کد خبر 1591993
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، فعال رسانه در کانال تلگرامی خود نوشت:

آیا سوری ها مکان سردار زاهدی را لو دادند؟

در روزهای اخیر اظهارات نجاح محمدعلی تحلیلگر عراقی راجع به نقش برخی از عناصر دولت سوریه در ترور فرماندهان ایرانی منتشر شد که بازتاب زیادی داشت.

وی در یک ویدئو ادعا کرد که سوری ها از حضور ایران در کشورشان ناراضی هستند و به همین دلیل مکان حضور فرماندهان ایرانی را به اسرائیل می دهند.

در خصوص این ادعا چند نکته باید ذکر شود.

۱. نجاح محمد علی در انگلستان ساکن است و اطلاعات دقیقی از آنچه در منطقه می گذرد، ندارد.

۲. این یک واقعیت است که عمده اعضای حزب بعث سوریه ، دل خوشی از حضور نیروهای ایران در این کشور ندارند و سیاست های جمهوری اسلامی را منطبق با اصول حزب بعث نمی دانند.

برای مثال آنها با هرگونه تبلیغ و حاکمیت اسلامی سیاسی چه از جانب مذاهب شیعه ، سنی یا زیدی مخالف اند و آن را مغایر سکولاریسم مدنظر خود می دانند .
ایضا حزب بعث یک حزب ناسیونالیست افراطی عربی است که حضور نیروهای وابسته به یک دولت غیر عرب را بر نمی تابد.

۳. در تاریخ روابط سیاسی سوریه و ایران در ۴۵ سال اخیر ، مرحوم حافظ اسد و جانشینش، جزو معدود حامیان رابطه نزدیک با جمهوری اسلامی به شمار می روند و در این خصوص حتی مورد انتقاد بسیاری از اعضای پرنفوذ نظام بعثی نیز واقع شده اند.

برای مثال در شرایط فعلی ، غیر از بشار اسد و خانم بُثینه شعبان ، کمتر کسی نسبت به جمهوری اسلامی ارادت و علاقه ویژه و علنی دارد.

۴. دولت سوریه بر اثر جنگ داخلی ۱۰ سال اخیر به شدت تضعیف و فرسوده شده و ترجیح آن ، حل معضلات داخلی است نه مسئله فلسطین و ضدیت با اسرائیل.

سوریه یکی از فقیرترین کشورهای عربی به شمار می رود که درصدد است خود را بازیابی کند، در حالی که قسمت هایی از خاک این کشور هنوز به ترتیب در اشغال تروریست های تحریر الشام، دولت ترکیه، قسد و آمریکا است.

در این شرایط مسئولان سوری قطعا تمایل ندارند کشورشان میدان یک جنگ بزرگ با اسرائیل شود و زیرساخت هایشان نابود گردد.

۵. دولت سوریه هنوز دلش با حماس صاف نشده است و اخوان المسلمین را دشمن خود می پندارد و در نبرد اخیر غزه تا جای ممکن از اظهار نظر خودداری می کند.

۶. دولت سوریه بین دو متحد خود یعنی روسیه و ایران گیر ‌کرده است؛ از طرفی نمی تواند ایران را نادیده بگیرد و از طرفی سعی دارد روسها را از خود دلگیر نکند.

البته واقعیت اینست که بشار اسد به تهران اعتماد بیشتری دارد، اما روسها برای او مزایایی دارند که جمهوری اسلامی ندارد؛ مانند حق وتو در شورای امنیت.
به همین دلیل از طرفی سعی دارد ایران را راضی نگه دارد و مانع از حضور نیروهای وابسته به آن در جولان و گذرگاه حساس قائم-بوکمال نشود و از سوی دیگر تلاش می کند خاکش مبداء حمله گسترده علیه اسرائیل نگردد؛ زیرا روسها به دلایل متعدد تمایلی به برهم خوردن توازن و نظم ژئوپلیتیکی غرب آسیا ندارند.

۷. البته این ادعا که مسئولان سوری اطلاعات فرماندهان ایرانی را به اسرائیلی ها می دهند کذب محض بوده زیرا سوری ها اسرائیل را دشمن خود می دانند که بخش مهمی از خاکشان را اشغال کرده است .
لکن نمی توان این نکته را نیز منکر شد که سیستم اطلاعاتی اسرائیل در سوریه به دلایلی همچون فقر شدید مردم و بحران داخلی توانسته نفوذ بالایی به دست آورد و منابع خبری زیادی را جذب کند.

در واقع اشراف اطلاعاتی اسرائیل در سوریه بالاست نه این که دولتمردان سوری به عمد گرای فرماندهان ایرانی را به این رژیم می دهند.

۸. دولت سوریه از اهمیت و جایگاه ایران برای حفظ بقا ، تمامیت ارضی خود و مقابله با تهدیدات مختلف امنیتی و نظامی از جمله گروههای تکفیری آگاه است و خروج نظامیان ایران از خاک خود را به مصلحت نمی بیند اما آزادی قدس را نیز فعلا اولویت خود نمی داند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    10 8
    راست میگه اگه اونا راضی نیستند حتی ۱۰ هزار نفر اونجا چکار میکنید ؟
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      5 9
      چرند نگو
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      16 1
      لکن نمی توان این نکته را نیز منکر شد که سیستم اطلاعاتی اسرائیل در سوریه به دلایلی همچون فقر شدید مردم و بحران داخلی توانسته نفوذ بالایی به دست آورد و منابع خبری زیادی را جذب کند.
    • DE ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      8 4
      النصره تروریست و داعشی ها که هردو با اسقاطیل کار میکنن راضی نیستند ، درانتها یعنی اسقاطیل راضی نیست.
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    30 4
    کذب محض نیست یا اونا لو دادند یا داخل یا روسها
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      16 2
      موافقم
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      0 0
      تا وقتی گوشی های هوشمند هستن نیاز به جاسوسی پرهزینه نیست. متاسفانه خیلی از اطرافیان فرماندهان آگاه نیستن و از گوشی هوشمند استفاده میکنن. نمونه اش چندین فیلمی که اطرافیان سردار دلها با گوشی در مناطق عملیاتی میگرفتن و منتشر شده. صرف وجود یکی دو گوشی در منطقه برای جاسوسی توسط شرکتهایی مثل گوگل و اپل کافیه.
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    57 2
    دقیقا تحلیل درست و متینی بود
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    29 4
    بهترین جوانان ایران، خونشون در سوریه ریخت.
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      8 3
      دقیقا
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
      6 4
      برخی از همین بهترین ها خونشان در داخل خاک ایران و به دست اوباشی مثل تو ریخت.
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    7 1
    اگر تحلیل جنابعالی درست باشد پس چه دلیل قانع کننده‌ای هست که نیروهای سطح اول نظامی بی محابا به منطقه و تیر رس اسراییل اعزام شوند که چه بشود. یا بایستی پاسخ جنایت اسراییل ده برابر داده شود یا فرماندهان مقصر محاکمه شوند و پاسخگو باشند ارزش آبروی ایران خیلی بالاتر از این حرف ها است
  • متدی US ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    13 3
    بله اسرائیل کاملا از لحاظ اطلاعاتی بر نیروی های ایران و مکانها و رفت و آمد نیروهای ما اشراف کامل دارند. حالا بخاطر چی اینقدر نیروهای اطلاعاتی ما ضعیف عمل کردنند.در داخل مقامات سوریه هم جاسوس اسرائیلی کم نیست. اطلاعات سپاه باید در عملکرد ضعیف خود پاسخ گو باشد.
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      9 3
      اسرائیل جاسوس زیاد داره قدرت اطلاعاتیش قویش نکرده هی گفتم و کسی گوش نکرد که وقتی تو سایت های کاریابی دنبال کار میگشتم به محض اینکه از فیلترشکن استفاده میکردم تبلیغ استخدام کارمند برای اسراییل می اومد اون هم به زبان پارسی
  • متدی US ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    7 2
    بله اسرائیل کاملا از لحاظ اطلاعاتی بر نیروی های ایران و مکانها و رفت و آمد نیروهای ما اشراف کامل دارند. حالا بخاطر چی اینقدر نیروهای اطلاعاتی ما ضعیف عمل کردنند.در داخل مقامات سوریه هم جاسوس اسرائیلی کم نیست. اطلاعات سپاه باید در عملکرد ضعیف خود پاسخ گو باشد.
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
      0 0
      چشم قربان،اطلاعات سپاه میاد خدمت حضرتعالی برای ضعف شون تو یه کشور دیگه به شما جواب پس میدند!
  • ALIR12 IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    14 9
    با این تفاسیر انجا چه می کنید!؟ هم فرماندهان کشور را به کشتن ندهید و هم بیش از این برای کشور هزینه نتراشید!
    • DE ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      10 7
      تا شما اسقاطیلی ها هر غلطی دلتون خواست بکنید! زکی ! قبل از حرف زدن اول برو نقشه هخامنشیان ، ساسانیان رو نگاه کن بعد چرند بگو!
    • US ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      13 3
      اعراب زبان دراز و حسود و جاسوس هستند کار خود اعراب هست حتی فرماندهان حزب‌الله رو هم لو می دهند
    • US ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
      3 0
      تازی ها حرف از ایران باستان می زنند، عجب!
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
      3 2
      شما تو کشور عرب چیکار دارید خب اونا نمی‌خوان شما در کشور عرب باشید
  • DE ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    24 4
    اعراب غیرقابل اعتمادن
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    9 6
    برادران سوری یادشان نرود که چه کسی داعش را نابود کرد. اگر مجاهدت شهید سلیمانی نبود آیا می توانستند پیروز بشوند؟
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      5 8
      ایران در سوریه با النصره و ارتش آزاد سوریه می جنگید نه با داعش.
  • کیان ایرانی IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    10 3
    سفارت کانادا در مجاورت کنسولگری قرار داشته،شک نکنید با استفاده از دوربینهای نصب شده در سفارت خبیث کانادا اقدام به رصد شهید زاهدی کرده اند.
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    10 2
    لو دادن نمیخاد.اسراییل همه این اطلاعاتو داره.تا الان جرات زدن نداشت
  • DE ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    10 4
    برای کسی بمیر که برات تب کنه ۱- یعنی برای کسی ناراحت باش و خودت را به آب و آتش بزن که او هم متقابلاً تو را دوست داشته باشد. ۲- یعنی عمر و وقت و سرمایه ات را برای کسی خرج کن که ارزش آن را داشته باشد. در غیر این صورت تو و تمام داشته هات هدر خواهید شد. ۳- محبت کردن به کسی که لیاقتش رو نداره ، اسراف محبته! ۳- دلسوزی به کسی کن که قدر آن را بداند.
    • DE ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
      0 1
      اين از سوريه، منتظر باشيد تا همين فلسطيني ها هم پاسختون را بدن! به دنبال رضايت همه باشيد جز ملت ايران
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
      0 2
      همه اینها برازنده خودت هست یعنی لایق خودت عوضی غربی
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
      1 0
      سوریه زمان جنگ ایران و عراق بهکمک ایران آمد و خیلی کمک کرد . ما جواب آن خوبی ها را به سوریه پس می دهیم . پس کار خاصی انجام نشده است . به هر حال سوریه مکان عبور می تواند باشد و نه مکان درگیری .
  • سید GB ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    8 0
    بادرود شک نکنید که موساد در هر جای کشورهای عربی جاسوس و آدم فروش دارد،سردار سلیمانی که فراموش نکرده‌ایم ،چطور به آمریکا گرا دادند،ملتهای عرب منطقه از همین نقطه در طول تاریخ ضربه خوردن
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    4 2
    بله نظام سوریه دل خوشی از حماس نداره. لیکن حق با نظام سوریه هست. حماس خیانت بزرگی به سوریه کرد. خالد مشعل و تعداد زیاد از سران حماس سالها در سوریه تحت حفاظت کامل سوریه بودند و حتی مانند شهید رضی موسوی و شهید زاهدی ترور نشدند زیرا بالاترین سطح حمایت پولی و امنیتی را داشتند ولی به محض شروع بهار عربی حماس و خالد مشعل و...مرتکب خیانتی شدند که در تاریخ اگر بی سابقه نباشد کم سابقه هست. البته برخی از مردم غزه هم خیانت کردند و همراه با مسلحین بر علیه بشار اسد جنگیدند. و این خیانتی نابخشودنی بود. البته این کار حماس خیانت به ایران هم بود. معتقدم رابطه ما با حماس باید حفظ شود ولی خیانتشان هرگز نباید فراموش شود. زیرا اینان دوباره خیانت خواهند کرد در سر فرصت. الانم این هنیه و خالد مشعل و...تحت حمایت وهابیت قطر هستند.
    • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
      0 0
      هنگام هزینه و فایده باید باید بحث بد و بدتر رو لحاظ کنی ، آیا خطای حماس در موعد زمانی گذشته تهدید بالفعلی است ( خطرناکتر است ) یا از تخم در آمدن صهیون های شیطانی و جهانی ( 280 میلیون ) و هپلی هپو کردن تمام استان کشور های موزاییکی عربی تا جنوب خلیج فارس و همسایگی با ایران..... در ضمن بخاطر همین اشتباه حماس ( داخل هر تهدید در صورت تدبیر فرصت های بزرگی نهفته است )نقطه تماس ایران با اسراییل به نفع نیازات ژئوپولتیکی ایران به حضور مستقیم و قانونی نیروی رزمی در لب مرز اسرائیل رسیده که در بحث هسته ای شدن نرم خیلی به درد میخورد در حالی که اسقاطیل همچون امتیازی حتی در آذربایجان و امارات و یا اقلیم کردستان برای خودش نداره ... همچنین بخاطر اشتباه آنزمان حماس کل ساختار سیاسی و حتی فرماندهی نظامی حماس با عنایت به تحولات بعدی مصر و ترکیه با تدبیر و درک خودشون تغییر مسیر کلی داده و تعویض شدند .... هیچ وقت در زندگی عادی در سخت ترین شرایط فرصت تغییر رو از فرزندان و هم فکران متنبه خود نگیرید چراکه بعد تشخیص اشتباه مثل برادران و فرزندان دینی حماس در غزه چنین پای مردانه سر عهد میایستند که فکر نکنم در دام افتادگان وطنی پروژه مصی فاحشه در حماقت ززز تا کل ایران و منطقه به خون خود نغلته از دامان شیاطین عیان کابالا همچون ناتانیاهو بتونند دست بکشند ،بخوان هم نمیتونند - در آخر تاریخ مصرف شان به بدترین شکل تلفشون خواهند کرد بعلت ذات نگاه ابزاری ابلیسیان که میگه من از شما جدا هستم ....
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    11 6
    ته این داستان آخرش تو تهران هست تا جنگ رو نکشونن تو خاک این مملکت دست بردار نیستن دست بر دارین از خراب کردن زندگی کشورهای منطقه و به بدبختی کشوندن ملت خودتون به جای این کارها پولها رو خرج ابادانی و رفاه مردمتون کنین
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
      0 0
      داداش کجای کاری. واقعا بوی جنگ جهانی سوم رو حس نمیکنی.
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    0 0
    جمهوری آذربایجان را در جنگ اول با ارمنستان پشتیبانی کردیم و حتی شهید دادیم
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
      1 4
      دروغ نگو جنگ اول و دوم از ارمنستان حمایت کردید مردم تورک رو به نام خودتون نزنید
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
      1 1
      ارمنستان با با چهار کشور مرز داره گرجستان آذربایجان ترکیه ایران است گرجستان ترکیه آذربایجان اجازه ورود سلاح از مرزشان را نمیدن تنها کشوری که باقی میمونه ایران هست
    • مجتبی IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
      2 1
      حمایت‌های بی حساب و کتاب ایران از باکو در جنگ قره باغ اول بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از آب و برق و آرد و گاز رایگان تا....هواپیما c130 ارتش با عده کثیری زن و بچه در جنگ قربانی حمایت ایران از باکو در جنگ قره باغ شدند ،الانم تمام خرید تسلیحاتی ارمنستان از خودرو زرهی باستون و....از طریق بنادر باتومی گرجستان وارد ارمنستان شد و صادرات ارمنستان به اروپا بوسیله پل دوستی که با هزینه اتحادیه اروپا در مرز گرجستان و ارمنستان احداث شده است ،کمی اطلاعات جغرافیایی و سیاسی خود را بروز کنید
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    0 0
    قطعا یکی در بین اینها جاسوس بوده حالا چه سوری چه هر جایی
  • US ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    0 1
    اگر سوری ها دست نداشتند حتما داخل جلسه یک نفوذی بوده
  • US ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    0 0
    مرگ بر خائن . شک نکنید یک خائن باعث شهادت این عزیز شده
  • GB ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    0 0
    البته سیاستهای اشتباه وزارت تشریفات بماند.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    0 0
    بالاخره تائید کردی یا تکذیب! اظهار فضل بیموردی بود که بیشتر مسئله میسازد تا اینکه انرا حل کند.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    0 0
    به عرب جماعت نباید اعتماد کرد،اگه فرمانده قابلی در سوریه مانده هر چه زودتر به وطن برگردانید،اون بنده خدا هم برابر تحلیل خودتان خیلی بیراه نگفته!
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    0 1
    مردم سوریه از حضور ایران در سوریه راضی نیستند سوریه شده مرکز توصیه حساب ایران و اسرائیل
  • پوتین IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    1 0
    یا سوری ها یا روس ها، دوستی خاله خرسه با ایرانی دارند دل عرب هیچ وقت با ایرانی صاف نخواهد شد، روس که دیگه جای خود دارد حیف صدها میلیارد دلار از پول ملت فلاکت زده ما که خرج عربها میشود در عوض حماقت مسئولان ایرانی رکورد زده
  • لیا IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    0 0
    احتمالا ناصرالدین شاه لو داده ، یا کریم خان زند
  • AT ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    0 0
    مطمئنا یکی نفوذی
  • مجید AT ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    2 0
    اگر ما در سوریه نباشیم اسراییل در انجا خواهد بود و مانند یک ویروس به عراق و به مرزهای ما خواهد رسید.تنها کار برای اسودگی ایران و منطقه نابودی اسراییل هست و بس. وقتی برای خودشان مرز هم نمیگذارمد معلوم هست چه نیتی دارند.
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
      2 3
      اگه شما در سوریه نباشید جنگی هم نخواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس