
به گزارش مشرق به نقل از مهر، مهدي نويد گفت: اگر روزي بتوانيم چيزي شبيه مهر استاندارد روي کالاها، براي کتابهاي آموزشي تهيه کنيم، به نقطه مطلوبي رسيدهايم.
وي ادامه داد: مهر استاندارد توليدکننده را محدود ميکند که اصولي را در بازار رقابت رعايت کند بنابراين اگر اين توانمندي ايجاد شود که مهر سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي نوعي استانداردسازي در اذهان عمومي باشد، مخاطبان کتابي را ميخرند که مهر استاندارد داشته باشد.
نويد با اشاره به تاثيرگذاري مثبت جشنواره کتاب آموزشي رشد بر جريان توليد کتابهاي آموزشي گفت: روزي که اين جشنواره آغاز به کار کرد و ضوابط و معيارهاي مناسب و مطلوب براي اين دست کتابها تعيين و کتابهاي توليدي با آن معيارها سنجيده شد، تنها 18 درصد آثار با آن اصول منطبق بودند اما امروزه اين رقم به بالاي 40 درصد رسيده است؛ اين مسئله نشان ميدهد که بخش غيردولتي خود را با شاخصها و استانداردهاي مد نظر آموزش و پرورش هماهنگ کرده است.
دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش بيان داشت: بايد حتما در سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي بخش خاصي به امر ساماندهي کتابهاي آموزشي اختصاص يابد. يعني ساز و کاري شکل بگيرد که بتوان اين بازار پر سود براي ناشران و پرخطر براي دانشآموزان را سامان داد.
نويد افزود: گردش مالي در اين حوزه بسيار بالا است و اگر آموزش و پرورش هوشيارانه وارد اين ميدان نشود، به دليل اين گردش مالي بالا و حجم عمليات فراواني که در اين بخش انجام ميشود، سيستم تعليم و تربيت دچار آسيب ميشود.
وي يکي از راههاي کنترل و ساماندهي به اين بازار را اجرايي شدن مصوبه ساماندهي منابع آموزشي و تربيتي عنوان کرد و گفت: اجرايي شدن اين مصوبه ميتواند تحولآفرين باشد. البته اگر دوستان ما به طور جدي وارد صحنه شوند و با توجه به روح حاکم بر اين مصوبه بتوانند اهداف آن را عينيت ببخشند.
نويد تاکيد کرد: امروزه بخش غيردولتي در توليد رسانهها و مواد آموزشي اعم از مکتوب و الکترونيک بسيار فعال است و توليدات فراوان و گستردهاي دارد. ما ميتوانيم اين مجموعه توليدات مراکز متعدد و متنوع را هم تهديدي براي آموزش و پرورش بدانيم و هم به عنوان يک فرصت به آن نگاه کنيم. اين جزو حساسيتهاي مهم و تأمل برانگيز اين شورا است که بين اين دو قطب مثبت و منفي تعادل ايجاد کند و زمينه رشد کيفي کتابهاي آموزشي را فراهم کند.