به گزارش مشرق به نقل از جهان، ساختار این فروشگاه ها به گونه ای است
که هیچ نشانه ای از فرهنگ و تمدن ملی ما و همچنین "سبک زندگی ایرانی و
اسلامی" را به همراه ندارند.
عناوین غربی، تبلیغ مصرف زدگی، فروش
خوراکی های غیربومی و عمدتا آماده، معماری بی هویت، لباس فرم مانکن گونه
کارکنان و در کنار همه اینها تبلیغ عینی زندگی هالیوودی از ویژگی های این
فروشگاه های زنجیره ای است.
مركز "سيتي سنتر" اصفهان از جمله پروژه هاي فروشگاهی و تفریحی است که مراحل نهایی ساخت و تکمیل خود را می گذراند.
پروژه سیتی سنتر در 3 فاز به بهره برداری خواهد رسید. فاز اول شامل مركز
خريد به متراژ 144235 مترمربع و داراي فروشگاه، رستوران، كافي شاپ، مجتمع
سينمايي، سالن غذاخوري و يك مركز سرگرمي تفريحي مي باشد.
بنا بر
اطلاعاتي كه از سوي مجموعه سيتي سنتر منتشر شده سرمايه گذاران اين پروژه
را 5 شخص حقيقي و حقوقي تشكيل داده اند كه از اين 5 سرمایه گذار، یکی
ايراني و باقي سرمایه گذران عرب هستند.
شركت راك به عناون یکی از
سرمایه گذاران این پروژه فعالیت خودرا در 19 آوریل سال 2006 آغاز كرده و
جالب اينكه شیخ سعود بن سکر الکسیمی، ولیعهد و قائم مقام راس الخیمه؛ رئیس
توسعه و برنامه ریزی و مسئول توسعه اموال و دارایی راك مي باشد.
اما
یکی از نکات سوال برانگیز اینکه سرمایه گذاران این پروژه با وجود شناخت از
فرهنگ و عقايد مردم مسلمان کشورمان، اقدام به ساخت دستشویی های ایستاده در
این مرکز کرده اند.
گسترش
روز افزون این فروشگاه ها بوسیله سرمایه گذاران خارجی و نبود تناسب بین
ماهیت این مراکز و فرهنگ بومی و تاریخی شهرهای کشورمان می تواند موجب تغییر
تدریجی سبک زندگی نسل های جوان کشور شده و بعد از مدتی به یک روش مرسوم و
جاری در خانه های تک تک مردم تبدیل شود.
به نظر می رسد بین سیاست های مراکز فرهنگی کشور و نخبگان فرهنگی و آنچه که عملا در سطح جامعه رخ می دهد، فاصله زیادی وجود دارد.
علاوه
بر این، نه تنها اثری از معرفی و تبلیغ "سبک زندگی ایرانی و اسلامی" چه در
رسانه ها و چه از سوی نهادهای مسئول دیده نمی شود، بلکه بسیاری از تولیدات
فرهنگی اعم از فیلم و سریال و تبلیغات تلویزیونی و معماری و... تبلیغ و
ترویج سبک زندگی غربی است که مصرف زدگی، دنیاطلبی، اصالت ثروت و رفاه و...
در آن موج می زند.
اینجاست که زندگی غربی حتی در خصوصی ترین و جزئی
ترین بخش های زندگی ما نفوذ کرده و به مدد صدها رسانه و تلویزیون غربی در
حال پیشرفت است.
متاسفانه راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای چندی است که به جولانگاهی برای تبلیغ سبک زندگی غربی تبدیل شده است.