1

وزیر سابق خارجه که روزگاری خودش را چشم اسفندیار دولت می‌دانست با واکاوی پشت پرده یکی از آشوب‌ها از حالا برای آینده سیاسی خود اعلام آمادگی کرده است.

سرویس سیاست مشرق- در آخرین ساعات از شب پنجشنبه ۱۷ تیرماه سال ۷۸ خبر رسید که افرادی با هویت نامعلوم با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون اعتراض به توقیف روزنامه سلام در مقابل سینمای کوی دانشگاه تجمع کرده و با تحریک دانشجویان و پخش اعلامیه جرقه‌های اولیه آشوب را ایجاد کرده‌اند.

ساعتی بعد این عده با خروج از کوی اقدام به تجمع غیرقانونی و سردادن شعار در خارج از کوی کردند و با حمله به تعدادی خودرو، فضای رعب و وحشت ایجاد کردند. حالا تشنج در خیابان‌های اطراف کوی شدیدتر شده و آشوب‌گران با شکستن شیشه‌های مهدکودکی در مقابل کوی، آتش زدن لاستیک و حمله به خودروها و بستن معابر و هجوم به پلیس و گروگان گرفتن سه سرباز نیروی انتظامی چاشنی درگیری‌های ۱۸ تیر را بیشتر کردند، طبق گزارشات موجود این درگیری‌ها تا صبح ادامه داشت و سخنرانی‌های تحریک‌آمیز اعضای انجمن اسلامی دانشجویان (طیف رادیکال دفتر تحکیم وحدت) بر آتش آشوب‌ها می‌افزود.

عوامل اغتشاش سه سربازی را که گروگان گرفته بودند به زیر زمین ساختمان شماره ۱۴ دانشگاه تهران منتقل کردند. اولین گزارشات اطلاعاتی حکایت از آن داشت که عده‌ای در میان تجمع کنندگان به عنوان لیدر حضور دارند و تحرکات توسط این افراد زبده و آموزش دیده هدایت می‌شود.

در آن شب و صبح نیروی انتظامی تا ساعت ۷ صبح در مقابل کوی دانشگاه می‌ماند ولی به دلیل خستگی شدید و خواب آلودگی بسیار و جهت تجدید قوا به سمت چهارراه جلال آل احمد عقب نشینی می‌کند. دانشجویان تندرو با دیدن عقب نشینی ناجا به داخل کوی می‌روند و با آتش زدن چند موتور سیکلت و تخریب امول کوی دانشگاه خسارات بسیاری را به بار می‌آورند.

پشت پرده هدایت آشوبگران به سمت بیت رهبری در روز ۱۸ تیر/ ظریف برای چه کسی سیگنال می‌فرستد؟

رادیکال‌ها بنزین به آتش آشوب می‌ریزند!

ساعتی پس از فروکش کردن موج اول آشوب، با نظر شورای تأمین استان و برای آرام شدن اوضاع در کوی دانشگاه، نیروی انتظامی از صحنه خارج می‌شود، در این شرایط درحالی که برآوردها حکایت از آرام شدن فضا برای ساعات آتی بود حضور چهره‌های رادیکال اصلاحات در میدان و تحریک دانشجویان، بر آتش این ماجرا اضافه کرد.

رفت‌وآمد چهره‌های نزدیک به جریان دوم خرداد مانند اکبر گنجی، تاج‌زاده که آن زمان معاون وزیر کشوربود، محمدرضا خاتمی معاون وزیر بهداشت، مصطفی معین وزیر علوم، فائزه هاشمی نماینده مجلس، عزت‌الله سحابی لیدر جریان ملی- مذهبی، عبد الله نوری، فاطمه کروبی، ابراهیم اصغرزاده و تعدادی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب، عملاً اوضاع را به نحو دیگری رقم زد تا جایی که صبح ۱۸ تیر، تجمع دیگری از سوی افراد داخل کوی دانشگاه صورت گرفت و دفتر تحکیم وحدت با صدور اعلامیه دیگری، به دروغ مدعی کشته شدن پنج دانشجو در شب قبل از این حادثه شد!

داوود سلیمانی عضو حزب مشارکت که در آن زمان معاون دانشجویی دانشگاه بود، روز هجدهم تیرماه به میان دانشجویان رفت تا فضا را قدری آرام کند اما صحبت‌هایی را مطرح کرد که بلافاصله با واکنش تند دانشجویان منجر شده و فضا را تندتر کرد، او به جای اینکه فضا را آرام کند، خطاب به دانشجویان گفتکه این‌ها ما را که نشسته‌ایم کتک می‌زنند، وای به حال شما که ایستاده‌اید!

عزت الله سحابی نیز با حضور در جمع دانشجویان از آنها درخواست می‌کرد که به داخل دانشگاه رفته و این حرکتها را بصورت دوره‌ای انجام دهند، فائزه هاشمی و فاطمی کروبی نیز آن روزها نقش لجستیک آشوب را بر عهده داشتند.

اما مهمترین عامل تحریک دانشجویان مصطفی تاج‌زاده بود، تاج‌زاده به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور دائماً سوار ترک موتور بین وزارت کشور و کوی در حال رفت و آمد بود. این تصاویر از تاج زاده که چندین بار از سوی بسیاری از شاهدان عینی آن زمان تأیید شده، حاکی از خبری بود که حوادث کوی دانشگاه از داخل وزارت کشور هدایت می‌شد.

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو شورای مرکزی و دبیرکل وقت جامعه اسلامی دانشجویادر گفت و گویی از مشاهدات خود از اقدامات تاجزاده چنین بیان کرده است:

ما با اینها (دانشحویانی که برای تسخیر وزارت کشور به سمت خیابان فاطمی رفته بودند) به سمت فاطمی رفتیم و من مشاهده کردم که این افراد درب بزرگ آهنی وزارت کشور را از جا کندند که، آقای تاج‌زاده آمد در وسط حیاط وزارت کشور یک صندلی گذاشت و یک جمله کلیدی گفت که نمی‌دانم چرا بعداً بررسی نشد. تاج‌زاده به این جماعت که حدوداً ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفری می‌شدند گفت: شما چرا آمده‌اید اینجا؟ شما چرا درب وزارت کشور را از جا می‌کنید؟ اینجا که مال شماست. شما باید جای دیگری بروید و درب آنجا را بکنید؛ و پای بلندگوی دستی مدام می‌گفت: اینجا متعلق به خود شماست و شما اشتباهی آمده‌اید!

تاج‌زاده به دنبال آن بود که دانشجویان و گعده‌های آشوب را به سوی بیت رهبری کشیده تا با تئوری فشار از پایین و چانه زنی از بالا که حجاریان ابداعش کرده بود از نظام امتیاز بگیرد، بعدها خبرهایی در خصوص دستورات تلفنی تاج‌زاده برای به حرکت درآوردن جمعیت از مناطق مختلف به سمت خیابان جمهوری رسید اما متأسفانه هیچ گاه دادگاهی برای تاجزاده در این خصوص تشکیل نشد.

البته حضور فعالان رادیکال اصلاح‌طلب به اینجا ختم نشد و در روزهای بعد از آن هم افرادی همچون عبدالله نوری و محتشمی‌پور هم در بین معترضان حاضر شدند. در این شرایط طبیعتاً از مسئولان دانشجویی انتظار می‌رفت با حضور خود در دانشگاه بتوانند به آرامش بیشتر فضا کمک کنند؛ اما این طیف با اهداف دیگری در دانشگاه حضور پیدا کرده بودند.

پشت پرده هدایت آشوبگران به سمت بیت رهبری در روز ۱۸ تیر/ ظریف برای چه کسی سیگنال می‌فرستد؟

روایت ظریف از زاویه فکری رادیکال‌ها

در سال‌های اخیر تحلیل‌های متفاوتی درباره اثر اصلاح‌طلبان تندرو یا همان هسته سخت اصلاحات پیرامون کوی دانشگاه صورت گرفته است، آخرین روایت اما از سوی جواد ظریف صورت گرفته که در جای خود قابل بحث و تحلیل است، اخیراً یک فایل صوتی دیگر از محمدجواد ظریف در فضای مجازی منتشر شده که در آن وزیر سابق خارجه با تندی نسبت به اصلاح‌طلبان رادیکال نقدهایی را بیان می‌کند.

این فایل صوتی که مثل همیشه باز هم توسط یکی از رسانه‌های معاند خارج کشور منتشر شده است، در این فایل ظریف اصلاح‌طلبان رادیکال را متهم به انحصار طلبی و تندروی کرده و با یک برش تاریخی مثال‌هایی نیز درباره آن گفته است، از جمله آنکه ظریف تائید کرده است که افرادی چون تاج‌زاده با کمک لیدرهای میدانی به دنیال کشاندن دانشجویان به بیرون از دانشگاه و هدایت آن‌ها به سوی خیابان آذربایجان بودند!

ظریف دراین‌باره گفته است:

در اعتراضات دانشجویی سال ۷۸ که در پی واقعه حمله به کوی دانشگاه شعله‌ور شد، پشت بی‌سیم گفتند پیش به سوی آذربایجان؛ که ادعایی‌ست تلویحی به هدایت دانشجویان به محل استقرار رهبری... به نظر من جناح چپ توی انحصارطلبی، دست جناح راست رو از پشت می‌بندد. یک بار من به آقای خاتمی گفتم. این رفیق‌های شما وقتی که تند بودن، با ما مخالف بودن؛ می‌گفتن این لیبرال است. الان ز ما لیبرال‌تر شدن، هنوز هم با ما مخالفند.

ظریف در این فایل صوتی لو رفته و جدید به طور مشخص‌تری به سیاست داخلی ایران پرداخته است. از محتوای این فایل صوتی که توسط وب‌سایت ایران‌وایر (رسانه نزدیک به فرقه بهائیت)، چنین برمی‌آید که آقای ظریف در حال «گعده» با چند نفر است و درباره وضعیت سیاسی بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان صحبت می‌کند، در این گفتگوها چند نکته قابل توجه وجود دارد:

۱- با توجه به مطلب اخیر تاج‌زاده و اصلاح‌طلبان رادیکال مبنی بر تحریم انتخابات و تلاش برای به زیر کشیدن طیف اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو، حالا ظریف به میدان آمده تا لیدری طیف میانه‌رو، نهادی و روزنه‌گشا را بر عهده گرفته و با داشتن یک تمایز در سیاست خارجی و داخلی آماده حضور در انتخابات آتی شود.

۲- جنس مطالب مطرح شده از سوی ظریف نشانگر اشغال جناح چپ از سوی رادیکال‌های جریان اصلاحات می‌باشد که به‌وضوح در بردارنده این نکته است که آنان به‌جای رقابت در چارچوب نظام به دنبال مبارزه با نظام می‌باشند، ظریف در برابر این طیف پنجره جدید گشوده است.

۳- ظریف در برابر جناح اصول‌گرا نیز مرزبندی کرده و آماده ائتلاف با طیفی و تقابل با طیف دیگری در این جناح است.

۴- اصلاح‌طلبان نهادی تأکید و تصریح بر حضور در انتخابات داشته و اصرار دارند در صورت عدم مشارکت در انتخابات مجلس، اصلاح‌طلبان حاکمیت را به نزاع با خود فراخوانده و به طور قطع از گردونه سیاست و انتخابات به ویژه در سال ۱۴۰۴ محروم خواهند شد، فایل صوتی جدید از سوی ظریف اولین سیگنال از معرفی یک نامزد انتخاباتی است.

درز یافتن فایل صوتی گفتگوی ظریف در بهار ۱۴۰۰ او را به اغمایی دو ساله برد، حالا باید دید این فایل با سرنوشت او چه می‌کند و آیا می‌تواند بدلی در برابر فایل‌های پیشین باشد. به نظر می‌رسد وزیر سابق خارجه که روزگاری خودش را چشم اسفندیار دولت می‌دانست با واکاوی پشت پرده یکی از آشوب‌ها از حالا برای آینده سیاسی خود اعلام آمادگی کرده است؛ ظریف در اولین گام تاج‌زاده را زیر پای کمپین خود قربانی کرده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 116
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 69
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    باید امثال روحانی و ظریف تا الان محاکمه می شدند که نشدند
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      59 3
      باید همراهشان هم اختلاس گران چای دبش دوتا تیر برق آن‌طرفتر آویزان نمود
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      23 1
      جنگ زرگری اصلاح طلبان تهوع آور بر سر پست مدیریتی است
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      22 3
      چرا ول میگردن
    • بهنام IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      12 1
      ما که جز خدا پناهی نداریم خدایا خودت به داد ما برس که دیگه طاقت شرمنده شدن ندارم
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      18 2
      قرار بود اصلاح طلبان در افغانستان بر ضد طالبان بجنگند پس چی شد ؟ مردم افغانستان هنوز منتظر هستند
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      27 2
      32 سال طبق اعتراف پسر رفسنجانی کشور در دست اصلاح طلبان بوده 32 سال اصلاح طلبان وقت کافی داشتند که مشکل فقر و مسکن و کم ابی و بیکاری جوانان و خام فروشی نفت را حل کنند ولی هیچکاری نکردند . این جماعت فقط به فکر اختلاس و رانت هستند
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      22 6
      ۱۶:۱۱ ربطی نداشت اما اختلاس‌گران هم هم‌مسلک و عقیده همون خاتمی فتنه‌گر و روحانی و ظریف هستن و سبک زندگی‌شون هم غیردینی، غرب‌زده و عاشق مادیاته. بنابراین همه خباثت‌ها از فرهنگ غیردینی و غیرانقلابی خودتون برمیاد
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      9 3
      اقازاده ها و فرزندان اصلاح طلبان اکثرا ساکن اروپا و امریکا هستند چرا خود اصلاحطلبان هم به اروپا و امریکا کنار فرزندانشان نمی روند ؟ چی از جان مردم ایران می خواهند ؟
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      11 1
      باید کسانی که ارز 4200 به دوستان و اشنایان خود دادن تا جنس وارد کنند و ان جنس را با ارز ازاد 30 نومنی بفروشند هم محاکمه شوند
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      11 1
      نعمت زاده وزیر اصلاح طلب بیش از 250 شرکت دارد این همه شرکت و ثروت را از کجا اورده ؟ چرا امثال نعمت زاده محاکمه نمی شوند؟
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      2 7
      بقول خودتون ملاک حال افراد است این گزارش اگر صحیح هم باشه مال سال 78 است
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      4 1
      علی اشرف ریاحی که داماد محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت دولت یازدهم و یکی از متهمان پرونده فساد ۶.۶ میلیارد یورویی پتروشیمی است
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      8 4
      موافقید همه را محاکمه کنند
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      11 1
      اصلاحطلبان که همیشه می گویند رئیس جمهور هیچکاره است ! رئیس جمهور فقط 20 درصد قدرت داره ! رئیس جمهور تدارکاتچی هست ! پس چرا اینقدر خودشان را برای رسیدن به ریاست جمهوری به زحمت می اندازند ؟؟؟؟ چرا این همه پول خرج می کنند تا به ریاست جمهوری برسند ؟
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      2 7
      تو مگر میفهمی محاکمه یعنی چه؟ تو مگر میفهمی قضاوت یعنی چه؟ یعنی تو میفهمی و قضات و دستگاه قضا و نظام نمی فهمند؟ کمر مردم زیر بار گرانی شکسته
    • کوروش IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      1 1
      هرکی کاریکاتور کشیدن بلده یه کایکاتور با این محتوا بکشه که ظریف داره وارد عرصه قدرت میشه و تاجزاده رو مثل گوسفندی که زیرپای عروس و غیره قربانی میکنن ، دارن زیرپای ظریف قربانی میکنن...
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      4 3
      خداوکیلی ظریف و روحانی در تاریخ ایران جایی بهتر از کنار رجال قاجاری نخواهند داشت
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      4 0
      اسب ها در سربالایی همدیگر رو گاز می گیرند.
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      4 1
      فتنه سالهای 78 و 88 و 98 زیر سر تندروهای افساد طلب امثال تاجزاده و حجاریان بود.
    • علی IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 0
      محاکمه نمیکنند تا زمانی که وضع فجیع اقتصادی درست بشه با ابن وضع بخواهند محاکمه کنند......
    • IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      1 1
      برای چی محاکمه میشدن؟دلار 23 تومن؟اینجوری باشه که قبلش باید دست اندرکاران دلار 62 تومنی محاکمه و اعدام بشن
    • CA ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      1 1
      ۱۹:۰۲، مثلا حال فعلی فائزه بهتر از حال سال 78 شه؟ اینا هرچی زمان بگذره خرابتر و خائن‌تر میشن.
    • GB ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      1 0
      22:07 این کاریکاتورو بکشن بعدش چی میشه؟دلار ارزون میشه؟
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    24 16
    روشنگری جالبی رو ارائه داده بودید ممنون
    • IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      4 0
      ظریف جعبه سیاه .گهگداری خوشگل پته رو میریزه رو اب
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    41 18
    اصطلاح طلبان بیشترین خیانت را در طول تاریخ ج.ا.ا به ایران کردند
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    21 14
    تحلیل مفیدی بود
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    37 14
    خیانت کارانی مثل حجاریان و تاج زاده از آنجا که برای خدا کار نمی کنند همیشه دنبال منافع شخصی و گروهی خود هستند در میان مردم جای ندارند
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      9 1
      در دولت روحانی امثال حجاریان ارز 4200 می گرفت و گندم وارد می کرد حجاریان سلطان گندم است
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      1 0
      سر همین ترورش کردید؟
    • IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
      0 0
      منافق بنی اسقاطیلی حجاریان را خود دوستاش ترور کردند چون اصلاحات خون میخواست، تو بهتره مشغول نشخوارت باشی که بهترین کاره برات
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    31 17
    هنوز دلیل عدم محاکمه ظریف به خاطر امضای برجام بدون اینکه به گفته خودش متنش رو بخونه رو متوجه نمیشم
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      16 8
      تو برو محاکمه اش کن
    • سیدحسن IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      3 3
      یعنی واقعا فکر میکنی نخونده
    • IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      2 0
      ظریف نخونده بوده مجبس و مجمع تشخیص و شورای نگهبان هم نخونده تصئیبش کردن؟
  • محمدایوب IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    28 21
    حال یک سئوال از مسئولین نظام تا کی باید در مقابل این سربازان وپادوهای نتانیاهو کوتاه بیایید تا کی جوانها وفرزندان مردم قربانی مطامع این وطن فروشان بشوند فقط یک نمونه جنایت تاج زاده در آن زمان بر دوست ودشمن ثابت شده چرا محاکمه نشد یا خاتمی رفیق جورج سوروس
    • IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
      0 0
      محمد ایوب دم خروست را باور کنیم یا قسم حضرت عباست را؟ واقعا منافقی یا چیزی میزنی و میای جاهای مختلف چرندیات متنوع زر میزنی! معلومه تو حال خودت نیستی
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    4 2
    مردم دیگه نه چپ براشون مهمه و نه راست. نه ظریف و نه هیچ کس دیگه.
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      1 5
      چپ و راست خیلی وقته تموم شده. برای مردم اسلام و انقلاب و حضرت امام خامنه‌ای مهمه و هر کسی که به این معیارها نزدیک باشه. اصول گرایان هم خیلی نزدیک‌ترند تا افسادطلبان. ایرادتون هم به جاش
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    9 5
    هر چی ولایت فقیه بفرمایند والسلام
  • محمود IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    7 3
    تاج زاده از اول هم جزء منافقین بود ولی با تغییر هویت به دفترتحکیم وحدت که اعضای آن از منافقین بودند پیوست .
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      2 0
      تو و امثال تو ثابت کن که مسلمان هستید، من هم قبول میکنم تاج زادهمنافق بود.
    • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
      0 0
      سوابق برادر مصطفی موتور هزاری شکارچی ساواکی و سلطنت طلب را بخوانی متوجه می‌شوی سوپر انقلابی چپ ضد آمریکایی نشون میداد ولی بعدا سوپر غربگدای آمریکایی شد یعنی نه قبلا درست فکر میکرد و نه حالا دقیقا مثل سایر سوپرهای مثل خاتمی باغی و عبدی و اکبر گنجی و محسن مخملباف تا هاشمی و روحانی و موسوی خویینی ها
  • حسن حبشی IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    21 12
    تاج زاده همیشه تو زندان است می خواهی از این هم بیشتر در مضیقه باشد دادگاه که از جناح خود شماست
    • محمدایوب IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      7 5
      14/33لعنت خدا بر هرجناحی که خیانت به خون شهدا می کند جناح چیه چرا یک بار کشور ما مانند اردوغان هر خائنی از هر جناح محاکمه نمی کند اردوغان نسل خائنان به ترکیه ودولتش را نابود کرد اینجا بی شرف در فتنه 88لیدر بوده راست راست راه میره بعد می آید با افتخار اعلام می کند من برای حمایت مردم رای ندادم بی شرف اگر فرزند پدرت هستی بیا تو مردم 22بهمن
    • IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 2
      ۱۸:۳۸ خاتمی فتنه‌گر، منافق و ملعونه. اما ربطی به پدرش نداره. در واقع هر کی آشغال از آب دراومد لزوما ربطی به خانواده‌اش نداره. الان به پدر این جرثومه فساد اهانت کردی باید حلالیت بطلبی. خود خاتمی منافق به اندازه کافی خیانت کرده که به خودش بگی
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    8 5
    اینکه جناههایی دستشون توی دست غرب است آشکار است. اما طرفداران رهبری هم انتظار دارند دست فاسد کوتاه ‌شود. یک روحانی نما نتواند با سو۶ استفاده و مصونیت دست ب هر کاری بزند و ثروت مند شود هیچکس نباید از جرم مصون بماند یا با چشم پوشی از خلاف عبور کند چه این امر باعث می‌شود مردم ب سوی غرب گرا ها بروند.
  • US ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    12 19
    چرا آشغال خيانت كارى مثل تاج زاده دلقك بيسواد و محمد خاتمى و محمد جواد ظريف و امثال آنها محاكمه و مجازات نميشوند .آيا اين مماشات با اين خيانت كاران خيانت بمردم انقلابى نيست ؟
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      3 13
      صهیونیستی ها و مگس های آنها از ظریف وحشت دارند.
    • IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
      0 0
      آره از نظر منافقین صهیونیستها از ظریف می‌ترسند و خود صهیونیست های اصل ظریفینا رو پیاده نظام خودشان می‌دانند ولی ابله تو خریتت را با بلندگو اعلام بکن کی به کیه🤣🤣🤣
  • ناشناس IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    7 13
    متاسفانه امثال تاج‌زاده ،روحانی حجاریان عبدالله نوری زنگنه نوبخت کلانتری خانم ابتکار وشوهرش وخیلی از اصلاح طلبان در راس کار هستند چه در مجلس و چه در پستهای مدیریتی ،اینها باعث پریشانی جامعه می شوند که خیلی هم زیاد هستند جلوی تولیدات و واردات کالای اساسی می شوند خدا لعنت کند کسانی که بر علیه مردم فتنه می کنند
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      7 2
      شوهر خانم ابتکار وارد کننده بنزین بود جمشید ارین می خواست خودرو برقی بسازه همین خانم ابتکار جلوی امثال جمشید ارین را گرفت
  • US ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    11 13
    ظریف خودش متهم اصلی پرونده هست نه ریش سفید و قاضی و شاهد پرونده، توهم اینکه مردم یک بار دیگه فریبا رو بخورن حرص قدرتش رو فربه کرده.
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    4 1
    لعنت بر آشوبگران
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    3 1
    یه فیلمی هست از ظریف و همسرش ، دارن ماهی میگیرند . من احساس کردم ، ظریف یکم یه مدلیه . ادم پیر میشه یه مدلی میشه ، واکنشاش یه مدلی بود ، یکمی انگار هوش و حواسش کاهش پیدا میکنه .اونجوری بود
    • IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
      0 0
      آره پس در مورد مستر تاج‌زاده هم اشتباه میگه! خودتی
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    2 2
    شک نکنید که ظریف و مافوق در جریان ترور شهید قاسم سلیمانی نقش داشته اند و در سالهای آینده خیانت و خباثت آنها برملا خ اخذ شد و مردم خواهند فهمید چه کسانی شهید سپهبد قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند
    • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      1 0
      ظریف مگه میدونست قاسم سلیمانی کجاست؟
  • جهان IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    5 0
    این باصطلاح اصلاح طلب ها آب نیست وگرنه شناگر ماهری هستند
  • علی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    6 7
    ای خدا کی میشه امثاله جواد ظریف که از خوک نجس تر هستن محاکمه شوند و مردم از ته دل خوشحال شوند....قهرمان همه ملت ایران سردار دلها حاج قاسم هست...لعنت بر ظریف کثیف ونجس...بیشرف چقد پررو بود که خودش رو با سردار سلیمانی مقایسه می‌کرد..این ۲مقایسه انگار مقایسه پیغمبر با شیطان است(نعوذوبالله)
    • IR ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      2 0
      یه ساندیسخور صرف که ساندیسشو 8سال ظریف میداده میاد در مورد ظریف اظهار نظر میکنه خخخخخخخخ
    • IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
      0 0
      ظریف بینی خودشو نمیتونه پاک کنه دادن ساندیس که اصلا البته امثال تو تو پاچه خواری قهار هستی پس ادامه بده
  • تاریخ نگار انقلاب IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    4 2
    اگر بررسی دقیقی انجام پذیرد مشخص خواهد شد که پشت پرده تمام فتنه ها و آشوبها : اکبر هاشمی رفسنجانی ملعون و خاندانش و ایادی دزد و مفت خورشان بودند .
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      3 2
      همین رفسنجانی و اطرافیانش انقلاب ایران را دزدیدند و باعث فساد در ایران شدند 32 سال کشور در دستشان بوده
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    5 0
    اعدام
  • عباس IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    2 1
    چه کسانی و یاچه گروهی دنبال احیای جریان غربگرا در ساحت سیاسی کشور هستند . البته بعد از به خاک سیاه نشاندن مردم توسط این موجودات عاشق غرب.
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    3 3
    ظریف خائن و دست نشانده امریکا است شک نکنید
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    1 2
    ریشه بد بختی مملکت اصلاح طلبهای الان و تندروهای سابق هستند و بس
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    6 2
    برا چسبیدن به قدرت هر جنایتی کردید نجاست دربرابر شما صد پله شرف داره زمان مرگتون هم میرسه اون زمان افسوس میخوری که چرا اینقدر درحق مردم ایران جنایت کردید
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      2 2
      اکثر اصلاحطلبان لائیک هستند و اعتقادی به جهنم ندارند
    • IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      1 0
      با اصلاح طلبان نبود
    • IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
      0 0
      ۱۸:۴۹ چشم بسته غیب نفرما که خودت اولین نفری که بعد سقط شدن یخه ات را میگیرند در ضمن زر نفرما که با اصلاح طلبها نبود که اتفاقا با همانها بود و تو منافق الدنگ ایکبیری که به قول خود حجاریان هرجایی که گفته..» شهید لاجوردی بهش گفته شما(چپ‌های سابق و اصلاح طلبهای امروزی) از مسعود رجوی منافق تر پس خطرناکتر هستید
  • رز IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    4 0
    ظریف خودش جاسوس امریکاست بااین حرفا میخوادبه سرشاخه هانزدیک واطلاعات بفرسته کشوربابرجام فروخته بودحالامدعی وطن دوستی شده
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    3 1
    بیشترین خيانت به ملت ایران در طول تاریخ توسط اصلاح طلبان صورت گرفته است
  • FR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    1 1
    خب ! بازم خوبه یک قدم به سمت تضعیف براندازهای داخلی برداشته
  • محمدولایی بازنشسته IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    هیچ زمان زور دار حرف راست که ضررش باشد را نمی زند ::::
  • حسين DE ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    4 1
    بيهوده ميگردد اين سائل……… جواد نيويوركى تاريخ مصرفت گذشته،بفكر قبرستون باش.
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    4 1
    ظریف ، منافق وطن فروش و روحانی بی بته، و جهانگیری اعدام باید شوند
  • مهدی US ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    2 0
    من نمی دانم چقدر این جماعت باید خیانت کنند که برخورد مناسبی با این مزدوران داخلی بشود. ظریف انوسی دیگر چکار باید بکند. دستگاه امنیتی و قوه قضائیه چرا اینقدر با این افراد مماشات می‌کند. این جماعت علنی پرچم براندازی را برداشتن.
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    4 1
    از هر چی ادم ضعیف وخاعن هست متنفرم متنفر 👿🤮🤮🤮🤮🤮🤮
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    3 3
    آشوبگر؟؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    4 3
    آقای ظریف بخشی از خیانتهای اصلاح طلبان را گفت اما به خیانتهای خاتمی در همان فتنه 78 هیچ اشاره ای نکرد اصل فتنه در دست ایشان بود بقیه سربازان ایشان بودند. به جناب حجه الاسلام اژای رئیس محترم قوه قضائیه پیشنهاد می گردد فتنه گران سال 78 را نیز مورد بازخواست قرار دهند تا به مجازاتشان برسند و راست رات راه نروند و به ریش ملت بخندند. آقای ظریف هم بداند که تاریخ مصرفش برای همیشه تمام شده است اما از افشاگری اش ممنونیم ادامه دهند
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    1 0
    همان عوامل حزب توده و چریکهای فداییان خلق هستند که دارند ایران را می فروشند .
  • مهدی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    بهم زدن این فاضلاب
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    1 0
    لعنت بر تمامی شرق گراها .
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 1
    لعنت بر منافقین
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 3
    این ظریف رو کنترل کنید سر بزنگاه ها یهویی پیداش میشه گل به خودی میزنه بعد میخزه تو سوراخ هوش سیاسی اصلا نداره از دیپلماسی هیچی نمیدونه فقط زبونش درازه و صداش کلفته
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 1
    کثیف ترین مردم دنیا
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    1 0
    روحانی و خاتمی و احمدی نژاد نوکر پوتین نیستند
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 1
      شما نوکر اینها باشی کافیه
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    1 0
    ای بد بختهای مشرق نیوز شما نمی دانید تولی و تبری از فروغ دین است
  • یه نظر IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 1
    بارکج توراه چپ میکنه تا ببینیم به شرط حیات دادش ظریف خودمون!
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 1
    از زمین خواری پسران چه خبر؟
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 0
      فقط اونایی که پشت سرش تو نماز جمعه نماز میخونن
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    باید صدا وسیما ومجلس،در اقدامی هماهنگ نقش قوانین خاتمی در مشکلات کشور لا تببین وان را لغو کنند تا مردن بفهمند که عامل مشکلات سازمان مجاهدین انقلاب به رهبری میر حسین موسوی وزهرا رهنورد است
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    جلایی ....با توزیع سلاح بین ...وبه کارگیری علیه ارتش عراق نقش محوری در آغاز جنگ داشت عبدی وخوینی ها با حمله بهزسفارت آمریکا جرقه جنگ را زدند حالا بگیرید دنبال عشاق
  • علی FR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    در آن شب و صبح نیروی انتظامی تا ساعت ۷ صبح در مقابل کوی دانشگاه می‌ماند ولی به دلیل خستگی شدید و خواب آلودگی بسیار و جهت تجدید قوا به سمت چهارراه جلال آل احمد عقب نشینی می‌کند.
  • علی IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 2
    دیگه باحرفای یکطرفه واقعا حال بهم زن شدی مشرق
  • Aadam IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    4 2
    من که دیگه شرمنده زن و بچه شده ام برام هیچکدام فرقی ندارد
    • IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 3
      فرقی نداره بیخود نظر میدی. فرق داره طرف‌دار این جرثومه‌های فسادی اما حرفی برای گفتن نداری لذا هر دو طرف رو می‌کوبی
  • عمو نو روز IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    5 1
    راستی رییسی رئیس جمهور شد دیدی چطوری کمر دلارو شکوند.گرانی تموم شد شب عیدی همه با خوشحالی دست پر از بازار میان با کلی خرید و مقدار زیادی پول اضافه ، گدای سر کوچه به جای گدایی لباس نو پوشیده به بچه های محله عیدی می ده . ای ول عجب پهلوانی ، آفرین به این پهلوان پنبه .
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 4
      زر نزن بابا
    • GB ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      2 0
      رئیسی رئیس جمهور شد و دلار شد 5تومن.دیدید فرق میکنه کی رئیس جمهور باشه یا نه هنوز؟
  • IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 1
    اصلاح طلب های منفور که مثل قوم یهود طرد شده و نفرین شده اند متوسل به یک آدم کودن بچه صفت و عقب مانده غرب زده یعنی جواد ظریف شدن که این جماعت نفرین شده و طرد شده را احیا کند. ملت هرچه مصیبت می کشد زیر سر همین جواد ظریف است که با برجام آمریکایی _ اسرائیلیش ملت را به خاک سیاه نشاند و آثار سرطانی تورمی برجامی این ملعون هنوز بر سر سفره خونین ملت است.
  • رستم ایرانی IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    2 0
    صد در صد ابن فایل با هماهنگی شخص ظریف فرستاده شده است جاسوسان ییگنال فرصت
  • IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    3 0
    دکتر ظریف کبیر خوب میسوزونتتون خخخخخخخخخ
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 2
      مرگ و درد
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 3
    استاد دیپلماسی التماسی
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    2 0
    حرفها راجع به بهاییت را بهشون نگید چونکه مسیله بهاییت و ادیان دیگر این نیست که باهاشون مهاجه کنید اتفاقا به صررتون تمام می شود
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 2
      برو عامووو چهار کلمه سواد یادبگیر مردکه فهمیدی چه بلغور کردی
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 2
    دکتر ظریف نوشت: ظاهرا یک میهمان در سمینار کارشناسی ارشد به حرمت کلاس و فضای امن بین استاد و دانشجو خیانت کرده و گفت‌وگوهای کلاسی را در‌اختیار دیگران قرار داده است. دیگران نیز آن را در اختیار وب‌سایتی در خارج از کشور گذاشته اند که مدعی آزادی بیان است؛ اما بر خلاف همه اصول حرفه‌ای با دستکاری، تقطیع، جابجایی و تیترسازی‌های فرا متنی آن را منتشر کرده است. چرت وپرت گفته عقده‌های فرو خورده خود را برای چندمین بار لجن پراکنی کرده برعلیه نظام و افراد و شادی اربابان صهیونیست و آمریکایی خود را فراهم کرده طبق معمول از ترس شلوار خود را خیس کرده و ادعای دستکاری تقطیع می کند این بی شرف وبی لیاقت مقصر نیست بلکه مشکل از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قضایی است که‌ با این خبیثان برخورد نمی کنند
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    3 0
    مشرق حتی پیام هایی که جنبه توهن آمیزن نیست. ابتر شده میذاره . فهمیدیم که شما هم صادق نیستی .
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 0
      اتفاقا مشرق نیوز نسبت به تارنماهای دیگه بیشترین صداقت رسانه ایی را حفظ کرده از کامنت ها معلومه درود به کارکنان و دست اندرکاران این رسانه ی انقلابی
  • صادق IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 0
    مسیولین چرا وبعلت چی دشمن رابرای حکمرانی کشور شریک مینمایند
    • IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
      0 0
      خودت میری با دشمن میسازی و بعد یقه مسئولین را میگیری؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس