سهند قدرت مانور بالاتری هم نسبت به جماران دارد و پروانه های آن قابلیت تغییر زاویه دارند که برتری قابل ملاحظه ای نسبت به نسل قبلی ساخته شده در ایران محسوب می شود و کشتی با سرعت بیشتری تغییر جهت می دهد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، طراحی و ساخت ناوشکن(ناومحافظ) جماران دستاورد علمی و فنی بسیار بزرگی بود که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و صنایع مختلف از سراسر کشور محقق شد. هر چند ابعاد علمی، صنعتی و نظامی این ماجرا به خودی خود بسیار قابل توجه است اما مهمترین جنبه ساخت این ناو حدوداً 94 متری و 1400 تنی ایجاد خودباوری در بین متخصصان کشورمان بود که باور کردند آنچه تا به حال در داخل ساخته نشده به معنی غیرقابل دسترس بودن آن نیست.

همین فضای به وجود آمده که امروزه در کارخانجات نیروی دریایی ارتش نهادینه شده، راه را برای آغاز برنامه های بزرگتر و سخت تر از جماران باز کرده که ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «سهند» نمونه ای از آنها است.

این ناوشکن بر اساس بازنگری در طراح جماران، با ابعاد و وزن بیشتر، حجم تسلیحات و طول مدت دریانوردی بالاتر طراحی، ساخته و به یاد ناوشکن(ناو محافظ) سهند که در 29 فروردین سال 67 به طور مستقیم توسط نیروی دریایی ارتش آمریکا مورد حمله قرار گرفت و غرق شد به این نام خوانده می شود.


 ناوشکن جدید سهند در کنار دو هدف دریایی که احتمالا برای رزمایش ولایت91 ساخته شده اند

ناوشکن جماران اولین محصول برنامه «موج» بود که ساخت آن از سال 1376 در بندرعباس شروع شده و در اواخر بهمن 88 با حضور فرمانده کل قوا به ناوگان عملیاتی پیوست. محصول دوم این برنامه با نام "ولایت" در بندرانزلی ساخته می شود که در مراحل پایانی نصب تجهیزات و آزمایشات زیرسامانه ها بوده و هرچند براساس تصاویری که تا کنون منتشر شده ظاهر متفاوتی با جماران ندارد اما از سامانه های جدیدتر که در زمان ساخت جماران در دسترس نبوده در آن استفاده شده است.

به گزارش مشرق، محصول سوم برنامه موج در خرمشهر و محصول چهارم آن نیز در بندرعباس ساخته می شود اما "سهند" به عنوان محصول پنجم این برنامه در حال ساخت در بندرعباس است که ویژگی های بالاتری نسبت به رده جماران دارد. برتری های سهند بر جماران در دو دسته کلی مشخصات فیزیکی و عملیاتی قابل دسته بندی است که البته بخشی از برتری های عملیاتی سهند بر نسل قبلی از بهبودهای فیزیکی ناشی می شود.

بدنه و روسازه

طول ناوشکن سهند کمی بزرگتر از جماران بوده و دستکم بین 95 تا 98 متر تخمین زده می شود اما بیشترین عرض بدنه آن حداقل بین 11.5 تا 12 متر به نظر می رسد که 15 تا 20 درصد بیشتر از جماران است.

بدنه اصلی(کاسه یا سوپراستراکچر) سهند از 20 بلوک مجزا که اغلب آنها به گفته مسئولان امر دارای چهار طبقه است تشکیل شده که پس از ساخت در حوض خشک در کنار هم قرار گرفته و متصل گردیده اند. این در حالی است که بدنه اصلی جماران با طول کمتر از سهند، از 29 بلوک تشکیل یافته که نشانه افزایش توانمندهای ساخت این بخش است.


 
طرح رایانه ای(CAD) از بدنه و بلوک های مختلف سهند

به علاوه به گفته فرماندهان نیروی دریایی ارتش، سازه اصلی این ناو نیز نسبت به نسل قبل مقاوم تر است که آن را برای دوام در سخت ترین دریانوردی ها در دریاهای آزاد و دوردست توانمند نموده. بین بلوک های مختلف، دیواره هایی وجود دارد که آنها را از هم مجزا ساخته و تنها از طریق درب های تعبیه شده ارتباط این بخش ها برقرار می شود. این کار برای جلوگیری از نفوذ آب و آتش از یک بلوک به کل کشتی در مواقع بروز حادثه ای برای ناو است.


 
اتصال بلوک های بدنه سهند

روسازه این ناو نیز دارای سه طبقه است که پل فرماندهی در بالاترین عرشه یعنی 03 واقع و در نهایت ارتفاع بالاترین سطح عرشه سهند نیز نسبت به جماران بیشتر شده است.


 فضای داخل بدنه سهند

از تفاوت های ظاهری عرشه های بالایی سهند با نسل قبلی می توان به تغییراتی در شکل پل فرماندهی، انتقال بخش نصب رادار به پشت این قسمت و قرارگیری دکل اصلی در پشت این دو قسمت اشاره کرد که نسبت به طرح های اولیه این ناو تفاوت دارد زیرا در تصاویر منتشر شده از طراحی رایانه ای(CAD)، دکل در پشت پل فرماندهی دیده می شود ولی در سازه رونمایی شده به انتهای عرشه 02 منتقل شده.

این فضای ایجاد شده احتمالاً برای قرارگیری آنتن و متعلقات رادار جستجوی هوایی است که ممکن است از نوع رادارهای آرایه فازی با آنتن مسطح در باند S باشد که به گفته معاونت جهادخودکفایی نداجا قرار بود سال گذشته روی جماران نصب شود.

تسلیحات

روی عرشه 01 ناو سهند و در قسمت تلاقی با انتهای عرشه 02 محل خروجی گازهای موتور بوده و فضای بزرگی که پشت این خروجی دود ایجاد شده محل نصب تجهیزات مختلف رزمی خواهد بود از جمله دستکم دو پرتابگر دوتایی موشک های ضد کشتی از نوع نور و یا قادر، توپ تک لول 40 میلیمتری فتح با نواخت 300 تیر بر دقیقه با قابلیت ضد موشک کروز و شاید توپ های 20 میلیمتری تک لول یا سامانه چند لول چرخان با کالیبر کمتر در دو سمت عرشه و قایق های نجات و قایق های موتوری.


 ناوشکن سهند در کنار ناوچه سینا-7

به گزارش مشرق، نکته قابل توجه در زمینه این عرشه ها یکدست بودن سطح بدنه از کاسه تا عرشه 02 است در حالی که در جماران مانند ناوهای رده الوند در عرشه 02 محل عبور نفرات قرار داده شده که در سهند این راهرو با سطح بدنه پوشیده شده که پنجره های کناری حاکی از وجود آن است. این سطح به هم پیوسته بازتاب راداری کمتری برای پهلوی سهند ایجاد کرده ضمن اینکه افزایش عرض بیشتر سهند نسبت به جماران (به جای افزایش طول برای جادادن تجهیزات) هم به کاستن از افزایش بازتاب راداری پهلو (که می توانست ایجاد شود) منجر شده است.


توپ 40 میلیمتری، پرتاب گر جعبه ای موشک سطح به هوا و پرتاب گر 3 تایی اژدر در ناوشکن جماران

اما بالای بدنه اصلی که عرشه اصلی ناو را نیز تشکیل می دهد مشابه ناوشکن جماران فضای بزرگی برای حمل بالگرد قرار دارد که بخشی از افزایش طول بدنه در سهند، نصیب عرشه پرواز بالگرد در بخش انتهایی ناو(پاشنه) شده به طوری که سهند می تواند بزرگترین بالگرد موجود در نیروی دریایی یعنی "اس اچ - 3 سی کینگ"، «RH-53 سی استالیون» یا دو بالگرد از رده آگوستا-بل-212 را بپذیرد.

پرتابگرهای سه تایی اژدرهای ضدزیردریایی در ناوشکن سهند به احتمال بسیار بالا در همین عرشه و جلوی محل پرواز بالگرد مانند محل اژدرافکن های ناوشکن جماران قرار خواهند گرفت.

در بخش جلویی این عرشه(سینه) ناو نیز که نسبت به جماران کمی افزایش طول داشته یک توپ 76 میلیمتری فجر27 نصب شده که یک سلاح تمام خودکار با قابلیت انهدام اهداف سطحی و هوایی مختلف حتی موشک های ضدکشتی، نواخت تیر بالغ بر 120 گلوله بر دقیقه، امکان هدفگیری با رادار و سامانه های الکترواپتیک و برد مؤثر 12هزار و برد نهایی 17هزار متر است که توسط صنایع دفاعی کشورمان ساخته شده.

مشابه خارجی این توپ روی جدیدترین ناوهای ساخته شده در جهان البته با پوششی که برای کاهش بازتاب راداری از سطوح تخت برخوردار است مورد استفاده قرار می گیرد.

آنگونه که فرماندهان نیروی دریایی در سخنان اخیر خود ابراز داشته اند قابلیت تهاجمی و تدافعی سهند حدوداً دو برابر جماران است که به نظر می رسد باید این تفاوت را بیشتر در سامانه های موشکی آن جستجو کرد. بنابراین ممکن است مشابه ناوهای چینی یا پاکستانی شاهد استفاده از دو پرتابگر 4 تایی موشک های ضد کشتی روی سهند باشیم که گویای بهره گیری هوشمندانه تر از فضای محدود روی ناو خصوصاً عرشه 01 سهند است.

همچنین پرتابگر موشک های سطح به هوای میانبرد که روی جماران به دو پرتابگر جعبه ای افقی(به همراه دو محفظه ذخیره پشت این پرتابگرها) بسنده شده روی سهند به دلیل فضای در دسترس بیشتر، افزایش خواهد داشت. فضاهای احتمالی برای قرارگیری این پرتابگرها بر مبنای تصاویر رایانه ای منتشر شده، پشت توپ اصلی در سینه ناو، روی عرشه 01 و جلوی پل فرماندهی که فضای آن هم تا حدودی نسبت به جماران بیشتر شده و در نهایت روی خود محل اصلی تسلیحات در عرشه 01 که به آن پرداختیم، است.

البته ممکن است متخصصان کشورمان برای تغذیه این پرتابگرها از محل های ذخیره جعبه ای شکل، زیر پرتابگرهای اصلی هم استفاده کنند که بازهم به استفاده بهینه از فضای محدود عرشه برای افزایش پایایی رزمی سهند منجر خواهد شد.

خصوصیات حرکتی

ناوشکن سهند از سامانه رانش بهتری نسبت به نسل قبلی خود برخوردار است که از طریق دو محور(شفت) به دو پروانه ناو نیرو می دهد. ظاهراً این ناوشکن از چهار موتور دیزلی برخوردار است که تقریباً در ابتدای نیمه عقبی ناو و در پائین ترین طبقه بدنه قرار دارند.


 در این تصویر چهار موتور که به دو جعبه دنده(گیربکس) متصل به شفت های قرمز رنگ مرتبط هستند دیده می شود

به گزارش مشرق، سهند قدرت مانور بالاتری هم نسبت به جماران دارد. پروانه های این ناوشکن قابلیت تغییر زاویه دارند که برتری قابل ملاحظه ای نسبت به نسل قبلی ساخته شده در ایران محسوب می شود. با تغییر زاویه این پروانه ها، کشتی با سرعت بیشتری تغییر جهت می دهد و در واقع می توان این قابلیت را به نوعی، مشابه توانایی تغییر بردار رانش در هواپیماها دانست.

به نظر می رسد سهند چندان سنگین تر از جماران نبوده و کمتر از 2هزار تن جرم داشته باشد. با این وجود 4 موتور این ناو که پیش از به آب اندازی بدنه اصلی در آن نصب شده بودند توانایی رساندن سهند را به سرعت مناسب دارند.

از خصوصیات عملیاتی مهم ناوشکن سهند می توان به قدرت دریانوردی بالای آن اشاره کرد به طوری که این ناو بدون پشتیبانی قابلیت بیش از 150 روز دریانوردی آن هم در آب هایی با تلاطم بسیار بالا را دارد که به مدد سازه قوی تر آن بدست آمده است.

مشابه خارجی ناوشکن سهند قیمتی بالغ بر 300 میلیون دلار دارد که در ایران با رقمی به مراتب کمتر از یک سوم آن ساخته می شود. به علاوه این رده از شناورهای رزمی توسط سازندگانی متشکل از شرکت های چند کشور مخلتف ظرف 3 تا 4 سال ساخته می شود که قرار است در ایران بین 2 تا 3 سال به نتیجه نهایی برسد. همانطور که بدنه این ناو نیز سه ماه زودتر از زمان پیش بینی شده یکساله به آب انداخته شد.

در واقع هر چند طراحی بهتر، هوشمندانه تر و پخته تر سهند در کنار برخورداری از تجهیزات بیشتر و قابلیت های عملیاتی بعضاً دو برابر جماران، برتری های اصلی سهند نسبت به آن محسوب می گردد اما شاید یکی از جنبه های اصلی ساخت ناوشکن سهند که مانند جماران در تمام شرایط آب و هوایی بندرعباس که در اکثر روزهای سال گرم و شرجی است، در سه شیفت کاری ساخته می شود، اثبات توانمندی متخصصان کشور در ساخت یک شناور غول پیکر و مجهزتر در مدت زمانی کمتر از یک سوم نسل قبلی آن است، آن هم با درصد بومی سازی بسیار بیشتر و نزدیک به 100 درصد.

الحاق موج 3، 4 و خصوصاً موج5 یعنی سهند به عنوان محصولات بومی به ناوگان جنوب نداجا که باعث افزایش ناوهای رزمی موشک انداز متوسط و بزرگ آن به 8 فروند می شود توانمندی بسیار بیشتری به این نیروی راهبردی به ویژه در مأموریت های دوربرد و در اقیانوس های دوردست خواهد داد.

با توجه به ویژگی هایی که فرماندهان نیروهای مسلح کشورمان برای این ناوشکن ایرانی بیان کرده اند، این شناور می تواند در زمانی قریب 3 هفته مسیر 16 هزار کیلومتری مرزهای ایران تا سواحل آمریکا (در محدوده آبهای آزاد و بین المللی) را طی کرده و ماموریتهای محوله را به انجام برساند که با این اوصاف، باید منتظر ماند و دید آیا این ناو مدرن و ارتقاء یافته ایرانی، پس از 2500 سال رکورد دریانوردی نظامی توسط یک حکومت مستقل در ایران را خواهد شکست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 163
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهدی11 ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 0
    احسنت بر دلاوران مدافع دین وکشور حزب الله پیروز است دشمن نابود انشاء الله
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    4 0
    بهترین دفاع حمله است باید آمریکارا در نزدیک مرزهای خودش سرگرم کرد
  • ذبیحیان ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 0
    تا کور شود هر انکس که نتوان دید.مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • آرسام ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 2
    ممکن نیست، سبک‌تر از جماران باشد، و در مورد رادارگریزی این کشتی باید عرض کنم، صرف استفاده از مواد جاذب راداری کافی و وافی نیست، بکه یک کشتی رادارگزیر نباید سطوح تیز داشته باشد.
  • اسحاق ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 5
    الکی اسمشو نزارید ناوشکن ناوشکن تعریف مشخصی داره .هم کوچیکه وهم پدافند درستو درمونی نداره ولی خوبه ترشی نخورید یه چیزی میشید
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 5
    محض رضا خدا چیزی که ما بش میگیم ناو شکن همه ی دنیا بش میگه ناوچه
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    مشرق جان تصویر زیر متعلق به ماکت سهند هست که در برنامه ثریا به نمایش در آمده که بهتره این تصاویر رو به گزارشت اضافه کنی http://gallery.military.ir/albums/userpics/10110/IRIB-TV1_12_06_2012_01_02_12_mpg_snapshot_07_19_5B2012_12_06_02_09_055D.jpg http://gallery.military.ir/albums/userpics/10110/IRIB-TV1_12_06_2012_00_16_15_mpg_snapshot_02_31_5B2012_12_06_02_06_555D.jpg همینطور بر اساس همین تصاویر گزارشت رو ویرایش و کامل تر کن ( فقط همینجا بگم که سهند با ماکتش تفاوتهایی داره به ویژه در محل قرار گیری دکل )
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    از قضا یکی از مولفه ها طرح رادار گریز استفاده از خطوط تیز هست .
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 1
    برادارن مشرقی لطفا زحمات دلاور مردان نیروی دریایی را با تیترهای ژورنالیستی و مخدوش تحت شعاع قرار ندهید ... پروژه موج جزو افتخارات نیروهای مسلح ماست اما این نوع تیتر زدن و القای غلط به مخاطب نه تنها اخلاقی نیست که به نوعی دادن بهانه به دست بد خواهان و مغرضان است وطیف بنده تذکر بود ...
  • کورش ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    ما نمیخوایم آش درست کنیم که نیازی به نخود باشه.قراره یه ناوشکن یا ناو یا ناوچه یا قایق درست کنیم اسحاق جان پس در پشت ژست زیبات یکم یاد بگیر که کشورهایی که الان ناو هواپیمابر دارن سالهای زیادی با استفاده از تجربیات کشورهای دیگر دست به آزمون و خطا زدن و از کوچیک شروع کردن و به بزرگ رسیدن.اگر روزی نیاز داشته باشیم قطعا به سهولت ناوهواپیمابر هم میسازیم
  • جواد فلسفی ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 1
    آرسام جان! مواد جاذب امواج رادار، نمیتونن حضور جسم را از رادار بپوشونن چون رادار این را می فهمه تنها راه گریز از رادار ، مواد عبور دهنده امواج راداری است مثلا بمب افکن B-2 و پهپاد های جاسوسی
  • محسن ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    دست مریزاد.50 درصدشم بومی باشه کار بزرگی کردن.البته از نظر عده ای کار بزرگ اونی هستش که اونها بگن.نظرات این عده فقط بدرد خودشون میخوره و خللی در اراده پولادین مردان و زنان ایران اسلامی وارد نمیکنه.ما میتونم و میسازیم.حرفی هست؟تا کور شود هرآنکه نتواند دید
  • جواد فلسفی ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    آقا اسحاق عزیز هم متاسفانه تخصص خودشونو نگفتن که ببینیم یه چیزی شده یانه! امیدوارم نظرشون پایه و مبنای علمی داشته باشه
  • موساد ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 0
    سلام اسی چطوری؟منم اینجام.به من حقوق ندادن تو چطور؟
  • مهدی ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    با فرستادن یه دونه که هیچ ده تا ناو هم مشکلی حل نمی شه اولا باید مثل خودشون یه ناوگان رو راه بندازیم دوما باید فکر پوشش هوایی مناسب نه فقط با موشک و بالگرد باشیم ثالثا می تونیم مثل بقیه کشور ها در کشور های دوست مثل ونزوئلا که نزدیک آمریکا هم هست یه پایگاه بزنیم
  • hamid ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    باز تو خودتو قاطی کردی علاف صهیونی باز شکر خدا ایرانیها از زور بازو وفکرشون این ناوشکن را تولید کردند تو وصهیونیستهای دزد وکودک کش چه غلطی کردهاید مرگتون نزدیک است
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    به خدا قسم وجود دفاع هوایی فعال نقطه ای کوتاه مثل فالانکس برد و موشکی مثل تور دریایی لازمه....لازم شکستی که از امریکایها در دریا خوردیم هم بخاطر نبود سیستم هایی مثل فالانکس و عدم وجود سامانه های دفاع هوایی دوربرد بود....
  • موساد واقعی ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 2
    یه توصیه به ایران کوچولو! کمتر از 5000 کیلومتر به سواحل امریکا اگر یک شناور نظامی ایرانی نزدیک بشه! ممکنه با یک مین سرگردان وسط اقیانوس اطلس برخورد کنه....و تورنادوها و طوفان های بزرگ این اقیانوس عظیم آن را غرق کنه و در سواحل ژاپن بیرون بیاره!!.....
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    اگه منظورت از ناوشکن در بحث تناژ یا کمیت و تعدد تجیهزات تهاجمی هستش ان شاا... به زودی زود به اون نقطه ای میرسیم که یه ناوشکن سنگین بالای 7 هزار تن با تجهیزات زیاد بسازیم . من روزی رو میبینم که در کنار آمریکا و روسیه سومین کشوری هستیم که رزمناو با موشکهای بالستیک خلیج فارس به آب انداختیم
  • ماهان ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    مگر امریکا کلا چندتا ناوشکن داره!!؟؟...همش 200تا... وقتی یه پهپاد یا موشک دست ساز فجر یا قایق تندرو ایرانی این همه بازتاپ داره...ناوی که ممکنه با خودش سلاح های خطرناکه بازدارنده باشه!!...... خیلی خطرداره حسن!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    چرا ونزوئلا من نظرم روی کوبا هستش که با ایالت فلوریدای آمریکا هم مرز آبی داره بعلاوه اینکه با هم مراودات بسیار حسنه و خوبی داریم .
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    الآن ترسو ها میان می گن!!..آقایون جنگ طلب تسلیم شین..یکی نیست بگه همین این پهپادهای امریکا هستن به آسمان ایران تجاوز می کنن این تحریم های ایران هستن که علیه امریکا هستن این بمب های اتمی ایران هستن که امریکا رو تهدید می کنن یا امریکا ؟؟؟؟؟
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    بر خلاف مشرق به نظر بنده با توجه به اینکه طول سهند کمی بیشتر از جماران هستش و همینطور عرضش دو برابر جمارانه بعلاوه اینکه گفته شده تجهیزاتشم دو برابر جمارانه سهند باید دارای تناژی در حدود 2200 تا 2500 تن باشه
  • Ali ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    واقعا دمش گرم !
  • اسحاق ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    شد قضیه حل مشکل اشتغال جناب دکتر عوض ایجاد شغل تعریف شاغل رو عوض کرد عزیزم وقتی ناوشکن ساختیم میگم ساختیم این ناوشکن نیست ناوچست منم خوشحالم از ساخت این ناوچه نکته:منتظرم ایران ماهواره بفرسته به مدار ژئو این اتفاق برد بسیار بسیار بزرگی بعد از اون میتونیم دنیا رو به اتیش بکشیم این ارزوی من برخلاف بعضی من جنگ طلب هستم به امید روزی که زمین های جداشده از ایران رو دوباره برگردونیم و ایضا انتقام خونینی از این وهابی های بی تمدن و وحشی بگیریم من یه ایرانی اصیلم یه لر بیشتر از هر کسیم تعصبه وطنمو دارم پاینده ایران تمام
  • ذوالفقار ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    جوجه امریکا عددی نیستش هر وقت اون مین که گفتی عمل کنه خیلی سریع مثل پهپادهاشون چند تا ناو هواپیما بر هم غیب میشه تو خلیج فارس !!!!! بعد باید ناوهاشون رو بشمارن مثل پهپاد هاشون
  • سیدمهدی موسوی ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    اسحاق جان به فرض که این ناوشکن یا قایق موتوری از دید تو ماکت باشه !! عزیز من وقتی لانچر موشک حوت ( سریع ترین موشک زیر سطحی جهان که فقط در اختیار ایران می باشد و فقط روسها با موشک زیر سطحی شارک به 25% درصد سرعت آن نائل شده اند و امریکایی ها یی که دانش تولید موشک های حباب ساز زیر سطحی را ندارند روی این کوچولو نصب بشه و خدای ناکرده یه دونه از اونها به سمت ناوگروه پنجم توی بحرین شلیک بشه اونوقت می تونی یه متر برداری بری قطر دهانه 19 متری که رو ی بدنه زرهی مثلا" نفوذ ناپذیر آبرهام لینکلنز یا اینترپرایز افتاده رو از نزدیک ببینی اونوقت به بچه های نداجا بگی بابا دمتون گرم . ترکوندید.
  • ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    تو بند تنبونت رو سفت بچسب که خدای نکرده! بر و بچه‌های حماس شلوارت رو درنیارن! به مسائل نظامی چیکار داری؟!
  • ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    خیلی .... خوشهالم که این همه کارشناس ...داریم واسه همین میخوام برم بخوابم فقط بیاد داشته باشین *چو بیشه تهی ماند از نره شیر شغالان بدانجا در ایند دلیر * نظرات خوبه ولی خوبترش حضور گرامی شما سروران است (مردان غورباقه ای فاو)
  • پدرام ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    بعد از غرق شدن سهند امكانش هست يه مين سرگردان هم تو خليج فارس پيدا بشه و از خجالت شما در بياد
  • پدرام ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    يه نكته سال 88 يا 89 بود كه شبكه خبر از مراحل اخر عملياتى شدن ناوشكن ولايت گزارشى تهيه كرد كه اين گزارش هم اكنون در اينترنت موجوده و با توجه به مشاهدات ناوشكن ولايت از هر نظر از ناوشكن سهند جلوتر بود و همه از به اب اندازى اون تا اوايل سال 90 حرف مى زدن اما با گذشت چند سال از تهيه اون گزارش و با توجه به نصب تجهزات روسازه در ولايت ان هم 3 سال پيش هنوز خبرى از ان نيست ؟! ناوشكن ولايت در قالب پروژه موج 2 در صنايع شهيد تمجيدى انزلى در حال ساخت و پيوستن به نيروى دريايى ارتش در درياچه مازندران مى باشد گزارش مشرق در 7 اذر 90 از ناوشكن ولايت : http://www.mashreghnews.ir/fa/news/80850 تصويرى از اين ناوشكن : http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/9/7/112776_954.jpg
  • ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    یعنی جک قرن رو گفتین.. مردیم از خنده...شماها چقدر توهم دارید یعنی واقعا نیاز به روانکاویی دارید.. مشرق مرد باش نظرو بذار..
  • حجت ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    موساد جان دفه دیگه که رفتی حقوق بگیری یه نگاه به نقشه جغرافی بنداز. فکر کنم نمره های ناپلئونی می گرفتی.
  • حامد ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    اصلا شما اسمشو بذار قایق یا هر چیز دیگه! این مهم نیست که تو دنیا به خاطر سایزش و بزرگیش بهش چی میگن، چیزی که مهمه اینه که ساخت همین به قول بعضی از دوستان ناوچه بسیار بزرگتر از سطح توانمندیهامون تو 20 سال گذشته بوده به امید پیشرفت ایران عزیز
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    برای رادار گریزیباید خطوط مورب باشند.
  • حامد ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    با سلام خدمت دست اندرکاران مشرق با تشکر از گزارشات جالبتان . یک سئوال بسیار مهم در این زمینه همواره ذهن بنده را بخود شمغول کرده است که چرا از سامانه های هدایت خودکار مانند توپ 23 م.م مجهز به سامانه مصباح و یا توپهای هدایت راداری 35 م.م بجای سامانه فاتح استفاده نمی شود ؟ مسلما" با طراحی و مکان گزینی مناسب می توان چنین تسلیحاتی را در این کلاس از شناورها نصب و مورد استفاده قرار داد . باتشکر
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    پسرم مسئله اصلي اينه كه ايران حركت كرده....يعني با كمك ويژه گيهاي نبرد نا متقارن شما رو زمينگير كرده و داره براي تبديل شدن به نيروي همطراز تلاش مي كنه....بيچاره شديد رفت پي كارش!!!
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    عزیزجان یکم اول مطالعه کن بعد اظهار نظر توی خود مقاله هم اشاره شده که بدنه سهند یعنی شکل مهندسی بدنه بخاطر رادارگریزی نسبت به جماران فرق کرده اگه تصاویرشون را مقایسه کنی بهتر میفهمی فقط بحث مواد جاذب راداری نبوده که شما میگی
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ناف یک جماعتی را با غرغر کردن بریدن !حال ادم از کسایی که فقط نق زدن بلدن وهیچ بهم میخوره
  • محمد ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ما آمریکا را زیر پا می گذاریم.
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    حالا که چی !!!!!!!!!!!!!
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    اتفاقا مشرق تیتر قشنگی زده و حرکت ناوگان نیروی دریایی بسمت سواحل امریکا یکی از سیاست های برنامه ریزی شده نظام هست بنابراین جنابعالی اطلاع نداری شانتاژبازی در نیار
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ایول گزارش قشنگ و افتخار امیزی بود بیشتر از این گزارشها کارکنید
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    سوال: ایا موج 3 و چهار که توی گزارش اشاره کردید مشابه جماران هست یا سهند؟ راستی توی تلویزیون چند وقت پیش به مناسبت 7 اذر تصاویر جدیدی از جماران پخش کرد که یک سلاح جدید موشک پرتاب جلوی پل فرماندهی ان نصب شده بود که قبلا وجود نداشت یک اشاره میکردید که این چی بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    کجا عرض سهند دوبرابر جمارانه !! خیلی بیشتر باشه 1 متر طولش هم همونطور که توی مقاله اومده 3تا4 متر بیشتره با همه این اوصاف به نظر تناژش زیر 2000 تن هست
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    به اون کشورهایی که تجهیزات نظامی سنگین مثل ناو میسازند دقت کنید. هر بخشی رو یک شرکت تخصصی که بعضا در کشورهای دیگر هست می سازه چون تخصص و تجربه بالایی نیاز داره. حالا ایران داره در شرایط تحریم و فشار بین الملللی بدون هیچ کمکی این کار رو انجام می ده. واقعا اینها همت و غیرت ایرانی و مجاهدت بچه شیعه نیست؟ درود به شرف و غیرت نیروی دریایی.
  • دانا ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ما جنگ طلب نیستیم دفاع از حق و مرزو بوم میهن اسلامیمان می کنیم .
  • دریا دار ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    لطفا در مورد چیزی که دانش آن را نمی دانید نظر ندهید.
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    شما نگران ما نباش ! فکر خودتان باشيد که فجر 5 به تل آويو رسيد و آبکش آهنين هم کاري از پيش نبرد
  • اسحاق رابین ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    اولا اسم منو درست بگو اسحاق رابین هست . در ضمنا چند روزیه حقوق نگرفتم حتما وضعشون از نظر مالی خراب شده اگر اینطور پیش بره من دیگه کار نمی کنم .
  • امیر ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    قشنگ ترین قسمت مقاله: با این اوصاف، باید منتظر ماند و دید آیا این ناو مدرن و ارتقاء یافته ایرانی، پس از 2500 سال رکورد دریانوردی نظامی توسط یک حکومت مستقل در ایران را خواهد شکست.
  • نادر ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    برو معلومات را ببر بالا کمی تحقیق کن کی از خواب پاشدی صورت را بشود .
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    تیتر قشنگی زدید برای روکم کنی باید ناو جماران بعنوان اولین ناو ساخت داخل به همراه سهند عازم سواحل امریکا بشن عجب حالی داره اونوقت دیدن قیافه امریکا
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    با تشکر از گزارش قشنگتون یکم بیشتر در مورد تسلیحات این ناو توضیح میدادید
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    هروقت تونستين يه خودرو سالم و با كيفيت بسازيد ( مونتاژ و كپي نه ) اين ناو هم ميتونه بره به سواحل آمريكا نزديك بشه . باباجون يه چيزي بگين كه بگنجه .
  • راه برد ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    راه های دیگر هم هست برای رادار گریزی یکی از این راهها با پوشاندن سطح جسم از مواد جذب کننده امواج می باشد . که با بر خورد امواج رادار به جسم نگذارد بر گردد به رادار که رادار با خبر شود .
  • ا.ر ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    اولا اسحاق رابین . نه آقا من کارم اینه حقوق می گیرم نظر می دم البته از روی مینوت در همه مورد سر تاسر انتر نت سرای من است .
  • محسن ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    بابا یه چیزی بگو بگنجه کشتی های ایران در زمان جنگ از دریای عمان نمیتونن رد بشن حالا برن اقیانوس اطلس تازه اگر قبل از زمان جنگ هم اونجا باشن با این سرعت کم سدیعا توسط مو شک از توی اروپا نابود میشن.مثل همیشه چاپ نمیشه
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    یادتان باشد ما نباید هر کاری که اونا کردن انجام دهیم .
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    توچقدر واردی چند سالته فگر می کنم 200 سالی عمر کرده باشی ؟
  • موساد ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    تو غلط کردی که واقعی باشی از کجا پیدایت شد من تو سازمان اطلاعات موساد پرونده دارم بخبراش گوش نکنید اون واقعی نیست .
  • دانا ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    الکی دیوانه نشدی پرتو پلا می گی چون شیشه کشیدی.
  • بقال ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    حالا می کشیمش نه با طناب بلکه با ترازو وزن دقیقه شو بهت می گم .
  • سازنده ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    دمش چون تو آب هست خیسه داخل اتاقهاش گرمتره .
  • بندر دیلم ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    لازم نمی بینم که بره امریکا مشرق اگر شما اینطور فکر می کنی سفارش کشتی بده و روانه امریکا کن .
  • حسین ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    جناب موساد شما ناراحت غرق شدن کشتی جنگی ایران نشو. راستی یک سوال از شما آقای موساد گل داشتم میگن زیپلی خانم با ولیعهد بحرین هم آره. جان خودت درست میگن بابا این خانومه مثلان میخواهد نخست وزیر شما بشود ناکس خیلی آره است مثل نفرنفرتی تی کتاب سینوهه؟
  • محمد ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    موساد خره باز تو زر زدی! صهیونیست مرگت فرا رسیده. مرگ بر اسرائیل. مرگ بر صهیونیسم.
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    خدا رو چه دیدی شاید بعدا گفتن
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    محسن شب کم بخور که مزخرف نبافی ناوهای 40 سال پیشمون رفتن تا مدیترانه و برگشتن عموجون ! فکر کردی دریا مثل اتوبانه ! سرعت کم ! بروی یک مطالعه در مورد سرعت ناوها بکنم بعد اظهار فضل کن مشرق حق داره نظرات مزخرفو نذاره این دفعه بهت خیلی ارفاق کرده !
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    در زمینه راهبردهای دفاعی نظر نهایی با رهبری هست نه بنده و شما اینکه ناوهامون میرن یا نمیرن، میتونن یا نمیتونن دو داستان متفاوت هست بسته به شرایط شاید بتونن برن نهایتش اینه با درگیر شدن به پیش میرن
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ظاهرا فکر اونجاش راهم کردن چون یک سیستمهای جدید پدافندی اخیر روی جماران هم نصب شده
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    جناب سید مهدی موسوی، روسها اژدر موشکی اشکوال با سرعت 95 متر بر ثانیه دارند. بعضی کشورها مثل چین هم خریدن از روسیه یا به بیان بهتر روسیه داده بهشون ایران اگر حوت رو تولید کننده بعد از روسیه دومین سازنده هست یک کشور اورپایی از حوزه اسکاندیناوی هم داره روش کار میکنه تا بسازه اسمش الان یدم نیست
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    لابد نخواستن از تصاویر ماکته به دلیل همین تغییرات استفاده کنن، فکر نکن که ندیدن ضمناً تو گزارش به تغییرات طرح اولیه با رونمایی شده اشاره شده معلومه کامل نخوندی
  • بنده ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    اصلا قایق پدالیه،مهم اینه که خودمون ساختیم و سفارش ندادیم واسمون بیارن از آمریکا.همین برای سوزش آمریکایی جماعت(ایرانی یا غیر ایرانیش)کافیست.
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    خواستی چرند و پرند دهخدا ر بازنویسی کنی؟
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    جالب کره جنوبی تو ناوشکن هاش که موتور، برخی از تسلیحات، رادار و توپش ساخت خارجه میگه ناوشکن بومی کره جنوبی!!!!!
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    درسته خود مسئولین نداجا گفتن که به فکر این داستان دفاع لایه آخر هستن
  • حسین ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    بالاخره ناوه یاناوشکن؟یه جاگفتیدناوه جای دیگه گفتیدناوشکن؟خوب فرق داره دیگه بابا!!!!درموردجماران هم اگرچه باعنوان ناوشکن رونمایی شدولی منابع معتبر,اون روناوچه دونستند.ازجمله ویکیپدیا!
  • ساسان ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    همین که یکبار به نزدیکی آمریکا برویم و برگردیم،باعث میشه آمریکا را سیل ببرد،البته عامل این سیل،خیس کردن سران آمریکا از ترس است
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    مشرق هم گفته عرضش حداقل 11.5 تا 12 متره یعنی ممکنه بیشتر باشه
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    رواب بخندی انشاا.. فکرکنم تو بیشتر به روانکاو نیاز داشته باشه کلا به این تیپ ادمهای مثل تو میگن عقده ایی و حقیر شده !
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    از تصاویر تابلو هست که ناوشکن ولایت دقیقا از همون نسل جمارانه چی میگی همینطور
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    توپ جلوی ناو هدایت خودکاره دیگه
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    وقتی از چیزی سررشته نداری مجبوری پامنبری بزنی !! همون امریکاش هم در دهه شصت که ماهواره به فضا فرستاد ماشینهاشون را که نگاه کنی اصلا از تکنولوژی برخوردارنبود بخاطر اینکه اصولا پیشرفتهای نظامی سراغاز پیشرفت در سایر حوزه ها میشه
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    تو کی هستی که لازم نمیبنی !!!! سیاست گذاری در سطح کلان مملکت شده که ناوهای ایران به سواحل امریکا بره و برای اینکار داره مقدماتش هم فراهم میشه
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    میگم وقتی ناوهای ایران رفت به سواحل امریکا (چون برنامه ریزی هاش انجام شده ) حتما یک عکس از قیافه واخورده و لب لوچه اویزون خودت بذار همه حالشو ببریم شاید درس عبرتی بش برای امریکا دوستان خلوت نشین در زباله دان تاریخ
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    البته سوال تامل برانگیز و قابل قبولی هست امیدوارم توی سهند پیاده بشه
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ناو که اصطلاح کلی هست به همه میشه گفت ویکی پدیا دانشنامه آزاد هست الان خودت هم میتونی بری جماران رو بنویسی اونجا رزمناو و ویرایش کنی اکثر مطالب رو. مسئله اینه تو ایران دسته بندی ها بیشتر بر مبنای مأموریت هست نه ابعاد و تناژ
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    بهتر است مسئولان سهند برای روسایی امریکایی منافقان داخل ایزی لایف ببرند (لطفا سر سری نگیرید )
  • جعفر ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    خیلی بی سوادی همه می گن destroyer یعنی نابود کننده ما می گیم ناوشکن یعنی چییزی که ناو رو نابود می کنه
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام جالب بود ممنون امیدوارم از همین کلاس چند تایی بسازند و سراغ کلاس های بزرگتر هم بروند
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    این بنده خدا راست میگه مشرق تیتر قبلیش را اصلاح کرد
  • بهنام ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    با تشکر از این همه اطلاعات ببینم اگر دشمن هم این اطلاعات را دریافت کند به صلاح است یا برای منابع آنها لو رفته است
  • رسول ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ایران اسلامی باید در تمام نقاط حساس جهان نیروهای خود را مستقر کند برای رصد کردن حرکات آمریکا.بخصوص در نزدیکی سواحل ایالات متحده.اگر اینهمه منابع ملی درست برنامه ریزی و استفاده شود با توکل بر خدا این کار را خواهیم کرد.الهم عجل لولیک الفرج.
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    لازم نیست که قدش خیلی بزرگ باشه ، فقط باید محکم و باکیفیت باشه ، نمی خواهیم که حتما هواپیما از روش بلند بشه ، همون موشکهای پیشرفته روش نصب بشه خیلی بهتر از هواپیماست
  • عمو ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    در تهیه اصل گزارش کاملا از برنامه ثریا استفاه شده.
  • عمو ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    دوباره شما بحث عشق و عاشقی گودرز و شقایق رو پیش کشیدیا
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ما روی اب به جسدای ادمای متوهم میخندیم...
  • فاطمیون ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام مقالتون گوشت شد به تنم ان شاالله چند وقت دیگه خبر اعزام ناو گروه جمهوری اسلامی ایران به سواحل آمریکا و اسرائیل را رو سایت بزارید
  • سلام بر شهدا ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    اخه بیچاره تو چه میدونی که در زمان جنگ یک مین صد هزار تومانی ساخت ایران جه بلایی برسر نفت کش کویتی اورد که توسط چهار رزم ناو امریکایی اسکورت میشدوان بیچاره ها بعد از داغون شدن نفت کش از ترسشون مثل بزدلها خودشون رو پشت نفت کش پنهان کردن.بچه های رزمنده ما اثبات کردن که لاف نمی زنن
  • هیچکی ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    آمریکا به دلیل موقعیت جغرافیایی تا حالا مورد تهاجم قرار نگرفته بلکه این ناوشکن ها برن اونور لا اقل یه تهدیدی باشن تازه سردار جعفری هم که گفته بود که نبرد با اسرائیل (استکبار جهانی) اجتناب ناپذیر پس ما باید از الان سنگر سازی کنیم.
  • آرسام ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    مطلب رو بخونید، بعد نظر بدید، برادران انتحاری :)
  • آرسام ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    درضمن معنی سطوح کژ(مورب کلمه عربی است) با سطح تیز فرق می‌کنه... در تکنولوژی رادارگریزی استفاده از زوایای بازگوشه(منفرجه) بجای راست‌گوشه(قائمه) استفاده می‌شود. همچنین گردنده(دایره) استفاده شده روی توپ عرشه جلو، نیز امکان رادارگریزی را ندارد(درصورت استفاده)... انشاا... که از احساس به واقعیت سوئیچ کنید :)
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    انشاء الله مرگ بر امریکا
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    شما ظاهرا فوتبال زیاد نگاه میکنی دوست عزیز
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    خاک بر سر خائنت کند مزدور صهیونیستی بدبخت عمر بزرگ تر از تو هم به سر اومده
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    به نظر شما آرسام جان ! هواپیمای f-117 آمریکا که رادار گریز بود سطوح تیز نداشت یا هواپیمای شاهین شب که کاملا رادار گریز بود !!! لطفا مسائل رو علمی مطرح کن نه از روی نادونی
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ببخشید اسحاق جان. ولی اون توی داهات شماست که به آمپول زن می گن آقای دکتر!!!
  • پدرام ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ابله من كه نگفتم ولايت از نسل جماران نيست من ميگم چرا ولايت عملياتى نميشه اول بخون بعدا نظر بده
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    با تشکر از عکسهایی که گذاشتی البته بعد از طراحی اولیه به یک سری تکنولوژی ساخت دست پیدا شد که طرح مقداری تغییر کرد.
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    با توجه به بدست آوردن تکنولوژی جدید ساخت، مقداری اصلاحات و تغییر در طرحهای اولیه نیاز بود که در حال انجام است . ثانیا تهدید اصلی در مرزهای جنوبی است و مرزهای شمالی امنیت کافی دارند و در اولویت دوم هستند.
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    حبیب الله دوست داریم.
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    من كه حالشو نداشتم بخونم فقط عكساشو ديدم :-)
  • امید ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    به نظر می رسه که تست های رادار جدید موفقیت آمیز نبوده چون اکثر سیستم های ولایت روش نصب شده. باید صبر کنیم ببینیم کی راداره عملیاتی میشه.
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    کار درستی نیست که نقشه ها را میذارین. از ما گفتن
  • فیروزی ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    حزب الله پیروز است
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    کجایی ببرمت امین اباد
  • رسول ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    موساد شما از همینجا فاتحتون خوندس.ولی برای دفاع از کیانمان باید در برخی از مناطق ایالات متحده جهت رصد کردن مستقر شیم به شرح زیر 1-ماساچوست نیویورک و نیوجرسی2-کالیفرنیای شمالی و جنوبی با ویرجینیا3-جکسون ویل فلوریدا و میامی و در ضمن خروجی خلیج مکزیک4-کالیفرنیا سانفرانچسکو5-ساندیاگو و لس آنجلس 6-پورتلند و واشنگتن/از طریق کانادا هم میخوره به آلاسکا که اونم نمیتونن خارج شن.با توکل بر خدا این کارو خواهیم کرد.الهم عجل لولیک الفرج
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    واقعا خیلی آسونه که توی یه جای گرم و نرم نشسته باشی و با کیبوردت زحمات کسانی که در دمای 40+ درجه و شرجی +60 درجه بندر عباس در سه شیفت کاری اونم با اون حقوق جون می کنن رو مسخره کنی.اندکی انصاف ، اندکی تعقل.. حتی همین چند متر دراز و عریض شدن یک شناور هم کلی محاسبات و دنگ و فنگ داره چه برسه به طراحی رادارگریزی و .. شما فکر کردید ما انگلیسیم که چند قرنه داره ناو جنگی میسازه ؟
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    توپ خودکار پاشنه ناو رو هم برداشتن!!..ای خاک مثل اینکه یاد صحنه های اکشن برخورد بمب و موشک و اژدر به ناو کردن
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    دنیا اندکی بزرگتر از ولایت شماست...
  • ساسان ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    این واقعی نیست موشاد واقعی یکی دیگه اس فقط بخاطر دروغش منفی دادم و طرز حرف زدنت والا این باعث تنش رو بیشتر میکنه وباهاش موافق نیستم
  • ساسان ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    خواب دید خیر باشه بزارید حالا اونایی که نفله کردید جسدشونو عراق بهتون بده بعد
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    خطاب به محسن چرت و پرت کمتر بگو فکر می کنی ناو های اونا با سرعت100 حرکت می کنند ناو های اونا هم با سرعت60 تا70 حرکت می کنند اگه شک داری 4 مقاله در مورد ناو های امریکایی بخون
  • اسحاق ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    چطوری هم ولایتی حالا 2 روز رفتی اونور اب جزیر کیش به ما میگی دهاتی دمت خیلی گرم بابا
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ببین عزیزم حرفات قبول دارم ولی بخاطر قسمت اول حرفات منفی دادم
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    کجای کاری ؟ ما از همینجا با شکار پهپاد شما بهتون خندیدیم
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    معلومه زیادفیلم جنگی هالیودی دیدی
  • رسول ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    عزیزم بنده متخض ساخت مخازن تحت فشار و ذخیره هستم و آگاهی کامل به استانداردهای هر دو نفتی و دریایی رو دارم .شما اگه از منظر فنی سیالات و انواع جوشکاریها و متریال استفاده شده اطلاع داشتی میدیدی که مثل آب خوردنه اگه مدیریت درستی بشه.بنده الان تو همون دمای چهل جون میکنم البته الان بهتر شده توی دمای منفی بیست هم جون کندم تا دلت بخواد.فقط همت و تلاش و مهمتر از همه مدیریت میخواد.کمی سیستم الکترونیک این پروژه ها سخته اونم درست میشه با توکل بر خدای دانا.
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    خیلی مبالغه می کنید. آمریکا از جنگ دوم جهانی تا امروز سلطان آسمان هاست و تمام جنگ هایش را با تکیه به توانایی بی مانندش در اسمان تمام کرده. حتی بهترین و مجهزترین و سریعترین ناوها هم در مقابله با سیل بمب ها و موشک های هوشمند و جنگنده های مجهز به تجهزات جنگ الکترونیک کارایی خودشان را از دست می دهند. به هر حال دست بچه های وزارت دفاع درد نکند و باید بیشتر روی نقاطی تمرکز کنیم که برای ما برتری به همراه داشته باشد همانند تکنولوژی موشکی
  • روح اله ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    آره جون خودت!مگه آمریکا دستش تو دماغشه کنار مرزهای خودش!!! بایستی همین جا زمین گیرش کنیم
  • عباس ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    نذر کردی با همه چیز مخالفت کنی؟
  • عباس ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    تو همون موساد گور به گور شده هستی.
  • شاپور ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    یه خبر سری: قرار ناو ما پهباد بفرسته تو خاک امریکا! این به اون در!
  • فرشید ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    موساد نفهم تو باز سر و کله کثیفت پیدا شد.میبینم یه خری مثل خودت رو دستت بلند شده گند زده به حالت. به لطف جنابعالی فهمیدم که آمریکا با ژاپن چقدر به هم نزدیکند راستی وقتی پهپاد دومتون رو هم گرفتیم کدوم گوری بودی؟این اسی مرد از بس تنهایی زر زد
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    اسی ر تو باز نطق فرمودی مزدور
  • فرشید ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    فعلا روی همون آب بخند تا برسیم به جسدت
  • بچه تیز مشد ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    همیکه آمریکا آمده تو میلان ما(خلیج فارس) خودش خلاف سنگینه و لازمه ما بچه محلا حالشه بیگیرم. به امید روزی که ما برم تومحله شان دریای کارائیب وخلیج مکزیک را براشان نا امن کنم.
  • جواد فلسفی ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    در گذشته استفاده از مواد عبور دهنده امواج برای رادارگریزی مفید بود ولی الان این کارجواب نمیده چون رادار خودش میفهمه موجی که فرستاده اگه جسمی نباشه ، چطور بر میگرده که حتی اگر امواج جذب بشن ّنمیتوان حضور جسم را از دید اون پنهان کرد. البته هیچ ناو رادارگریزی در دنیا وجود نداره و فقط هواپیمای رادارگریز داریم چون باید بدنه ی کامپوزیتی داشته باشه
  • جواد فلسفی ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    خب پس مشکلی نیست شما ادامه بده
  • جواد فلسفی ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    دوست گرانمایه! کمی تعقل و تامل داشته باشید بعد افاضه فیض بفرمایید! خداییش خنده داربود؟ نکنه قضیه «خنده ی تلخ من از گریه غم انگیز تر است ، کارما زگریه گذشته ست به آن می خندم!» آره؟ همینه؟ نه ، همینه؟ بگو مرگ من!
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    معتبر دونستن ویکیپدیا یه اشتباه هست
  • رسول ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    انسان زاییده افکار خویش است این گفته تمام فیلسوفان است.هر فرد ایرانی باید افکار بزرگی داشته باشند تا به جاهای بزرگی دست یابند.خودتان را کوچک ندانید و نگویید آمریکا ال است و بل.انسان را خداوند خلاق آفریده و قدرت فراوانی در وجودش نهفته باید حرکت کنیم.و مغرور نشویم که آسیب نبینیم.فکر بزرگ بدون غرور راه پیشرفته هر انسانی است.وما همچون امیرلمومنین داریم که آنها ندارند واقعا حیف به دریای بیکران نهج البلاغه که کم استفاده میکنیم.
  • علقافی ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 1
    سلام اولا" این فریگیت هستش، و نه ناو و نه ناوچه ثانیا" همین کشتی که شما می بینید توی دنیا بیست تا کشور هم نمیسازنش، در حالی که بیش از 100 کشور دارای مرزهای آبی هستند. ثالثا" ساخت این کشتی ها آنقدر سخت هست که خیلی از کشور ها حتی به فکر ساختش هم نمی افتند. رابعا" این که مشرق میاد حماقت میکنه این کمپارتمان های کشتی رو نشون می ده، با دانستن محل این کمپارتمان ها دقیقا" میشه فهمید کشتی از کجاها آسیب پذیرتره خامسا" دوستان منتظر خبرهایی از ساخت زیردریایی های اتمی هستیم. زنده باد اسلام.
  • امیر ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    هیچوقت جماران و سهند بعنوان یک ناوگروه با هم عازم نمیشوند . یک ناو لجستیکی و بالگردبر مثل خارک یا بوشهر یا هنگام و چیرو و ... و یه ناو جنگی مثل جماران یا سهند و ...
  • مهدی ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 0
    با سلام فعلا که هواپیماهای بدون سرنشین و رادارگریزشون تو خاورمیانه رو ما کنترل میکنیم یعنی با کمترین هزینه .ارتش کنترول از راه دورشون اینجا مال ماست و میتونیم بمبهاش رو رو پایگاههای خودشون خالی کنیم !!!!
  • مهدی ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 0
    با سلام فعلا که هواپیماهای بدون سرنشین و رادارگریزشون تو خاورمیانه رو ما کنترل میکنیم یعنی با کمترین هزینه .ارتش کنترول از راه دورشون اینجا مال ماست و میتونیم بمبهاش رو رو پایگاههای خودشون خالی کنیم !!!!
  • مشيت اللهى ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    چراغى که ايزد برفروزد هرآنکس فوتش کند)موساد؛آمريکا؛منافق؛منحرف) علاوه بر ريشش ريشه اش هم بسوزد
  • مسلمان افغانی ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    "به یاد ناوشکن(ناو محافظ) سهند که در 29 فروردین سال 67 به طور مستقیم توسط نیروی دریایی ارتش آمریکا مورد حمله قرار گرفت و غرق شد به این نام خوانده می شود." دوستان سرنوشت این ناو را برسی کنند . این ناو توسط یک هواپیمای A6 که سرعتی کمتر از سرعت صوت دارد سهند از پیشرفته ترین ناوگان ایران بود و در مقابله با عملیات آخوندک نیروی دریایی امریکا، وقتی از بندر عباس خارج شد از فاصله 150 کیلومتری توسط هواپیمایA6 (که هواپیمای پیشرفته ای نیست و سرعتی کمتر از سرعت صوت دارد) مورد اصابت قرار گرفت و غرق شد. در حالی که هیچ آسیبی به امریکا نزد ولی مین های دریایی ایران و قایق های موتوری همراه با کاتیوشای ساده خسارت زیادی به امریکا وارد کردنند در حالی که 300 میلیون دلار هم قیمت نداشتند این یعنی نبرد نامتقارن. نظر شما چیه
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    تجهیزات راداری سهند در 29 فروردین 67 به روز نبود و نتونتست مانع از قفل راداری بشه و هواپیما از دور زد و گرنه با نزدیک شدن آبکش می شدن همونطور که هواپیماهای عراقی با نزدیک شدن مورد اصابت قرار گرفتند بارها و بارها ضمنا شما اخوی به خاطر داشته باش عملیات رفتن به خفجی و گم شدن و ناپدید شدن قایق ها رو ...
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    به این میگن destroyer
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    در اون سالها کشتی های جنگی ما پدافند هوایی نداشتند فقط چندتا توپ که اون هم باید با دست و توسط کاربر کنترل میشد.مثل دوشکا.
  • نا شناس ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 1
    حالا فرضاً تا سواحل آمریکا هم رفت... خب که چی؟ با یه دونه ناوشکن میخوایم توی سواحل آمریکا چی کار کنیم؟ بابا چرا جو الکی درست میکنید؟ یه کم واقع بینی هم خوب چیزیه...
  • اشکان ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 0
    تو که چیزی از سیاست های نظامی و جنگ روانی سر در نمیاری بهتره حرف نزنی باشه گل بگیر دهنو؟؟؟؟!!!!
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    0 0
    باعث خوشحاليه كه در درياي خزر نيروي دريايي نظامي ايجادكردن به تاريخ كه نگاه كنيم روسها در قراردادهاي ننگين گلستان وتركمانچاي حتي حق دريانوردي غير نظامي را در درياي خزر از ايران گرفته بودند و به علاوه تا انجا كه توانستند در مرزهاي تحميلي به ايران سواحل درياي مارندران رااز ايران گرفتند به نقشه نگاه كنيد بندر تركمن باشي در كشور تركمنستان تا اواخر قاجاريه از ان ايران بود يا مرز ايرا ن واذر بايجان قسمت استارا واستان اردبيل كه مشخص است مرز از قسمت ورود رود ارس به خاك اذربايجان به شدت به سمت جنوب هل داده شده تا حد امكان سواحل وجنگلهاي لنكران از ايران گرفته شده با توجه به كشورهاي تازه به دوران رسيده شمال ايران كه به دنبال نيروي دريايي هستند و رژيم حقوقي درياي خزر ايران بايد نيروي دريايي مقتدري در اين دريا داشته باشد وچون اين دريا بسته ميباشد وخريد كشتي ايران يا بايد از خود روسيه يا از كشورهاي ديگر ولي با عبور از خاك روسيه وبا هماهنگي با اوباشد بهترين راه براي ايران ساختن ناو توسط خود ايران است
  • قادر ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    0 0
    خوبه بعضیا نوشتن چرا ایران ناو بزرگتر نمیسازه به نظر من چون اساس ناو جنبه تهاجمیش از تدافعیش بیشتره .اگر ما یک ناو با تمام تجهیزات و بزرگ بسازیم نهایتا یک ناو است و اگر از پای دربیاد هم هزینه زیادی از دست رفته چون کشور ما ظرفیت اقتصادیمثل امریکا نداره . از این رو نهایتا تا کالس موج 5 بسه فقط باید تعداد شو بیشتر کنن حداقل باید تا 1404 باید 50 ناو جدید 200 ناو موشک انداز داشته باشیم و ما می تونیم
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    0 0
    هاباباها
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    0 0
    ها
  • دكتر رضايي ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    باسلام - من نظر تمام دوستان چه موافق و چه مخلف را خواندم و به يك نتيجه رسيدم و ان عبارت است از اينكه انسان بايد نقد منصفانه انجام دهد و زحمات ديگران را ساده تلقي نكند به اميد نقد منصفانه در تمامي مسائل /
  • مهسا ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    باتشکر از وبتون مطالب خوبی خوب بدرد پاور من که خورد
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    یک سوال اگه این رادار گریزه اون خروجی موتور سنتی روی سقفش چیه چرا برجک توپ اونطوریه چراهنوز از لانچر پرتاب موشک برای مدشکا استفاده میشه بجای سیلوهای پرتاب موشو
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    خبرگذاری مشرق چه زیبا نوشتی بند و سطر آخر رو 2500 سال پیش ناوگان عظیم ایران در جنگ های ایران و یونان دوشا دوش نیروی زمینی حرکت میکرد که حتی در فیلم کاملا ضد ایرانی 300 سال 2014 کارگردان به ناچار عظمت این ناوگان رو به تصویر کشیده. هر چند فیلم کاملا تحریف شده است و روایت غلط تاریخ.
  • AM ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    0 0
    بسیار عالی باید در تمام سطوح در کشور به همین صورت پیشرفت کنیم ضعفها یمان رو شناسایی کنیم و با عزم راسخ به قدرت تبدیل کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس