سری تازه برنامه هفت در مسیر بررسی و تحلیل سینمای ایران به همان مسیری می رود که فریدون جیرانی هدایت می کرد. متاسفانه محمود گبرلو هم داعیه ارزشی بودن را یدک می‌کشد، اما سعی می کند بازی را به نفع روشنفکران داغ تر کند.

گروه فرهنگی مشرق - برداشت اول: همه چیز از یک ملاقات شروع شد  
نخستین اشتباه زمانی رقم خورد که حسن عباسی به عنوان استراتژیست فرهنگی جریان ارزشی تن به ملاقات با مسعود کیمیایی داد. کیمیایی که از نفوذ عباسی(عضو پروانه ساخت و نمایش) در سازمان سینمایی مطلع بود با وی ملاقات کرد تا بتواند با نزدیک شدن به عباسی زمینه گرفتن پروانه ساخت فیلمنامه «دست تنها» را فراهم آورد. اما این دیدار پنهانی رسانه‌ای شد.

رسانه ای شدن خبر این دیدار برای کیمیایی آنچنان خوشایند نبود. کیمیایی هم برای اینکه شمایل روشنفکرمابانه اش فرو نریزد، یک عکس کاملا سفارشی با شاملو همراه با خبر انصراف از ساخت تبعید سایه ها به یکی از جراید داد.
 از سوی دیگر حسن عباسی دیدار خود با کیمیایی را تائید کرد و عنوان کرد که دیدارش با این کارگردان صرفا بحث در مورد ایدئولوژی جاری در فیلم "سفر سنگ" بوده است او در این گفتگو اشاره کرد فیلم مذکور ترجمان آیه شریفه: "ان الله لا یغیروا ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم" است.
بعد از تعبیر حسن عباسی نوبت به تفسیر عجیب نادر طالب زاده از این فیلم رسید.

طالب زاده در گفتگویش در برنامه اخیر هفت به کیمیایی گفت "سفر سنگ انقلاب را پیش بینی کرده است". این تفسیر به هیچ وجه در حد و اندازه فیلم سفر سنگ نیست و الصاق کردن چنین تفکری به کیمیایی و فیلم سفر سنگ بدون بررسی عمیق کارنامه فیلمساز امری نکوهیده است. اگر کارنامه فیلمساز را بررسی کنیم درخواهیم یافت کیمیایی شش ماه قبل از ساخت سفر سنگ فیلم غزل را بر اساس قصه کوتاه مزاحم اثر لوئیس بورخه بورخس ساخته است. غزل، روایتی از دو برادر به نام حجت (محمد علي فردين) و زين العابدين (فرامرز قريبيان) است که هردوی آنها قرق بان جنگل هستند. حجت و زین العابدین تواما عاشق زنی به نام غزل(پوري بنايي) می شوند و در یک مثلث اروتیک و ظاهرا عشقی قرار می گیرند. نکته جالب اینجاست که هردوی این پرسوناژ با این زن روابط جنسی برقرار می کنند و در نهایت برای پایداری روابط برادری این زن را به قتل می رسانند.

وقتی که حسن عباسی در یک نظریه پردازی فرامتنی سفر سنگ را یک اثر انقلابی و نخستین فیلم سینمای دینی بر می شمرند سئوالات و شبهات فرا متنی بسیاری برای کسانی که با آثار کیمیایی آشنا هستند فراهم می آورد. کارگردانی که در زمستان 54 فیلمی کاملا اروتیک را می سازد چطور می شود که درک عمیقی از انقلاب مردم در سالهای بعد پیدا می کند و در تابستان سال بعد موفق به ساختن فیلمی دینی و انقلابی می شود.
کیمیایی چیره دستی خاصی در پرداخت ایدئولوژی های متعدد دارد و چنگ انداختن به ایدئولوژی های متکثر مولفه های اصلی مسیر فیلمسازی وی به شمار می رود. همانطوری که در این سالها برخی فیلم هایش تحت تاثیر جریانات خاص ساخته شد که تیغ و ابریشم، ضیافت و اعتراض نمونه مصادیقی از چنگ انداختن به ایدئولوژیهای متکثر است.

بدین ترتیب سطح سلیقه سازی فرهنگی جریان ارزشی به مرحله دام می افتد و  می خواهد برای کیمیایی شان و منزلت دینی - انقلابی قائل شوند تا جایی که شان پیشگویی انقلاب و رهبری فرهنگی انقلاب را به  او اعطا می کنند. زمانی می توان انگشت حیرت به دهان گزید که این اتفاق در رسانه ملی می افتد. آن هم به دست کسانی که ظاهراً‌ تئوریسن های جریان ارزشی محسوب می شوند و پرسش بخش نخست این یادداشت این است. ارزشی هایی که قبای فرهنگی به تن دارند با این جذب حداکثری افراطی می خواهند چه چیزی را ثابت کنند؟

برداشت دوم: هفت و گسل عمیق انحراف

هنوز دو هفته از رسانه ای شدن تئوری های حسن عباسی نگذشته بود که برنامه هفت در یک اقدام مبتدیانه و هماهنگ با جریان نخست، اقدام به برگزاری میزگردی در مورد باب تحلیل و ارزیابی سفر سنگ نمود.
در میز منتقد، جواد طوسی طرفدار کیمیایی نشسته بود و در طرف دیگر نادر طالب زاده . در میانه بحث در مورد سینمای کیمیایی بخش هایی از گفتگوی طالب زاده با این کارگردان پخش شد. سخنان کیمیایی در باب سانسور و ممیزی، سخنان آنچنان بدی نبود و خیلی هم ژورنالیسیتی به نظر می رسید، اما طالب زاده متاسفانه به عنوان طرف دیگر گفتگو در رقابت با عباسی برای وجاهت بخشیدن انقلابی - دینی به کیمیایی زیاده روی کرد.

طالب زاده تعابیری را حین گفتگو از سفر سنگ استخراج می کرد که واقعا در نوع خود عجیب و مماس با برآیند کارنامه کیمیایی نبود. طالب زاده به گونه‌ای از جریان ایدئولوژیک سفر سنگ سخن بر زبان می راند گویی او پیش گوی انقلاب و رهبر فرهنگی اش بوده! باید یک نکته را در نظر داشت که کیمیایی به عنوان یک فیلمساز مستقل هنرمند قابل احترام است، آنچه آزاردهنده به نظر می رسد تعابیر پست مدرنیستی طالب زاده است. البته طالب زاده پیش از این در استخراج تعابیر عجیب و غریب در آثار الیور استون که عمده فیلم های جنگی اش را با بودجه پنتاگون ساخته است مرتکب اشتباهاتی از این دست شده بود؛ اما در این برنامه برای جریان انقلاب دنبال جور کردن یک عقبه فرهنگی بود.

برداشت سوم: جریان ایدئولوژیک سفر سنگ بر اساس مستندات

در جریان ساخت فیلم سفر سنگ دو نفر بسیار موثر عمل کردند. اولی رضا فاضلی هنرپیشه فیلم و دومی اسفندیار منفردزاده موسیقیدان و دوست دوران نوجوانی کیمیایی است. اما برای تاویل های فرامتنی آقایان باید سخنان و اظهارات منفردزاده و فاضلی را بررسی کرد.

اسفندیار منفرد زاد بچه محل، دوست صمیمی و پشتوانه ایدئولوژیک کیمیایی قبل از انقلاب به شمار می رود. منفرد زاده یکی از پرچمداران فرهنگی جریان چپ کمونیستی قبل از انقلاب به شمار می رود. او در دهه پنجاه معروف به ساخت آهنگ های معترض با گرایشات ایدئولوژیک خاص است و مشهورترین آثارش را  فرهاد مهراد (خواننده) اجرا می کرد.

نقش منفرد زاده در آثار کیمیایی را به هیچ عنوان نمی توان انکار نمود. نقش او در آثار کیمیایی فراتر از یک آهنگساز بود. اغلب آثار کیمیایی تحت تاثیر گرایشات ایدئولوژیک منفرد زاده در پیرنگ و حتی تم تغییر می کرد.

 منفرد زاده در اغلب گفتگو ها و مصاحبه هایش با شبکه های لس آنجلسی به این مهم اعتراف کرده است. او در مصاحبه با شبکه امید ایران در سال 88 گفت "از مرحله نگارش تا تدوین مسعود را همراهی می کردم و قهرمان های فردی که اجرای عدالت را بر عهده داشتند در واقع پیشنهاد من به مسعود برای ساخت قیصر بود."

 با استناد به سخنان منفرد زاد مشخص است علقه های مشترک وی و کیمیایی از سینمای وسترن گرته‌برداری شده و در آثار پیش از انقلاب کیمیایی متجلی شده است اما ایدئولوژی منحصر به فرد چپ گرایانه ای که در عمده آثار کیمیایی مشهود است را باید در نوع نگاه و تفکر منفرد زاده جستجو کرد. منفرد زاده به صورت بسیار پیگیرانه در ساخت هر اثری کیمیایی را همراهی می کرد. تا اینکه ساخت موسیقی و ضبط ترانه های معترض برای خوانندگان دهه پنجاه برای منفرد زاده درد سر ساز می شود و ساواک در چندین نوبت وی را به صورت موقت دستگیر می‌کند.

حلقه فرهنگی ساواک منفردزاده را به دلیل ساخت آثار با کلام جهت داری که با دیدگاه های چپ گرایانه ساخته می شد به دام انداخت و پس از چندین بار تهدید رسمی از جانب ساواک از وی خواسته شد در صورت عدم همکاری با ساواک او را به مدت طولانی دستگیر خواهند کرد. ساواک می دانست که کیمیایی فیلمسازی است که آثارش با استقبال توده ها مواجه می شود و با به دام انداختن منفرد زاده سعی کرد ایدئولوژی فیلمهای کیمیایی را تا حدود زیادی در دهه پنجاه کنترل کند و تقریبا زمانی که ساواک وجه اجرایی خود را در حوزه فرهنگ از دست داده بود و تقریبا منفرد زاده را رها کرده بود گوزنها ساخته شد . شخصیت قدرت که در فیلم گوزنها یک مبارز انقلابی با دیدگاه های چپ گرایانه و کمونیستی در واقع از خلاقه ایدئولوژیک منفرد زاده برخواسته بود.

اسفندیار منفرد زاده در خاطرات درخود بارها درمورد سفر سنگ در گفتگو با رسانه های فارسی زبان به این مسئله اشاره کرده است،  او در بخش هایی از برنامه یاد یاران شبکه امید ایران و درگفتگوی چندین ساعته اش با شبکه طپش اشاره به نکات مهمی در مورد ساخت  سفرسنگ می کند. او در مورد سفر سنگ می گوید : "فیلمنامه سفر سنگ محتوایی چپ گرایانه داشت، ساواک هم چند وقتی بود که به من پیله کرده بود و دست از سرمان برنمی داشت .طبیعی بود به فیلمنامه سفر سنگ هم مجوزی داده نمی شد. ساواک به صورت فردی مرا خواست و خواستار تغییر فیلمنامه اثر شد.

کسی که با من در ساواک صحبت می کرد به من گفت اگر می خواهی فیلمنامه سفر سنگ ساخته شود برو و کیمیایی را وادار کن که انگاره های چپ گرایانه و دیدگاه های کمونیستی را از فیلم حذف کند و به جایش انگاره های دینی بدان بیافزایید، ضمن اینکه سعی کنید کسی که قهرمان فردی این داستان است حتما یک کولی و فردی خارجی باشد .پرسوناژی که یک غریبه است و حتما از خارج روستا آمده است .فردی که این حرفها را به من می زد بارها به من اشاره کرد منجی افراد روستا حتما باید یک کولی باشد. نمی دانم چه تاکیدی بروی این قضیه داشتند .اما تمام منویات ساواک را بدون اینکه مسعود بویی ببرد با او در میان گذاشتم چون اگر به اصل جریان پی می برد حتما از ساخت فیلم انصرف می داد .گفتم تو این تغییرات را اعمال کن وام ارشاد(فرهنگ و هنر) با من .البته این نکته را اشاره کنم طرف فرهنگی ساواک با قول تغییرات در فیلمنامه قول وام را به من داد. مسعود هم تمام نظرات مرا از سالها قبل چشم بسته می پذیرفت و مقاومتی برای تغییر فیلمنامه نکرد.
"

اما روایت رضا فاضلی بازیگر سفر سنگ که سالها در شبکه پارس(جعفر شجره) و کانال یک(شهرام همایون) با اظهارات منفرد زاده  مماس است.
 فاضلی در عمده برنامه های تلویزیونی اش به تمام مقدس دینی و انقلابی توهین روا می داشت. فاضلی قبل از عزیمت به آمریکا در لندن کتابفروشی داشت و آثاری که علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی به نگارش درآمده بود را منتشر می کرد تا اینکه در یکی از تسویه حسابهای داخلی سلطنت طلبان، طی یک بمب گذاری پسرش به قتل رسید و از آن پس فاضلی دربرنامه های تلویزیونی اش به هتک اسلام و انقلاب می پرداخت .
وی در یکی از برنامه هایش به این مهم اشاره می کند که عوامل ساواک با منفرد زاده ارتباط گرفته بودند تا فیلم به صورت عمدی جنبه های دینی داشته باشد و اتفاقا در اغلب برنامه هایی که به این فیلم می پرداخت به این موضوع اشاره می کردند.

حالا با توجه به استناداتی که مدیر تولید و آهنگساز (منفرد زاده) و بازیگر (رضا فاضلی) در مورد این فیلم ارائه کرده اند باید باز هم فیلم سفر سنگ را پیش گویی انقلاب اسلامی دانست؟

و سئوال این است چرا این دوستان بدون بررسی پیشینه تولید، سفر سنگ را نخستین فیلم سینمای دینی برمی شمرند. در پایان باید به این نکته اشاره کرد این همه جنجال و هیاهو در مورد تغییر جیرانی براه افتاد تا برنامه هفت از زوایه ای انقلاب و ارزشی موضوعات کلان سینما را  بررسی کند؛ اما نکته جالب اینجاست که سری تازه برنامه هفت در مسیر بررسی و تحلیل سینمای ایران به همان مسیری می رود که فریدون جیرانی هدایت می کرد. متاسفانه محمود گبرلو هم داعیه ارزشی بودن را یدک می‌کشد، اما سعی می کند بازی را به نفع روشنفکران داغ تر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    احسنت به مشرق
  • عباسی ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 1
    دم مشرق گرم برداشت سوم عالی بود خودش یه فیلم بود. حالا منتظریم ببینیم طالب زاده و عباسی چه جوابی دارن. با تمام احترامی که برای این اقایون قائلم اما باید قبول کنند که به اوت زدن. امیدوارم که گبرلو هم ببینه البته اگه بخواد ببینه!!
  • سامان ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    برو گم شو تو هم مثل مشرق همه جاسوس و کافرن جز امثال سلحشور و دهنمکی
  • آرش ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    صحبتهای طالب زاده و مسعود کیمیایی کاملا منطقی و قابل قبول بود
  • ناشناس ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    حسن عباسی تئوریسن فرهنگی جریان ارزشیه؟! خدا نیاره اون روزی که اون بشه تئوریسن انقلاب!!دم مشرق گرم!
  • رسول ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    بیاییم اول نظر خود کارگردانهای فیلمو جویا شیم بعدن هر انگی میخواییم بچسبونیم.بابا شاید عینش اتفاق افتاده یا یه داستان سنتی منطقه ایست شاید و شایدهای دیگر.انتقاد کنیم توهین نکنیم میشه گفت بفرما بشین میشه هم گفت بتمرک سر جات
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    منافق خودتی و خودت، منحرف هم خودتی نفله
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    همه اش انگ به همه ، خودت چی مشرق؟
  • مهدی ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    این است توهم توطئه که مشرق در همه جا بدنبال ان است حتی در فیلمهای منسوخ شده قبل انقلاب.
  • نويد ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    7 0
    فرزند فاظلي رو شماها كشتيد نه ديگران دروغ نگو مشرق جان
  • میثم ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    خواهشا به اختلاس 3000 میلیاردی بپردازید نه به فیلم استاد کیمیایی . استاد کیمیایی از بهترین کارگردان های سینمای قبل و بعد از انقلاب هستند
  • عرشيا ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    در سال 54 منفردزاده به كيميايي ميگه " ... وام ارشاد با من ... " بله ديگه مشرق احسنت گفتن هم داره !!!
  • صداقت ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    آفرين واقعا داستان سرگرم كننده اي بودخوبه اينجوري ملت روسرگرم كنيد. ممنونم ازينكه موجبات خنده وشادي ماروفراهم ميكنيد حتي دراين اوضاع بداقتصادي ممنونم. ضمناواسه تمام گفته هاتون سندمعتبري هم داريد.
  • یوسف نیری ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    انگار این افراد بیکارن ببینن مشرق چی گفته جوابشو بدن دچار توهم خود مهم پنداری شده اید، شدید
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    درد امثال مشرق اینه که نمیخوان قبول کنند انقلاب ارث پدر هیچکس نیست ودر مبارزه با شاه خیلیها حتی هنرمندان وخوانندگان نقش داشتند حالا به جریانات بعد کار نداریم اما سرنگونی نظام پادشاهی در توان یک قشر خاص نبود کاش تاریخ را تحریف نکنیم!!
  • حميد ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    متاسفانه استاد عباسي هم در دام معاندان دين و انقلاب افتاد.حيف استاد.و اما کساني که قصد بزرگ کردن امثال جناب کيميايي را دارند خوب حتما صبغه ايشان را نميدانند.فرهنگ لمپنيسم را ايشان در جامعه ايران آنروز رواج داد و بعد فيلمهايي که سراسر سکس و صحنه هاي سراسر جنسي و مبتذل. اون وقت ايشان به يکباره سال 57 که پايه هاي حکومت پهلوي در حال فروپاشي بود بالاجبار بر خلاف جريان آب شنا کردند. ايشان چگونه مدافع انقلاب شده اند ما که نميدانيم.
  • امید ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    با نظر عباسی و طالب زاده موافقم
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 3
    طالب زاده یکی از با سواد ترین کارشناس های رسانه هست.
  • محق ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    مشرقی های عزیز هیزم جهنم چه کسی میشوید ؟ دکتر عباسی راضی نیست شما حرفهای ایشان را ناقص مطرح کنید
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    آخه چرا بايد فرزند يه همچين آدمي را بكشندكه چي بشه مثلاً؟
  • هادی ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    عباسی و طالب زاده از بهترین استراتژیست های فرهنگی روز هستند ولی گاهی اشتباهاتی هم دارند . خاصیت آدمی این است . و هر چه بزرگتر باشد اشتباهات کوچکش هم چشمگیر می شود . زیاد چیز عجیبی نیست ...
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    لعنت خدا بر هر خبرچین دروغگو
  • هادی ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    عباسی و طالب زاده از بهترین استراتژیست های فرهنگی روز هستند ولی گاهی اشتباهاتی هم دارند . خاصیت آدمی این است . و هر چه بزرگتر باشد اشتباهات کوچکش هم چشمگیر می شود . زیاد چیز عجیبی نیست ...
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    حالا که مثبت کار نمیکنه بنویسید منهم صد در صد موافقم
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    لعنت
  • rahro ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    شما وقتی کامل از محتوای اون جلسه خبر ندارید و یه جمله از کل جلسه نقل می کنید چه طور ن راجع به انسان بزرگی مثل حسن عباسی نظر می دید!!!!!! نمی خواستن رسانه ای بشه به همین علت که این مسایل پیش نیاد!!!!!
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    باید از زبان خود دکتر عباسی و اقای طالب زاده هم حرفا رو شنید...اینجوری ک نمی شه...مشرق هم بد نمیگه... همین که اثر مسعود کیمیایی اولین اثر دینی شناخته بشه یکم مشکوکه...همین...
  • حامد ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    آقای طالب زاده انسان فرهیخته ایست و نظراتشان غالبا در حد عالی و اکمل است و با غالب دوستان فاصله کیفی زیادی دارد ولی به نظر می رسد در این مورد نظرشان می توانست زوایای کامل تری را در بر بگیرد البته نمی توان پذیرفت که ساواک از کمونیسم بیشتر از اسلام هراس دارد ولیکن اشتباه از چنین آقایی با کارنامه و ایدئولوژی کم نقص چیزی از ارزشهای آقای طالب زاده بسیار عزیز کم نمی کند
  • حامد ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    کسی که دنبال مطلب باشه اتفاقا سراغ فضاهای تمیز می آد نه دالون های کثیف(یه تعریف توپ از مشرق که مدیرش تو معرفی سایت نوشته بود: به دنبال آلوده کردن اذهان با اخبار و برداشت های منفی نیستیم-تقریبا چنین متنی)
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    احسنت
  • حسین ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    وقتی حسن عباسی ایدئولوژی فرهنگی فلسفی صدرائی انقلاب را از آن می گیرد و شروع به توهین به علما و فلاسفه و بزرگان فکری و دینی انقلاب می کند ، معلوم است که برای پر کردن جای خالی این عقبه فرهنگی ، دست به دامن فیلمسازی و فیلمسازها می شود و برای آن ها وجهه ارزشی و انقلابی می تراشد. خدا آخر عاقبت همه مارو ختم بخیر کنه.
  • سینا ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    آخه چرا تهمت میزنی اصلا صحبت های آستاد عباسی رو شنیدید؟
  • سینا ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    احسنت به rahro احسنت
  • حسن ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    ضمن تشکر از مشرقی های عزیز؛ من مسئول سمعی و بصری جهاد سازندگی یکی از شهرستانهای محروم بودم و این فیلم را در کنار فیلمهایی مثل برنجهای خونین و محمد رسول الله (ص) و عمر مختار و . . . . تقریبا در 120 روستا بصورت آپارات به نمایش در آوردم و از نزدیک تاثیرش را در روستاییان دیدم تفسیر آقای دکتر حسن عباسی را تایید می کنم. با توجه به زمان ساخت و پخش فیلم, می توان گفت که فیلم مایه مذهبی و مبارزه با ظلم داشت. بویژه اعتقاد مردم به سید و امام زاده و آهنگر ظلم ستیز در عکس العمل آنان کاملا مشهود بود و صلوات و اعتراض و لعن و نفرین متناسب با لحظات فیلم موید این اثرات معنوی فیلم بود. عزت زیاد
  • دانشجو ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    حقارت و استیصال از سزتاپای متن تان می بارد. الهم اشفع کل مریض
  • سید ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    برای مشرق و دوستان مشرقی متاسفم که استاد رو میشناسند و این جوری بدون بررسی کامل حرفهای استاد و آقای طالب زاده قلم فرسایی میکنند از حسین آقا و امثالهم هیچ انتظاری نیست
  • میلاد ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    اگر میخواهید اظهارات اسفندیار منفرد زاده رادرباره سفر سنگ بنویسید لطفا همه اش را بنویسید .... بنویسید که با استاد سر فیلم اختلاف ایدئولوژیک پیدا کرده و اصلا آهنگساز فیلم او نبوده که به اندیشه هایش جهت بدهد
  • میلاد ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    نمیدانم این دوست محترم کی وکجا از حسن عباسی توهین به علما راشنیده که این گونه به او حمه ور شده است؟ آیا صرف علاقه به فیلمی که دوستش نداریم باید باعث شود که اینگونه به دیگران برچسب بزنیم؟
  • یاور ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    شما که با این حرارت از منفردزاده و رضا فاضلی صحبت می کنید چرا یک بار صحبت های حسین گیل را منعکس نمی کنید که اتفاقاً بعد از انقلاب هم وارد سپاه پاسداران می شوند و هم در جنگ حضور داشتند!!! مشرق جان یکم از این مدل تفکری که داری دوری کن چون این راهی که تو میری از تو زودتر، مخملباف و امثال اون رفتند. اگر هم قراره ادای ارزشی بودن رو در بیاری این راهی که جریان حوزه هنری و شخص فراستی دارند می رند، این راهش نیست چون اونم پروژه شکست خورده است و یادت باشه آزادگی رو باید از امام خمینی یاد بگیری که وقتی از فیلم گاو تعریف کرد نه به عقبه ی مهرجویی و نه به سابقه ی بازیگرای اون فیلم نگاه کرد!!
  • پرستش ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    پیامبر(ص) وقتی مکه را فتح کرد به داخل کعبه رفت و همه بتها را شکست و تمثالها را پاره کرد و تصویرها را از بین برد اما دو نقاشی را که از آنِ مشرکان مکه بود برجای گذاشت؛ محض اطلاعتان آن دو نقاشی تصویر حضرت مریم(س) و حضرت عیسی(ع) بود. وقتی فیلمی اثرمثبت دارد نباید گفته شود که خوب است؟! مگر پیرو علی(ع) نیستیم که گفت: نبین که میگوید، ببین چه میگوید؟ متعجبم و متاسف از بعضی ها!
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    با سید موافقم. مشرق تقوای رسانه ای وظیفه توست!
  • پرستش ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    دقیقا! با یاور موافقم 1000بار!
  • محمد ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    0 0
    با سلام اگه فرض کنیم تمام مندرجات این متن بالا صحیح و علمی و به دور از کم فهمی و کج فهمی و تقطیح و تصحیف و تحریف باشه بازم از نظر منطقی متن شما ایراد داره یعنی اگه تمام حرف ها صحیح باشه بازم غلطه چرا ؟ چون شما خودتون از اول متن تا آخر متن اثبات کرده اید که این بنده خدا به اصرار حالا ساواک یا حکومت پهلوی یا ....مجبور شده این فیلم رو انقلابی و مذهبی بسازه پس اولین فیلم مذهبی ساخته شده همین بوده دیگه .... درسته که نیت بدی داشته (البته طبق فرض شما دارم صحبت میکنم) امابالاخره این سوال باقی میمونه که حالا این فیلم مذهبی هست یا نه ؟؟؟؟؟؟؟ مقاله ی شما در پاسخ به این بوده دیگه به قول شما حسن عباسی گفته این فیلم مذهبی و انقلابیه شما هم اومدی ده صفحه حرف زدی که نخیر کی گفته انقلابی و مذهبیه بعد دوباره آخرش خودت اومدی گفتی ساواک گفته فیلم انقلابی و مذهبی بساز خود این متن بدون هیچ تحلیل و نقد و تصحیف و تحریفی داره خودش رو نقض میکنه یعنی به فرض اینکه حسن عباسی چنین گفته باشه و طالب زاده چنان گفته باشه و سازنده و نویسنده ی فیلم هم چنان که شما گفتید باشند بازم مدعای حسن عباسی و طالب زاده رو شما اثبات کردید با خود همین متن . بازم تاکید میکنم تازه به فرض که تمام ادعاهای موجود در متن صحیح باشند که به نظرم اونا هم غلطه اینا ها اینم سند که خود شما گفته اید فیلم مذهبی و دینی ساخته شده : کسی که با من در ساواک صحبت می کرد به من گفت اگر می خواهی فیلمنامه سفر سنگ ساخته شود برو و کیمیایی را وادار کن که انگاره های چپ گرایانه و دیدگاه های کمونیستی را از فیلم حذف کند و به جایش انگاره های دینی بدان بیافزایید، خودتون توی متن آوردید که مسعود کیمیایی (بازم به فرض صحت حرفتون دیگه) رو وادار کن انگاره های چپ و کمونیستی رو از فیلم خارج کنه و محتوای دینی و انگاره های مذهبی وارد فیلم کنه خب اونم این کار رو کرده و فیلم مذهبی شده شما ها که ذهن منطقی و تحلیل گر ندارید ای کاش قبل گذاشتن چنین متونی لااقل لااقل حداقل اقلا میدادید یه آدم منطقی بخوندش که از توش تناقض و تضاد ذاتی در نیاد لااقل حدااقل اقلا من حوصله ی بحث کردن ندارم و گرنه اگه بشینم دو سه بار این متن رو بخونم ده پونزده تا دیگه سوتی های بزرگ توش بود اما دیگه حسش نیست همینقدر شما اجمالا بپذیر که متن روی هواست ... بذار حالا برای اینکه دلت نشکنه بگم برات دو سه تاش رو مثلا اونجا که گفتید چرا حسن عباسی گفته ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیرو ما بانفسهم توی این فیلم نشون داده شده باز به فرض شما که فیلم انگاره های چپ توش هست و اصلا ذاتا سر تا پا کمونیستیه سوال : آیا این آیه توی این فیلم هست یا نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگه میگید هست پس دیگه این حرف ها چیه ؟ اگه نیست خب بگید نیست ولی خودتون خوب میدونید که چنین چیزی توی فیلم هست تو وقتی داری یه فیلم رو بررسی میکنی یه بیننده و مخاطب که فیلم رو نگاه میکنه اثری از مسعود کیمیایی و پدر و مادر و ....توی فیلم نمیبینه داره فیلم نگاه میکنه یعنی نود دقیقه هر چی توی فیلم نشون داده شده رو تحلیل میکنه و میفهمه اینکه شما با مسعود کیمیایی مشکل دارید یه بحث دیگه است اینکه با اون یارو منفرد زاده مشکل دارید یه بحث دیگه است ای کاش ای کاش وقتی یه نفر میشینه حرف میزنه و کار علمی میکنه و حداقل میخواد از روش های کفر آمیز و الحادی برای پیشبرد اهدافش استفاده کنه ای کاش مثل غربی ها خوب استفاده کنه شما برای خراب کردن این افراد عباسی و طالب زاده و امثال اینها خوب عمل نمیکنید یعنی نه تنها محتوا ندارید تکنیک هم ندارید من بیشتر مشکلم با شما تکنیکه یعنی از نظر ژونال هم نمیشه کارهای شما رو ارزش گذاری کرد حتی اگه با پارادایم های غربی هم به کارهای ژورنال شما نگاه کنیم خیلی ضعیف و پیش پا افتاده است امیدوارم انتقاد من رو به جای اینکه همش حرف بزنید حرف بزنید حرف بزنید یه کمی بشنوید ولو کنا نسمع او نعقل .... گوش بدهید بشنوید عقل بورزید بیندیشید لااقل از اصحاب ژورنال به حساب بیارندتون به قول فراستی که میگفت : مخاطب وقتی میشینه پای فیلم میخواد قصه گوش بده داره یه داستان رو نگاه میکنه و توی وقتی میخوای تحلیل کنی اول باید داستان رو تحلیل کنی نه اینکه ببینی قصه گو ریش داره یا شیش تیغ کرده کت شلواریه یا آخونده اصحاب رسانه است یا اصحاب علم و فرهنگه چپه یا راسته پشت افکار شما یه نظریه دیگه هم هست و اون اینکه وقتی یه فیلم ساز کارنامه ی خرابی داره و گذشته ی بدی داره و به طور کل انسان بدی هستش هیچ وقت امکان و احتمال نداره این فرد کار خوبی بکنه یه مطلق گرایی دگم متحجرانه ای پشت این متن خوابیده و نمیذاره شما بشنوید و گوش کنید و بیندیشید من امیدوارم که شما موفق بشید در آینده حداقل های یک نقد علمی و تحلیل صحیح راجع به فیلم رو یاد بگیرید و با بدیهیات بحث های سینمایی آشنا بشید و اگر هم نمیخواهید چنین کاری رو بکنید و کمی رشد و پیشرفت کنید امیدوارم حداقل از تکنیک های ژورنال صحیح و خوب استفاده کنید میخواهید هولوکاست رو هم نشون بدید مثل فیلم پیانیست و زندگی زیباست نشون بدید که هر کس این فیلم ها رو نگاه کرد بشینه زار زار گریه کنه به حال صهیونیست های مظلوم فیلم امیدوارم بشنوید و تعقل کنید و عقل بورزید باشد که از اصحاب ژورنال به حساب بیایید و نقد ها و تحلیل هایتان کمتر باعث شادی و سرور دشمنان باشد . موفق و موید و مسرور پیروز باشید .
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    مثلا فیلم و نقد کردید.
  • ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    قطب زاده اعدام شد و بنی صدر فرار کرد ... آیا اینها چیزی از ارزشهای حضرت امام، سیره و تفکرشان و یک انقلاب تاریخی کم می کند؟؟؟!!!!!!!!! منفردزاده هرکه بوده و هست، با تخریبش و چسباندنش به جناب کیمیایی پی اثبات چه هستید؟؟؟؟!!!!! این انقلاب چوب بی سوادی امثال شما را که دوستی تان شبیه دوستی ابن ملجم ها با اسلام است را کم نخورده... حرف حرف نوشته تان لجوجانه، سطحی، کینه توزانه و مهم تر از همه ابلهانه است... اظهار نظر کارشناسی و آنهم رسانه ای در باب سینما سواد میخواهد و فهم... نگارنده محترم به شما پیشنهاد می کنم در ستون حوادث و یا اینطور فضاها قلم جنایی و توهم توطعه ی خود را بیازمایید... والسلام و من الله التوفیق... یک مخاطب ساده ی ساده ی سینما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس