هتل 7 ستاره "سماموس" در "رامسر" به چه سرنوشتی دچار شد؟ آسمان‌خراشی که قرار بود در 60 طبقه، 240 متر ارتفاع و 200 هزار متر زیربنا ساخته شود. 12 ‌سالن همايش، آكواريوم طبقات آبزيان درياي خزر، دهكده سلامت و باندهاي هلي‌كوپتر. محل اقامت هم‌زمان سران تمامي كشور‌هاي جهان!

مشرق - در این نوشتار قصد داریم تا به تشریح یک اشتباه بپردازیم. اشتباهی که "طرح ملی" نام گرفت.

*طرح ملی "کنار گذر ساحلی رامسر " چیست؟

در سال 1385، هیئت دولت در سفر استانی به مازندران، مصوبه ای را درخصوص انجام مطالعات و لزوم اجرای پروژه کنارگذر ساحلی رامسر تصویب می کند. در اواخر سال 1386، شرکت مهندسین مشاور "هرم پی" (به عنوان مدیر پروژه)،مطالعات امکان سنجی و طراحی کانسپت این طرح ملی را آغاز کرد.
همزمان با شروع مطالعات، شرکت "مشاوره کنترل های اقلیمی و زیست محیطی" DHI از کشور دانمارک (به عنوان مشاور خارجی)، اقدام به "نقشه برداری ماهواره ای" از سواحل شمالی ایران کرد.(این شرکت از مشاوران سازمان بنادر و دریانوردی ایران می باشد که پیش از اجرای این طرح ،نقشه برداری از سواحل شمالی و جنوبی ایران،به منظور بررسی تغییرات جزرو مد و تغییرات بستر ساحلی ایران را انجام داده بود)

در مردادماه 1389، اجرای این پروژه به تصویب هیئت دولت رسید. بنابراین طرح کنارگذر ساحلی رامسر با توجه به ابعاد و اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده بود، در وهله اول به عنوان یک راه دسترسی و در نگاه دیگر به عنوان یک پروژه گردشگری تعریف شد. این پروژه با هدف حل معضلات ترافیک عبوری شهر و با رعایت الزامات زیست محیطی، به طول تقريبی 10 کيلومتر و عرض60 متر،شامل چهار باند رفت و چهار باند برگشت ماشين رو و 2 خط ريل رفت و برگشت با رویکرد گردشگری و اقتصادی شکل گرفت و به عنوان طرح پايلوت توسط وزارت راه و ترابری با اخذ مجوز از سازمان حفاظت محيط زيست انجام گردید.
براساس مصوبه هيات وزيران ، 20 درصد سرمايه گذاري توسط دولت و 80 درصد آن توسط بخش خصوصي پیش بینی شد.مديركل راه وترابري مازندران نیز اجراي اين مصوبه را به سازمان بنادر و دريانوردي محول نمود.


 نامه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به رئیس جمهور در خصوص اتمام مطالعات اولیه طرح کنارگذر ساحلی رامسر و روند سرمایه گذاری


عملیات اجرایی این پروژه در اردیبهشت ماه 1391، با حضور احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی آغاز شد

در اردیبهشت ماه 1390 قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیاء (عج) سرمایه گذاری این پروژه را بر عهده گرفت و متعهد شد تا ظرف مدت شش ماه مطالعات پایه مهندسی و در مدت مدت پنج سال، عملیات اجرای کنارگذر ساحلی رامسر را به اتمام رساند. میزان سرمایه گذاری در این طرح، در ابتدا،800 میلیارد تومان و در نهایت،1300 میلیارد تومان اعلام شد. در نهایت،عملیات اجرایی این طرح در اردیبهشت ماه 1391، آغاز شد.

 
به گفته مدیران طرح، فرم این جزیره، از "کمان آرش" الهام گرفته است. مدیر کل راه و ترابری استان مازندران،درخصوص چرایی ورود به حریم دریا و ساخت و ساز در آن می گوید: براي ساخت اين آزادراه كه مقداري در مسير دريا قرار مي گرفت، دو راه خشك شدن دريا و يا خريد زمين وجود داشت؛ كه در حوزه استحفاظي مازندران به دليل گراني زمين، استحصال دريا راحت تر از تملك زمين عنوان شد و بدین ترتیب ورود به حریم دریا انتخاب گردید.

نمایی از پروژه کنارگذر ساحلی رامسر


*شرکت  DHIچه سابقه ای دارد؟

شرکت DHI  یک شرکت بین المللی درخصوص مطالعات زیست محیطی و اقلیمی می باشد که دفتر مرکزی آن در دانمارک مستقر است. این شرکت به نقشه برداری های هوایی از سواحل و بنادر کشورهای مختلف دنیا می پردازد و درخصوص پروژه های ساحلی،مشاوره می دهد.متاسفانه مسئولین امر، درخصوص انتخاب مشاور خارجی،به هیچ عنوان بررسی عمیقی انجام نداده اند.چراکه با مراجعه به سوابق DHI ، پرونده موفقی یافت نمی شود.
 

شرکت DHI چندین سال است که با سازمان بنادر و دریانوردی طرف قرارداد می باشد و پروژه های نقشه برداری هوایی را در ایران انجام می دهد.این در حالیست که این شرکت، از به کار بردن واژه خلیج فارس برای نامگذاری شعبه منطقه امتناع کرده است و متأسفانه این اقدام کاملا آشکار،از سوی مسئولین کشورمان نادیده گرفته شده است.


*"جزایر مصنوعی امارات"،نمونه ای روشن از یک پروژة شکست خورده، با مشاورة DHI

"جزیره‌های نخلی: (به عربی :جزر النخيل)، (به انگلیسی: Palm Islands‏) سه مجمع‌الجزایر ساخت بشر است که در شهر دبی، امارات متحده عربی در آب‌های خلیج فارس قرار دارد.
 این سه جزیره که به شمایل یک درخت نخل هستند، نخل جمیرا، نخل دیره و نخل جبل علی نام دارند. کاربرد این جزایر مسکونی، سرگرمی و تجاری است. با تکمیل این پروژه، ۵۲۰ کیلومتر به خط ساحلی دبی اضافه خواهد شد و بیش از ۱۰۰ هتل لوکس، ۱۰،۰۰۰ ویلای لوکس ساحلی، ۵،۰۰۰ آپارتمان و همچنین ده‌ها پارک آبی، مارینا، رستوران، مرکز خرید، امکانات تفریحی و ورزشی، اسپا، سینما و مراکز ویژه غواصی را به وجود می‌آورد. نخل جمیرا دارای ۱۷ شاخه عظیم است که توسط یک حصار ۱۲ کیلومتری حفاظت شده می‌باشد. ساخت این جزیره در سال ۲۰۰۱ آغاز شده و در سال ۲۰۰۸ به پایان رسید. مساحت این جزیره ۵ در ۵ کیلومتر است و دارای ۸۶۰ ویلای ساحلی است."

این ها رویاپردازی های امیر امارات بود که هیچ گاه به واقعیت تبدیل نشد. مشکلات زیست محیطی ناشی از ایجاد چنین جزایری به گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری آسیب رساند و همچنین باعث ایجاد آلودگی در این منطقه شد. از جمله این آسیب ها می توان به:

- تخلیه انواع پساب های صنعتی به درون خلیج فارس
-  تهدید امنیت زیستی پرندگان مهاجر و جانداران جزایر غیر مسکونی
- تغییر مسیر جریان‌های طبیعی آب که در توان خودپالایی طبیعی خلیج فارس اختلال جدی ایجاد می‌کند
-نابودی پوشش زنده مرجانی به عنوان یکی از پتانسیل‌های مهم تجمع زیستی خلیج فارس اشاره کرد.علاوه بر این،پروژه معروف نخل دوبی،در محاسبه و اجرا نیز دچار مشکل شد. در حال حاضر این جزیره، از یك طرف دچار رسوب شده و از طرف دیگر، در حال از بین رفتن است. مرتب هم لایروبی می‌شود كه تغییر شكل ندهد. چرا که گردش آزاد آب برای آن تعریف نشده است تا از تغییر و تخریب پروژه در درازمدت ممانعت به عمل آید. از طرفی، مسیر موج و مسیر آب، فرم نرم دارد. به عبارت دیگر، در طراحی و ساخت سازه در داخل دریا به شیوه‌ای عمل شد كه با آب تعامل نداشته و با آن در مبارزه دائم می باشد.

حاکمان امارات آنچنان مجذوب منظرۀ هوایی سایت و ماکت این "نخل" پر نقش ونگار بوده اند که به رغم تمامی هشدارهای کارشناسانه درخصوص ناپایداری ژئوفیزیکی زیرسازی ها وعوارض منفی زیست محیطی ناشی ازتداخل موانع وآبگیرهای مصنوعی با جریان های طبیعی دریایی واکوسیستم موجود،حال پس از گذشت ده سال از شروع این "چالش بزرگ"،شاهد ته نشین شدن "پالم ها" دربستر دریا هستند که همچون حبه های قند درنوازش زبانه های امواج، حل ومحـو می شوند.
لازم به ذکر است که شرکت DHI، که مشاور بین المللی این پروژه بود، هیچ گاه بر این پیش بینی ها و تذکرات مکرر،صحه نگذاشت و تمامی نظرات کارشناسی را نادیده گرفت.

 
یک رویای شیرین

 
که به حقیقتی تلخ تبدیل شد

 
تصویری از کاتالوگ پروژه کنارگذر ساحلی رامسر. همانطور که ملاحظه می کنید،تصویر جزیره نخل دوبی، در کنار تصویر پروژه مزبور به کار رفته است.


 نام شرکت DHI در میان مشاوران "سازمان بنادر و دریانوردی ایران"

* نادیده گرفتن  " پدیدۀ ترازآب دریای خزر"! در مطالعات مشاوران داخلی و خارجی

به نظرمی رسید که بینش گردانندگان "نخیل" بجای آنکه الهام بخش جهانیان باشد، رفته رفته به مایۀ عبرت آنان بدل می شود و"پالـم" ها را می بایست (برخلاف ادعای اولیۀ شیوخ امارات) به لیست "فجایع هفت گانه" جهان افزود ونه به لیست "عجایب هفت گانه".اما متاسفانه،مشاورین داخلی این پروژه ملی و مسئولین امر،هیچگاه از منظر عبرت به این رویداد،نگاه نکردند و پروژۀ کنارگذر ساحلی رامسر که به رغم تکذیب و انکار مدیران مشاور، تقلیدی آشکار از مجموعه پروژه های "نخل" (Palm) امارات است، درمقیاسی از نظر فیزیکی به مراتب کوچک تر و از نقطه نظرشرایط ژئوفیزیکی وبه خصوص ناپایداری ساختاری ساحل در برابرعملکرد فرساینده به مراتب آسیب پذیرتراز "جزایر مصنوعی امارات"، چیزی نیست جز تکرار یک ماجراجویی محکوم به شکست.
مشاورطرح خود نیزمعترف است که درحوزۀ ساخت وساز های ساحلی، چه درسواحل دریای خزر و چه در کرانه های خلیج فارس، به دلیل شیب تند سواحل وشدت امواج وجریان های ساحلی ونیروهای هیدرودینامیکی، کشورما دروضعیتی به مراتب دشوارترازهمسایگان شمالی وجنوبی خود قرار دارد.

عملیات اجرایی پروژۀ کنارگذر ساحلی رامسر در شرایطی کلید می خورد که:پدیدۀ بسیار مهم و تعیین کنندۀ پیشروی آب دریای خزر هنوز از مسائل لاینحل اقلیمی منطقه است. پیش بینی ها نشان می دهد كه احتمال پیشروی مجدد دریای خزر در آینده نزدیك وجود دارد. اختلال در چرخه آب، غرقابی تاسیسات دریایی و نفوذ آب شور به آبهای شیرین از جمله عواقب پیشروی آب دریای خزر است که تحت عنوان "پدیدۀ ترازآب دریای خزر" موضوع پژوهش محققان دانشگاه برونل انگلستان بوده است .

رئیس "پژوهشکده علوم دریایی موسسه ملی اقیانوس شناسی" معتقد است که در کلیه محیط هایی که شرایطی مشابه دریای خزر دارند پیش بینی ها تنها برای چند ماه است. پژوهشگران "مؤسسۀ هواشناسی ماکس پلانک" هامبورگ نیز از احتمال افزایش مجدد سطح آب این دریا در قرن بیست ویکم میلادی سخن می گویند.
مدیر "مرکزملی مطالعات دریای خزر" معتقد است که نوسانات سطح آب دریای خزریك پدیده دوره‌ای است و احتمال پیش‌ روی مجدد دریا و بازپس‌گیری اراضی ساحلی طی سال‌ های آتی دور از ذهن نیست و بسیار نزدیك است.

مجموعۀ این نیروها، از جریان عادی امواج گرفته تا جزر و مد و طوفان و پیشروی آب دریا، به خصوص لبه های بیرونی این "نقاشی روی آب" را به شدت در معرض فرسایش قرار خواهد داد. سرعت و نحوۀ و قوع این فرآیند و نتیجتاً میزان ثبات و مدت دوام فرم سایت پلان به طور دقیق قابل پیش بینی نیست.

*نادیده گرفتن مبادی ورودی و خروجی شهر رامسر، در استقبال از 200 هزار گردشگر سالیانه داخلی و خارجی

اگر تمامی بدیهیات ذکر شده در این گزارش را نیز نادیده بگیریم،باز هم به چالشی دیگر برمی خوریم.
مجریان این طرح پیش بینی کرده اند که سالیانه 200 هزار گردشگر داخلی و خارجی از مجموعه کنارگذر ساحلی رامسر بازدید خواهند کرد.  قطعا تمامی این مسافران با هواپیما نخواهند آمد. رفت‌وآمدهای زیادی از جاده‌های متداولی مثل چالوس و رشت و در آینده از آزادراه تهران-شمال انجام می گردد. اگر یکی از پایه‌های فلسفی این پروژه، ایجاد فضای جاده‌ای برای تردد است، آیا این سوال غیر منطقی است که ترافیک رامسر با عبور از دریا مشکلش حل شود، آیا آنهایی که از رامسر عبور کرده‌اند پشت ترافیک نفس‌گیر شهسوار و عباس‌آباد و متل قو و نمک آبرود از این طرف؛ و چابکسر و کلاچای و لنگرود و لاهیجان و... از آن طرف گیر نخواهند کرد؟
چطور می‌شود برای ساخت 10کیلومتر جاده دریایی، مداخله‌ای به اندازه 160هکتار در دریای شمال را توجیه کرد، مگر آنکه ساماندهی ترافیک درون شهری رامسر چنین توجیه اقتصادی و اجتماعی‌ای داشته باشد!!

برای توسعه کیفی گردشگری در شمال ایران و به‌ویژه رامسر که ظرفیت ویژه‌ای دارد، آنقدر ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی در دست هست که نیازی به برنامه‌ریزی یک پروژه با این حجم عظیم نباشد.

حال چند سوال:
- آیا در الگوبرداری از تجربه‌های جهانی باید مرعوب تجربه‌هایی بدون هویت تاریخی و فرهنگی شد؟
- آیا صرف 1300 میلیاردتومان از اموال بیت المال،برای کپی برداری از یک "روش مردود شده ی جهانی"، از نظر شرعی و عقلی جایز است؟
- این پروژه با شعار "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" اجرا شده است.آیا به واقع،چنین است؟
- چرا این پروژه به یک مشاور خارجی معلوم الحال واگذار شده است؟
- مشاور داخلی این پروژه، تاکنون چند پروژه در این مقیاس اجرا کرده است؟
 
 و نکته آخر اینکه خاطرتان هست که هتل 7 ستاره "سماموس" در "رامسر" به چه سرنوشتی دچار شد؟ آسمان‌خراشی که قرار بود در 60 طبقه، 240 متر ارتفاع و 200 هزار متر زیربنا ساخته شود. 12 ‌سالن همايش، آكواريوم طبقات آبزيان درياي خزر، دهكده سلامت و باندهاي هلي‌كوپتر.محلی برای استفاده شخصيت‌هاي بين‌المللي و اقامت هم‌زمان سران تمامي كشور‌هاي جهان!

به راستی چرا کلنگ تمامی پروژه های این چنینی در "رامسر"  به زمین می خورد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 142
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    به راستی چرا کلنگ تمامی پروژه های این چنینی در "رامسر" به زمین می خورد؟ جواب بدم سانسور نمیشه؟ جناب اقای مهندس اسفندیار رحیم مشائی ازخطه رامسر هستند....
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    مشرق دمت گرم خدا خیرتون بده
  • حمید ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    واضحه!!! بخاطره اینکه آقای حاشیه ساز دولت بچه رامسر تشریف دارن برید در بیارین سر فروش این زمین ها و چیزهای دیگه اطراف این پروژه ها به دولت چقدر ایشون و خانواده محترمشون به جیب زده و خواهند زد. البته اینها فقط به اندازه نوک دماغ ماست. خدا میدونه که جه مسائل دیگری پشت این قضایاست
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    بسیار عالی بود وقعا ممنونم
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    حالا رامسر یا جای دیگه همه ی ایران سرای من هست
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    سلام مجدد خودمونیما می گردی در کشور یک چیزی پیدا می کنی که به اقای این ربط داشته باشه بعد مقاله می دهی !!! اما من نفهمیدم اینکه می گی پروژه شکست خورده یعنی اینکه امارات موفق به اجرا کردن این پروژه نشد ؟؟ اما در مورد شرکت خارجی موافقم
  • سید ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    خیلی خوب بود مشرق.تا میتونی از این روشنگریها بکن و به مسولین هم انعکاس بده تا جلوی یه همچین چیزایی گرفته بشه. امان از دست این جریان...
  • محمودی ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    زمین هایی که داخل این طرح هست،قطعا به صورت فله ای و با قیمت ارزان توسط مجریان پروژه خریداری میشه(برای مثال زمین های کشاورزی)، و بعد با تغییر کاربری،به قیمت گزافی فروخته میشه.وای وای وای
  • ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    جریان انحرافی روی زمین سرمایه گذاری کرده،اینا با تغییر کاربری،پول هنگفتی به جیب خواهند زد.در کیش هم دارن همین کارو میکنن.
  • داریوش اول ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    رامسر همیشه مهم بوده بخاطر نام زیبا به گوش اکثر خارجیها. موزه مهم و مرکز مطالعات خاویار جهان نیز میباشد رامسر صاحب یک تفاهم نامهٔ مناطق مرطوب نیز است.
  • داریوش اول ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    چرا سلام مجدد ایمیل اولیت کجاست ؟ سانسور شده! (؟) یا این که سحرت و پرت گفتی‌ قابل انتشار نبوده
  • albert ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    بهتر نیست بگی سرمایه گذار طرح کیه?? یا چون خودی هستن باید سانسور بشه
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    اینا روی زمین صاف نمیتونن یه جاده درست بسازن... میخوان روی آب جزیره بسازن؟!!!
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    كي ميگه پروژه اماراتي شكست خورده بريد ببينيد چه خبره!
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    به نظر من بهتر بود مسئولان این چند میلیارد رو صرف بهینه سازی جاده های شمالی میکردن و زیست مازندران رو باهاش احیا میکردن ایران فکر کنم تنها کشوریه که خطوط ساحلیش مردم یا اداره ها میان خیلی راحت ویلا میسازن در حالی که بایستی جرم محسوب بشه با این مقدار پول میشد سرمایه گذاری تو صنعت توریسم مازندران کرد که برای جوونای مازندرانی هم شغل ایجاد میشد حیف
  • حسین ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    همیشه در راه چنین پروژه هایی مشکلات زیادی پیش می آید، در همه جای دنیا حتی پیشرفته ترین کشورها هم این مشکلات هستند. ولی با سعی و تلاش و بررسی های بیشتر می توان به تمامی این مشکلات غلبه کرد و به یاری خدا این پروژه ملی را پایان داد.
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    این پوله برن تو جنوب در جاهای عمیقتر بندر و اسکله بزنن و با پل به کشور وصلش کنن براش هم خط راه آهن بزارن که کشتیهای بزرگ رو جا بده تا همه شون نرن امارات!
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    به نکته ی مهمی اشاره شده !!
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    1 0
    کی گفته که جزیره ÷الم الان از بین رفته!!! دقیقا همون شکل مطابق نقشه هست و پر از هتل و ساختمون!!
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    تصویر ماهواره ایی از بین رفتن جزایر نخلی امارات واقعی بود ؟؟؟ یعنی الان به این شکل و روز درامده ؟؟؟
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    یک نکته را در نظر نگرفتی در مورد پیشروی آب و مسایل اینچنینی که اگه در نظر بگیری کلهم فکر کنم زیراب مقالت میخوره و اون اینکه قراره آب خزر به کویر و سمنان بیاد جالب بدونی یکی از مخالفای ان روسیه است چراکه میگه خزر دریاچه است و نه دریا چون خشک میشه
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    واقعا براتون متاسفم. چون كه اگر بخواهيد كسي را خراب كنيد چنان آسمان ريسمان مي‌كنيد كه مرغ پخته خنده‌اش مي‌گيرد. چرا توسعه بي‌رويه قم را نمي‌گوييد؟ توسعه‌اي كه در نهاين منجر به نابودي قم خواهد شد
  • 1120 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    داداش این شعار هستش........ همه جا سرای من است یعنی باید به همه ایران رسیدگی بشه نه فقط یه جای خاص
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    الان شما دارید می گید که پالم جمیرا زیر آب رفته؟؟ خودم هفته پیش اونجا بودم کامل آباد شده و یکی از لوکس ترین هتل های دبی هتل آتلانتیس اونجا چند ساله که افتتاح شده
  • احسان ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    اتفاقا زمانی که بحث این طرح توی رامسر مطرح شد من یاد شکست طرح نخل اماراتی ها افتادم و پیش خودم فکر میکردک واقعا دولت باچه منطقی میخواد اینکارو انجام بده پیش روی توی دریا عوارض زیست محیطی زیادی داره عملا شدنی نیست! حالا میبینیم که.... امان از بی عقلی من 25 سالمه بیکارم آقایون حیف و میل میکنن ما که تو مناطق محروم داریم دست و پا میزنیم اونوقت... یاصاحب زمان به دادمون برس
  • دانشجو ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    پل در ياچه اروميه رو كه زدند در ياچه شروع به خشك شدن شد. اينبار نوبت خزر است كه به دست تواناي ما خشك شود
  • فاطمه ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    والله! به این میگن حرف حق!
  • حداد ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    چرا همش منفی میدین چه فرقی میکنه رامسر باشه یا جای دیگه مهم اینه که کشورآبادبشه وبیخودی هم کسی رامتهم نکنید.؟
  • نکته ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    لطفا در خصوص شهرهای قم و مشهد هم بگید واقعا دارن فضای معنوی شهرها رو نابود میکنن شهرهای زیارتی داره تبدیل میشه به تفریحی تو رو خدا انقد بگید و فریاد بزنید تا گوش شنوایی پیدا بشه ما صدامون به جایی نمیرسه به خدا جای تاسف داره اگه این معنویت کم رنگ بشه دیگه چی برامون میمونه؟ هیچی هیچ
  • یوسفی ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    مقاله غیر کارشناسانه ای مطرح کردید که بیشتر با هدف های سیاسی میشه توجیه کرد. اول اینکه رامسر با توجه به موقعیتش نیاز به کنار گذر داره که یا باید از داخل جنگل عبور داده می شد یا از دریا. که بررسی ها و عقل منطق عبور از دریا را بهتر میدونه. دوم اینکه این طرح عمدتاً با سرمایه خصوصی اجرا میشه. سوم اینکه عکس های نادرست از جزایر پالم گذاشته شده و مربوط به نیمه اجرا می باشد و طرح موفقی بوده است. شرکت DHI شرکت موفقی در این زمینه بوده و نسبت به دیگر شرکت های مطرح دنیا بهترین می باشد.
  • ناشناس ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    من كاري با اين حرفها ندارم فقط تعجبم از اسم اين پروژه است كه به زبان مازندراني معني بدي ميده !
  • علی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    طرح سرمایه گذار خصوصی داره و مسلما خود سرمایه گذار تصمیم میگیره کجا سرمایش رو به کار بندازه! اگر پول هاش رو بر می داشت می برد تو دبی سرمایه گذاری می کرد خوب بود؟ چرا با آبادی مملکت مخالفید؟
  • ناشناس ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    حالا زيارت و سياحت در كنار هم باشه اشكال داره از نظر شما
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    اگر این پروژه بصورت پل اجرا شود بهتر از خشک کردن دریا است.
  • وطندوست ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    سلام. خیلی از ادعاهایی که کردید بدون دادن منبع و سورس معتبر بوده. مثلاً اینکه آلمانیها پیش بینی کردند آب در یای خزر بالا میاد! منبعش کو؟ چرا عین بی سوادها مقاله یک سویه می نویسید؟ البته با این مقدار پول می تونستند مشکلات چندین کارخانه و کارگاه کوچک را حل کنند... ولی کیه که به فکر مردم و کارگرها باشه
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    مشرق و فارس نیوز و باشگاه خبرنگاران همگی یک گروه هستند برادر من. سیاسی سیاسی سیاسی ...
  • رضا ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    اولا رامسر و تنکابن یک شهر گیلک زبان هستند نه مازندرانی! ثانیا سماموس نام یک کوه در اطراف شهر رامسر است!
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    خواهشا يه گزارش هم از ساحل بابلسر بنويسيد كه چطور بانك ها زميناي لب دريا رو خرديدن دور تا دورش رو ديوار كشيدن و دارن توش ساخت و ساز ميكنن.همين طور پيش بره بايد ديدن ساحل دريا رو به خواب ببينيم.
  • با انصاف ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    انقدر خانواده بی بضاعت می شناسم که وقتی یه همچین خبری هایی می شنوم از کل مسئولان ناامید می شم.چه اونایی که مثل این ... خیانت می کنن چه اونایی که سکوت می کنن. وقتی که ماخانواده هایی داریم که نون شب ندارن این پروژه هاو جمع کردن سران دنیا تو اون به چه دردی می خوره؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    ساخت ريل ترن هوايي از نوع كم اصطكاك مثل مالزي در امتداد كل نوارشمالي ساحلي ، راه حل ترافيك و رفع الودگي محيطي كل شهرهها و نوار شمالي است
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    برنارد شاو می گه: کسی که می تواند انجام می دهد و کسی که نمی تواند نق/غر می زند (در برخی ترجمه های فارسی نوشته اند: انتقاد می کنند) کلا کسی منکر پیچیدگیهای مساله رامسر نیست و قاعدتا هم این پیچیدگیها و برخی عدم قطعیتها هم باعث خواهد شد که بخشهایی از پروژه با نواقص بزرگی (همانند پروژه که بزرگ است) همراه باشد. اما کلا این نوشته های ژورنالیستی حالت تهوع ایجاد می کند. ...
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    این ابادی گریه داره نه خوشحالی.مگه زمین خداکم بود که زدین به دریا؟ حیف این طبیعت حیف.....................
  • ادامه ناشناس 1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    شتباه ترجمه میکند و بعد به عنوان تخصص ایشان از آن یاد می کند و عکسی را از سایت سازمان بنادر به عنوان گواهی اینکه این شرکت همین الان مشاور سازمان است، عنوان می کند قطعا صلاحیت پرداختن (نه حتی رسیدگی) به موضوع را ندارد به هر حال اگر چه بخشی از ابهامات ایشان وارد است (به خصوص در
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    برنارد شاو می گه: کسی که می تواند انجام می دهد و کسی که نمی تواند نق/غر می زند (در برخی ترجمه های فارسی نوشته اند: انتقاد می کنند) کلا کسی منکر پیچیدگیهای مساله رامسر نیست و قاعدتا هم این پیچیدگیها و برخی عدم قطعیتها هم باعث خواهد شد که بخشهایی از پروژه با نواقص بزرگی (همانند پروژه که بزرگ است) همراه باشد. اما کلا این نوشته های ژورنالیستی حالت تهوع ایجاد می کند. کسی که حتی نمی تواند (یا حالش را ندارد) تخصصهای شرکت دی-اچ-آی را از سایتش استخراج کند و نقش ایشان را در یکی از پروژه های 10 سال پیش سازمان بنادر کلا اشتباه ترجمه میکند و بعد به عنوان تخصص ایشان از آن یاد می کند و عکسی را از سایت سازمان بنادر به عنوان گواهی اینکه این شرکت همین الان مشاور سازمان است، عنوان می کند قطعا صلاحیت پرداختن (نه حتی رسیدگی) به موضوع را ندارد به هر حال اگر چه بخشی از ابهامات ایشان وارد است (به خصوص در زمینه ترافیک آتی) ولی به دلیل بی دانشی ایشان و مضاف بر آن بی اطلاعی از پروژه و دریا و .....، نوشته بی ارزشی است و ارزش نظر دادن هم ندارد لیکن برای تنویر افکار عموم مختصرا توضیحاتی داده شد
  • امید ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    بابا شما اصلا این طبیعت رو دست کاری نکنید نمیشه؟ طبیعت خدا هر چقدر توش دخالت بشه زشت تر و بدتر میشه.چون خدا خودش بزرگترین طراح زیبایی هاست.
  • سجاد ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    آقای محمودی چون می خوان زمین نخرن بردنش تو دریا در ضمن قیمت زمین تو رامسر نزدیک دریا سرسام آور بالاست جه ربطی به مشایی داره؟ کدوم پروژه؟ همین تو این دوره بوده دیگه خب جا بهتر از رامسر برا همچین پروژه ای میشناسین بگین.
  • حمید ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    برای توسعه کیفی گردشگری در شمال ایران و به‌ویژه رامسر که ظرفیت ویژه‌ای دارد، آنقدر ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی در دست هست که نیازی به برنامه‌ریزی یک پروژه با این حجم عظیم نباشد.
  • Nima ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    تروریسم اقتصادی
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    همین مونده بود که امارات بشه الگوی ما.عجبببببببببببببببببببببب
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    پس کجا کلنگش زمین بخوره؟ لب دریاچه قم؟ دریاچه ارومیه؟ یا تو هوای گرم و شرجی خلیج؟ بهتر از رامسر کجا؟ آب و هوای خوب نداره که داره جنگل نداره که داره دریا نداره که داره به پایتخت نزدیک نیست که هست سابقه ی گردشگری نداره که داره به بقیه شهر های گردشگری نزدیک نیست که هست همه چی که نباس تو تهران و اصفهان و قم و مشهد باشه
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    سوداگری زمین و تبانی
  • سینا ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    ما اگه بتونیم در زمینه توسعه اقتصادی به الگوی امارات نزدیک هم بشیم، یه موفقیت بزرگ به دست آوردیم دوست عزیز.
  • مهرداد ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    در ابتدا قرار بود که سرمایه گذار پروژه،خارجی باشه.با توجه به ریسک بالای پروژه ی فوق،هیچ سرمایه گذار خارجی قبول نکرد.و در آخر،بیت مال قربانی شد
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    این جزیره مصنوعی قطعا به زیر آب میره و 1300 میلیارد تومان هم به باد
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    مشاور داخلی این پروژه(شرکت ...)،اصلا هیچ تجربه ای در اجرای پروژه های کلان نداره
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    این تصویر مربوط به وقتی است که هنوز پروژه تکمیل نشده بود .
  • رسول ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    این پروژه ها واقعا خوبن ولی در کشور ما که صنعت توریسم درآمدی نداره به چه دردی میخوره.اما از یه طرف دیگه یه آبروست واسه کشورمون.چون همچین چیزی نداریم.خودمم نفهمیدم خوبه یا بد.
  • احسان قنبری ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    دریا رو متری چند خریدن!
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    بله حتی هزینش هم کمتر خواهد بود
  • کورش ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    تا 1.5 متر افزایش ارتفاع آب برای خزر پیش بینی شده که تو همه پروژه های بزرگ این دریا در نظر گرفته می شه. حتما برای این پروژه هم لحاظ شده
  • حمید ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    برادره من خواهشا احساساتی و از روی بی عقلی نظر ندید همین احساساتو عقله ناقصه که این بلاهارو داره به سرمون میاره کسی اینجا با آبادیه کشورش مشکل نداره همه با آبادیه جیب های مبارکه بعضی از آقایون مشکل دارن و کلاهه بزرگی که به سرمون میره و متأسفانه مسئولیتش به پای نظام نوشته میشه کمی عقل و بصیرت هم خوب چیزیه وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد
  • حمید ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    بنده خدا کسی با رامسر مشکلی نداره رامسر یا قم یا بوشهر و اصفهان و تبریز با هم هیچ فرقی ندارن خواهشا اراجیف نگید همه جای ایران سرای من است قشنگ مقالرو بخون بعد نظر بده بهتر نبود بجای شروع این چنین پروژه های بزرگ ابتدا پروژه های نیمه تمام مانند جاده تهران چالوس رو تمام میکردند؟ مطمئن باشین که این هم مثل یه کلاه بزرگه دیگست که سره من و شما داره میره
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    آره واقعاً خدا خیرشون بده که عکس مراحل قبل از تکمیل نخل های دبیی را به عنوان وضعیت قعلی منتشر می کنند . هدف وسیله را توجیح میکنه دیگه ! اگر اینو سانسور میکنید حداقل یاد بگیرید با گفتن این دروغ های شاخدار دیگه ادعای حرفه ای گری نکنید در عرصه خبر . شما در بهترین حالت میشید مثل بنگاه دروغ پراکنی بی بی سی .
  • yaser ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    میخوای مثل عراق باشیم؟ اصلا رفتی عراق؟ برو یه زیارتی بکن تا قدر توسعه را بدانی
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    پس معلومه حسابی خوابی.برو ببین با چه فلاکتی دارن خاک میریزن روی آب.پروژه مذکور در آستانه ی تعلیق هستش
  • مجتبی ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    عملیات اجرایی پروژۀ کنارگذر ساحلی رامسر در شرایطی کلید می خورد که:پدیدۀ بسیار مهم و تعیین کنندۀ پیشروی آب دریای خزر هنوز از مسائل لاینحل اقلیمی منطقه است. پیش بینی ها نشان می دهد كه احتمال پیشروی مجدد دریای خزر در آینده نزدیك وجود دارد. اختلال در چرخه آب، غرقابی تاسیسات دریایی و نفوذ آب شور به آبهای شیرین از جمله عواقب پیشروی آب دریای خزر است که تحت عنوان "پدیدۀ ترازآب دریای خزر" موضوع پژوهش محققان دانشگاه برونل انگلستان بوده است .
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    عزیزم دارن شبانه روزی خاک میزن تا نره زیر آب.کجای کاری عموووووجان
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    بله تصاویر واقعیه.جزیره "world" هم وضعش خیلی خرابه.تقریبا کاملا داره میره زیر آب
  • بشناس ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    اینجاست که شاعر میگه: گیجگاه چه ربطی داره به گودرززززز آخه؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهرداد ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    گل گفتی عزیز
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    محیط زیست منطقه نابود میشه.نابود
  • حسین ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    آباد؟؟؟!!! بیدار شو از خواب غفلت.با دقت مسائل رو تحلیل کن اخوی
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    باید همه رسانه های حق طلب،به روشنگری در این خصوص بپردازند.
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    شما کلا از مرحله پرتی.به تحلیل مستند،میگی سیاسی کاری.برات متأسفم
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    اصل قضیه رو بچسبید بابا
  • ارش از تهران ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    همین هفته قبل امارات بودم و حدود دو روز در جزیره نخل حضور داشتم ولی هیچ چیزی نه زیر اب رفته و نه خراب شده نمیدونم این خبرها را از کجا میارید لطفا با دقت و شفافیت و بدون غرض ورزی اطلاع رسانی کنید
  • علیرضا ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    جهت اطلاع حضرتعالی.سرمایه گذار طرح،خصوصی نیست و زیرمجموعه وزارت دفاع می باشد.بیشتر دقت کن
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    آقاجون،مجریان این پروژه،اصلا دنبال روش های استاندارد بین المللی نیستند
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    تو جدا باید بری دکتر
  • مهندس ایرانی ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    من کاملا در جریان هستم که آقای مثقالی(مدیر پروژه کنارگذر ساحلی رامسر) اعلام کرد که شرکت DHI مشاور بین المللی پروژه مذکور می باشد.
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    بدترین روش،همین روشی بود که مجریان پروژه انتخاب کردند
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    دقیقا همینطوره
  • محمدرضا ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    و صد افسوس
  • معمارباشی ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    این پروژه هیچ کمکی به صنعت توریسم ایران نمیکنه.اینو هممون خیلی خوب میدونیم
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    شرکت DHI خیلی توی امارات سوتی داده!!! واقعا وقتی دیدم که مشاور این پروژه همین شرکت معلوم الحال دانمارکیه،خیلی تعجب کردم.
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    لطفا یه گزارش تکمیلی هم درخصوص زمین خواری در این پروژه بنویسید.اصل موضوع همینه.آفرین بر مشرق
  • Ali ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    تقریباً شبیه همین طرح رو ترکمنستانیها دارند در سواحل دریای مازندران با نام پروژه Avaza با سرعت زیاد انجام میدهند و مسئولین ما هم مخالف اجرای پروزه بخاطر مسائل زیست محیطی هستند.
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    کاملا درست حدس زدی حمیدجان.موضوع اصلی "سوداگری زمین" هست.و عده ای قلیل،با این روش،به پول هنگفتی میرسن و افسوس که مردم منطقه متضرر خواهند شد.چون زمین هارو با کاربری کشاورزی و با قیمتی نازل ازشون میخرن و بعد با تغییر کاربری به تجاری،با قیمتی گزاف میفروشن
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    خیلی عالی بود مشرق جون.بازم از اینکارا بکن
  • مهدوی ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    باید نمایندگان شهر رامسر در مجلس شورای اسلامی،واکنش نشون بدن
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    در کیش اوضاع خیلی خفنه.کیش را هم دریابید دوستان
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    مجید جان،آب هویج یادت نره.برای تقویت چشم خوبه.اسپانسر پروژه،خاتم الاوصیاء هستش
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    شما ظاهرا در خواب تشریف داری.این پروژه شکست خورده
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    چجوری یه شرکت دانمارکی،تمامی تصاویر هوایی رو میگرفته.اینکه خلاف امنیت ملی است
  • محمدباقر ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    قضیه ی "کنارگذر ساحلی رامسر" و "DHI" دقیقا مثل "پدیده شاندیز" و "اتکینز" هست.اولی دانمارک و دومی انگلستان
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    این جزیره مصنوعی قطعا به زیر آب میره
  • میثم ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    کمان آرش=مکتب ایرانی
  • فرید ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    دوستان،بنده کاملا در جریان جزایر مصنوعی دبی هستم.این جزایر داره نابود میشه و از طرف کارشناسان به تمسخر گرفته شده.
  • ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    اگر از دانش ایرانی،بدون وابستگی به خارجی ها استفاده بشه،خیلی خوب هم میتونیم روی زمین صاف جاده بزنیم.لازمه ی اینکار اینه که حمایت از کار و سرمایه ایرانی رو در عمل نشون بدیم،نه فقط با شعار
  • ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    ما نمردیمو عصاره دانش مهندسان ایرانی(بخوانید دانمارکی) رو هم دیدیم.
  • معمار مسلمان ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    مگه این دانمارک،همونی نیست که چندین بار متوالی به پیامبر عظیم الشأن اسلام توهین کرد؟؟ حالا شد مشاور خارجی ما؟؟ به کجا چنین شتابان؟؟
  • کامران ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    مجریان این پروژه،تمام تلاششون این بود که نام شرکت دانمارکی،مخفی بمونه.از دو جهت:اول اینکه دانمارک،ید طولایی در توهین به مقدسات اسلامی داره و مورد نفرت جوامع مسلمان هست.دوم اینکه،از نظر تخصصی،شرکت DHI کارنامه بسیار ضعیفی در امارات در خصوص ساخت جزیره های مصنوعی داره و مطرح شدن اسمش برای کشورهای دیگه،گرون تموم میشه.
  • ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    چرا دانمارک؟؟؟
  • ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    مشرق جون،در کیش هم همین ماجرا برقراره
  • ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    نقشی روی آب
  • میثم ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    لطفا به مسئولین اطلاع رسانی کنید.به یک گزارش اکتفا نکنید.یا علی
  • حمید ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    بله من هم با نظره رضا موافقم به لحاظه تاریخی تا قبل از دوره پهلوی این دو شهر جزو استان گیلان بودن که از اونجایی که شاه احمق خودش سوادکوهی ( مازندرانی ) تشریف داشتن و این 2 شهر بسیار پتانسیل پیشرفت داشتن رو از گیلان جدا و به مازندران اضافه کرد. این هم از اون دشمنیای بی دلیل و احمقانه این دو شهره که پهلوی ها عاملش بودن بعد از این هم شهره آستارا از استان اردبیل جدا و به گیلان اضافه شد که به نوعی جبرانه این موضوع باشه. همین الانش اکثریت مردمه این دو شهر به گیلکی صحبت میکنن و اصالتشون رو حفظ کردن
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    اونجوری که از طرح پیداست صرفنظر از تمام دستها و اهداف پشت پرده سیاسی و شخصی بعضیا اینجوری بنطر میرسه که قسمتهای بین کمان با ساحل طبیعی بدیلیل محبوس شدن آب به شکل لاتلاقی در میان و هزار و یک عارضه دیگه
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    پول نفت و اینجوری میخواند بیارند سر سفره ها.وای به روزی که بگندد نمک
  • علیرضا ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    در دبی با اون همه امکانات غربی مشکلات زیادی پیدا کردن که در آینده بیشتر خواهد شد و عملا نگهداری این مجموعه صرفه اقتصادی نخواهد داشت اما پروژه ای که حضرات میخوان بسازن که یکی از علل اصلیش یک پروژه کاملا غیر کارشناسیه که بعد از مدتها قسمت ساحل تا جاده که بصورت دریاچه مصنوعی میشه نیمه خشک شده و بصورت باتلاق و گندآب درخواهد آمد
  • سعید چایچی ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    با سلام و درود به همه انسانهای واقعی نگر و دور اندیش و میهن پرست درخصوص این پروژه مطالب و واقعیت های بسیار منطقی و علمی در این نوشته مطرح گردیده است بنده فقط بعنوان کسی که شاهد تخریب طعبیت تپه های شمالی رامسر برای تامین مصالح پر نمودن دریا هستم و قسمتی از زمین های بنده نیز بدون اجازه و هماهنگی تخریب به محل پروژه حمل گردیده است و ادامه دارد متاسفانه کشاورزان بومی بدلیل عدم آگاهی و فقر تن به این عمل زشت وغیرانسانی میدهند پیمانکار مربوطه برای هر کامیون مصالح مبلغ پنج هزارتومان برای کشاورزان محلی پرداخت میکند متاسفانه کسی نیست جلو این حرکت را بگیرد.ازتمام دوستان عزیز تقاظا دارم هرگونه اقدام لازم برای جلوگیری از این حرکت کوتاهی نفرمایند بنده نیز حاظر به هرنوع همکاری میباشم ایران برای ایرانی است نه ........
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    مجموعه جزایر پالم در کنار جزیره "world" در وضعیت ناپایداری قرار دارند.
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    کل سواحل شمال همین داستانو داره
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    سواحل و همچنین مناطق آزاد گردشگری و تجاری،همیشه مورد توجه دولت ها بوده.هست و خواهد بود
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    امارات کاملا اسیر نظام سرمایه داری غرب شده و یه آزمایشگاهی برای کمپانی های غربی تبدیل شده.الگوبرداری از این کشور خیلی خطرناکه
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    آقا رسول،این راه حل خیلی غلطه.دقیقا مصداق به بیراهه رفتنه
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    کلا این روش نادرسته.حالا هرجا میخواد باشه
  • صادق رشيدي ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    بسيار عالي بود . بنده بسيار لذت بردم. البته اين نكته را نبايد فراموش كرد كه اين بزك بازي ها چه به صورت فرم سازي و آرتيست بازي ها براي مديران دولتي و چه تزريق فلسفه به معماري ( مهندسي معكوس ) آفت جامعه معماري ما نيز هست .
  • روزبه ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    از نامه مذبور کاملا مشخصه که اطلاعات غلط به رئیس جمهور داده شده
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    وزیر راه و شهرسازی باید پاسخگو باشه
  • بردیا راستین ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    پاسخ به سوالات مطرح شده: - آیا در الگوبرداری از تجربه‌های جهانی باید مرعوب تجربه‌هایی بدون هویت تاریخی و فرهنگی شد؟ اگر از نظر شما کمان آرش که تصویرش را هم قرار داده اید عدم هویت تاریخی و فرهنگی است، لطفاً این هویت را تبیین فرمایید تا مطلع شویم. - آیا صرف 1300 میلیاردتومان از اموال بیت المال،برای کپی برداری از یک "روش مردود شده ی جهانی"، از نظر شرعی و عقلی جایز است؟ شما خودتان در بالا ذکر کرده اید پروژه سرمایه گذار دارد، چه ربطی به بیت المال دارد؟ آیا اگر در دبی یا قطر سرمایه گذاری کرده بود خوشحال میشدید؟ - این پروژه با شعار "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" اجرا شده است.آیا به واقع،چنین است؟ شما خودتان نام از طراح ایرانی پروژه میزنید، بعد به گفته خودتان شک میکنید؟! - چرا این پروژه به یک مشاور خارجی معلوم الحال واگذار شده است؟ این پروژه در رشته های مختلف مشاوران ایرانی دارد. - مشاور داخلی این پروژه، تاکنون چند پروژه در این مقیاس اجرا کرده است؟ مگر پروژه دیگری در این مقیاس (به لطف امثال نویسنده مجهول الهویه) در کشور وجود دارد ؟!
  • ميرزا ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    مشرق جان مطمئني جزيره نخل دبي با شكست مواجه شد؟ چند روز پيش اونجا بودم
  • مهدی ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    جواب هات خیلی خنده دار بود.خصوصا جواب سوال 4 که کاملا فرافکنی کردی و طفره رفتی و جواب سوال 5 که خشم و ناراحتیتو نشون دادی.کاش به جای این همه فرافکنی،پاسخ های قوی و قانع کننده میدادی
  • یوسف ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    حرفت یه چیزی از چرتم اون ورترهههه...تواگه مردی اسمتو میگفتی..یاعلی
  • یوسف ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    درورد بر ناشناس جواب گو...آخه چرا موقعی که داشت کلنگ زنی میشد هیچی نگفتید؟اساسا با پیشرفت ایران مشکل دارید؟مجری طرح "قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا"وزارت دفاعه؟سوابقشو میدونید؟میدونید چقدر موفقه...یاعلی
  • یوسف ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    گل گفتی ؟ آخه میشه...
  • یوسف ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    واقعا گل گفتی معلومه باسوادی....اگه ما نسازیم عربا میسازن مردمون میرن اونجا اونوقت ارزمیره هویت میره و...یاعلی
  • یوسف ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    دروغ نگو دیگه ...یاعلی
  • یوسف ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    واقعا سطحی فکر میکنی؟
  • یوسف ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    آی گل گفتی نظر یکی دیگه هم تو پایین همینه...یاعلی
  • یوسف ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    آی مغسی...
  • یوسف ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    سلام....این کار نه تنها باعث پیشرفت ایران اسلامی میشه باعث به وجود آمدن نکات پایین هم میشود: 1-تقویت روحیه ی ملی در اجرای پروژه های کلان 2- باعث باور جهان وصادرات فنی ومهندسی 3-ایجاد بازار بزرگ گردشگری در کنار"شهر رویایی پدیده" 3-ایجاد اشتغال برای هزاران نفر 4-جلوگیری از خروج ارز وخروج گردشگر برای دیدن مشابهات در کشور های همجوار 5-نشان دادن عزم ملی برای مبارزه با شیوخ عرب 6-ایجاد بستر مناسب اقتصادی در کنار منطقه آزاد انزلی آخه کی گفته مشایی رامسری ... در ضمن ساختش توسط "قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا"وزارت دفاعه که امتحان خودشه پس داده و در آخر شرایط فیزیولوژیکی دریای خزر با خلیج همیشه فارس فرق نمیکنه...یاعلی
  • محمد ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    چون مشایی اهل رامسر است.به همین دلیل پروژه ها در رامسر به اجرا درمیایند.
  • صادق ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    0 0
    امان از چشم اسفندیار
  • زغال ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    0 0
    با توجه به احترام نظر دهندگان اول باید روشن کنند که براساس کدام داده های محیطی دارند اظهار نظر می کنندکه این پروژه شکست می خورد - دوم در چنین پروژه های مطا لعات زمین شناسی گسترده وبه روز انجام می شود اگر شرایط محیطی اجازه نده مشاور در نظر نهایی اعلام می دارد که شرایط انجام چنین پروژه مهیا نیست نظر دهندگان محترم آیا گزارش مشاور را خوانده اند یا با حدس وگمان بیان می کنند
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    0 0
    واقعا طرف مهندسه؟؟ ازکجا؟؟
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    0 0
    خلیج فارس
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    0 0
    یه چیزی راجع به پروژه دوطبقه کردن اتوبان شهید صدر بنویسید من موندم اصن این پروژه ناظر هم داره یا خود کارگرا دارن میسازن میرن جلو!! معلوم نیست چی از آب دربیاد..
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    0 0
    شهسوار نه تنکابن !!!!!!!!
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    همتون اونجا بودید
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 0
    مطمئن باش شما رو به عنوان دربان اونجا هم استخدام نمیکنن . اگر فناوری مهندسی دارین همین پروره هایی که با این فضاحت اجرایی و طراحی اجرا میشن را درست اجرا کنین .روحیه ملی نیاز به آرامش ، امنیت و رفاه اجتماعی داره که در حال حاضر در دست بخش کوچکی از افراد جامعه ایرانه .بهتر جلوی پولهای سرازیر شده به کشورهای عربی رابگیرید تا با این قبیل کارها به اونها دهن کجی بکنید
  • زهرا ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    خداوکیلی ما ایرانیا چرا عقلمون به انداره عربهای جاهل نمیرسد . یادمه یه زمانی وقتی میرفتیم شمال همچنان که در مسیر شهرهای شمالی میرفتیم همه جا دریا رو میدیدیم چ لذت و صفایی داشت ولی حالا چی از بس با چنرقاز پول همه زمینهای ساحلی فروخته شده وقتی میخوای به ساحل برسی از 100 نفر باید بپرسیو و حواست به همه تابلوها باشه تا یه جا یه ساحل پیدا کنی و تازه اونهم چه ساحلی اخه این انصافه؟ خدا اخرعاقبت این خرابکاریها رو چکار میکنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس