به گزارش مشرق به نقل از مرکز خبر مجتمع آموزش عالی فقه جامعةالمصطفی، بیست و دومین میزگرد علمی «مبانی حجاب از دیدگاه قرآن کریم» با حضور حجتالاسلام محمدعارف کاشفی و حجتالاسلام سیدحبیبالله طاهری به همت معاونت پژوهش و انجمن علمی- پژوهشی علوم قرآن مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) قم در سالن شهید مطهری این مجتمع برگزار شد.
*واژه حجاب چند بار در قرآن آمده است
حجتالاسلام کاشفی با اشاره به مفهومشناسی حجاب در قرآن کریم، بیان کرد: در قرآن کریم هشت مرتبه واژه حجاب به کار رفته است که در معانی مختلف استعمال شده است.
این محقق جامعةالمصطفی با عنوان این که واژه حجاب در بیشتر لغتنامهها به معنای منع و بازداشتن آمده است، یادآور شد: معنای اصلی حجاب به معنای مانع شدن در بین دو شیء و پوشش نیز معنای لازمی حجاب به شمار میرود.
وی با اشاره به واژههای جلباب، خمار و جیوب در قرآن کریم، افزود: یکی از ابعاد حجاب، حجاب در رفتار است، همچنانکه قرآن کریم تأکید میکند که بانوان در راه رفتن خود در بیرون از خانه، به گونهای رفتار نکنند که مورد جلب توجه دیگران قرار گیرند.
حجتالاسلام محمدعارف کاشفی با عنوان این که واژه «غضّ» در قرآن کریم به معنای کوتاهی صدا و فرونشاندن چشم آمده است، داشت: قرآن کریم، بانوانی را که با صدای پرناز، نرم و کشیده با نامحرم صحبت میکنند، به شدت توبیخ میکند و آنها را دارای قلب مریض معرفی میکند
*پیشینه حجاب در تاریخ/ ادله واجب بودن حجاب در کدام منابع اسلامی است
در ادامه، حجتالاسلام سیدحبیبالله طاهری، با اشاره به پیشینه حجاب در تاریخ، اظهار کرد: پیشینه حجاب به آفرینش انسان باز میگردد، مؤید این نظریه هم از بین رفتن حجاب حضرت آدم و حوا در اثر تناول از میوه آن درخت ممنوعه است.
وی افزود: بنا به این حکایت دانسته میشود که مسئله حجاب در نخستین انسانهای آفرینش وجود داشته است و حجاب حضرت آدم و حوا به خاطر تخطی از دستور پرودگار از بین رفت.
این کارشناس علوم قرآنی، بیان داشت: بعد از نخستین انسانهای روی زمین، در حکایات مختلفی از انبیاء الهی روشن میشود که موضوع حجاب در میان مردم برهههای متعدد تاریخ وجود داشته است.
وی ادامه داد: در تمدنهای کهن بشری مانند تمدن یونان و ایران نیز موضوع حجاب در بین بانوان دارای جایگاه خاصی بوده است و حتی در برخی از این تمدنها شوهران، همسران خود را از منظر بیگانگان مخفی میکردند.
حجتالاسلام طاهری با بیان این که قرآن کریم، روایات، عقل و اجماع ادله وجوب حجاب در میان مسلمانان به شمار میرود، خاطرنشان کرد: در میان حیوانات نیز موضوع حجاب و حجب و حیا به چشم میخورد و آنها نیز محدودیتهایی برای خود در این موضوع دارند.
وی افزود: یکی از روانشناسان اتریشی میگوید که احساس شرم یکی از احساسات بشری است که هیچ قبیلهای حتی کودکان نیز از آن دوری نمیکنند، علت آن این است که قوانین بشری حکم به آن میکند.
این محقق جامعةالمصطفی، با اشاره به آیه 27 سوره نور، اظهار داشت: در این آیه، تأکید بر اذن ورود گرفتن از صاحبخانه هنگام ورود به منزل دیگران کرده است که فلسفه آن مطلع کردن صاحبخانه برای محجب کردن خود است.