به گزارش مشرق، موج سوم تهاجم فرهنگي، زنان و دختران ايراني را با
شگردهاي گوناگون هدف گرفته و در پي تغيير انديشه و رفتار آنان است؛ چراكه
از نظر علوم مردمشناسي و جامعه شناسي، براي تغيير در يك جامعه بايد زنان و
دختران آن جامعه را تغيير داد.
رهبر معظم انقلاب چندي پيش در
پيامي به كنگره «هفت هزار زن شهيد كشور» تصريح كردند: «زن مسلمان ايراني،
تاريخ جديدي را پيش چشم زنان جهان گشود و ثابت كرد كه ميتوان زن بود، عفيف
بود، محجبه و شريف بود و در عين حال، در متن و مركز، نقشآفريني كرد و
فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.» در بخشي ديگر از پيام رهبر انقلاب، زنان شهيد
و مجاهد «معماران ايران جديد» معرفي شدند. نكته طلايي اين پيام هم، ارائه
الگوي سومي براي زن بود؛ الگويي جديد با شاخصه «زنِ نه شرقي، نه غربي.»
از
زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران تا به امروز كه شاهد سي و پنجمين سال
حضور آن در سپهر اجتماعي و سياسي ايران هستيم، مخالفان انقلاب و دشمنان آن،
از حربههاي متعددي براي زمينگير كردن آن استفاده كردهاند؛ ترور چهرههاي
شاخص انقلاب، جنگ تحميلي و تحريمهاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي.
سعيد
كريمي، كارشناس مسائل استراتژيك در اين باره به «جوان»
ميگويد: به همان ميزان كه ما در ايران از نظر تفكري رشد ميكنيم، شگردهاي
دشمن هم براي زمينگير كردن جامعه ما پيچيدهتر و تازهتر ميشود و روشهاي
عميق تري را در پيش ميگيرند. اساساً در تاريخ دوران گذشته هم همين بوده
است. مثلاً در دوران تفوق جهانگير استعمار، موسيونرها و مردم شناسهاي
وابسته به دستگاههاي استعماري وقتي وارد قبايلي ميشدند كه پذيرش فرد
بيگانه در اين تجمعات سخت بود، شروع به شناسايي و آناليز فرهنگ اين قبايل
اقدام ميكردند و پس از شناسايي، هرگونه تغيير و تحول فرهنگي را كه
ميخواستند در اين قبايل انجام بدهند از زنان و دختران آنها شروع ميكردند؛
زيرا اين زنان هستند كه مردان و فرزندان را تربيت ميكنند و بار ميآورند.
پس
از اين منظر، نقش زنان بسيار كليدي و طلايي است. در تاريخ زندگي بشري، اين
زنان هستند كه بسترساز تمدنها بودهاند؛ از اهلي كردن حيوانات گرفته تا
اختراع كشاورزي و پزشكي. بنابراين، عميقترين، ماندگارترين و گستردهترين
تغييرات اجتماعي و تمدني در طول تاريخ به دست زنان صورت گرفته است.
وي
ميافزايد: بر اساس علم مردمشناسي و جامعهشناسي، اگر ما زنان يك جامعه
را تغيير بدهيم، آن جامعه تغيير خواهد كرد و اين تغييرات ماندگار خواهد
بود.
موج اول؛ تغيير الگوي مصرف
همانگونه كه
فرهنگ يك مقوله پيچيده است، منازعه و جنگ در اين عرصه هم پيچيدگيهاي خاص
خودش را دارد. سعيد كريمي در اين باره ميگويد: در موج اول تهاجم فرهنگي كه
در دوره سازندگي رخ داد، طراحان اين تهاجم، «سيستم الگوي مصرف» ما يا همان
« دخل و خرج خانواده» را هدف گرفته و تغيير دادند. اگر زن در يك خانواده
بتواند خرج و مخارج را مديريت كند، اقتصاد خانواده و به تبع آن، اقتصاد
كشور شكوفا ميشود. از قديم هم در فرهنگ ما تأكيد ميشد كه «با دختري
ازدواج كن كه جمع كن باشد». اما اگر زن، الگوي مصرفگرايي را در خانواده و
جامعه رواج بدهد، آن جامعه، جامعهاي تجملگرا و مصرف پرست خواهد شد.
وي
اظهار ميدارد: در حال حاضر هم، برنامههاي ماهوارهاي در كنار ساير
اهدافي كه پيگيري ميكنند، به دنبال تغيير الگوي مصرف در خانواده و جامعه
هستند و براي تحقق اين تغيير، زنان را مخاطب ويژه خودشان قرار دادهاند.
يكي از شگردهاي آنان، استفاده خيلي زياد از زنان در تبليغات و آگهيهاي
بازرگاني است. به هر حال، در دوره سازندگي مدل معيشت و اقتصاد ما به سمت
الگوهاي غربي رفت.
موج دوم؛ تغيير فرهنگ سياسي
به
اعتقاد اين كارشناس در دوران اصلاحات هم كه موج دوم تهاجم فرهنگي وارد
كشور ما شد، طراحان هجمه فرهنگي، «تغيير الگو و فرهنگ سياسي» جامعه ما را
در دستور كار قرار دادند. در اين دوره است كه مباحثي مثل «برابري زن و
مرد»، حضور زنان و موضوعات فمنيستي رواج پيدا ميكند. اين در حالي بود كه
انقلاب اسلامي از ابتدا نه تنها با حضور زنان مخالف نبوده بلكه به طور جدي
زنان را وارد عرصههاي مثبت و اجتماعي كرده است. حضور زنان در اجتماع لازم
است اما نوع بروز و ظهور اين حضور مهم است زيرا به خاطر تفاوتهايي كه از
نظر جسمي و روحي ميان زن و مرد هست، كاربريها و كار ويژههاي آنان با هم
متفاوت است؛ از اين رو، بايد حضور زن و مرد در اجتماع و خانواده، «تعادل»
داشته باشد؛ تعادل به معناي اين است كه هرچيزي سرجاي خودش باشد.
موج سوم؛ تغيير سبك زندگي و فرهنگ اجتماعي
موج
سوم تهاجم فرهنگي اكنون آغاز شده است. كريمي در اين مورد نيز ميگويد:
طراحان هجمه فرهنگي، اين بار، تغيير سبك زندگي و فرهنگ اجتماعي ما را در
پيش گرفتهاند. امروزه، تهاجم فرهنگي به خاطر رشد ابزارآلات تكنولوژي و
وسايل ارتباطي مثل ماهواره، اينترنت و بازيهاي رايانهاي در درون
خانوادهها پايگاه و سفارت دارد. اين در حالي است كه به رغم آنكه دولت دهم
شعارهاي انقلابي سرداده اما در عرصه عمل، سياستهاي فرهنگي ليبرالي به اجرا
درآمده است!
هدف؛ رشد بيتفاوتي مردم
از نظر
اين كارشناس، موج سوم تهاجم فرهنگي در حقيقت، به دنبال ايجاد نوع جديدي از
«بي تفاوتي» در جامعه به ويژه در اجتماع زنان است؛ بيتفاوتي نسبت به
فرهنگ ديني، ملي و اخلاقي. زنان كه بيتفاوت بشوند، مردان و فرزندان هم
بيتفاوت خواهند شد.
جاي خالي درس «آيين مادري»
سعيد
كريمي در ادامه به نكته ظريفي اشاره ميكند: در كشور اوكراين، كلاسهاي
آموزش قنداق بچه و ديگر اصول مادري را به دختربچههاي راهنمايي ياد
ميدهند، اما ما هنوز در دانشگاههاي خودمان، درسي به نام «آيين مادري»
نداريم! ما هنوز آموزش همسرداري در دانشگاههايمان نداريم. چرا؟ چون
بيتفاوت، غافل و كم كاريم كه همين سبب ميشود ناخواسته به نفوذ هجمه
فرهنگي كمك كنيم!
او تصريح ميكند: ما كم كار هستيم! در حالي كه موج
سوم تهاجم فرهنگي، يكي از ارزشهاي مهم زنان را كه «ارزش مادري» است، هدف
گرفته و در حال نابود كردن آن است. موج سوم هجمه فرهنگي، با گزارههاي
فمنيستي تلاش ميكند از زن ايثارگر و مهربان ايراني، زني خودخواه و فردگرا
بسازد. نتيجه برابري حقوق زن و مرد از نگاه فمنيستها اين ميشود كه مفهوم
مرد به عنوان «قوام» جامعه و زن به عنوان «دوام» اجتماع تغيير پيدا ميكند و
دچار اختلال و عدم تعادل ميشود. موج سوم، «كفوا» زن و مرد را از بين
ميبرد. زن مدير خانواده است و اگر مدير خانواده، دچار تغيير شود، خانواده
را هم تغيير ميدهد.
از نگاه اين كارشناس، نكات جديد و با اهميتي
كه در پيام اخير رهبر انقلاب به كنگره ۷ هزار شهيد زن درباره اهميت جايگاه
زنان و ضرورت وجود يك الگوي سوم براي زنان وجود دارد، به اين دليل است كه
موج سوم تهاجم فرهنگي، زنان را هدف قرار داده و اين وظيفه بانوان جامعه است
كه نبرد با اين هجمه را فرماندهي كنند.
کد خبر 200944
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۱
- ۱ نظر
- چاپ
موج سوم تهاجم فرهنگي، زنان و دختران ايراني را با شگردهاي گوناگون هدف گرفته و در پي تغيير انديشه و رفتار آنان است؛ چراكه از نظر علوم مردمشناسي و جامعه شناسي، براي تغيير در يك جامعه بايد زنان و دختران آن جامعه را تغيير داد.