است كه حتي بيش از داشتن قدمت تاريخي ارزش دارد و حفاظت از آن امري است واجب. 

لذا مخالفت با ساخت مسجد در كنار بناي ٤٠ ساله (و البته ارزشمند) تئاتر شهر صرفاً به معناي حفاظت از ميراث فرهنگي نيست؛ بلكه اگر ايضا معماري مسجد جنب تئاتر شهر به گونه اي انجام شود كه مسجدمحور بودن ساختمان تئاتر از آن سلب شود نيز ارزشهاي معماري تئاتر شهر را نقض كرده است. چراكه بناي تئاتر تاكنون مسجد محور بوده و اكنون با ساخت مسجدي مذبوح و مظلوم و ذليل شده!، ساختمان تئاتر ديگر مسجد محور نيست. 

در باب مسجد محور بودن تئاتر شهر نيز، همين بس كه هم اكنون، ساختمان تئاتر شهر بيشتر شبيه مسجد است تا ساختمان مسجد پست مدرن جديدالاحداث جنب آن. خودتان قضاوت كنيد؛ تئاتر شهر در زمان طاغوت پهلوي ساخته شده و مسجد پست مدرن جنب آن در عصر پس از انقلاب اسلامي!
 
مهمانان نيمه دوم برنامه شب گذشته راز، البته مقرر بود در باب معماري روستايي سخن بگويند، اما تاب نياوردند كه از "ذبح مسجد به پاي تئاتر شهر" دفاع نكنند. آنها طراحي اين مسجد پست مدرن (كه هيچ شباهتي به مسجد ندارد) را اثري موفق ناميدند، سپس به مهجوريت معماري روستايي كشور پرداخته و آن را به تعبيري واجد الگويي براي معماري بومي امروزي ايران خواندند؛ و با اين استدلال، مخاطب را در وادي سرگشتگي ميان معماري پست مدرن غربي و معماري گذشته بومي روستايي رها كردند؛ كه بالاخره آيا ساختن مساجد پست مدرن درست و موفق است، يا بايد در گريز از معماري غربي به سراغ معماري روستايي گذشته رفت؟

عجيب است كه غالبا معماران امروز ما، در ساخت بناهاي جديد يا به دامان معماري غرب درغلتيده اند و يا در فرار از آن به سوي گذشته شتافته‌اند و هيچ الگوي اسلامي منطبق با شرايط امروز ندارند. البته در اين برنامه راز، با گونه سومي آشنا شديم كه به هر دو عارضه معماري امروزمان، توأمان مبتلا هستند!  
 
به هر حال، اگرچه بايد از بناي تئاتر شهر حفاظت شود، اما با دليل حفاظت از ميراث ملي، نبايد به جنگ با مساجد رفت. مسجد محوري و پاسداري از حريم حرم خداوند، در معماري يك اولويت است؛ و هتك حرمت حرم، يك امر ...
 
مدعي خواست كه آيد به تماشاگه راز...

اسماعیل ارجمندی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • لیلا ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    مچکرم از مطلبتون دیشب کلی غصه خوردم از دست اون آقای مثلا کارشناس هنری وقتی که گفت این معمار توانسته در برابر تئاترشهر که اثری تاثیر گذارست یک بنای خنثی را بسازد تا به این اثر هنری وتاریخی آسیب نرسد ؛ برای این آقا متاسفم چون باید بدونه که مسجد در دین ما نمی تواند ونباید خنثی باشد ! تازه صحبت از یه مسجد دیگه هم بود که تاریخی بود ویه ساختمان به اصطلاح مدرن کاملا حریم مسجدرو نقض کرده بود اما این آقایان در دفاع از اون چیزی نگفتن انگار مساجد جزء تاریخ نیستن !
  • محمد ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    اين كه مردم بيرون مسجد مي‌توانستند بروند روي بام مسجد و امام جماعت و اقامه كنندگان نماز، در زير پايشان باشد، واقعاً توهين است. اين كارها اتفاقي نيست.
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    در نقد قبلی مشرق، به این موضوع هم پرداخته بودن اصطلاحش این بود بام آن قابل اشغال است...
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    بسيار عالي ديشب حسابي دلم گرفت كه آقايان معمار اينجوري با مسجد برخورد سكولار مي كنن
  • یه بچه معمار ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    وقتی اساتید دانشگاه هنر اینجوری از ذبح مساجد دفاع کنن و بگن اتفاق خوبی بود چرا که این مسجد اگر ساخته می شد، به ارزشهای تئاتر شهر جسارت می کرد باید معماری ما وحشی باشه اگر معماری شهری ما وحشیانه است دلیلش اینه که این آدما استاد دانشگان...
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    من تعجب کردم که چرا نادر طالب زاده دفاع نکرد از قضیه و گذاشت اون دو تا استاد هرچی دلشون می خوان بگن
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    در مظلومیت حق، همین بس که "در جمهوری اسلامی، مسجد باید به پیشگاه تئاتر سجده کند..." معمار آن مقصر است یا کارفرما؟
  • لیلا ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    تازه اون مثلا مسجد ورودیش پشت به قبله اس وبه سمت تئاتر شهر سجده کرده یعنی دین به مظاهر فرهنگی غرب سجده میکنه !
  • میترا ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    همیشه دشمن در لباس دوست کارش را بهتر انجام میدهد تا در لباس دشمنی !{منظورم ساخت مسجدی اینچنینیست }
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    کسانی مقصرن که از مردم و علما بابت این چنین کارایی نظرخواهی نمیکنن !
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    عجيبه كه انقدر معماراي ما سكولارن! ديشب او دانشگاه هنريه كه معماري روستايي بود عبا داشت كه بگه "معماري اسلامي"
  • سميا ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    متاسفانه برنامه محبوب راز اون جذابيت هاي هميشگي خودش رو تا حدود زيادي از دست داده واين كاملا در باري به هر جهت شدن اون كاملا مشخصه پرداختن در موضوعاتي كه مجري در آن هيچ اشرافي نداره و كاملا منفعلانه باهاش برخورد ميكنه وسرسري گذشتن از مطالب بسيار مهم فقط خراب كردن اون موضوع رو بهمراه داره به نظر مياد قبلا كار كارشناسي ومحتوايي بيشتر و بهتري
  • سميا ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    متاسفانه برنامه محبوب راز اون جذابيت هاي هميشگي خودش رو تا حدود زيادي از دست داده واين كاملا در باري به هر جهت شدن اون كاملا مشخصه پرداختن در موضوعاتي كه مجري در آن هيچ اشرافي نداره و كاملا منفعلانه باهاش برخورد ميكنه وسرسري گذشتن از مطالب بسيار مهم فقط خراب كردن اون موضوع رو بهمراه داره به نظر مياد قبلا كار كارشناسي ومحتوايي بيشتر و بهتري
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    کاملا واضح بود که نادر طالب زاده که بسیارهم محبوب ماست هیچ تسلطی به موضوع نداره و اون استادی دانشگاه هنر سرش سرش کلاه گذاشتن
  • رضا ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    مشرق داغونم کردی تازه یه خبر گذاشتی اینجوری :معماری، هنر و حماسه به سبک حزب‌الله، حالا الان با این خبرت زدی تو حالمون!
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    اینجوری فکر نمیکنم طالب زاده میخاست به عنوان مجری بی طرف باشه
  • رؤيا ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحيم مسجد جايي است كه حضرت علي در آن فزت و ربّ الكعبه سر داد. در مذهب تشيع مسجد اهميت والايي دارد و از جايگاه رفيعي برخوردار است. به وجهي كه هيچ بنايي نبايد جسارت بلندتر بودن از آن را داشته باشد. در دوره كنوني برخي كه از روي خواري طلبي در برابر فرهنگ غرب و نماد آن تئاتر، هنر فرانسوي، كرنش مي‌كنند؛ در واقع ثابت مي‌كنند در برابر تفكر مسجد محوري ،تفكر هزار و چهارصد ساله شيعي، و هنر ناب معماري اسلامي ايراني كوته فكر و عقب مانده‌اند. از آنجا كه هركس با آل علي درافتاد ورافتاد يقين داريم كه اين خشت كج راه به جايي نبرد و صاحبش را از جايي سرنگون سازد كه نه نام و نشاني از او بماند و نه اثري. البته از آنجا كه تئاتر نيز خود هنري است بشري و ظرفيت آن را دارد كه سخن ديني به غالب آن ارزش دهد ما منكر اين هنر نيستيم. ولي هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد.
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    خوبه که در زمینه معمماری هم مطا لعه داشته باشید
  • سینا ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    خواست کاملا خودشونو معرفی کنن و بگن تو دانشگاه هنر لیبرال رو لاجرعه کشیدن بالا
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    متشکر باش
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    وقتی خونه خدا پای اون برجهای کذایی ذبح میشه، دیگه غصه چی رو میخوری؟
  • ابلقاسم ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    مشرق با تشکر از این مقاله ! آیا شما میتوانی‌ بین پدر و مادر را ترجیح دهی‌ و انتخاب کنید ؟! هویت یا قدمت فرهنگی‌ هم مثل پدر و مادر است ولی‌ وقتی‌ حرف از مکان مثلامسجد یا کنیسا یا کلیسا میشود ، مثل معلم است فقط یک اپرا یا تالار تئاتر در یک شهر است ولی‌ چند مسجد است انصافا ?!!!!
  • رضا ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    من خودم دانشجوی ارشد معماری هستم یه نکته ای بگم اونم اینه که این مسجد پست مدرن نیست بلکه به سبک مدرنه،پست مدرن یعنی بعد مدرن که بیشتر بحثش بازگشت به گذشتست....دوم هم اینکه متاسفانه اکثر معمارهای ما به نوعی در وضعیت فرهنگی امروز جهان هضم شده اند و ترویج دهنده فرهنگ غرب اصلا به معنا اهمیت نمیدن بلکه فقط هدفشون فرم زیبا ست .
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    از اول انتخاب این محل برای مسجد کاری اشتباه بود . چرا تاریخ و فرهنگ دینی و ملی را با هم گلاویز کنیم ؟
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    از اول هم انتخاب این محل باری احداث مسجد اشتباه بود . چرا هویت تاریخی و فرهنگی و دینی و ملی را با هم گلاویز کنیم ؟
  • MojICiviL ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    من همه قسمتهای راز دیدم جز دیشب شانس ماست حالا که به رشتمون ربط داشت ندیدیم میشه خواهش کنم بزاری برای دانلود؟؟؟؟
  • زند ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    بسیار عالی به بررسی این موضوع پرداختید ومن الله التوفیق
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    مسئله بی اهمیت کردن دینه مسئله اینه که از مردم برای ساخت این شکلی مسجد نظر نخاستن !
  • لیلا ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    کسی با تئاتر مخالف نیست ! اینکه مکان ساخت مسجد درست نبوده حق با شماس اما این طرز طراحی مسجد به نظرتون درسته !؟ یه مسجد باید هویت اسلامی داشته باشه نه این ساختمتن بی هویتی که امروز ساخته شده !
  • میترا ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    ابا درسته !
  • علی ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    مسجد یعنی سجده گاه بندگان و مسکن یعنی محل آرامش جسم و روح متاسفانه شیفتگی و اعتماد بیش از حد به زباله های فکری دشمنان آگاه از طریق دوستان نا آگاه با قبول طرحهای مثلا اپن یا باز در درون خانه ها وفاصله گرفتن از طرحهای امثال شیخ بهایی وعلامه طباطبایی و دیگر دانشمندان صالح گذشته امروز شاهد رخت بربستن آرامش از ساکنین مساکن ورشد چهره کریه معماری غرب در تمام بلاد اسلامی جتی در مسجدالحرام و مشهد مفدس هستیم .
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    شما هم اسلم رو مطالعه كني، بدك نيست.
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    دانشجوی کارشناسی معماری ام. سبک معماری رضا دانشمیر دیکانستراکشن(ساختارشکن)است.که اصلا با معماری ایران بعد و قبل از اسلام که تمام آن براساس اصول هندسی برپا شده منافات دارد. هیچ کسی مخالف ساخت مسجد نیست.الان باغ موزه دفاع مقدس در تهران ساخته شده که کپی ناقصی از موزه هلوکاست برلین(معمار دانیل لیبسکیند)است.ما معمارهای خوبی داریم که می تونندطرح های خیلی بهتر از معماران زمان شاه به اجرا درآورند.برای مثال مسجد جامع شهرک غرب که نمونه ی موفقی از مسجد پست مدرن است که می توانیدآن را با کار سخیف رضا دانشمیر مقایسه کنید.در مسجد جامع شهرک غرب نمادها و فرم های سنتی،در طراحی مسجد از خصوصیات اساسی معماری گذشته شامل هندسه ،ریتم و سلسله مراتب،و همچنین نمادهای معماری ایرانی-اسلامی که با ساختار ذهنی عامه مردم نیز منطبق باشد به صورتی نو استفاده شده است.این روش برخورد با میراث گذشته دارای این ویژگی هاست:1-بهره گیری از فرم ها و نمادهای گذشته با دیدی خلاقانه و بدون پیروی مطلق از الگوهای قدیمی،به صورتی که به حکمت موجود در ساخت و ساز مجموعه لطمه ای وارد نسازد.@-عدم استفاده از مصالح تزییناتی به شکل کاملا سنتی3-اغراق نکردن در استفاده از ستون ها و جرزها برای ایجاد روحیه ی مذهبی4-استفاده از اجزای سنتی مانند:حیاط،گنبدخانه،شبستان های جانبی و مناره ولی متاسفانه زمان ساخت آن از سال 65 تا87طول کشیده است!!!!!!معماران آن مهندس محسن رمضانی(استاد دانشگاه آزاد رودهن و دانشگاه تهران)و مهندس علی طوسی است.و اخیرا هم مسابقه ی طراحی مسجدی که در کشور عمان برگزار شد طرحشان رتبه ی اول را آورد.مشرق لطفا عکس های این دو مسجد را به طور مقایسه ای در خبری بگنجان تا کاربران خودشان قضاوت کنند.
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    دفاعی نداره این کار . بهتر بود مسجد جای دیگه ساخته میشد نه بیخ گوش تئاتر شهر .
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    باور کنید توی دانشگاه های هنر جز ارزشهای سکولاری و کنار گذاشتن ارزش های دینی چیزی درس داده نمیشه
  • ارشد عمران از شریف ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    با عذرخواهی از برادران مشرق نیوز اما به نظرم این شعارها 34 ساله توجه تنبلی ما و فرار کردن از زحمت رقابت و مسابقه با تمدن غرب و حتی شرق شده.. این شعارها زمانی ارزش علمی و اصلا منطق داره که کسی و جایی به این شعارها عمل شده باشه وقتی که به بهانه این شعارها توجیه بنبلی و نساختن معماری های مدرن اسلامی ایرانی که حتی معماری غربی رو به چالش بکشه چیزی که الآن شرکت های غربی دارن در امارات عربستان و..میسازن...رو بکشه نمی سازین و انجام نمی دین و شدین عالم بی عمل.. مثل برادران طالب در افغانستان که 100 سال به بهانه اسلامی نبودن علم ساخت هر معماری مدرن غربی وشرقی و حتی هر فناوری جدیدی رو در افغانستان محروم کنن که عاقب همانی شد که می دانیم راه به جای نداره در دنیای رقابت وقتی یک رقیب خودشو کنار بکشه خود به خود آن رقیب برنده میشه... دنیا حداقل در اقتصاد و سیاست بر اساس قانون جنگل اداره میشه....البته با الفاظی مدرن!!..
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    مشرق میدونم بی ربطه ولی لطفا یه مطلب در مورد صحبتای اخیر زیبا کلام که دیروز در گفتگو با عصر ایران انجام شده ودر فرارو موجوده کار کن ! با تشکر
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    شما هم همینطور
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    اونجا الان به نوعی تغییر کاربری داده به سمت نمازخانه و مرکز فرهنگی بعنی در واقع اونجا مسجد نیست
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    مشرق جون مادرت اين رو انتشار بده توي خيابان قديم آهنگ مسجدي بود به نام مسجد سنگي كه خيلي قدمت داشت ولي آقاي كرباسچي ودولت سازندگي علي رقم مقاومت مردم وروحاني مسجد با لا خره مسجد رو با اونهمه قدمت (حداقل٢٠٠سال)فداي بزرگراهش كردند ميتونيد از مردم محل سؤال كنيد
  • حوری ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 0
    هیچ تضادی بین ساخت مسجد در کنار تئاتر شهر وجود نداره. اگر ما بین دین و فرهنگمان دشمنی نبینیم، اصلا همچین بحث هایی صورت نمی گیره. به هر حال تا عده ای هستند که دوست دارن به هر بهانه ای از جمله فرهنگ و تاریخ و هنر با هر ارزش اسلامی مخالفت کنن و این اعتراضات رو روشن فکری می دانند همین بحث های بیهوده وجود داره و اونوقت از خودمان می پرسیم که چرا دنیا داره پیشرفت میکنه اما ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم؟
  • سید ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 0
    اقلا خوبیش این بود که تونستن سر بحث رو باز کنن.بقیه که فعلا خوابن.حالا ضعفهایی اگه بوده هم قبوله.ولی وقتی بقیه خوابن راز مجبور میشه این بحث رو پیش بکشه بلکه بیدار بشن.البته سکوت طالب زاده شاید به خاطر بی طرفی باشه و این که میخواست طرف حرفش رو بزنه کامل.و یا اینکه کمبود وقت و ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس