دولتمردان آمريكايي، پيشنهاد آقاي احمدي نژاد را بدون پشتوانه تلقي كرده اند.چرا كه آنها نيز به خوبي مي دانند آقاي احمدي نژاد اگرچه رئيس جمهور و يكي از مسئولان بلندپايه جمهوري اسلامي ايران است ولي اتخاذ تصميم درباره مذاكره يا رابطه با آمريكا در حوزه مسئوليت و اختيارات قانوني ايشان نيست.

مشرق---- بعد از آن كه آقاي دكتر احمدي نژاد در مصاحبه با واشنگتن پست از آمادگي و ابراز تمايل ايران براي برقراري رابطه با آمريكا خبر داد، انتظار آن بود كه اين پيشنهاد رئيس جمهور محترم كشورمان بلافاصله با استقبال گرم اوباما و ساير مقامات بلندپايه آمريكايي روبرو شود، چرا كه طي بيش از دو دهه گذشته، «مذاكره با ايران» يكي از اهداف راهبردي دولت آمريكا بوده است كه همواره نيز مخالفت شديد جمهوري اسلامي ايران را در پي داشته است.
بنابراين وقتي رئيس جمهور محترم كشورمان درباره «مذاكره مستقيم» و نهايتا برقراري رابطه با آمريكا ابراز تمايل مي كند، استقبال اوباما و ساير مقامات آمريكايي از اين پيشنهاد، طبيعي ترين واكنش مورد انتظار از سوي آنان است ولي نه فقط اوباما و ديگر مقامات آمريكايي از اين پيشنهاد آقاي دكتر احمدي نژاد كمترين استقبالي نكردند، بلكه با پيشنهاد ايشان برخوردي سرد و تقريبا بي تفاوت نيز داشتند و سؤال اين است كه چرا؟!
مگر نه اين كه مذاكره مستقيم با ايران، آرزوي چندين و چند ساله دولتمردان آمريكايي بوده و هست پس علت چه بود كه از ابراز تمايل رئيس جمهور كشورمان استقبال نكردند؟! پاسخ دشوار نيست و با پوزش از آقاي احمدي نژاد بايد گفت دولتمردان آمريكايي، پيشنهاد آقاي احمدي نژاد را بدون پشتوانه تلقي كرده اند. چرا كه آنها نيز به خوبي مي دانند آقاي احمدي نژاد اگرچه رئيس جمهور و يكي از مسئولان بلندپايه جمهوري اسلامي ايران است ولي اتخاذ تصميم درباره مذاكره يا رابطه با آمريكا در حوزه مسئوليت و اختيارات قانوني ايشان نيست بلكه مطابق اصل يكصد و دهم قانون اساسي، تعيين سياست هاي كلان نظام برعهده رهبري است و رهبر معظم انقلاب نيز بارها به صراحت و با ارائه دلايل منطقي و مستندات خالي از ابهام، مخالفت خود را با مذاكره و رابطه ايران و آمريكا اعلام كرده اند.
بنابراين علي رغم آن كه پيشنهاد آقاي احمدي نژاد براي دولتمردان آمريكايي يك «امتياز طلايي» تلقي شده و تحقق آرزوي سال ها بر زمين مانده آنان بود ولي مي دانستند اين پيشنهاد فاقد پشتوانه است و نهايتا مي تواند در حد و اندازه تمايل شخصي ايشان تلقي شود و نه تصميم برخاسته از خواست مردم و اراده نظام. دقيقا به همين علت است كه ابراز تمايل آقاي احمدي نژاد به مذاكره و برقراري رابطه با آمريكا از سوي دولتمردان آمريكايي «جدي» و «قابل اعتناء» ارزيابي نمي شود.
كاش رئيس جمهور محترم كشورمان به اين نكته بديهي توجه داشتند و بيرون از حوزه اختيارات قانوني خود، وعده اي نمي دادند كه خدشه اي ناخواسته بر جايگاه قابل احترام رياست جمهوري باشد و كاش در ميان يكصد و چند ده نفر از همراهان خود در سفر نيويورك، جايي نيز براي حضور چند تن از حقوقدانان و كارشناسان برجسته سياسي باز مي كردند تا در مصاحبه ها و اظهارنظرها به ايشان مشاوره بدهند. هرچند نام افرادي از اين دست در ميان هيئت همراه رئيس جمهور محترم ديده مي شود ولي معلوم نيست كه آيا از آنها درخواست مشاوره شده و آنان مشاوره غيركارشناسي داده اند؟ يا از آنها مشاوره اي خواسته نشده و يا اين كه جرات و جسارت لازم براي ارائه نظري متفاوت با رئيس جمهور محترم را نداشته اند؟!
دولتمردان و مراكز استراتژيك در آمريكا انكار نمي كنند كه مذاكره را فقط براي مذاكره مي خواهند و نه براي حل و فصل مسائل فيمابين، چرا كه آنها نيز به خوبي مي دانند، تقابل ايران و آمريكا ريشه در ماهيت طرفين درگير دارد و مادام كه ما در حاكميت بر اسلام ناب محمدي(ص) كه ظلم ستيز است تكيه داريم و آمريكا بر خوي استكباري خود اصرار مي ورزد، اين درگيري و تقابل ادامه خواهد داشت و پايان آن فقط هنگامي است كه ايران اسلامي- خداي نخواسته- از حضور نسخه اسلام در حاكميت چشم پوشي كند و يا آمريكا خوي استكباري خود را كنار گذاشته و به قول حضرت امام(ره) از خر شيطان پياده شود. اصرار آمريكا بر مذاكره به منظور فاكتور كردن آن براي نهضت ها و انقلاب هاي اسلامي و القاي اين توهم نااميدكننده است كه «اگر الگوي شما ايران اسلامي است، ايران نيز در نهايت چاره اي جز كنار آمدن با آمريكا نداشته است»! اين نكته، بديهي تر از آن است كه «تاب مستوري» داشته باشد و تاسف آور است كه چرا از نگاه تيزبين دوستان پنهان مانده است.
در اين اظهارنظر «جرج فريدمن»، مسئول پايگاه تصميم ساز استراتفور آمريكا دقت كنيد. اين مركز استراتژيك به باشگاه كهنه كاران سازمان «سيا» شهرت دارد. فريدمن اعتراف مي كند كه؛ «مشكل آمريكا با ايران، فعاليت هسته اي اين كشور نيست، ايران نشان داده است كه نه فقط بدون رابطه با آمريكا، بلكه در حال درگيري با آن مي توان قدرت برتر منطقه بود. نگراني ما- آمريكا- آن است كه ايران با اين خصوصيات به الگوي ساير ملت ها تبديل شده است» و...
آقاي احمدي نژاد و يا مشاوران ايشان بايد مي دانستند كه مخالفت جمهوري اسلامي ايران با مذاكره و رابطه با آمريكا، برخاسته از يك منطق قوي و مستحكم است و نه يك سليقه در ميان ساير سليقه ها. پيش از ايشان، دولت هاي سازندگي و اصلاحات نيز مانند آقاي احمدي نژاد و مشاورانش با ساده انديشي و يا به هر علت ديگري كه بحث جداگانه اي مي طلبد براي مذاكره و برقراري رابطه با آمريكا خيز برداشته بودند ولي منطق قوي رهبرمعظم انقلاب كه از پيوست قانوني روشن و پشتوانه عظيم مردمي نيز برخوردار بود، حركت آنان را ناتمام گذاشت. اولين نمونه از اين دست، در سال 1369 اتفاق افتاد. آن روزها -30 فروردين/19 آوريل 1990- جيمز بيكر وزيرخارجه وقت آمريكا طي سخناني اعلام كرد كه آمريكا آماده مذاكره مستقيم با ايران است و 7 روز بعد - 6 ارديبهشت ماه 69- آقاي عطاءالله مهاجراني معاون پارلماني آقاي هاشمي رفسنجاني - كه امروزه به انگليس پناهنده شده و با آيپك (لابي صهيونيست ها) و MI6 (بخش اطلاعات خارجي دولت انگليس) همكاري آشكار دارد- طي مقاله اي با عنوان «مذاكره مستقيم» در روزنامه اطلاعات، ايستادگي در مقابل كاخ سفيد را «شعارگونه» ناميده و خواستار مذاكره مستقيم و سپس رابطه با آمريكا شد. همان روزها حضرت آقا در سخناني مستند و با ارائه دلايلي مستحكم به نقد اين ديدگاه پرداخته و فرمودند؛
« و اما مسئله اي كه اين روزها در سطح جمعي از اهل فكر و اهل نظر در جريان است، مذاكره كردن و مذاكره نكردن است... من معتقدم، آن كساني كه فكر مي كنند ما بايد با راس استكبار-يعني آمريكا- مذاكره كنيم، يا دچار ساده لوحي هستند، يا مرعوبند. من بارها اين نكته را عرض كرده ام كه استكبار، بيش از اين كه نان قدرت و توانايي خودش را بخورد، نان هيبت و تشر خودش را مي خورد. اصلا استكبار، با تشر و ابهت و شكلك درآوردن و ترساندن اين و آن، زنده است. مذاكره، يعني چه؟ صرف اين كه شما برويد با آمريكا بنشينيد حرف بزنيد و مذاكره كنيد، مشكلات حل مي شود؟ اين طوري كه نيست. مذاكره در عرف سياسي، يعني معامله، مذاكره با آمريكا، يعني معامله با آمريكا. معامله، يعني داد و ستد؛ يعني چيزي بگير، چيزي بده تو از انقلاب اسلامي، به آمريكا چه مي خواهي بدهي، تا چيزي از او بگيري؟ آن چيزي كه شما مي خواهيد به آمريكا بدهيد، تا در مقابل از او چيزي بگيريد، چيست؟ ما چه مي توانيم به آمريكا بدهيم؟ او از ما چه مي خواهد؟ آيا مي دانيد كه او چه مي خواهد؟ «و ما نقموا منهم الا ان يومنوا بالله العزيز الحميد». والله كه آمريكا از هيچ چيز ملت ايران، به قدر مسلمان بودن و پايبند بودن به اسلام ناب محمدي(ص) ناراحت نيست. او مي خواهد شما از اين پايبنديتان دست برداريد. او مي خواهد شما اين گردن برافراشته و سرافراز را نداشته باشيد؛ حاضريد؟»
اين استدلال محكم و غيرقابل خدشه به وضوح نشان مي دهد كه مخالفت جمهوري اسلامي ايران با مذاكره ايران و آمريكا، برخاسته از يك نظام فكري مستدل و عالمانه است و نه يك سليقه سياسي.
اما رهبرمعظم انقلاب اين نگاه را در سال 1369 يعني 22 سال قبل مطرح فرموده اند. آن روزها كه نظام اسلامي ايران در بلنداي اقتدار اين روزها نبود و هنوز مانند امروز مجموعه اي از شكست ها و ناكامي هاي پي در پي در ويترين حريف به نمايش درنيامده بود. به بيان ديگر، امروزه از جايگاهي به مراتب مقتدرانه تر و برتر نسبت به آن روزها برخورداريم. بنابراين، نه فقط بر پايه آموزه هاي مقاومت اسلامي كه تغييرناپذيرند، بلكه براساس عقل سياسي و نگاه برخاسته از فرمول هاي رايج استراتژيك نيز بايستي از موضعي بالاتر به ماجراي ياد شده نگاه كنيم. ولي متأسفانه جناب آقاي احمدي نژاد از كنار اين موقعيت برتر با كم توجهي عبور كرد و در حالي كه انتظار مي رفت با صلابت برگرفته از پشتوانه اقتدار بي بديل نظام، عليه آمريكا و متحدانش خروش بردارند، از موضعي كه با صلابت و جايگاه مثال زدني و الگو شده ايران اسلامي و ملت ايران فاصله داشت به آوردگاه نيويورك رفتند! بديهي است كه نگاه طرف مقابل همانگونه كه اشاره شد به ايران پرصلابت بود و پيشنهاد رئيس جمهور محترم كشورمان را براي مذاكره و رابطه جدي نگرفت ولي خدشه به جايگاه رياست جمهوري و مواضع مقتدرانه اي كه تاكنون آقاي احمدي نژاد از خود نشان داده بود نيز ناخوشايند و غيرقابل پذيرش است.

حسين شريعتمداري

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • محمدی ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    سلام اعلام شده همراهام ایشان حدود 85 نفر بوده اند و اینکه اصل این سخنان توسط دفتر رئیس حمهوری تکذیب شده است؟
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    کشور دوست و بردار امریکا اول بیاد دارایی های ما را با سود 30 ساله اش بده اون موقع تازه بیاد فکر کرد ایا باید مذاکره کرد یا نه
  • علیرضا ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    کسی باید از مذاکره بترسد که حرفش حقنباشد ولی ما چه ترسی داریم که همیشه اثبات کردیم حرفشان دروغه؟ بعد مشرق جان تو وقتی اینطوری صحبت میکنی ... ولی به هر حال من مذاکره با آمریکارو قبول دارم ولی رابطه اصلا...
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    به نظر می رسه که رئیس جمهور صرفا برای تلطیف فضای ملتهب کنونی این موضوع رو مطرح کرده باشه و خودش هم خیلی به اون اعتقادی نداره.
  • سید ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    با توجه به شناختی که ملت از رئیس جمهور محترم دارند ، مسلماٌ این شرط در جهت کمک به برون رفت ایران از شرایط بوجود آمده فعلی است و برداشتن فشار و کاهش مصائب ملت است .
  • علي ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    من هم با نظر ناشناس موافقم.و الا آقاي احمدي نژاد اونقدر از هوش سياسي برخوردار هست كه در تضاد با منظومه فكري و اعتقادي خودش كه وجه استكبار ستيزي اون خيلي هم پر رنگه بخواد نظر ديگه اي داشته باشه.
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    آمریکایی ها پیشنهاد احمدی نژاد را جدی نگرفتند؟ به این دلیل که اولا در فضای انتخابات ریاست جمهوری هر قدم اشتباه ممکن است به شکست منجر شود ثانیا این پیام را پیامی از سوی رئیس جمهوری که در ماههای آخر دوران ریاست جمهوری اش هستند می دانستند ثالثا این پیام را نوعی همنوایی با جریانی که در ماههای اخیر موضوع مذاکره با آمریکا را مطرح کرده اند و به نوعی بیانگر ائتلافی انتخاباتی برای یازدهمین دوره ریاست جمهوری است می دانستند رابعا از وزن احمدی نژاد در نظام دقیقا مطلع و آن را...خامسا آمریکایی های در توهم اثرگذاری تحریم ها هستند کما اینکه بعض طرفداران مذاکره به این دلیل استناد می کنند حال آنکه در این فضا هیچ مذاکره ای معنا ندارد سادسا....خلاصه آن کسی که چنین مشورتی را به دکتر داده است در شعور خودش باید شک کند
  • مصطفی ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    خدا رو شکر که دوره آقای احمدی نژاد با 25 میلیون رای داره تموم میشه و بالاخره یه بار جلوی اسمش کلمه "محترم" رو دیدیم! البته بماند که توی رسانه های به اصطلاح اصلاح طلب اگه روشون میشد به جای اسمشم فحش و ناسزا می گذاشتند.
  • جلال ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    نه قربان این از تزریقات مشاور اعظم است که هر از چند گاهی بروز پیدا می کنه و بیش از سه سال است مصیبتی شده متاسفانه کلی از رشته ها را پنبه کرد !! خدا یا بداد این مظلوم برس!!
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    انها که می گفتند جریان انحرافی یک وصله است که به رییس جمهور 24میلیون رایی نمی چسبد با مطلب حاج حسین بایدبفهمند که انحراف یکیش انحراف از قانون اساسی است. قانون اساسی هم ثمره خون شهدا است.
  • احمد ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    نظر شخصی بنده این هست که: اولا با متن مشرق کاملا موافق هستم 2- رهبر با کلامش جای هیچ شبه نگذاشت استکبار استکبار مبادله میکنه که این یعنی از دست دادن اسلام با تمام معانی .... یادمان باشد هواپیمای مسافربری بندر عباس یادمان باشد 8 سال جنگ یادمان باشد جواب شهدا را که باید بدهیم یا امام زمان امید به توست پس بیا
  • حزب الله ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    جناب آقای علیرضا مذاکره با امریکا نوغی رابطه است و این هم برای یک کشوری که حکومت اسلامی در راس ان هست ضعفه حضرت آقا هم به خدا می فهمه مذاکره با رابطه چه خصوصیاتی داره پس برای ولی خدا راه معلوم نکنیم
  • حزب الله ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    باور کنید تنها کسی که دلسوز این مملکته حضرت آقاست نه کس دیگه بفهمیم
  • امید ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    کلا به چند دلیل از طرف امریکا این رابطه شکل نمیگره 1. امریکا همیشه به دشمن نیاز داره تا اسلحه بفروش هواس مردمش رو پرت کن تا شوروی بود اونها بعد عراق افغانستان وحالا ما مبیند که فیلمهایی زیادی هم جدیدا علیه ایران میسازن تا افکار تهیچ کنند 2. رژیم طهیونیستی و لابیهای قدرتمندشون نمیزارن چون اینطوری امریکا کمتر بهشون امتیاز میده چه اسلحه چه مالی برای حمله نکردن به ایران 3.تاریخ نشون داده ریسان جمهور امریکا هیچوقت در موقع انتخابات مسله مهمی مثل جنگ یا رابطه به کشوری مثل ایران انجما نمیدن بخاطر موقعیت خودشون
  • رضا ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    به چه قیمتی؟؟؟ به قیمت خواری و ذلت؟؟ مگه توی این 33 سال کم فشار و مصیبت داشتیم که حالا این آقا یه شبه میخواد همه اون فشارها رو با له کردن غرور ملت از دوشمون برداره؟ سید جان، تو رو به جدت قسم قبل از اینکه چیزی بگی بیشتر بهش فکر کن
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    با حاج حسین عزیز کاملا موافقم
  • محسن ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    0 0
    گورپدر امریکا واذنابش
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    0 0
    تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم. امام روح الله
  • حامد ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 0
    من هم با نظر سید موافقم بابا پدرمون در اومد همین کارهارو می کنید که کمر مردم خم شده و حالا حالاها راست نمیشه
  • اوباما ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 0
    مگر تو مسلمان نیستی حرف از نوزول وای وای وای
  • دور بین ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 0
    کمک از شیطان هرگز هرگز
  • حق گو ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 0
    شما نیستی آقای مهاجرانی ؟
  • ره جو ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 0
    ما زنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم که آرامش ما عدم ماست؟
  • حق گو ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 0
    با شیطان همراهی هرگز ؟ یعنی هم از دنیا ماندن هم از آخرت.
  • امین ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    0 0
    آمریکا اگر حمله کند ممکن است مردم ایران چند سالی باعث فقر بشوند البته آنقدر هم ما ایرانی ها ضعیف نیستیم تا آخرین قطره ی خون می جنگیم و پدر اوباما و داردسته هایش را در میاریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس