مسجد ولی‌عصر(عج)، به احترام تئاتر شهر سربریده شد و طرحی تحقیر آمیز و پست مدرن برای آن طراحی شد که فاقد محراب است و جداره های داخلی آن نیز با برهنگی و عریانی مفرط و تصلبی که دارند؛ مسجد را به پوسته‌ای تهی از معنا بدل کرده است.

گروه فرهنگی مشرق - مسجد ولی عصر(عج)، در پی اعتراض روشنفکران و هنرمندانی که تئاتر شهر را خانه خود می دانند، نسبت به اینکه ارتفاع مسجد باعث اهانت به ساحت تئاتر شهر می شود و نبایدآن را کوچک شمرد! در احترام به تئاتر شهر ذبح شده و به گونه ای طراحی شده است که در حاشیه تئاتر شهر باشد و بر او سجده گذارد. معمار آن اذعان می کند که با مسجدی که در جوار تئاتر شهر است باید برخورد لنداسکیپی landscape  (محوطه سازی و منظر) داشت؛ یعنی با مسجد باید به مثابه چمن و محوطه سازی اطراف تئاتر شهر برخورد شود!

این نگاه تحقیر آمیز و اهانت آشکار به ساحت مسجد که مورد تأیید شخص شهردار، مسؤولان امور مساجد و مراجع ذی‌صلاح واقع‌شده، منجر به ساخت مسجدی پست مدرن گردیده است که برخلاف همه مساجد، قبله آن "تئاتر شهر" است. این بنا فاقد محراب است و با برخورداری از فلسفه‌های الحادی، در تعارض با ذات توحیدی مسجد است. فرمالیستی، مجسمه گونه و برونگراست و در حرکت افقی خود، انقطاع از آسمان را تداعی می‌کند و به خاطر ورودی ضعیف خود، عاری از ایجاد حس دعوت‌کنندگی به درون مسجد است. فرم آن هیچ جهت و قبله‌ای ندارد و به دلیل فرم گرایی مفرط، از نور فضای داخلی غفلت شده و فضای داخلی شبستان را، به فضایی کم نور و بی اهمیت و رها شده و متروک بدل کرده است.

در بی اعتنایی نسبت به طراحی "فضا"، معماری داخلی برهنه و عریانی را به همراه دارد که عامل غیر روحانی‌بودن، انجماد و خشکی، صُلبیت و عدم انعطاف آن می‌شود. در نهایت فضای داخلی مسجد فضایی کاملاً خنثی است و خانه خداوند بدون حضور او معماری و مجسم شده است.

بگذریم از آنکه فرم تئاتر شهر (که در سال 1346 با حمایت فرح پهلوی توسط علی سردار افخمی ساخته شد) بیشتر به کاربری مسجد شبیه است، تا این فرم از مسجد ولی عصر(عج)!

پیش از این نیز مسجد امام رضا(ع) که در خیابان انقلاب (تقاطع نامجو) بر سبیل پست مدرنیسم و به لحنی شرک آلود، در اهانت آشکار به فرم مرسوم مسجد و گنجینه هزار و 400 ساله مساجد شیعی ساخته شد، خانه ای دیگر از خدا که به گرداب اسارت شیطان گرفتار آمد و نام او غریبانه با نام هشتمین امام عجین شد؛ فریاد برآوردیم؛ اما با شتاب هرچه بیشتر ساخته شد و با هیاهویی از شهرداران مدرن اندیش که آمال خود را در شراکت با معماری مدرن و بی هویت غرب می یابند و نسبت به داشته هایمان بی اعتنایند، افتتاح شد.

مگر نه آنکه اهانت به مسجد، گناه کبیره و اهانت به خداست؟ (گناهان كبيره ج2، ص414)
و مگر نه آنکه پس از شکستن بتهای درون کعبه به دست ابراهیم(ع)، یکبار دیگر شیطان بتهای خود را در درون کعبه گذاشت و این بار نوبت محمد(ص) بود تا...  و این منازعه ای است پایان ناپذیر میان ما و شیطان که حالا به ورطه معماری مساجد عصر ما کشانده شده است؟
به رسم ایجاز، سخن کوتاه تا آنکه به سرگذشت تلخ این مسجد و سپس نقد معماری بنا پرداخته شود.

سرگذشت مسجد:

مسجد ولیعصر (عج)، که به اعتبار سخن حجه الاسلام میرحیدر جعفری، امام جماعت مسجد، از سال 60 به همت مومنین، با اقامه نماز در چادر و سپس سوله، آغاز شد و پس از 23 سال به یمن عنایت مسؤولان امر و پس از نجات این مسجد از چنگ کسانی که می خواستند آن را به مجتمع تجاری بدل کنند؛  در سال 83 تصمیم به ساخت آن شد و در دوره شهرداری محمود احمدی نژاد، طراحی آن، به معماری مؤمن و متدین به نام عبدالحمید نقره‌کار (که پیش از این مسجد قبا، مسجدالرسول(ص) و ده‌ها مسجد دیگر در تهران و شهرستان‌ها را طراحی و نظارت بر اجرا نموده است) سپرده شد که طرحی اینچنین با شکوه و ماندگار و شایسته مقام مسجد، درانداخته شد؛

 
ارائه طرح اولیه مسجد ولی عصر(عج)، در سال 83، توسط عبدالحمید نقره‌کار
 
این طرح به مذاق هنرمندانی که تئاتر شهر خانه‌شان بود خوش نیامد و لب به اعتراض گشودند که؛ ارتفاع مسجد، ساحت تئاتر شهر را درهم می‌شکند و نبایست این میراث ماندگار، کوچک شمرده شود. این اعتراض، سه سال مسجد را به گرداب وساوس کشاند و دست آخر توسط محمدباقر قالیباف شهردار تهران و شهرداری منطقه 11، کار از عبدالحمید نقره‌کار گرفته شد و برای گره گشایی از آن، به مهندس رضا دانشمیر و همسر او کاترین اسپریدونف Catherine Spiridonoff (که برخی می گویند مسیحی است) سپرده شد.
 


مهندس عبدالحميد نقره‌کار

خداوند معماران مساجد را اینچنین وصف می کند که:
 إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ  (آیه 18 سوره توبه)

همانا مسجدهاى خداى را آن كس آباد كند كه به خداى و روز بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نهراسيده است؛ پس اميد است كه آنان از راه‏يافتگان باشند. (ترجمه مجتبوی)



رضا دانشمیر و کاترین اسپریدونف، معماران طرح دوم مسجد ولی‌عصر(عج)
وای از آن روز که روشنفکرها، تکنوکرات‌ها و معماران لیبرال، میراث‌دار انقلاب و دین شوند.

رضا دانشمیر و کاترین اسپریدونف، پیش از این سینما گالری ملت را طراحی نموده بودند و این بنا، که نقدهای بسیاری بر آن وارد است و در عصر مرگ ساختمان‌های شیشه‌ای بار دیگر آن را دون‌کیشوت‌وار اجرا کرده‌اند، مهمترین اثر آنان بوده و عنایت شهردار را نیز درپی داشته، تا آنجاکه بنای حاضر، آنها را نزد کارفرمای مشترک هردو پروژه شایسته طراحی مسجد ولی‌عصر(عج) نموده! و سازمان توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران (کارفرما) طرح را به آنها واگذار می‌کند.
 

سینما گالری ملت، با طراحی رضا دانشمیر و کاترین اسپریدونف

رضا دانشمیر در مصاحبه خود پیرامون این طرح می‌گوید: " مشاوری آمده بود و مسجد خیلی بزرگ و کلاسیکی را آن جا پیش‌بینی کرده بود که با خود ساختمان تئاتر شهر تناسب نداشت. ارتفاعش به اندازه‌ی گنبد سلطانیه بود؛ 52 متر (تاتر شهر حدودا 20 متر است) بنابراین، هنرمندان اعتراض کرده بودند که این ساختمان بزرگ است و تعادل ندارد و باید این طرح عوض شود. کارفرمای پروژه از من خواست که کمک کنم تا این پروژه از این حالت بی‌تکلیفی، دربیاید"

فرآیند طراحی:
دانشمیر کانسپت طرح خود را اینگونه وصف می‌کند که: " اول خواستیم ایده را از وضع موجود برداشت کنیم که دیدیم وضع موجود غلط است. بنابراین وضع موجود را کات کردم... به ایده لنداسکیپ [محوطه‌سازی و منظر] رسیدم. اگر قرار است کنار تاتر شهر مسجدی ساخته شود، این مسجد می بایست لنداسکیپ باشد و می‌بایست با پارک دانشجو کار کند. این ایده را رویش کار کردیم. در واقع یک سطح پوسته لنداسکیپ را پیش‌بینی کردیم که می آید در قسمتی که باید با پارک دانشجو مواجه شود، به زمین می رسد؛ و در قسمتی که به خیابان ولی عصر و تئاتر شهر منتهی می شود، یک تحدبی را به خودش می گیرد... در این ایده، ارتفاع مسجد در حد همین تاج تئاتر شهر هست."

لازم به توضیح است مسأله لند اسکیپ، "پرداخت منظر و چشم‌انداز زمینی" است و جمله این معمار، به معنای این است که با مسجد باید به مثابه چمن و محوطه سازی اطراف تئاتر شهر باید برخورد شود!

این معمار در جایی دیگر،  از برخورد ریسکی خود با مسجد نام می برد که هویت اسلامی ایرانی معماری مساجد را به چالش می کشد و می‌گوید: "ریسک می‌کنم و تاوان آن را می‌دهم!"

به هر تقدیر محصول چنین نگاهی، دیاگرام زیر را برای طراحی به همراه دارد:


مرحله اول: طرح اولیه
 

مرحله دوم: برش ارتفاعی مسجد برای احترام به تئاتر شهر


 
مرحله سوم: طرح اصلی
 
با این ایده، مسجد ولی عصر (عج) به جرم آنکه در مقابل تئاتر شهر قد برافراشته است به پای آن ذبح می شود و به صورت زیر طراحی می گردد:
 

پرسپکتیو مسجد از دید ناظر، نمای شمال شرقی

رضا دانشمیر  اعتراف می‌کند که: "شهردار این را دید و خیلی پسندید!"
مسؤولان سازمان امور مساجد نیز پس از جلسات توجیهی و مقاومت دانشمیر، طرح را می پذیرند و به این خیانت رضا می دهند.
 


پرسپکتیو مسجد از دید ناظر، نمای شمال شرقی

پرسپکتیو از نمای جنوب غربی مسجد، که نشان می دهد ورودی آن شکافی تاریک است و جداره و سقف آن فاقد نورگیر بوده و مانع تابش نور به داخل شبستان است.



شهردار، نقد معماران انقلابی و دلسوز را که نسبت به تحقیر این مسجد اعتراض نموده بودند، اقدامی سیاسی علیه خود قلمداد می کند و آن را دفاع از احمدی نژاد تفسیر می کند.

پس از طی مرحله  طراحی، از مهدی حجت، استاد دانشگاه تهران و بهشتی به عنوان صاحب نظر در عرصه معماری اسلامی دعوت به همکاری می‌شود و حجت نیز در همکاری شش ماهه خود با پروژه، آن را می ستاید و در دفاع از اثر با توجیهی شاعرانه می گوید: "این یک مسجد افقی ست که از خاک بلند می شود و به افلاک می رود."

این دفاع مهدی حجت،  با فلسفه فولدينگ (Folding) قرابت معنایی می یابد که مولفه های ابهام انگيزي، عدم وجود ارجحيت در هيچ چيز، نفي سلسله مراتب عمودي و تأکيد بر حرکت افقي را به دوش مي‌کشد.

نقد معماری طرح مسجد ولی عصر(عج):
با فرض پذیرش نام مسجد بر این بنا و فارغ از آنکه این طرح اساساً با روح مسجد ناسازگار است و یا آنکه اثری ضعیف در حوزه معماری است و ارزش نقد ندارد، می توان گفت که شاید به دلیل خصوصیت آشنایی زدایی از فرم آشنای مسجد، اثری بدیع می باشد و ساختارشکن که فاقد ارزش معماری است و با فلسفه ای خداناباور و متعارض با دین، شکل گرفته است.

اگر بتوان آن را برداشتی ناشیانه از معماری فُلدینگ (folding architecture) دانست و آن را مسامحتا به معماری فّلد نسبت داد (به دلیل ضعیف بودن آن حتی با معیارهای پارادایم مدرنیسم)؛ می‌توان گفت که روگرفتی ضعیف و آماتوری از مساجدی است که توسط یکی از پیشگامان معماری فلد یعنی خانم "زاها حدید" طراحی شده، که نمونه‌هایی از آن در زیر آمده است و دست بر قضا بسیار منطقی تر و با وقار تر از کپی های ایرانی آن است و جنبه‌ی تحقیر آمیز و احترام به بناها و حاشیه سایت را ندارد.
 


مسجد استراسبورگ، طراحی زاها حدید
 


نمای داخلی مسجد استراسبورگ، اثر زاها حدید


 
مسجدی که به نام Avenues Mall Mosque در کویت، توسط خانم زاها حدید ارائه شده است و
این مسجد برخلاف نمونه ایرانی آن، اوج گراست.


 

خانم زاها حدید، معمار مساجد نامبرده در بالا

مسجد طراحی شده توسط رضا دانشمیر و همسرش کاترین اسپریدونف، به فلسفه فلد، دیکانستراکشن و کاسموژنیک (پرش کیهانی) تنه می‌زند و نهایتا برخاسته از پست مدرنیزم می باشد.

فلسفه اومانیستیِ ديکانستراکشن، که سبک معماريِ ديکانستراکشن را پرورانده، زاييده توهمات ذهني ژاک دريدا، فيلسوف پست مدرن فرانسوي است. لذا فلسفه ديکانستراکشن که فلسفه ايهام ، آشفتگي، ابهام، دوگانگي، عدم ثبات، تزلزل، فريب، عدم سودمندي، چندمعنايي و تناقض است، نمي تواند به عنوان مباني نظري معماري يک مسجد که در بستر خداگرایی است، استفاده شود.
فلسفه الحادی و کفرآمیز کاسموژنیک نیز که برخاسته از اعتقادات داروینستی است؛ خلقت را برنمی تابد و جهان را محصول پرش کیهانی می داند و خداناباور است.

به راستي در معماري يک مسجد که بنايي براي يقين و توحيد است ، چه جايگاهي براي فلسفه های الحادیِ انکار خدا و شرک آلودِ دوگانگي، دوپهلويي، عدم ثبات، تزلزل، فريب و تناقض است؟

 
پرسپکتیو دید پرنده از مسجد ولی عصر(عج)

ابتدا به ساکن در نقد فرم و حجم بیرونی مسجد باید گفت که، حجم تنها حالتی مجسمه گونه و تندیس گرا به خود گرفته است که صرفا نگاه بیرونی به آن اهمیت دارد و برونگراست؛ در حالی که معماری ایرانی و مسجد به طور خاص، اساسا پدیده ای درونگراست.

تنها به چرخش سیال لایه ها بر روی هم تأکید می شود که در حرکت افقی خود، انقطاع از آسمان را تداعی می کند و نسبتی با آسمان و عالم معنا ندارد. نمی توان حرکت آن را در راستای عمود نیز تفسیر کرد چرا که، اگرچه برای لحظ ای فرم از زمین بلند می شود اما دوباره در امتداد افق به حرکت خود ادامه می دهد.

ورودی مسجد، که شکافی تاریک است، تعریف نشده و رهاست و عاری از ایجاد حس دعوت کنندگی به درون مسجد است. گویا کسی قصد ورود به مسجد را نداشته باشد و از جانب معمار و هم خود فرم مسجد نیز، تلاشی برای دعوت به درون صورت نمی پذیرد.

فرم اینگونه القا می کند که هیچ جهت و قبله ای ندارد و تنها نسبت خود را با تئاتر شهر و نه کعبه! تنظیم کرده است و به خصوص در جایی که به احترام تئاتر شهر برش خورده است، گویا این مسجد است که بر آستان تئاتر شهر سر به سجود می ساید. در واقع تنها مسجدی است که قبله‌ی او کعبه نیست؛ بلکه کعبه‌ی او در پشت سرش یعنی تئاتر شهر است.

فرم بیرونی از بخشی که در احترام به تئاتر شهر برش خورده و به زمین نشانده شده، حس قابل اشغال بودن بام مسجد را به انسان انتقال می‌دهد و بام را به لحاظ ذهنی، به فضایی در دسترس و نامحترم بدل کرده که با نفی حریم و حدود مسجد،  قابل اشغال و تصاحب است و همچون فضایی شهری و محوطه ای باز است که دعوت به عبور از روی آن صورت می گیرد. کد ارتفاعی آن از 50 سانتیمتر آغاز و در بیشترین حالت به ارتفاع 2140 سانتیمتر، تقریبا نیم متر کوتاه تر از تئاتر شهر می رسد.
 

نمای شمالی مسجد ولی عصر(عج)

طبقات زیرین آن، که در چهار طبقه زیرزمینی طراحی شده، برگرفته از ایده‌های مدرنی است که قایل به "دفن برنامه معماری در زیر لایه های زمین" هستند فلذا با این تعبیر، برنامه فیزیکی و کاربری مسجد در زیرِ زمین دفن شده است.
 این اثر که از سه لایه ی پوسته، کاربری و حجم برخوردار است؛ طرحی فرمال محسوب می شود که کاملا به "فضا" بی اعتناست.
 


سه لایه‌ی پوسته، کاربری و حجم مسجد ولی‌عصر(عج)

حال آنکه معماری مساجد ایرانی، معماری "فضامحور" است و به ارزش فضایی بها می دهد و فرم و حجم و پلان و عناصر کیفی و کمی، در خدمت خلق فضا به کار گرفته می شوند. چرا که مسجد که مکان عبادت و بندگی خداست، می بایست به گونه ای باشد که به درک حضور در محضر خداوند، حس انقطاع از دنیا، ادب حضور و سپس کمال حضور قلب و تواضع در برابر صاحبِ خانه بیانجامد.

آن سان که مساجد ایران، معماران غربی را از اقصی نقاط جهان به مهد مساجد دنیا کشانده و آنها نیز با اعجاب، این آثار بی بدیل معماری را ستوده اند. و حتی مهمترین معمار آمریکایی "لویی کان" لب به اعتراف گشوده و با چشمانی اشکبار در وصف مسجد شیخ لطف الله آن را اینگونه می ستاید که "من حتی در رویاهایم هرگز چنین اثر معماری نمی دیدم"

بی‌اعتنایی نسبت به ساخت و طراحی "فضا" که حامل معنویت است، به درون بنا نیز کشیده می شود و معماری داخلی برهنه و عریانی را به همراه می آورد که عامل غیر روحانی بودن، انجماد و خشکی، صلبیت و غیر قابل انعطاف بودن آن می شود.

به دلیل افراط در فرم گرایی و توجه بیش از اندازه به حرکت سیال لایه‌های بر روی هم، از نور فضای داخلی غفلت صورت گرفته و فضای داخلی شبستان را، که در معماری ایرانی عموماً با نور ممزوج می شود و ترکیبی بی نظیر ایجاد می کند؛ به فضایی کم نور و بی اهمیت و رها شده و متروک بدل می‌کند.

شبستان تنها از جبهه شمالی خود نور می گیرد و در جداره جنوبی و رو به قبله آن، فاقد هرگونه روزنه ای است. (مستحضرید که نور شمال، هرگز آفتاب‌گیر نیست) برخلاف آنچه که در تصویر زیر و در نمای داخلی آن نشان داده شده است.


 
پرسپکتیو داخلی مسجد ولی عصر(عج)، شبستان زنانه (برخلاف عکس، فاقد تابش نور مستقیم است)

 

پرسپکتیو داخلی مسجد ولی‌عصر (عج)، شبستان مردانه (برخلاف عکس، فاقد تابش نور مستقیم است)


 
پرسپکتیو داخلی مسجد ولی‌عصر(عج)، راهروهای ورود به شبستان (برخلاف عکس، فاقد تابش نور مستقیم است)
فضای داخلی مسجد فاقد محراب است و جداره های داخلی نیز با برهنگی و عریانی مفرط و تصلبی که دارند؛ هیچگونه جهتی را القا نمی کنند و معماری داخلی آن کاملا بدون جهت است، که مسجد را به پوسته ای تهی از معنا بدل کرده است.

نکته آنجاست که محراب تنها عنصری از معماری مسجد است که لزوما باید رعایت شود و بدون آن مسجد محقق نمی شود. به عبارت دیگر مسجد بدون گنبدخانه و مناره و حوض و صحن و رواق و هشتی و دهلیز و ایوان و مقرنس کاری و کاربندی و نور گیر و پادیاو و سلسله مراتب ورودی و ... ممکن می شود، اما بدون محراب هرگز!

فضای داخلی مسجد فضایی کاملاً خنثی است و با دانستن اینکه مسجد خانه خداست، خانه خداوند بدون حضور او معماری و مجسم شده است.

با این اوصاف در مسجد ولیعصر، غریب تر از همه خودِ حضرت ولی عصر(عج) است!
 







مسجد ولی عصر (عج) در حال اجرا
 
 
 سخن آخر اینکه، صادق آل عبا (ع) تحقیرکننده مسجد را "ملعون مؤکد" می‌داند، با این کلام که: «ملعون ملعون من لم یوقر المسجد.» ملعون است، ملعون است کسی که مسجد را گرامی ندارد. (جامع الاحاديث ج4، ص452)

اما این پرسش باقی است که بر ما چه رفته است که پس از سی سال از پرچمداری انقلاب اسلامی، باید شاهد نابودی میراث ماندگار هزار و 400ساله‌ی معماری اسلامی و غربی‌سازی روز افزون مساجدی که بیوت خداوند بر زمینند، آن‌هم به دست هردو گروه مدیران داعیه‌دار اسلام و معماران لیبرال باشیم؟ آیا این قصه ی انحطاط ماست؟


گزارش: اسماعیل ارجمندی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 248
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 45
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    6 7
    جالبه که یه بی دین رو میذارن تا یه مسجد بدون گنبد و گلدسته و فرو افتاده طراحی کنه در حالی که معماران مسجد ایران از صاحب سبک ترین ها در این عرصه هستند و این کار رو هم با خلوص نیت و اعتقاد کامل انجام میدن.... من از طرح های مدرن بدم نمیاد اما دوست ندارم جایی نماز بخونم که به جای یاد خدا فقط بخوام به در و دیوارش نگاه کنم و فقط ظاهرش برام مهم باشه و این نکته رو فقط یک مؤمن واقعی درک می کنه و می تونه توی طرح هاش پیاده کنه.
  • زینب ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    14 5
    چرت و پرت محض با اینکه پوسته طراحی شده رو نمی پسندم اما نوشته بالا چیزی بجز چرت و پرت نبود
  • دلم نگو ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    4 5
    خدا لعنت کند باعث و بانیش را
  • محسن ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    5 4
    خدا لعنتشون كنه
  • محمد ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    2 5
    واقعا قلب انسان به درد میاد امید وارم جلوی اجرای آن گرفته شود
  • سلمن ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    6 2
    خب میخواستن اونجا نسازن
  • SMAH1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    3 1
    در برخی قسمت های متن،زیاده روی شده است! با این حال، من هم این طرح را نمی پسندم.چطور است خوده تاتر شهر را خراب کنند و این را بجایش بسازند؟!!!! من همان مسجد های قدیمی را بیشتر می پسندم.روزی دکتر بلخاری در مورد فلسفه این گنبد ها و دسته ها صحبت می کرد و شباهت آن به حمام ها و مدرسه ها (البته منظورم در قدیم است).اینجاست که تازه می فهمید که معماران اسلامی چه کرده اند با این بنای زیبا و شکوه مسجد را درک می کنید. اما بطور کلی،این طرح را برای هر جایی (به غیر مسجد و اماکن دینی) مفید می بینم و طرح زیبایی است.
  • علی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 3
    پس راست میگفت مشایی ... دوران اسلام گرایی رو به پایان است.... خدا لعنت کند ...... اللهم عجل لولیک الفرج(عج)
  • salar ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    4 2
    این چه جور مسلمون بودنیه اول از همه یک طرفه میگین و میکوبین و لعنت میکنید. دوما آقایونی که سنگ مسجد و به سینه میزنن واقعا حسن نیت دارن؟ پس چرا جاهای دیگه رو نمیبینن؟! سوما اصلا اینکه با احساسات مذهبی مردم بازی بشه کاره غلطیه فرهنگسرا که از قبل بوده دوستان چرا برای احداث مسجد لزوما به فرم سنتی که ایجاد پارادوکس با ساختمان فرهنگسرا رو میکنه پیراهن چاک میدن میخوان چی رو ثابت کنن؟ چهارما ابنکه طراحی مسجد به فرم پست مدرن باشه اشتباهه؟ یعنی جایی نوشته شده و ثابت شده؟ یا صرفا چون خوشایند ما نیست پس خوب نیست ششم اساسا چرا باید همه مساجد در همه جاها یکشکل ساخته بشن ؟ ما در نقاط مختلف کشور معماری سنتی خاص همونجا رو در ساخت مسجد داشتیم اما الانم داریم؟ دوستان در اداره اوقاف ماشاله چراغ خاموش تمام این معماری سنتی چند قرنی رو محو کردن و هیچ اثری نیست نه از اون معماری نه از اراده و حتی ذهنی اگاه به این مساله اساسا این جز دغدغهای اوقاف نیست نتیجه همینه به جز چند استثنا اکثر مساجد و امازاده ها یک قالب کلی و کلیشه ای دارن و دوق و هنر ایرانی را با کپی پیس خرد کردن حالا باز چشماتون و ببندین و لعنت بفرستین
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 2
    کجاش چرت وپرت است ؟
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 3
    امان از آن روزی که در برابر بی هنران «خود هنرمندخوانده!» تسلیم شویم.
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 4
    وقتی افراد لا مذهب برای مناسبتهای مذهبی ما سریال مناسبتی میسازن (تا مثلا معرفت دینی ما را افزایش بدهند و یه پولی هم گیر خودشون بیاد!)، ساختن مسجد توسط بی دین ها عجیب نیست! وای بر مدیران حزب اللهی که راه را برای ورود افراد بی دین به این حوزه ها هموار میکنند.
  • مریم ادیبی ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    3 1
    سلام کاش برای تهیه یک گزارش پیشینه یک اتفاق را کامل و بی طرفانه بررسی می‌کردید شما می‌دونستین که این مکان،‌در ابتدا پارکینگ تئاترشهر بوده و تابلویی هم به همین نام روی سردر آن بود؟ من مشکلی با ساخت مسجد ندارم ولی آیا باید در زمین غصبی مسجد ساخت؟ شما فکر نمی‌کنید این تماشاگران تئاتر، نیاز به پارکینگ دارند؟ شهرداری که این همه زمین داشت چرا باید این زمین را از هنرمندان تئاتر غصب می‌کرد؟
  • ابراهيم ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    ساختمان تاتر شهر بيشتر شبيه مسجده! اونوقت براي اينكه مسجد رخ نشون نده پست مدرن طراحي شده در حالي كه اگه گنبد و منار داشت بيشتر كنار تاتر شهر مي نشست و تعارضي نداشت!
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 2
    بهتره دانشمير و كاترين خانم فقط سينما بسازن و مسجد رو نقره كار طراحي كنه
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 1
    شما مرتجع ها با پیشرفت مشکل دارید!!! خدا که طرح خاصی رو برای ساختن مسجد مشخص نکرده، به نظر من که طرح جالبیه...
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    احمق ها کارهایی میکنید که ... اونجا این همه مسجد هست
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 0
    خاک بر سرت
  • جلیل ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 0
    احتمالا جناب سردار دکتر خلبان رییس جمهور بعد از این قالیباف اینجا را خواهد ساخت که مثل مصلی ازش به عنوان گالری عکسی و یا نمایشگاه استفاده کنه چون هیچ سنخیتی با هیچگونه معبدی نداره ، مسجد مسلمونا که جای خود داره. اینها که سردار بودن وای به حال ما ها که هیچی نیستیم.
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 3
    زنده باد مشرق یعنی با این گزارشات حال میکنیم دمتون گرم اجرتان با خدا
  • ناشناس تازه به دوران رسیده ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    5 0
    به نظر منم نویسنده مقاله با ردیف کردن مطالب گوناگون سعی داره ذهن خواننده را منحرف کنه. در کل مطلب چرتی بود. حتی ارزش زمان برای خواندن نداشت.
  • ناشناس تازه به دوران رسیده ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    8 0
    مشرق جان، مقاله های مختلفی از شما خواندم. اما خوشحالم که عقاید متحجرانه شما در حد همین سایت خلاصه میشه و در سطح جامعه کسی برای شما و هم کیشانتان ارزشی قائل نیست حتی اگر خودتان، خودتان را ارزشی بدانید. امیدوارم همواره با نگارش این مقالات بی ارزشی نظراتتان را در سطح جامعه در بوق و کرنا کنید.
  • raha ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 1
    خدا اون ها رو لعنت کنه که منافق هستن و خیانت می کنن درست. اما وظیفه ما فقط گفتن و نگاه کردنه؟؟؟؟؟ قابل توجه نمایندگان محترم مجلس مسولین محترم امور مساجد و نماز...... اللهم عجل لولیک الفرج
  • کورندی ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 2
    مطلب بسیار خوبی بود. آفرین به نویسنده این متن و آفرین به مشرق عزیز
  • آیه قرآن کریم ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 1
    انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الاخر...
  • رضا ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    2 0
    اساسا مشکل ما اینه که هیچ احترامی به جایگاه هر چیزی یا هر کسی قائل نیستیم اگر ما برای مسجد ارزش قائلیم خب باید جایی ساخته بشه که مشکلی رو برای کسی به وجود نیاره قرار نیست که چون مسجده هر جا باشه میتونه ساخته بشه بیایم قبل از نفرین کردن و لعنت فرستادن ببینبم کجای کار اشکال داره که باعث به وجود امدن این مشکلات بشه
  • محمد حسن برزگر ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 1
    شهرسازی تهران کجاش براساس نماهای اسلامی ساخته شده که حالا این مسجد شاملش بشه ؟ این همه حضرت اقا به شهرداران دوره های مختلف گوشزد کردن ولی هیچ کدام گوششان بدهکار نبوده و فقط ادعا و ادعا...دلشون ضعف میره برای طرح های خارجی .... هیچ شرداری دلش به حال نمادهای اسلامی نسوخت.... افسوس كه اين مزرعه را آب گرفته ... دهقان مصیبت زده را خواب گرفته ....
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 1
    می دونی چیه؟ اگه واقعا دستور قالیبافه، دو روز دیگه که رئیس جمهور بشه ببین چه بلایی سر دین اسلام میاد
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    2 0
    اینکه در ساخت مساجد باید ترویج بشه شکی نیست .اما ، ابتدا ساختمان تئاتر شهر بود بعد ش تصمیم گرفتند مسجدی کنارش بسازند .آیا این نوعی لجبازی نبود که بدون بررسی جوانب امر و در نظر گرفتن کلیه موارد ی که هم شان مسجد حفظ بشه و هم یک اثر هنری بلا تکلیف نمونه، ضمن حفظ اصول شهرسازی اقدام به ساخت و ساز کردند؟فرد یا افرادی که ابتدا بدون برنامه ریزی و تخصص کافی این طرح را داده و در اجرای آن پافشاری کردند مقصرند نه ساختمان تئاتر شهر و نه ساختمان مسجد . این انسانها هستند که با نادانی و لجاجت کارهای ناپخته انجام میدهند که هم شان و جایگاه ساختمانهایی که معیار و ارزش دینی و هنری دارند را کاهش داده وهم منابع مالی یک کشور راه به هدر می دهند .
  • احسان ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    3 0
    آدم عاقل کاری نمی کنه که بعد بیان مسخره اش کنن. جا قحط نیست که خوب اونطرفه چهارراه ولیعصر مسجد رو بسازن. شما چرا دوست دارین همه چی رو پیچیده کنین!؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    3 0
    "...و جمله این معمار، به معنای این است که با مسجد باید به مثابه چمن و محوطه سازی اطراف تئاتر شهر باید برخورد شود!" این یه بیسوادی محضه،مشرق! به نظر من شما فقط باید خبر منتشر کنید نه مقاله. قرار نیست اگه یه فرم طراحی شده برای یه بنا که به کاربرد و محیطش نمیخوره(به نظر من اینطوره)،طراحی بشه و دست آویزی بشه برای شما جهت تخریب شخصیت ها. به جای این بحث ها،موضوع باید در یه محفل مخصوص به خودش کارشناسی بشه. به نظر من مشکل اساسی تر از این طرحه و اونم اینه که این مکان مناسب ساخت مسجد نبوده و ایراد به طرحها بالادستیه نه یه طراح یا مدیر!!!
  • هادی ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    2 0
    بعضی از این کسانی که فکر می کنند مذهبی اند به بهانه اختلاف سلیقه چقدر راحت لعن و نفرین و تکفیر می کنند. یه دفعه فردا منفجرش کنید تا خدا و دین خدا را نجات بدید
  • احسان ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    آدم عاقل کاری نمی کنه که بعد بیان مسخره اش کنن. جا قحط نیست که خوب اونطرفه چهارراه ولیعصر مسجد رو بسازن. شما چرا دوست دارین همه چی رو پیچیده کنین!؟؟؟؟؟
  • رسول ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    من موندم واقعا چرا واقعا چرا اجازه ساختشو دادن وتقعا نباید در کشور جمهوری اسلامی ایران که طلایه دا مذهب شیعه است با مسجدی به نام صاحب الزمان این کار مشه شک کرد؟!!
  • رحمان ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    2 6
    سلام به همه واحترام دوستان اگه واقعا منصفانه به اینقضیه نگاه کنید چرا اصلا باید اونجا مسجد بسازن ؟ کسی بااصل مسجد مخالف نیست به خدا ما همه بچه مسلمونیم خب یه جای دیگه طراحی میکردن چندتا مغزه میخریدن تو همون منطقه به خد اینا افکار طالبانی انگلیسیه که جامعه خوبمون رو روبرو هم قرارمیدن تا تفرقه بندازن حکومت کنن مقصر اصلی کسیه که این طرح را جلوی تاتر شهر داده به هر حال باید به تمام ارائ احترام گذاشت هیچکس با مسجد مخالف نیست ما همه بچه هیاتی هستیم گول این تیتر که مثلا ذبح...نخورید ما ها هممون اولین نماز بعد از فتح خرمشهر را درمسجد جامع اقامه کردیم ما عشقمون مسجه هیاته گول این حرفا رو نخورید وارد این بازی نشید قربان همه ارانی های موافق ومخالف چئ ایران نباشد تن من مباد
  • مریم ادیبی ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    3 0
    هنرمندان تئاتر از اینکه ساختمان آنها گرفته شده ناراحتند؛ چرا باید پارکینگ تئاترشهر برای ساخت مسجد گرفته شود؟ دوم اینکه ساختمان تئاترشهر به عنوان میراث فرهنگی ثبت شده و در حریم آن نباید ساخت و ساز شود، تئاتری ها حتا نسبت به ساخت مترو در حریم این مکان نیز اعتراض داشتند. کاش با حداقل یک هنرمند تئاتر هم صحبت می‌کردید و واقعیت را می‌شنیدید.
  • احسان ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 0
    آدم عاقل کاری نمی کنه که بعد بیان مسخره اش کنن. جا قحط نیست که خوب اونطرفه چهارراه ولیعصر مسجد رو بسازن. شما چرا دوست دارین همه چی رو پیچیده کنین!؟؟؟؟؟
  • دانشجوی معماری ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    2 1
    بنام خدا لطفا اگر حوصله دارید بخوانید امروز که اومدم اینجا فقط یک نظر بود اما الان میام و میبینم همه دارن به هم فحش میدن و یک گروه لعنت میکنن و طرف مقابل به اون ها متحجر میگه . متاسفانه جای کامنت ها به محل جدل و دعوا تبدیل شده / من یک دانشجوی معماری هستم و نظراتم صرفا شخصی و البته با توجه به چیزهایی که یاد گرفتم .. مینویسم تا شاید کمکی به فهم مساله بشه.... ان شا الله که منصفانه باشه ، منظور از این نوشتار دفاع از هیچ کدام از طرح ها نیست .... طرح آقای دانشمیر صرف نظر از "کارنامه موفق معماری" اش ، اصول مورد نظر "موضوع طرح " و "مخاطب " را فراموش کرده. بدون غرض و با دیدمنتقدانه ، جدای از اینکه محل ساخت کنار تاتر شهر است یا هرجای دیگه ، عبادت باید شروطی مثل محور ، تقدس ، هویت داشته باشه که متاسفانه رعایت نشده و جایگاهی در خور عبادت خدا نیست. مثلا سقف یک مسجد محل نشستن افراد عبوری باشه و ... *بحثی در معماری هست که به قول دوستان میگه: معماری باید فرزند زمان خودش باشه . همانطور که الگوی معماری از دوران کهن تا سده های اخیر متکامل می شده و پیشرفت میکرده . به نظر میرسه طرح جدید آقای دانشمیر در تلاش به پاسخ این نیاز بوده و میخواهد توجه به امروز کند . اما چون در سال های اخیر این حرکت تطابقی بوجود نیامده بود ، طرح جدید علاوه بر اینکه بسیار سراسیمه و با عجله متولد شده و اصول خود را هم فراموش کرده ، خالی از محتوا ، نوعی انقطاع از گذشته و مردم را تداعی میکنه .جایی که خود معمار خطر را میداند و می گوید "تاوان آن را می‌دهم"(البته دخالت های سیاسی هم در این ماجرا بی تاثیر نیست) این به این معنی نیست که در دوران جدید و مدرن و پست مدرن استفاده از مصالح نوین ممنوعه یا"چرا باید همه مساجد در همه جاها یک شکل ساخته بشن ؟"(نقل قول از کامنت ها) . آقای دانشمیر می تونست با اصول معماری "اینجایی"(منظور عناصری مثل قوس و ... نیست) به هدفش برسد . نکته دیگر در مورد طرح آقای نقره کار : به نظر من مسجد باید مسجد باشد . هر دو طرح کاملا بر خلاف هم، هر دو به نوعی خود نمایی میکنند، یکی بسیار بلند و عظیم در آسمان و دیگری در زمین ... صرف نظر از محل ساخت ، سادگی در مسجد آقای نقره کار قابل درک نیست اما نکته آخر : پاک کردن صورت مساله !!! ... نکته ای که کاملا مغفول مانده و اینکه مسجد نیاز به نوعی آرامش و سکون دارد و این اتفاق در محل یکی از شلوغ ترین تقاطع های پایتخت اتفاق نخواهد افتاد و این سیاست گذاری اشتباه را نشان میدهد . جایی که باید گفت " مسجدی که به پای بی توجهی ها ذبح شد........." سال پیش همین موضوع در قالب یک نشریه در دانشکده معماری علم و صنعت چاپ شد http://sabat.iust.ac.ir/?p=1295 که مصاحبه با آقای نقره کار و بررسی مسجد است
  • عمو ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    2 0
    انصافا معنی غصبی را میدانید؟ زمین تئاتر شهر متعلق به هنرمندان بوده و توسط شهرداری غصب شده؟ یا تئاتر شهر یک مجموعه خصوصی غیر دولتی بوده و پارکینگ هم داشته و این پارکینگ ازش گرفته شده؟ تو رو به خدا با استفاده از کلمات و مفاهیمی که معناشون رو میفهمید صحبت کنید
  • عمو ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    2 1
    عمو هادی الان ما که فکر میکنیم مذهبی هستیم چیکار کنیم شما واسه ما مسجد(یعنی محل انجام فرائض مذهبی) طراحی نکنین؟ راهکاری داری؟ سینما که دست شماست و هیچی از توش در نمیاد که نمیاد. معماری هم که کار ما بود ول نمیکنید؟ برید ببینید چه گندی زدین توی شهرا با این معماری بی معنا.
  • عمو ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 0
    مسجد برای کی "مشکل" درست کرده؟ معنی مشکل رو میدونید دیگه؟
  • علی تمام زاده ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 0
    بیشتر شبیه مسجد ضرار می مونه!! خوبه که در اعتراض به عملکرد مسئولین رفتن به این مسجد تحریم بشه!
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    الحق که اسمت برازنده رسم و گفتارته به دوران رسیده ابله
  • بی نام ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 1
    باید جلوش گرفته بشه . توصیه بنده اینه که با ایجاد یک سایت و یا پیج فیسبوک خواستار تخریب این بنا بشیم .
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    ای بس سواد مجبوری این طور نظر بدی و خودتو مسخره مردم کنی.....
  • محمد ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    خدالعنت کنه باعث و بانی شو لابد پس فرداهم اگه ریس جمهوربشه میخواد فرهنگ واقتصاد کشور علوی رو بده به این از خدا بی خبرا
  • معمار ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    میگن بهترین حمله یه "دفاع بد" هست شما میخواستی بگی این طرح بدی هست و متناب با مکان نیست. حرفت درسته. اما بنده به عنوان یک هم نظر با شما خواهش می کنم حرفت رو خیلی ساده بیان کن. چرا وقتی اطلاعات کافی درباره پست مدرن یا مدرنیسم یا معماری فولدینگ نداریم از این واژه ها استفاده میکنیم. کجای این طرح پست مدرنه؟ متاسفانه در مقاله های قبلی که به معماری مربوط بود و از جمله مقاله "آقاخان" از کلماتی مثل معماران لیبرال استفاده کردید که بسیار اشتباه و خطرناک است. جامعه معماری را دسته بندی نکنید تا وضعیتی مثل سینما در آن به وجود نیاید. خواهش میکنم از این مثلا افشاگری ها دست بردارید یا عاقلانه تر از القاب استفاده نمایید. این کار شما مصداق تربیت دشمن است. تذکر با تکفیر(معنای عرفی) خیلی متفاوت است.
  • ناجوانمرد ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    معدود هنرپیشگانی در تئاتر اسلام را ذبح کردند ، حجاب را ذبح کردند ،حیا را ذبح کردن ....خانه از پایبست ویران است خواجه در فکر نقش دیوار است
  • حسین ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    واقعا که دیگه شورشو در اوردن کم توی صداو سیما این بازیگرا گند زدن که حالا کارشون به جایی رسیده که مانع از ساخت مسجد میشن البته اینا که هر روز از فساد اخلاقی و دیگر کارهاشون پرده برداشته میشه ایگونه کارها بعید نیستت ایراد اونجایی که مسئولین ما زیر بار این توهین به اماکن ما میشن
  • sadegh ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 1
    باید جلوش گرفته بشه، شهید ندادیم که به ایجا برسیم. خواستار تخریب این بنا باشیم.
  • sadaf ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    یه سوال، طرح اولیه مسجد چش بود؟؟؟؟ اصلا چی میشه که طرح اولیه ارائه میشه بعد...
  • ame ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    متاسفانه درسته :(
  • نام ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    درست کنید آقا فقط سریعتررررررر
  • خواب ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    چون ماها خوابیدیم بقیه هر کاری می کنن خواب خواب خواب خواب خواب خواب، تا کی؟
  • مردم ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 0
    جناب تازه به دوران نرسیده چشماتو بازکن اینقدر دور قابچی نباش . میرویم به مرکز شهر جائی که مسجدی هست تاریخی (مسجد فخرودله ) که یادم نمی رود هروقت از سرکار می آمدم واز میدان سپاه سرازیر می شدم روخ این مسجد را مشاهده می کردم . جناب قالیباف با گودبرداری برای ساخت مترو ایسگاه دروازه شمیران شروع بتخریب چند ملک اطراف مسجدنمود . با اتمام ایسگاه مترو باتوجه بشلوغی خیابان اهالی فکرمی کردن خیابان را عریض می کنند ولی نتنها خیابان عریض نشد بلکه یکسوم میدان راهم تصرف کردن و تبدیل به مرکز تجاری کردن جالب آنکه ارتفاع آن بقدری می باشد که دید مسجد با اون قدمت تاریخی (مسجد فخرودله) محو گردیده ودور مسجد را مرکز تجاری بسته و به حالت متروکه در آورده است .جالب اینکه مهندسین شهرداری وآقای قالیباف چشمشان شمال ایستگاه دروازشمیران را نمی بیند که مرکز چوب فروشان بوده و در حال حاضر بیکار ومتروکه شده است آیا این مکان (ضلع شمالی ایستگاه مترو ) بااون حجم وصیع بدرد ساختن مرکز تجاری نمی خورد که همینک متروکه می باشد .جناب قالیباف چرا برای چه !!!!!!!!
  • دانا ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    جناب سالاد مسجد یک جای دینی فرهنگیه و بهتره از فرهنگ اسلامی ایرانی استفاده شود .
  • دور قابچی ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    به ساخت مسجدم کار دارن و سازندش باید خارجی مسیحی باشد چرا چون مسلمانان که مهندس ندارن تازه تو ایران که مهندس پیدا نمی شه.
  • شهروز ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    2 0
    چند سال ديگه به نام اينكه قبله مسجد رو به تائتر شهره ميزنن تائتر شهر رو ميتركونن
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    باشه مسیحی بر خیابان کریم خان خوبه کلیسا
  • هامی ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    معلوم نیست شورای شهر چیکارس جناب چمران نماینده مردمی یا ..............
  • کمی خوب فکر کنید ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    انقدر از این کارا بکنید تا یک قالب تی انتی خرج تائتر شهر کنیم .
  • دیدبان ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    انجوری نیست باید چراغ سبز نشون بدی تا بیای بالا.
  • قدیمی ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    ای احمق ها چند سال که اومدین تهران اونجا میدان تره باربوده وجای فعلی تئاتر شهر هم قبرستان بوده که تبدیل شده به تئاتر شهر
  • نادر ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    کسی که طرح مسجد را عوض کرده دشمن مسلمانان بوده
  • وطن دوست ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    ناشناس هم بی سوادی و هم بی دین و هم بی وطن که از طراحی ایرانی اسلامی گریزانی.
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    لعنت خدا بر کسانی که شروع به تخریب قالیباف کردند. رای میاره حالتون هم گرفته می شه...
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    از مشایی چه خبر آقا جلیل... تبلیغاتو زود شروع کردی....
  • رضا ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    عموووو جوووون جو برت نداره هر کاری که بخواهد با لج بازی انجام بشه ثمری جز این نداره قرار نیست به بهانه مسجد ساختن بیایم مثلا جلوی حافظیه یک مسجد بسازیم به چه عظمت هر چیزی هر کاری باید به موقع و در موقعیت مناسب خودش انجام بشه منظور از مشکل هم از دست رفتن شکل اصیل مسجده سعی کن قبل از جو گیر شدن درست بخونی جوان غیور!!!!
  • حمید ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    از قالیباف همچنین چیزی اصلا بعید نبود.روزهای اول هم که شهردار شد اومد و سطل هایی که در دوره احمدی نژاد برای جمع آوری نان خشک در محلات نصب شده بود را برداشت و مردم مجبور بودند که نان خشک را هم در زباله دان بریزند....کلاً شهرداری که غربزده باشد بهتر از این نمی شود
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    اونایی که میگن مجانیابی مسجد اشتباه بوده خطوط اول سرگذشت مسجد رو بخونن 22 سال مسجد بوده و اول در چاد و بعد در سوله
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    شهردار، نقد معماران انقلابی و دلسوز را که نسبت به تحقیر این مسجد اعتراض نموده بودند، اقدامی سیاسی علیه خود قلمداد می کند و آن را دفاع از احمدی نژاد تفسیر می کند.....................خدائیش احمدی.نژاد کجای این قضیه است ؟ فک کن؟؟؟؟؟؟
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    واقعا چرا باید چسبیده به تاتر شهر مسجد ساخته بشه آنهم در زمین غصبی چقدر سیاسی کاری چقدر لجبازی
  • صدر ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    ابله تازه بدوران رسیده این فرهنگ ماست و دینمان است چگونه می شود سرسری گرفت.
  • سید مصطفی ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    باید همشونو گردن بزنن تا مشرق راضی بشه!!!
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    یاد فیلم مختار و عبدا... زبیر می افته آدم! اونم میخواست از خانه کعبه یک بت کده طلایی بسازه که مردم جای خدا اون رو بپرستند
  • ذره بین ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    هادی جان تونقشه جدیداین مسجد را برانداز کن و ببین که طوری طراحی شده که انگاری برای تغیر کاربری ساخته شده (دانسینگ) ؟؟
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 0
    متحجر لغت قشنگ تریه...!
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    خوشمان آمد... از جوابی که نوشته، معلومـــه!!!
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    امام فرمودند: مساجد باید ساده و محکم ساخته شوند. ممنون از توجه مسئولین ذیربط به فرمایش امام!!!!
  • دیدبان ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    عمو این همه طراح مهندس خشبختانه در ایران داریم که فرهنگ ایرانی اسلامی دارند نـــــــــــــــه طراح خانم مسیحی خارج از فرهنگ ایران.!!!
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    میخوان با چسبوندن مسجد به تئاتر شهر، فضای اونجا مذهبی تر بشه!! غافل از اینکه فقط باعث ایجاد شکاف فرهنگی میشه...
  • مردم ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    برای ژنرال ترجمه کنید .
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    طرح فوق از نظر سطح انرژی معماری فاقد نقطه ابتدا (ریشه. محراب ) و تقطه انتهای اوج (شاخه بالایی .مناره) است .در ثانی عدم اعلان جهت در جهت قبله باعث شده اصلا مسجد نباشد .اینطرح احتمالا برای تبدیل به سالن نمایش در آینده طراحی زیرکانه ای دارد .که معمار آن برایش در نظر گرفته است .
  • mohsen ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    غریب تر از همه خودِ حضرت ولی عصر(عج) است.
  • مسلمان ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    رضا جان تئاتر شهر شده بی بندوباری پارک کنارش (پارک دانشجو ) که هم ..............بازی شده . حالا یک مرکز دینی فرهنگ اسلامی تو کشور مسلمان جایش آنجا نیست که امسال تو به بی بندوباریت برسی اشتباح فکر کردی اینجا لندن نیست.؟
  • دیدبان ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    لطفا بروید خیابان افریقا (جردن ویزدن) اولین چیزی که بچشم می خورد نماد شیطان آن هم به بلندای برج.؟؟
  • ناظر ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    آقای بی نام اولن حدود 2 کیلو متری فاصله دارد و اگریادتان باشد (به آرشیو روزنامه ها مراجعه شود ) درموقع ساخت ایسگاه مترو در کنار تئاتر چه قشقرقی در آوردن این قوم بی دین .
  • اجسام ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    باشه چون ماک پدریت است تئاتر مریم هرچه تو بگی انجام می دهیم.
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    اجسام باز اومدی
  • بادی ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    شاهکاری دیگر از جناب شهردار بااین کارات تهران رو به چیز کشیدی لازم نیست که رئیس جمهور شی دیگه ایران رو هم.......
  • نادر ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    دانا 2 کیلومتر فاصله دارد
  • حرف گوشکن ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    چند ساله اومدی تهران اون مکان پارکینگ نبوده مرکز خرید تره باربود و جایگاه تئاتر شهرهم قبرستان بوده حالا چون تو مریمی گفتی تا کیلومترها دورش را اجازه ساخت نمی دهم .
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    هنرمندان تئاتر هه هه هه هه هنرشون کار دیگس
  • مغز توهی ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    باشه اجسام تو فکر کردی اینجا دینشون مردم یهودی هست که یا می گی برید آنورتر یا شکل و کاربری مسجد را تعغیر می دهید .
  • فرهنگ دوست ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    شما اگر ترکیه تشریف ببرید می بینید که هنوز مسجد سازیشون مثل زمان اثمانی می باشد چون به فرهنگشان احترام می گزارند.
  • مردم ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    جناب دانشجو اگر کمی مطالعه داشته باشی می بینی که در جای شلوغ و پر رفتو آمد نماز گذار مسلمان نیاز به مسجد دارد.
  • دانا ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    این آقای دانشمیر با فرهنگ غرب آشنائی دارد حتی زنش هم مسیحی وغربی است چطور می خواهد نوآوری اسلامی داشته باشد .
  • تاریخ ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    دانشجوی معماری من این مطالب را که نوشتی دال بر کم سنو سالیت می گیرم بگذار درست تمام شه بعد مم کنه متوجه شی .
  • مراد ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    این طرحی که این معمار غربزده (دانشمیر) داده دنیارا چه دیدی فکر کرده چند سوای دیگر تبدیل کاربری می خوره و آقای قالیباف هم قبول کرده .
  • دانسینگ ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    آخه قراره تغیر کاربری بدنش
  • موساد ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    این کار باید انجام شود برای کم عرضش کردن مکان مذهبی.
  • ناشناس ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    دوستانی که میگن تخریب کنن چرا تخریب بسازن به یه عنوان دیگه ازش استفاده کنند که اصراف هم نشه مثلا سلان کنفرانسی چیزی . مسجد رو هم با همان معماری زیبا کاشی های فیروز ای رو حبخشش تو یه قسمت دیگه بسازن محض خنده طراح ها رو هم اعدام کنند تا معماری مسجد رو داغون نکنند
  • ناظر ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    لطفا سری به دروازه شمیران مسجد تاریخی فخرودوله بزنید بدورش حساری کشیده شده مرکز تجاری . چون نتوانسته گنبدش را خراب کند از دید مردم مسلمان گرداگردش حسار تجاری کشیده.
  • Nima ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    خدا اجــــــــــــــــرتون بده این مسائل رو باید زودتر اطلاع رسانی میکردید
  • عطا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    آفرین به نویسنده. نقد جامع و کاملی بود . اولین صفحه اینترنتی کاملی بود که تا به حال کاملاً خوندم. احسنت به نویسنده. خدا خیرت بده.
  • مسعود فاطمی ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    لعنت بر منافق.اینها به نام اسلام تفکرات پوچ و شکست خورده غرب را در ایران اسلامی رواج می دهند.لعنت خداوند تا روز قیامت بر گروه مسخره کننده ی دین و آیینش.
  • سید رضا ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    1 0
    سلام اول باید بگویم نباید کسانی در مورد یک موضوع ارزشی بیایند با بی ادبی نظرشان که اصلا تخصصی نیست و صرف یک هیجان است اعمال کنندچرا که مطمئنا خدا هم راضی بر جهل و بی ادبی نیست بیائیم با منطق حرف بزنیم در جایگاه یک معمار عرض میکنم این بنا شاید با تعریف فضایی مثل فرهنگسرا ، موزه و یا بنایی که سعی در قدرت بخشیدن به کالبد بنای با ارزش تئاتر شهر را داشته باشد،مناسب واقع شده ولی باید گفت برای کاربری مسجد هرگز هرگز هرگز مفاهیم مسجد ما آنقدر عمیق است که اصلا جای شوخی وجود ندارد و اگر واقعا حرف مهندس دانشمیر این بوده که (من تاوانش را می دهم)در عجبم از یک معمار حرفه ای باید خدمت ایشان عرض کنم آقا جان شما قسم نامه وجدانی را در محض ورود به دنیای معماری امضاء کردید که برای انسان و نیاز و فرهنگ و خواسته اش طراحی کنید برای دین و آئینش برای هنجارهایش اینکه ما با خود خواهی دست به طراحی های المانی دیکته شده از قبل نوشته شده بزنیم که نشد رسالت ولی در جایگاه یک مسلمان ایرانی باید بگویم مقصر اصلی آن کسانی هستند که اصرار بر ساخت مسجد در چنین مکانی را داشته اند باید بگویم آقا جان اگر واقعا دغدغه بالا بردن کیفیت ارتباط مردم را با خدا دارید چرا با جهل و جدل دامن به مسئله ای می زنید که خود نتیجه اش را به وضوح می دانید این یک برنامه جنگ هنر و مذهب از پیش تعیین شده است مگر جز این است که در معماری غنی ما این معماری بود که در خدمت آئین و دینمان بوده است چرا به عده ای اجازه می دهیم جنگی کذائی که برنده اش کسانی دیگر و دشمنان فرهنگ غنی ما هستند،راه بیاندازند؟ من از حضور بنای تئاتر شهر به عنوان یک هویت دفاع میکنم و به عنوان یک معمار در حفظ آن پای هر طوماری را امضاء خواهم کرد ولی باور کنید مسئله این نیست ساخت مسجد و صورت مسئله در این مکان اشتباه محض است اگر دیر شده حداقل کاربری آن را عوض کنید یا حق
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    مشائی همیشه چند قدم جلوتر از ما رو مشاهده میکنه برای همینه که این خبر رو به ما داده تا ما هم بدانیم در درون بعضی مسئولان چه غربزدگی نهفته است
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    اتفاقا هدف احمد نژاد از انتخاب نقره کار و محلی درست رو به روی ساختمان تئاتر شهر عمدا برای شکستن بت موسوم به هنر سکولار و هنر برای هنر بود و مخصوصا برای چشم هنر مندان داُم به مسجد بیفتد بلکه برای تماشا هم شده گذارشان به مسجد بیفتد شاید برخی هایشان جذب شوند. اما سوال : چاین قداست ساحت تئاتر شهر از کجا آمده است؟ آیا یک اثر تاریی است؟ آیا قداستی در فرهنگ و عقاید مردم ما دارد؟ آیا حتی نسبتی با نمایش های سنتی ما دارد؟ خیر. تنها معبدی است برای پرستش هنر سکولار و البته باید ساحتش از وجود دمده و سنتی مسجد در امان بماند! و صد البته راهی دیگر برای جذب رای قالیباف از میان هنرمندان سکولار و البته با این روش .
  • shadman ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    قرآن کريم در آيه 18 سوره مبارکه توبه چنين مي فرمايد: “انما يعمر مساجد الله من وامن بالله واليوم الاخر و اقام الصلوه وءاتي الزکاه و لم يخش الا الله فعسي اولئک ان يکونوا من المهتدين(1)“ مسجدهاي خدا را کسي آباد مي کند که به خدا و روز قيامت ايمان داشته باشد و نماز به پا دارد و زکات بدهد و از کسي جز خداوند نترسد. پس اميد هست که آنها از هدايت يافتگان باشند.” در اين آيه نکات مهم و قابل ملاحظه اي وجود دارد که عبارتند از: تنها مومنين مي توانند مساجد را آباد کنند. در آيه قبل فرمود: “ما کان للمشرکين ان يعمر وا مساجد الله شاهدين علي انفسهم بالکفر اولئک حبطت اعمالهم و في النار هم خالدون (2)“ “مشرکين را نبود تا مساجد خدا را تعمير کنند در حالي که به کفر خود شهادت مي دهند، اعمال آنها حبط و نابود شده و در آتش جاودانند.”. مشرکان يعني کساني که با هر اماره و نشانه اي کفرشان ظهور کرده است، با زبان يا با عمل، نمي توانند مساجد را آباد کنند. و علت آن حبط عمل و از بين رفتن اثر کار آنها دانسته است پس اگر مشرک هرچند کار خوبي مثل تعمير مساجد را انجام دهد، اثر آن از بين مي رود. چرا؟ به دليل آنکه عمل صالح تنها مي تواند بر شالوده استوار و محکم ايمان قرار گيرد.
  • ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    "هنرمندان" تئاتر شهر کی هستند که بخواهند ناراحت هم باشند؟!! خیلی پررو تشریف دارند که ضمن اشغال یک مکان عمومی و هدر دادن آن برای نمایش یک سری خزعبلات به اسم هنر، ادعای مالکیت آن جا را همک دارند!
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    خوب انتخاب محل مسجد مشکوکه حالا چرا باید ساختمان تاریخی تیاتر شهر رو تحت تاثیر بگذارد
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    معماري مسجد يك اصولي داره هميشه تا بوده گنبد و گلدسته بوده كه شاخصه اصلي معماري مسجد را شكل مي داده حالا آقايان با اين طرح هاي سكولاريستي و من دراوردي ميخوان چييو ثابت كنند ما تو مملكتي زندگي مي كنيم كه معمارهاش هميشه سرامد دنيا بودند و معماري اسلامي ايراني الگويي منحصر به فرد در معماري دنيا بوده حلا كارمون به جايي رسيده كه طراح لامذهب براي ساخت مسجد ان هم با اسم امام زان مي سازند خدا لعنت كنه اين مسئولين بي تعهد را
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    1 0
    نظر دهندگان محترم لطفا جو گیر نشوید. طرح مورد بحث ربطی به اسلام و مسلمونی ندارد فقط نزدیک انتخاباته. همین. والسلام.
  • من ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    حتي مسيحيان هم اكثر كليساهاشون به يك شكله تا وقتي از دور هم ديده ميشه مسيحي و غيرمسيحي بفهمن اونجا كليساست ما به آنها مرتجع نميگيم ولي به خودمون ميگيم. متأسفم از كوتاه‌نظري ها و بي فكر نظر دادن‌ها.
  • مرتضی ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    در روایات آمده: در آخر الزمان مساجدی هستند که از نظر آبادی، آبادند. اما از نظر هدایت خراب!!!!!!!!!
  • محمد ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    آیا لازم هست که مسجد بچسبد به تئاتر شهر؟؟؟؟
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    پاشو بیا ایران بعد راجع به جذب شدن نظر بده
  • فهرادی ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    اولین اصل در طراحی مساجد سادگی و خضوع بوده است همانطور که پیامبر اسلام اولین مسجد خود را بنا کرد.همانطور که می دانید فرم اولیه مسجد پیامبر مکعب ساده ای بیش نبوده چرا که باید مسجد اسلام که محل پرستیدن خدای یگانه است فقط مکانی برای پرستیدن خدا باشد نه به مانند معابد یونانی و رومی و مصری مکانی برای مدح سنگ و زر و هنر معمار.سبک طراحی معماری مسجد آقای نقره کار مسجدی اسلامی ایرانی است که فرم اولیه آن از کپی برداری های آتشکده های ساسانی شکل گرفته است بنابراین آن طرح هم خداگرایانه ی مطلق نیست .در مورد طرح زاها حدید(Avenues Mall Mosque در کویت) نیز باید گفت که معماری اوج گرا یا ابلیسکی سبکی است غیر خدا پرستانه امیدوارم در این مورد اطلاعات کافی داشته باشد.در دفاع از این طرح باید گفت فرم ساده ی آن تداعی کننده ی مسجد اولیه به صورت امروزی می باشد که تلاش کرده است ساده گی و خضوع را حفظ کند.
  • ehsan ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    یعنی خاک بر سرشون،دیگه به مسجدم رحم نمیکنن،اینا دیگه چه ... هستن
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    بمیرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر. مسجد رو می شه جای دیگه هم ساخت اما تئاتر شهر میراث فرهنگی و نمی شه جای دیگه ساخت احمق خان
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    مغز پوسیده شما هنر رو درک نمی کنه...به کوریه چشمتون همه جای ایران پست مدرن میشه...انشا الله...........
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    "چاین قداست ساحت تئاتر شهر از کجا آمده است؟" از همون جایی که تو خودت هم بکشی نمیبینیش " آیا یک اثر تاریی است؟ " اکنون هم جزیی از تاریخه "آیا قداستی در فرهنگ و عقاید مردم ما دارد؟" البته که دارد "آیا حتی نسبتی با نمایش های سنتی ما دارد؟" ازت بیشتر از این انتظار نمیره !!!!!!
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    شاید هم میخوان تئاتر شهر و به مسجد بچسبونن!!!!
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    تو همونجا کلاهتو نگه دار، فکر اینجا رو نکن.ما میدونیم چه کار کنیم؟!!
  • ناشناس تازه به دوران رسیده ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    1 0
    جناب صدر، فرهنگ شما از طرز صحبتان مشخص است و البته دینتان هم. کاش کمی در موارد دیگر هم اینقدر دقت نظر داشتید! در ضمن من هنوز سر حرفم هستم و واکنش شدیدتر شما نشان از عقده های حقارتی دارد که سالها به علت بیهودگی در اجتماع تحمل نموده اید. توصیه من به شما این است که مابقی عمرتان را صرف تحصیل علم و فراگیری هنری کنید که کشور به آن نیاز داشته باشد که حداقل نیاز نباشد یک خانم خارجی مسجد این کشور را طراحی نماید.
  • شهروند ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    مگه مجبوريد مسجد را در جايي بسازيد كه نميشه؟ اين عكسها براي مسجد، فاجعه است اگه مسجد نباشه بهتر از اينه كه هركي از راه مي‌رسه طرح براش بده. جاي تأسفه كه انقدر راحت ميذارين برامون و بجامون تصميم بگيرن!
  • به نام خدا سلام ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    یادمان باشد از امروز خطایی نکنیم گرچه در خودشکنی هیچ صدایی نکنیم یادمان باشد اگر خاطرمان تنها ماند طلب عشق ز هر بی سروپایی نکنیم
  • مسیح ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    آقای من کمی سواد معماری داشتید نمی گفتید که مسیحی ها هم کلیساهاشون شبیه همه. حتی مساجد مسلمان ها هم شبیه هم نیست.
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    اللهم العنهم جمیعا
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    اصلا اون جامسجدو میساختن
  • رضا ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    اخه تو مسلمونی نه واقعا خجالت نکشیدی اسمت رو گذاشتی مسلمون از مسلمونی همین توهین کردن رو یاد گرفتی بچه جون بخون ببین چی نوشتم اگه در رابطه حرفی داری بزن نه وایسا توهین کن
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    آن چيزي كه شرق ظاهر بين قادر به درك آن نيست آن است كه الخير في ما وقع مهم آن است كه شما چقدر مي توانيد نماز خوان در اين مسجد جمع كنيد؟ اگر كسي براي معماري سنتي به مسجد بيايد همان بهتر كه نيايد و اگر كسي براي نماز بيايد در اين معماري هم مي توان نماز خواند نمي توان ارتفاع كم مسجد نسبت به تئاتر شهر را بهانه كرد كه به مسجد توهين شده است
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    چه ربطی داشت؟
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    حالا این که نوشتی پُست یا پَست؟
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    آقا مصطفی گردن نزنند اینجا یک کشور مسلمان است باید مراکز دینی و مساجد را ترویج دهند نه مسجد هراسی
  • محلی ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    ناشناس کور احمق خودتی برو از نزدیک ببین در اون منطقه مسجد نمی باشد.
  • وطن دوست ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    ناشناس مشگل تو اینه که ایرانی نیستی و با این جامعه اشنائی نداری خوبه کمی آمار فارقو تحصیلان مهندسی را داشته باشی . در زم ایران هزاران طراح و مهندس مثل مهندس نقره کار دارد که تو چون آشنائی با ایران نداری بهتر هست راجب کشور نه جزیره کوچک خودت نظر بدهی تازه سر از تخم در آورده.
  • دانا ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    منظورت ژنرال خلبان می باشد .
  • شیعه ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    ای وای بر ما که نادیده می گیریم.
  • نادیده ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    جالب اینه که شورای شهر و شهردارهم موافقا !!!!!!
  • ای نادان ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    تو معلومه مسلمان نیستی قبله روب جنوب میباشد در صورتی که تائتر شهر در شمال مسجد واقع شده در ضمن فاصله دارد با هم.
  • بهترین مکان ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    مسجد را در جای شلوغ می سازند تا استفاده شود .
  • نقاب ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    خوب عقیدش اینه چه فکری داره بکنه باید مساجد را از بین ببره.
  • مردم ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    ای ...فاصله دارد . مگه ملک پدرت است که غصبی باشد . مال بیتولمال است . وچه سیاستی نامسلمان مسجد ساختن حالا بد شده . از چه زمانی از زمانی که هاشمی فیس بوک را مبارک دانست .
  • ایرانی ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    باشه رقاص خانه می سازیم مثل اونجائی که هستی .
  • طراحی زیرکانه ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    سالن نمایش نه دانسینگ !!!
  • شناس ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    باشه ولی از کجای امین آباد اومدی.
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    تائتر شهر چون بروی قبرستان بناشده مکانی اروح و شیطانی می باشد و در آن بی بندو باری ترویج می شود بنابر این باید تخریب شود.
  • نادر ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    نچسبیده بیا ایران از نزدیک ببین .
  • وطن دوست ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    خوب با الفاز بازی می کنی معلومه دوره دیده ای وخودفروخته که ایران ومعماری ایران اسلامی را از یادت بردهاند.
  • موحدی ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    تو بی سواد از متن چیزی نفهمیدی مگه می خواهند تائترو خراب کنند بجاش مسجد بسازند ؟ جای مسجد 2 کیلو متر فاصله دارد .
  • تهرانی ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    خب شورای شهر برای چیه . برای چشماشو بستن .
  • بسم تعالی ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    شورای شهر بگوش مسجد را با چی می خواهی عوض کنی .
  • احمدی ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    سلام ممنون از مشرق و ممنون از نویسنده متن که در کنار مطالب قبلی که از ایشون خوندم واقعا مشخصه که یک سیر مطالعاتی عمیق رو داشتن که توان تحلیل آثار معماری رو با ریشه نظری اش دارند. خداقوت.
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    سلام سیدرضای بزرگوار یک نکته در مطلب شما دیدم و آن اینکه شما به آقای دانشمیر گفتید : برای انسان و نیاز و فرهنگ و خواسته اش طراحی کنید برای دین و آئینش ، برای هنجارهایش.. این حرف شما درسته. اما این وقتی درسته که معمار مبانی نظریش دینی یا حداقل کلاسیک باشه. وگرنه شما بهتر از من میدونید که مبانی نظری مدرن بر پایه نفی دین و مبانی نظری پست مدرن بر پایه نفی دین و علم بنا شده. نظریاتی که معماری فولد از اون ناشی میشه، پدیده ها رو مجزا از انشان میدونن و دلیلی برای انسانی طراحی کردن ندارن. اونها سلسه مراتب و هندسه رو به کل زیر سوال میبرن. معتقدن باید یک از خود بیگانگی شکل بگیره، یک تخریب شکل بگیره تا بعد دوباره ساختنی باشه. اون مبانی نظری به هیچ وجه همسو با مبانی نظری اسلام، که ریشه مسجد در اون هست، هماهنگ نمیشه. مبانی نظری دیکانستراکت و فولد ناشی از نظریه تکامل داروین و اتفاقی بودن دنیاست. اونها نظریه پرش کیهانی رو قبول دارن که اصل خدا رو بر مبنای نظریه نیچه که میگه "خدایان همه مرده اند" شکل دادن. نمیشه ازشون توقع اصول و مبانی انسانی و فرهنگی داشت. اونها حتا فرهنگ رو هم به تعبیر خودشون ترجمه میکنن. اساس دادن طراحی بنای مسجد به چنین تفکری غلطه. اینها حتی سینمایی که ساختند با اون حجم عظیم بنا دو طبقه مفید بیشتر نداره. چطور میخوان یک مسجد اصولی طراحی کنند؟
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    مسجدها و مدارس در ایران از چهارتاقی آتشکده ها ایده گرفتند. نمیشه بگیم مساجد چون چهارتاقی بودن پس خداگرایانه نیستن. ضمن اینکه طرح آقای نقره کار کپی برداری نیست. کلا طرح مساجد ایده گرفته از چهارتاقیست. گنبد و گلدسته و شبستان و ... که ربطی به چهارتاقی نداره. مباحث رو قاطی نفرمایید لطفا
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    خدایی کی گفت تئاتر شهر رو ببرن یه جای دیگه؟!!! خوندی اصلا متن رو؟ نه خوندی؟!!
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    بنده ی خدا پست مدرن الان توی خود غرب هم طرفدار نداره. برو خودتو معرفی کن بلکه توی موزه های پست مدرن نگهت داشتن!!
  • مهدی مسافر ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    درود بر نویسنده ی مطلب با مقایسه ی این بنا با شاخصه های معماری ایرانی و اسلامی و روح حاکم بر اون ها،ثابت کرده که این بنا هیچ سنخیتی با این شاخصه نداره.
  • مهدی ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    کسی نگفت طرح بدیه،ما می گیم با مسجد و معماری ایرانی و اسلامی تناسبی نداره
  • مهدی ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    جنابعالی متحجری که در برابر استدلال نویسنده ی مطلب،توهین می کنی
  • مجتبی ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    گلدسته و گنبد نماد مسجد میباشد...چیزی که ساخته شده شبیه موزه است نه مسجد
  • مهدی ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    1 0
    زمین ارث باباته که قصبیه
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    خیلی بی ادبی
  • امین ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    دوست عزیز معماری هم یک علمه که توی این مقاله هم با تحلیل علمی توهین آمیز بودن این طرح رو اثبات کرده. حالا معلوم میشه مرتجع کسیه که در مقابل یک تحلیل علمی فقط چرت میگه
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    متاسفم- تنها شباهتی که نداره به مسجد هست. خدا پدر آهنگساز فیلم محمد رسول ا... را بیامرزه که مسلمان نبود و به به بهتر شدن فیلم با ساخت موسیقی آن خدمت کرد. وای به مسلملمان هایی که با این طرح موافقت کردند
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    مسجد باید ساختار مذهبی خودش را حفظ کنه. لطفا بی ادبانه هم صحبت نکن. یعنی چی به کوری چشم شما. اگر مسلمان نیستی حداقل درست صحبت کردن را یاد بگیر
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    باید فردی طراحی را بر عهده می گرفت که حداقل حداق حداق یک کمی مذهبی بود و به مسلمان بودنش افتخار می کرد
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    غرب زده نباش
  • لواسان بزرگ ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    فارغ از تعلقات واعتقادات با این نظر مخالفم به این دلایل:از حیث تقدم و تاخر تاتر شهر مقدم بود2-من تصورم اینه که نفس احداث مسجد دیوار به دیوار تاتر شهر اصلا چه موضوعیتی دارد وخن مسجد است3- شما تصور فرمایید هنگام اقامه نماز است ودر تاتر شهر هم برنامه ...در حال اجرا است شما چکار می کنید آیا بهتر نبود این مسجد در ضلع شمال شرقی چهارراه ولیعصر احداث می شد که بر خیابان اصلی وولیعصر وانقلاب مشرف بود واقعا به این بی سلیقگی باید احسنت گکفت
  • مهدی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    با سلام. دیدگاه کلی مقاله و دوستانی که نظر داده اند عمدتاً متاثر از تعصب بوده و همه چیز را از دید مبارزه خیر و شر دیدن. برای هر کاری مقدماتی وجود داره و برای ساخت هر پروژه ای نیاز به امکان سنجی و محل یابی میباشد،که این موارد مانند بقیه کارهای ما بدون مطالعه انجام شده است. سوال اینکه چه دلیلی دارد مسجد که برای مسلمانان مهم میباشد را در کنار و روبروی مکانی فرهنگی که برای عده ای دیگر که کم هم نیستند میسازند؟؟ پارک دانشجو خود دارای وسعت کافی میباشد، آیا نمیشد در جانمایی مسجد کمی بیشتر دقت میشد؟ همچنین نکته نیز لازم به یادآوری میباشد و آن اینکه در طرح دوم اصل بر هارمونی بین عناصر تشکیل دهنده میدان دید مردم گذاشته شده است و این دو بنا در کنار یکدیگر میتوانند زیبایی چشم نوازی را به مردم ارائه دهد. بازهم تاکید میکنم که با دید معتدل دیدن بسیار بهتر از کوبیدن و از سر تعصب صحبت کردن میباشد. موفق باشید
  • م ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    تا جایی که من میدونم و رو بنرها خوندم نوشته ( مجتمع فرهنگی و مسجد ولیعصر )پس اینجا صرفا مسجد نیست .
  • فهرادی ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    آقای وطن دوست عزیز من جوابی برای شما ندارم چون به قول مولانا بحث کردن با دو دسته از آدمها جایز نیست آنهایی که بیشتر که بیشتر از تو می‌فهمند دیگری کسانی که کمتر از تو می‌فهمند حالا این را به عهده ی شما می‌گذارم که تصمیم بگیرید کدام هستید اما شما دوست عزیز مطلب را درست نخواندید من نگفتم معماری ایرانی خدا پرستانه نبوده بلکه گفتم اسلامی مطلق نبوده به شما پیشنهاد میکنم کتاب معماری اسلامی نوشته ی (روبرت هیلن براند) را مطالعه نفرمایید .
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    احیانا چند لحظه به این فکر نکردید که نویسنده مقاله متخصصه؟! یک لحظه فقط. چون مشرق منتشر کرده یعنی علمی نیست؟ خبریه؟
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    از نظر شما شاید لیبرال یک تکفیر باشه. خود لیبرالها که از لیبرال بودنشون ناراحت نیستند. ضمن اینکه شما برو نوشته های پیتر آیزنمن رو بخون ببین راجع به همه چیز چی میگه! همون که معماریش دیکانستراکشنه. یا نوشته های جنکز رو بخون ببین راجع به پست مدرن چی میگه. شما چرا فکر میکنید نویسنده مقاله سواد نداشته و این چیزها رو نمیدونسته؟ واقعا فکر میکنید نویسنده ابتدایی ترین موضوعات هنر و معماری که سبکها و مبانی نظریشون هست رو نمیدونسته؟! جل الخالق!!
  • capitan @fi ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    درپاسخ به آقاي سيد رضا ، مطالب صحيحي را آقاي "ناشناس " عرض كردند . من هم با ايشان موافق هستم كه مباني نظري اين گونه طراحي ها، ريشه در چه چيزي دارد. ولي ممكن است برداشتهاي متفاوتي نسبت به همان مباني فكري فلد و ديكانس وجود داشته ياشد و تاويلي ديگري شكل گرفته باشد. به نظرم ريشه اين مشكلات در شكل نگرفتن تعاريف جديد از گرايشها و فرضيات مختلف در معماري مي باشد. به مضاح عرض مي كنم كه از كجا معلوم چند سده ي ديگر در كنار مساجد چند ايواني ، مساجد فولدينگ هم طبقه بندي بشوند. شايد الان با آن مخالفت شود ولي آينده چه خواهد گفت ؟!
  • محمد ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    1 0
    عزیزم مقصر خودمونیم اصلا چه لزمی داشت اونجا مسجد ساخته بشه . هر چیزی سر جاش نباید هر جا یی کلمونو بکنیم تو وقتی دیدیم چیزی نمیفهمیم یه مسجد کنارش بزنیم
  • یوسف ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 1
    به به ... چه مسجد جدید و زیبایی ... وقعا عالیه... دست معماران عزیز این پروژه درد نکنه. بالاخره مساجد ما هم باید با تکنولوژی های به روز و تئوری های جدید طراحی معماری همسو بشه و بتونه حرفی در این دنیای مدرن داشته باشه. درود بیکران > نویسنده محترم : لطفا جو رو سیاسی و دینی و ... نکن ، کاش معمار بودی . کاش !
  • کارگردان ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    1 0
    مهم ظاهر مسجد نیست امامزاده را متولی نگه میدارذ بهتر به جای فحش وفحش کاری به فکر نماز اول وقت باشید
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    2 0
    اصلا ساخت مسجد در کنار تئاتر شهر اشتباه است/ از بزرگی تئاتر شهر کاسته میشود هزاران مسجد داریم در تهران/ اما سالان تئاتر... حیف/ اون فضارو باید به درستی ازش استفاده میکردند و سالن تمرین و اجرای تئاتر می ساختند ...اما اون فضارو بیهوده از دست دادیم و مسجد ساختند . و حالا که ساختند به نظر من به بهترین نحو ساختند که از زیبایی بالایی برخوردار است/ شما هم به جای شر و ور نوشتن به دین خودتون برسید کاری به کسی نداشته باشید اگر مسلمانید.. تاسف می خورم برای همه گی و. اون نویسنده کوته فکر
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    کجا اون همه مسجد هست؟
  • محسن ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    شک دارم مسلمون باشی! شایدم... مث همه ی کسایی که عاشورای 88 ریختن بیرون...
  • مهرسا ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    پس بگو چرا حضرت ولیعصر(عج) ظهور نمیکنن؛ به خاطر یه سری جاهل مث شماهاست اللهم نشکوا الیک من قلت عددنا و کثرت عدونا...
  • شایان ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    شما مسلمونی؟ من که اول مسلمونم بعد ایرانی بعد دانشجوی تئاتر دانشگاه هنر تهران! اگه قرار باشه کسی اعتراض کنه ماییم نه شما از خدا بی خبرا....
  • محسن ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    تفاوت گفتمان سکولار و تسامحی و اباحی گرایانه
  • محمد ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    معمار جونم! خیلی یه طرفه به قاضی رفتی؛ تو که نمی شناسی نویسنده رو!! اما من میشناسم اقا اسماعیل رو از بچه های باسواد رشته معماریه مطالعات میان رشته ای گسترده ای رو هم داشته؛ به فضل خدا چندتا از کارای خارق العادشونم در آینده ای نه چندان دور خواهید دید...
  • مهدیه ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    اصلا نباید ساخته بشه!
  • سعید ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    این تفکری که شما داری تقصیر خدت نیست! مقصر نوع گفتمانیه که از زمان هاشمی و محمدخاتمی(ل..) تو جامعه حاکم شده! آره منظورم تفکر لیبرالیسمه؛ که یه جورایی اباحه گرا، مسامحه گرا، خالی از هرگونه غیرت ملی و مذهبی و پوچ گرا هستش.
  • سامان فرهمند ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    فقط شما که هنرمند نیستی که از طرف همه صحبت میکنی! منم هستم تا حالا چندتا بازی رسمی توی سالنهای تئاترشهر داشتی؟ یادمون باشه که ما اول مسلمونیم بعد هنرمند و دانشجو و شهروند پایتخت نشین...
  • رحیم ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    سلام برشما عزیز هیأتی و مسجوی گویا جنگ رفته و جنگ دیده! اگه شماها بعد از جنگ حواستونو جمع میکردین و خسته نمیشدین ....الآن اوضاع مملکتمون این نبود! اینقدر زود امام از دست نمی رفت؛ اینقدر آقا خون دل نمیخورد و حرفش رو زمین نمیموند؛ کم آوردین؟ بادتون خالی شد؟ روحیه انقلابیتون تموم شد؟ ترسیدین با حرفای این مقاله بازم مجبور بشین از آرامشتون دور بشین؟ نترس این دفعه نوبتیم باشه نوبت ماست. بابا دیگه خسته شدیم 21 ساله ازبس با هین حرفای صدتا یه غاز شماها گذاشتیم مملکت رو یه عده بهایی صاحب بشن. تا کی خدمونو به کوچه علی چپ بزنیم؟ اونم با چه بهونه های کاملا لیبرالی و انگلیسی مآبانه؟ مسجد باید همونجا و با معماری کاملا اصیل ایرانی-اسلامی ساخته بشه. بهرحال اینجا باید یه فرقی با منهتن نیویورک و کویت و پاکستان داشته باشه یا نه؟ از هیشکی نمیترسیم تا آخرم ایستاده ایم
  • محسن ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    مسخره تویی و هم فکرات بی حیایی هم حدی داره
  • شناسا ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    بی سواد شمایی! اسماعیل حونم خیلیم باسواده! همه میشناسنش خب شما اگه نمیشناسیش برو مطالعات معماریت رو زیاد کن.
  • محسن ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    اگه مردی بیا باهم بحث کنیم! گرچه میدونم کشش این کارا رو اون مخی که این کامنتو گذاشته نداره!
  • یاور ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    هوی چرا به سردار خلبان دکتر شهردار قالیباف توهین میکنی؟ مگه نمیدونی شهردار اول دنیاهستن ایشون؟؟؟؟؟
  • مرضیه ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    اشکال کار هنر سکولار و بی قید وبنده که قائل به گفتمان هنر برای هنره! آخه فقط قضیه مسجد نیست؛ چند سال قبل جنجال مترو ولیعصر هنوز یادمون نرفته! متأسفم که یه عده اینطور بی بینش و بی حساسیت و بی غیرت و سیب زمینی وار کاملا متأثر از نگاه های سکولار و لیبرال شروع میکنن به دفاع از یه سناریو بهایی! خراب کردی آقای رضا! شما ابتدائا بنده خدایی یا کدخدای این صفحه یا هنرمند و هنردوست؟ اندکی تامل....
  • جیگیلی ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    نه عزیزم سردار امیر دکتر شهردار خلبان..........!!!!!
  • پاسخگو ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    جواب ابلهان خاموشی است...
  • بازیگر ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    کو مسجد؟ اصلا معلومه یه بارم تهران پاتو نذاشتیا! بیا اینجا تا بهت نشون بدم که تا نزدیکترین مسجد به چهارراه ولیعصر یه چیزی حدود یه رب راهه!!
  • مهین ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    ای بی هویت سکولار ناشناس!
  • اسماعیل ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    آخ که چقدر با سلیقه! ای ول خیلی با حال بوداااااااا
  • مهران ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    به نظرم اگه با این طرح مسجد ساخته نشه بهتره چون اون عظمت و شوکت و احترام فضای مذهبی را پائین میاره . جا داره به شهردارتهران خسته نباشید بگیم که این پروژه را دستش گرفته و داره مساجد شهرمون را هم مدرنیته میکنه برای همین خواهشمندم اصلا بی خیال ساخت چنین مسجدی با این طرح بشن بهتره .
  • arbab ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    شما لطفا توی کف همون انتخابات باش تا صدات نکردن حرف هم نزن.حرف نزنی نمیگن لالی.خبببببببببببببببببببب
  • دمت گرم ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    احسنت.ایول
  • نکته ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    نادر دیوونه از فیلتر شکن استفاده میکنه که عکس اون پرچم رو میندازه
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    انشاءا.. قبر تو هم به زودی همون پست مدرن ها میان میسازن.به زودی انشاء ا..
  • ایده پرداز ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    بیا!!!! یکی بیاد این مقدس نماهای جاهل رو حالی کنه حالا.واقعا که چقدر جهل بیداد میکنه
  • دانشجو ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    من نه طرفدار کسیم نه میخوام کسی رو خراب کنم ولی معذرت میخوام دیگه حالم از کسایی که نفهمیدن مسلمونی چیه و فقط اسمشو حمل میکنن به هم میخوره. درسته که پیشرفت چیز خوبیه ولی چرا مثل دیوار البته این مودبانشه نشستیم تا بقیه بگن چکار کنیم اینکه فقط بشینیم بگیم ما گذشته پر افتخاری داشتیم کفایت نمیکنه بابادو ورز دیگه شیخ بهایی و امثال اونم فراموش میشن معمارای جوون یه کاری بکنید من 20سال بیشتر ندارم ولی اینو فهمیدم و چون هموطنامو دوست دارم میگم که اگه تا حالا متوجه نشدن بفهمن,اینکه خدا میگه یه قدم بیاید سمتم من شتابان به سمتتون میام دروغ نیس به خودش قسم واقعیت محضه بسم الله بگید و شروع کنید.فقط اگه میخواید برای اسلام و خدا کاری کنید قبلش ی مطالعه کوچک در موردشون بکنید
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    0 0
    آخه شما که از معماری سررشته ندارین چرا راجع بهش میشینین این قدر زر مفت میزنین و فلسفه میبافین؟‌چیه با این طرح مدرن پول تو جیبتون نمیره یا این که واقعا این قدر نمی فهمید؟‌ من معماری خوندم. اصلا هم بی دین و ایمان نیستم. اما این چرند و پرندا که شما بافتین یک شاهی هم نمی ارزه. آقای حجت هم معماری بسیار متعهد و مذهبی است و اصلا آدمی نیست که دین را به دنیایش بفروشد. شماها هم به جای اظهار نظر در همه امور و نوشتن یک نوشته در سطح دبیرستان برای نقد کار یک سری متخصص خفه شید و هر کاری را بسپارید دست کاردان. اگر با تئاتر و ساختمان تئاتر شهر دشمنی دارید و میخواهید یا ساختن یک گنبد سلطانیه در اونجا بزنید تو دهن هنرمندها اون وقت دیگه حرف دیگری است. اما برای این که اعتبار رسانه ای خودتان را حفظ کنید بهتره هرجایی نظر ندهید. به خصوص وقتی پای استاد بزرگواری مثل دکتر حجت وسط است.
  • nima ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    0 0
    ای کاش معمارا نظر میدادن! متاسفم از این متن چرند و نقد بی پایه و اساس!
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    0 0
    خودمو معمار نمیدونم. اما بعنوان کسی که 16 ساله تو این زمینه فعالیت میکنم باید بگم که متن مزخرفی بود و واقعا متاسفم از اینکه سطح شعور جامعه رو اینقدر پایین میبینید که با این ترفند سعی در تحریک افراد دارید. راه بزرگ شدن، کوچک کردن دیگران نیست. تلاش برای بزرگ شدنه.
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    0 0
    matne fogholade eftezahiii bod!!!ye mosht bache vase ma khabarnegar shodan minevisan
  • خودم ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    اون تیکه که زیر عکس نوشته "برخلاف عکس، فاقد تابش نور مستقیم است" خیلی خداست. آخه شعور مخاطبو اینقدر پایین میبینی؟ یعنی ما متوجه نیستیم که شبستان سمت جنوبه و نوری که تو رندرا نشون داده شده واقعیه؟ حالا کاری ندارم که از طرح خوشت نیومده و نمی پسندیش، ولی دلیلی نمیشه عقدتو خالی رو هر چی دلت خواست خالی کنی. واقعا فکر نکردی جز همسنگرات یه نفر متخصص هم این متنو میخونه؟؟؟ ولی جک خوبی بود در کل
  • علی ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    0 0
    ﻓﮑﺮ ﻧﻤﯽ‌ﮐﺮﺩﻡ ﺗﻮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﻘﺐ ﻣﻮﻧﺪﻩ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻫﻤﭽﯿﻦ ﻣﻌﻤﺎﺭﯼ ﺑﺒﯿﻨﻢ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺩﻭﻧﻢ ﻧﻈﺮﻣﻮ ﻧﻤﺎیش ﻧﻤﯿﺪﯾﻦ .
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    آقای عزیز کجای قرآن نوشته مسجد باید گنبد و گلدسته داشته باشه ؟؟؟ کدوم حدیث کدوم مرجع تقلید گفته ؟؟ که حکم اعدام هم صادر میکنی
  • معمار ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 0
    عزیز دل فکر کنم شما تاحالا تو محیط تاتر شهر و یا تهران نبودی که متوجه بشی نورگیرها در جهت شماله...اتفاقا بنظرم یکی از نکات مثبت نویسنده در نقد این موضوع توچه به بیان اشتباه کار بوده که جای تشکر داره...
  • سارا ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    دکتر حجت انسان وارسته و اهل معرفت ی هستند. تعجب میکنم که چرا نویسنده خواسته با کلکات وجهه ایشون رو زیر سوال ببره
  • یه مذهبی باشعور ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    0 0
    مشرق و خوانندگان پروپاقرص: انتقاد کردن راه و روش خود را دارد با این مقالات ارتجاعی فقط مردم را از دین متنفر می کنید همین و بس
  • یه مذهبی باشعور ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    0 0
    مشرق و خوانندگان پروپاقرص: انتقاد کردن راه و روش خود را دارد با این مقالات ارتجاعی فقط مردم را از دین متنفر می کنید همین و بس
  • محمد ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    بنده خدا هنرمند های مستقر در تاتر شهر !... آخرسر یه چیزی فکر کنم بدهکار گردند و تاتر شهر رو دو دستی تقدیم برادران کنند تا شش دانگ آن را بکوبند و در جوار مسجد مذکور یک باب حسینیه بسازند تا خیال آقای نویسنده راحت بشود .... والله تو آیین ما رسمه که میهمان برای میزبان شاخ و شانه نکشد!
  • فاطمه ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    نظر شخصی شما مهم نیست،بهتره تخصصی نظر بدید،بنده خودم رشته ام معماری هست،اگر دانشمیر خیلی هنر داشت،که نمی گمم نداره،اما با این همه ادعا باید طوری طراحی می کرد که تعارضی بوجود نیاد،نه این طوری که به شان مسجد توهین کنه!
  • فاطمه ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    رو هوا حرف نزن جناب با تربیت!
  • شاهرخی ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    بله اصولا مساجد مزاحم افراد بی دین و بی نماز هستن!
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 0
    خبه بابا . اخه شما چی میدونین از معماری که دارین خودتون میکشین . اتفاقا این مسجد دعوت کنندگی خوبی داره بر عکس مساجد دیگه.
  • مهتاب ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 1
    عزیزم اگر شما در زمینه معماری و طراحی تخصص داری لطفا در این باره نظر بده.وگرنه حق اینکارو نداری
  • arash ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    0 0
    لعنت خدا بر کسانی که شروع به تخریب قالیباف کردند
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    اصولا تصمیم به ساخت مسجد در این مکان خیانت به ایران بوده و باید از ساخت آن طرفنظر شود. مگر جا قحط است که باید در این مکان نامناسب بسازند؟ مطمئنا کسانی که تصمیم ساخت مسجد در ولیعصر را گرفتند ضد ایرانی و بیگانه پرست و صهیونیست بودند.
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    موجدی بیسواد! دو کیلومتر چیه. بیست متر فاصله دارند. نکنه معنی فاصله و کیلومتر رو نمیدونی؟
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 1
    خيلي واقعا از متن سراپا فحش و توهينتون ممنون. فكر ميكنم به جز چند كلمه هيچ سر رشته اي نسبت به معماري نداشته باشيد. وگرنه اين راه نقد از يك بنا، هرچقدر هم بد، نيست.. در ضمن متأسفم كه اسلامتون اينقدر سطحيه كه با ساخت يه مسجد مدرن و با شكلي متفاوت متزلزل ميشه. من از اين كار دفاع نميكنم، ولي اين رو بدونيد كه عريضه ي شما هم فقط ديد ديگران رو به مسلمان و مسلماني منفي تر مي كنه. بهتر بود اول نگاهي به ادبيات نوشتارتون مي كرديد و در ضمن از يك متخصص مي خواستيد كه نقد بنويسه. هرچه انسان علمش راجع به چيزي كمتر باشه، راحت تر ميتونه راجع به اون اظهار فضل كنه. جدا متاسفم...
  • bahareh ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    لیاقتتون در همین حد که یکی بیاد یک طرحو قرن ها و قرن ها بهتون دیکته کنه بعد همین شماهای بی سواد کورکورانه تحسینش می کنید.فقط میتونم بگم متاسفم
  • امیر ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    اخه چه دلیلی داشت که این مسجد دقیقا کنار این مجموعه ساخته بشه که این مشکل پیش بیاد اشتباه از جای دیگست
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    واسه اینجور مسائل باید یه مهندس شهرسازی نظر بده نه کسایی چیزی ازین حرفه نمی فهممن
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    نویسنده ی این متن اگه یه دانشگاهی بود مثل یه دانشگایی انتقاد میکرد نه مثل یه کوچه بازاری
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    آره ترکیه که نگو...تمامشون لائیکن باید هم نوآوری تو معماری مذهبیشون نداشته باشن چون احتیاجی به فکر کردن به مکان مذهبی ندارن..درسته باید مث ترکیه بود آقا یا خانم فرهنگ دوست..لازم بذکره برای مطالعه ی معماری یک مکان احتیاج به تشریف فرمائیی به اون مکان نیست میشه منابع مطالعاتی رو خوند البته اگه خوندن بلد باشید
  • سمانه ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    شماهایی که درباره معماری و طراحی هیچ سر رشته ایی ندارید لطفا نظر ندید،یه مشت آدم متعصب اومدن نظر دادن.متاسفم واسه طرز فکراتون
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    بنده به عنوان یک معمار جوان کلا ساخت یک بنا به این بزرگی در کنار تئاتر شهر را مناسب نمیدانم چون هر کدام از این بناها (تئاتر و مسجد) شخصیت نمادین بالایی دارند که در کنار هم این شخصیت خنثی میشود. ولی این تفکر که مسجد فقط گنبد و گلدسته به شکل سنتی است تفکر بسیار غلطی است. در تمام دوران ها معماری نشان دهنده نوع زندگی اون زمانها بوده مگر مساجد 1000 سال پیش مانند مساجد 100 سال پیش اجرا میشده؟!!
  • فرزاد ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    با توجه به نظر نویسنده واحترام به ایشون این کار آقای دانشمیر له اینگونه نیست این طرح کل حیابان و پیاده روی خیابان ولی عصز رو به داخل میکشه
  • الهام ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    خانم سمانه بحث هیچ تعصبی نیست این اثر هویت مسجد رو که جاییه واسه آرامش بخشیدن به انسان زیر سوال برده ما اول ایرانی هستیم و بعد مسلمان و معماری و فرهنگمون همچین چیزی رو قبول نمیکنه، کار آقای دانشمیر نه تنها تقلید صرف از معماری غربه بلکه ارزشهای ایرانی رو نادیده گرفته،
  • دانشجوی دکترا دانشگاه تهران ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    جدن مزخرف بود.چرا اصرار دارید با چسبوندن زورکی مذهب به هرچیزی بی ارزش کنیدش.مسجد باید حتمن پیش تئاتر شهر ساخته شه این حقیقت ه که یه بنا نباید به حریم بنای دیگه تجاوز کنه انتخاب سایت از ابتدا غلط بوده.حالام که ساخته شده توهمات زهنیتونو نچسبوندید بهش.مذهب ارزشمنده وصله پینه اش نکنید الکی به همه چیز .چیزایی که خودشونم مقدسن مثل هنر.با توجه به سایت ایده ی خوبی اجرا شده.
  • reza tr ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    بهتره اول علمتون وببرید بالا بعد راجع به یک موضوع پست بذارید . تئاتر شهر یک آثار ملی هست ، اگه خط افقش از بین بره دیگه هیچ ارزشی نداره.
  • سرژیک صیقلیان ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    بنده دانشجوی مقطع کارشناسی معماری هستم ...یکی از کار های ما انالیز سایت هست .معماری تئاتر شهر به سبک پهلوی هست یعنی ستون گذاری ان از تخت جمشید و طراحی و کاشی کاری ان به سبک مساجد ایرانی مثل مسجد شیخ اله ایده گرفته شده... و اما سبک معماری مسجد ولیعصر پست مدرن است... با این حال بسیار مسخره است که دو نوع سبک در یک جا باشد و ابروی تاریخ معماری ایران از بین میرود. خاهشمندیم اقای دانشمیر این معمار برجسته ایرانی بررسی در خصوص کار و طراحیشان بکنند... طرح خانم حدید در خصوص مسجد در یک کشور عربی همسایه بسیار زیباست...اما همین کشور پیشینه تاریخی مانند ایران ندارد
  • فریبا ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    1 0
    جناب آقای سرژیک آبروی تاریخ معماری ایران با قرارگرفتن دو بنای مدرن و سنتی در کنار هم از بین نمی رود. آبروی جامعه معماری ایران با افرادی مثل شما از بین می ره که به اصطلاح خودتان کارشناس معماری هستید ولی هنوز کلمه "خواهشمند" را بلد نیستید بنویسید. دوستان باید بگویم که لازمه طراحی یک بنای اسلامی، ربطی به این ندارد که حتما معمار آن باید مسلمان باشد. چه بسیار معمارهای خارجی که بهتر از ما توانستند هویت ما را بهتر از خودمان بشناسند و بناهایی ماندگار برایمان طراحی کرده اند. آندره گدار (طراحی دانشگاه تهران و مقبره حافظ) و ... در ضمن قرار گرفتن دو بنای مدرن و سنتی در کنار هم با ترفندهای طراحی و احترام به بنای اصلی که در این بنا از طریق ارتباط با تئاتر شهر و کاهش ارتفاع ، نه تنها باعث کم شدن ارزشهای بنای اصلی نمی شود بلکه از طریق ایجاد تضاد باعث توجه بیشتر و بالابردن ارزش بنای اصلی می شود.
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    اونوقت برین گیر بدین به برج بالای خونه خدا
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    این متن از یه گروه بی سواده،افرادی که مومن رو با پیشونی پینه بسته میبینند و مسجد هم با گنبد و گلدسته ، ادم های بس افراطی و ظاهر بین
  • مینا ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    وقتی اطلاعات ندارید لازم نیست نظر بدید چه اونا که موافقید چه اونا که مخالفید من خودم مهندس معمارم اما واقعا خودمو درحد این مناظره ندونستم مشکل همه ما اینه که بدون علم حرف میزنیم
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    1 0
    خدا کمی منطق بده به شما که همه رو تکفیر میکنین و خودتونو معصوم میدونین
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    باز خوبه نمیگین اخر الزمانی
  • یلدا ح ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    سلام داشتم دنبال عکسی از تئاتر شهر می گشتم که به تصاویر این مطلب برخوردم و یاد و خاطراتی از سال های دور برایم زنده شد. از جلساتی که میراث فرهنگی به خاطر ساخت ایستگاه مترو و این مجموعه در حریم تئاتر شهر می گذاشت و من مسئول تهیه مدارکش بودم. فکر کنم بهتره در بررسی خود به این موضوع اشاره کنید که تئاتر شهر مجموعه ای است که فارغ از طراحی زیبایش، موضوع به وجود آمدن خاطرات جمعی این شهر و جزو هویت اون به حساب می ره. همه این ها حریمی رو برای تئاتر شهر ایجاب می کنه که بی انصافیه گودبرداری برای ساخت یک بنای جدید باعث ترک خوردنش بشه و بعد هم منظرش رو خدشه دار کنه... فکر می کنم برای ساخت مسجد این اولین نکته باشه که باید رعایتش کرد. شروع این پروژه از اول اشتباه بود و اونچه که شما عنوان کردید، راه حلی است که بین بد و بدتر انتخاب شد. به هرحال خوشحالم که اون مسجد با اون نقشه هایی که گذاشتید اجرا نشد چرا که شایسته نیست خانه خدا، با تجاوز به حریم دیگری ساخته بشه و چنین بحث هایی را موجب بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس