همکاری صدف بیوتی و شهرام شب پره با فیلیمو

فیلیمو طی سه سال گذشته عملکرد فراقانونی خود را دنبال می‌کند و تبدیل به یک سازمان تصمیم‌گیر شده به صورتی که می‌تواند برنامه‌ای را بدون مجوز تولید و پخش کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - در خردادماه سال ۱۴۰۲، خبرگزاری «برنا» گزارشی منتشر کرد که از زوایای مختلفی ارتباط دو پلتفرم «فیلیمو» و «تلویکا» را تحلیل و بررسی کرد.

در این گزارش آمده است: مدتی است که نام سکوی «تلویکا» بارها توسط شبکه‌های ماهواره‌ای تکرار می‌شود. این سکو به ظاهر یک سامانۀ نمایش ویدیوی درخواستی (VOD) است که فیلم و سریال در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، اما آنچه تلویکا را متمایز می‌کند، محتوای آن است. مروری اجمالی بر محتوای این سکوی نمایش ویدیوی درخواستی نشان می‌دهد که عمدۀ آثار به‌نمایش‌درآمده در این پلت‌فرم، متعلق به فیلیمو است! حتی بررسی تبلیغات این سکوی نمایش خانگی در شبکه‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که تلویکا برای تقویت و معرفی خود، اغلب به پخش آثار فیلیمو اشاره می‌کند.

مرور تحلیل‌های موجود در فضای مجازی، دو فرضیۀ محتمل را مطرح می‌سازد: گروهی از تحلیلگران معتقدند تلویکا سکویی بی‌ربط به داخل است که آثار فیلیمو را بدون اجازۀ آنها و با توجه به ضعف قانون کپی رایت در ایران، به‌طور گسترده بازپخش می‌کند؛ اما گروهی دیگر، بر اساس برخی شواهد موجود، این احتمال را مطرح می‌کنند که تلویکا پوشۀ خارجی فیلیمو است که در هماهنگی با مدیران گروه تجاری صباایده (مالک نشان تجاری فیلیمو) به فعالیت خود در کشور امارات ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش برنا، تلویکا شرکتی ثبت‌شده در کشورهای امارات متحده عربی و اتریش است، مجموعه‌ای تحت مدیریت مهدی یزدی‌زاده که سیاست‌گذاری آن هماهنگ با مجموعۀ «صباایده» (فیلیمو و آپارات زیر مجموعه صبا ایده هستند) در تهران انجام می‌شود.

شهرام شب‌پره و صدف بیوتی؛ «گنگ» تبلیغاتی فیلیمو/چرا امکان تبلیغاتی و تولید خارج از چهارچوب فقط برای یک پلت‌فرم ممکن است؟

به علت عدم پیگیری قضایی نقض کپی رایت در حوزه پخش آثار خارجی در فیلیمو، امکان پخش آثار تولیدی در تلویکا را فراهم می‌کند تا همین موضوع دستمایه خوبی برای شاخصه‌ای هماهنگ در سیاست‌گذاریِ دو مجموعه مذکور باشد. فیلیمو تاکنون در طول سال‌های گذشته هیچ‌گاه این رابطه را به‌طور رسمی تأیید یا رد نکرد، اما تبلیغات پُرحجم اینترنتی و ماهواره‌ای، نام سکوی تلویکا را پررنگ‌تر می‌کرد.

رابطه‌ای رسمی و شفاف میان تلویکا و «صباایده/فیلیمو» در طول سال‌های اخیر فاش نشد. هیچ رسانه‌ای نمی‌توانست این موضوع را اثبات کند و ممکن بود فیلیمو با توجه به عدم شواهد کافی این ادعا را رد کند، اما با این وجود تلویکا مشارکت‌های تبلیغاتی بسیار غیرمتعارف را دنبال می‌کرد. یکی از این تبلیغات، حمایت‌ از کنسرت‌های شهرام شب‌پره است.

شهرام شب‌پره و صدف بیوتی؛ «گنگ» تبلیغاتی فیلیمو/چرا امکان تبلیغاتی و تولید خارج از چهارچوب فقط برای یک پلت‌فرم ممکن است؟

ویدئویی از یکی از کنسرت‌های شهرام شب‌پره در فضای مجازی منتشر شد که او مشغول تعریف کردن خاطره‌ای از ابراهیم حامدی معروف به ابی است. در پشت صحنه این ویدئو تبلیغاتی از پلت‌فرم «تلویکا» وجود دارد که پس از تبلیغ این پلت‌فرم‌ بخش‌هایی از ریلیتی شوء جوکر نمایش داده می‌شود.

کنسرت را سال گذشته انجمن ایرانیان «ترای سیتی ونکور» به بهانه چهارشنبه‌سوری برگزاری کرده‌اند. این جشن خاص چهارشنبه‌سوری با محوریت کنسرت شهرام‌شپ‌پره با اسپانسرهای مختلفی برگزار شد. تبلیغات این پلت‌فرم زمانی پخش می‌شود که کنسرت متوقف شده و خواننده مشغول گفت‌وگو با حاضران است و او سخنانی را بر زبان می‌آورد که قابلیت وایرال در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام را دارد.

کاملا مشخص است سفارش دهندگان تبلیغات «تلویکا» روی بخش‌های پربازدید کنسرت حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و این تبلیغات ظاهرا با ویدئویی مردمی در صفحات اینستاگرام دست به دست می‌شود.

فیلیمو در سریال‌ تاسیان ترانه‌های شهرام‌شب‌پره را در قالب وضعیت نمایشی یک جشن تولد تبلیغ می‌کند و از سوی دیگر از کنسرت او به صورت غیرمستقیم حمایت می‌کند. در حالیکه تمام درآمد مبنایی فیلیمو به تبع آن تلویکا از مخاطبان داخل ایران است.

اظهارات احسان عمرانی درمورد وابستگی تلویکا به صباایده

معادله چند مجهولی فیلیمو با شگردهایی از این دست پیچیده‌تر می‌شد. در گزارشی که خبرگزاری برنا در آن مقطع درباره ارتباط فیلیمو و تلویکا منتشر کرد، به این موضوع اشاره شد که روابط عمومی فیلیمو از پاسخ به پرسشی درباره ارتباط تلویکا و فیلیمو امتناع کرده است. خلأ شواهد کافی برای ارتباط این دو پلت‌فرم همچنان ادامه داشت تا اینکه یکی از مدیران سابق فیلیمو و از سهامداران فعلی این پلت‌فرم از ارتباط این دو پلت‌فرم پرده برداشت.

شهرام شب‌پره و صدف بیوتی؛ «گنگ» تبلیغاتی فیلیمو/چرا امکان تبلیغاتی و تولید خارج از چهارچوب فقط برای یک پلت‌فرم ممکن است؟

احسان عمرانی از سهامداران فعلی و مدیران سابق فیلیمو که در سال ۱۴۰۱ از مجموعه مدیریت فیلیمو کنار گذاشته شد، اخیرا به شایعات درباره رابطه تلویکا و فیلیمو پایان داد و به طور رسمی اعلام کرد که تلویکا متعلق به مجموعه فیلیمو است.

او درباره پیوند «تلویکا» و «فیلیمو» در مصاحبه با «آن مدیا» می‌گوید: به دلیل مباحث مختلفی که درباره کسب و کارهای ایرانی وجود دارد، تصمیم گرفته شد برای فعالیت در حوزه بین ‌الملل، فیلیمو با نام دیگری تولیدات اختصاصی‌اش را برای مخاطبان خارج از کشور در دسترس قرار دهد تا بتوانند از طریق مستر کارت و ویزا کارت خرید اشتراک انجام شود و ایرانیان خارج از کشور به محتواها دسترسی داشته باشند. بر اساس این رویکرد پلت‌فرمی به نام تلویکا راه اندازی شد که با آی پی داخل کشور قابل دسترسی نیست.

شهرام شب‌پره و صدف بیوتی؛ «گنگ» تبلیغاتی فیلیمو/چرا امکان تبلیغاتی و تولید خارج از چهارچوب فقط برای یک پلت‌فرم ممکن است؟

عمرانی در ادامه اشاره می‌کند: من از یک موضوعی در این دو سال اخیر، درباره فعالیت بین الملی فیلیمو در قالب تلویکا به دلایلی آزرده خاطر شدم. تغییر رویکرد آقای شکوری (محمد جواد شکوری مقدم مدیرعامل فیلیمو و آپارات) در مورد مواجه با این پلت فرم تبلیغاتی است. من همیشه اعتقاد داشته و دارم و وقتی شما در چهارچوب قانون در کشور مشغول فعالیت هستی و قوانین به تو اجازه رشد دادند، اجازه نداری بهره مالی ببری و به قوانین جاری کشور دهن کجی کنی. تصور بنده این است که اگر احساس می‌کنی قوانین محدود کننده است، نباید فعالیت کنی یا اگر فعالیت میکنید و بهره مالی بسیار زیاد می‌برید حتما در چهارچوب و با احترام به آن قوانین پیش بروید. بنده حقیر، قدر وسع و تاثیرگذاریم در دوره مدیریتم (در فیلیمو) تلاش داشتم برای حفظ سلامت این کسب و کار و جامعه با احترام به قوانین تصمیم‌گیری کنم. هیچ تصمیمی در مجموعه فیلیمو و تلویکا بدون تصمیم آقای شکوری گرفته نمی‌شود من دیدم که افرادی مثل صدف بیوتی به عنوان سفیر برند برای تلویکا فعالیت می‌کنند و این قضیه راستش را بخواهید اتفاق درستی نیست و ممطمئنم تاثیر منفی خودش را روی کسب و کار فیلیمو خواهد گذاشت.

تبلیغات تلویکا توسط صدف بیوتی

با شرح این مستندات، مهمترین پرسش این است اگر هر کدام از پلت‌فرم‌های رقیب فیلیمو از چنین تبلیغاتی خارج از چهارچوب رسمی بهره‌مند شوند، با تصمیات سختی مواجه نخواهند شد. این وضعیت با توجه به اینکه فیلیمو در چند سال گذشته برای بسیاری از آثارش پروانه تولید و نمایش دریافت نکرده، زمینه گسترش عبور از قوانین را در آینده توسعه نخواهد داد!؟

نکته مهمتر این است که فیلیمو که طی سه سال گذشته و به صورت مستمر عملکرد فراقانونی خود را دنبال می‌کند و تبدیل به یک سازمان تصمیم‌گیر شده به صورتی که می‌تواند برنامه‌ گنگ را بدون مجوز تولید و پخش کند که البته با ورود قاطع دستگاه قضایی مواجه و توقیف می‌شود؛ اما می‌توان پیش‌بینی کرد که این نقطه پایان مسیر فراقانونی فیلیمو نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
    8 0
    چرا نمیگی مالک فیلیمو به کجا وصله که چنین رانت هایی داره؟! سری به اپارات و اپارات استایل زدید ببینید چه خبره.....
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
    10 1
    فیلیمو بازوری رسانه ای قماش ززا هست که اتفاقا با حمایت کاملا جماعتی هست که نام مسئول حکومت اسلامی یدک میکشن افکار و طریقت زندگی خودشون و خانواده هاشون از جنس نظریه پردازان ززا هست جای دوری نردید ......
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
    0 0
    آپارات بیشترین بهره را زمان احمدی نژاد برد (به بهانه حمایت از شرکتهای داخلی و فیلتر یوتیوب) و بعد رفت سمت جهانگیری و حال هم رفقای امنیتی.
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
    0 0
    در ایران همه امتیازات رانتی و انحصاری است. از صدا و سیما گرفته تا پلاتفرم های مختلف، منازعات اغلب نوعی سهم خواهی سیاسی و اقتصادی و فرهنگی است. 9

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس