کد خبر 1582958
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
1

نزدیک شدن خاتمی به هسته سخت اصلاحات جناح چپ را به دو شقه تقسیم کرده و اختلافات عمیق میان طرفین را علنی‌تر از گذشته کرده است.

سرویس سیاست مشرق- رسانه‌های اصلاح‌طلب و ضدانقلاب به استقبال تحرکات اخیر محمد خاتمی رفته و از قول لیدر هسته سخت اصلاحات که حاضر نشد در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رأی بدهد نوشته‌اند که او گفته است که آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچ‌کس دروغ نگفته باشم و رأی ندادن را در شرایط نامطلوب کنونی وجه دیگری از رأی دادن در وضعیت حتی نسبتاً مطلوب انتخابات می‌دانم!

محمد خاتمی در جدیدترین اظهارات خود ضمن تلاش برای توجیه رأی ندادن خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی بخشی از راهبردهای ترسیمی اصلاح‌طلبان ساختاری برای اجتماعی سازی و معنا دهی را آشکار ساخت. وی همچنین در بیان راهکارهای خود برای آنچه حل بحران‌ها خوانده تأکید می‌کند که مطلوب‌ترین راه برای رهایی از این وضع یک مصالحه ملی است که در سایه آن اولاً جامعه نشاط خود را بازیابد و زمینه مشارکت فعال مردم را فراهم آورد.

نگاهی کوتاه به سخنان رئیس هسته سخت جبهه اصلاحات حکایت از بالا آمدن لایه‌های پنهان رادیکالیسم در میان اصلاح‌طلبان دارد، خاتمی می‌کوشد تا ضمن مشروعیت بخشی از رأی ندادن خود آن را به نام مردم و برای مردم تعریف کرده و به‌نوعی از مسئله تحریم و عدم مشارکت قبح زدایی کند.

همچنین خاتمی در راستای توجیه راهبرد تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان تلاش دارد تا از القای جامعه ناراضی‌ای سخن به میان بیاورد که اکثریت داشته و درگیر بحران‌های فزاینده می‌باشند! القای نارضایتی سیگنال‌های روشنی در خود دارد، خاتمی می‌کوشد تا خود را به‌عنوان اپوزیسیون تعریف کرده و نظام حکمرانی موجود را به‌عنوان دگرخود تعریف کند.

اصلاح‌طلبان: خاتمی به ما خیانت کرده است!

از هم‌پیمانی با موسوی تا آماده‌سازی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۴

موضوع رأی ندادن خاتمی تبدیل به موضوع و بحث در جریان اصلاحات تبدیل‌شده است. اصلاح‌طلبان ساختاری و رادیکال‌های جریان اصلاحات رأی ندادن خاتمی را یک کنش مؤثر درزمینهٔ عادی‌سازی تحریم انتخابات و تبدیل این موضوع از تنبیه حاکمیتی – اجتماعی به کنش و حق انتخاب سخن به میان آورده و از جانب دیگر تأکیددارند خاتمی با این اقدام خود زمینه‌های رونمایی از گفتمان جدید اصلاحات به‌عنوان آلترناتیو شرایط موجود را فراهم کرده است.

اصلاح‌طلبان ساختاری در ادامه اقدام خاتمی را در چارچوب توجه به جنبش زن، زندگی و آزادی و بنا بر ادعای خود ایستادن در کنار مردم بازنمایی کرده و از سوی دیگر تصریح دارند وی با اقدام خود موجب هژمون شدن دیدگاه‌های اصلاح طلبان ساختاری نسبت به اصلاح‌طلبان نهادی و بوروکراتیک شده است.

از جانب دیگر اما طیف اصلاح‌طلبان نهادی و مشارکت‌جو نیز بر این عقیده هستند که رأی ندادن خاتمی عمل به دستورات تاج‌زاده از زندان بوده و وی را از حوزه راهبر فکری جریان اصلاحات به پیرو تاج‌زاده و اصلاح‌طلبان ساختاری تنزل داده است. این بخش از اصلاح‌طلبان تأکیددارند در شرایط کنونی خاتمی با عمل به دستورات اصلاح‌طلبان ساختاری عملاً به نیمه دیگر میرحسین موسوی تبدیل‌شده و بدون اینکه اعلام رسمی کند در مسیر گذاریون را انتخاب کرده است.

البته بخش دیگری از اصلاح‌طلبان نیز در رابطه بارأی ندادن خاتمی تحلیلی ضعیف داشته و تأکیددارند، رأی ندادن او جلوی اصلاح‌طلبان روزنه گشا را نگرفت اما اگر رأی می‌داد، بخشی از اصلاح‌طلبان تحریمی از او عبور می‌کردند و به دامن براندازی می‌افتادند.
بر اساس این دیدگاه این طیف رادیکال تحت تأثیر تحرکات تحریمی خاتمی به بیانیهٔ ۱۵ ماده‌ای او رضایت دادند درحالی‌که سال گذشته حامی بیانیهٔ رفراندوم موسوی بودند، خاتمی این بار هم با این «یک رأی» واسطهٔ رادیکال‌ها با جمهوری اسلامی‌شده است و احتمالاً می‌توان در انتخابات بهار ۱۴۰۴ نتیجهٔ آن را پای صندوق رأی دید.

البته این نگاه کمی ساده باورانه است، خاتمی با تاکید بر کلیدواژه‌های «زندگی» ، «نجات کشور» و «اصلاح نظام حکمرانی» عملاً می‌کوشد که جریان اصلاحات تحول‌یافته و مبتنی بر بیانیه ۱۵ ماده‌ای خود را به‌عنوان آلترناتیو موجود تعریف کند.

همچنین خاتمی دال‌های گفتمانی زندگی، نجات کشور و اصلاح نظام حکمرانی را در فضای رسانه‌ای- سیاسی اجتماعی سازی نماید و از این طریق اصلاح‌طلبان را مجهز به کنش رسانه‌ای فرای انتخابات ۱۴۰۴ نماید. به عبارتی ادعای کاهش تاب‌آوری اجتماعی از سوی لیدر اصلاحات به معنای آن است که خاتمی تلاش دارد تا جبهه براندازی را جهت اعمال فشار به‌نظام منسجم سازد، این تلاش به‌طور قطعی اهداف انتخاباتی در آینده نخواهد داشت.

اصلاح‌طلبان: خاتمی به ما خیانت کرده است!

اصلاح‌طلبان: خاتمی به ما خیانت کرد!

نزدیک شدن خاتمی به هسته سخت اصلاحات جناح چپ را به دو شقه تقسیم کرده و اختلافات عمیق میان طرفین را علنی‌تر از گذشته کرده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد از خلال نزاع‌های اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو و اصلاح‌طلبان تحریمی واقعیت‌های قابل‌توجهی ظهور و بروز کرده است.

در شرایطی که اصلاح‌طلبان تحریمی در مطالب مختلفی تلاش دارند تا هژمونی تحلیلی- انتخاباتی خود درزمینهٔ مشارکت را در برابر اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو برجسته کنند، در آن‌سو برخی از اصلاح طلبات مشارکت‌جو تأکید می‌کنند که در اصلاح‌طلبان تحریمی که به تمسخر دموکراسی در حال تلاش برای فرار به جلو هستند.

این افراد تأکیددارند که اصلاح‌طلبان تحریمی در تحلیل‌ها و ارزیابی‌های خود مشارکت در کل کشور را ۲۰ و در تهران زیر ۱۰ درصد مطرح کرده و مانع از هرگونه مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌شدند، اما نتایج انتخابات نشان می‌دهد که دیدگاه اصلاح‌طلبان رادیکال با واقعیت فرسنگ‌ها فاصله داشته است.

اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو بابیان اینکه اصلاح‌طلبان تحریمی با همین تخمین‌های غلط خاتمی را به‌سوی عدم مشارکت سوق دادند، تصریح می‌کنند اصلاح‌طلبان ساختاری و تحریمی در شرایط کنونی بدون اینکه اشاره‌ای به تخمین اشتباه خودنمایند می‌کوشند همین میزان مشارکت قابل‌قبول ۴۱ درصدی را یک شکست جلوه دهند تا هم به‌نظام فشار بیاورند و هم مانع از شکل‌گیری حمایت‌ها از اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو شوند.

بر اساس دیدگاه اصلاح‌طلبان میانه‌رو، پیش‌بینی مشارکت دقیق بود و برخلاف فرض بسیاری از حامیان تحریم و عدم مشارکت نه زیر ۳۰ درصد که ۴۱ درصد شد. نامزدهایی که از طریق یکی از فهرست‌های میانه در سراسر کشور وارد مجلس خواهند شد بیش از ۴۰ نفر خواهند بود و لااقل ۲۵ نفر آن‌ها برای تشکیل یک فراکسیون میانهٔ مؤثر می‌توانند سازمان‌دهی و تغذیه شوند؛ اما گردش‌به‌چپ خاتمی برای تحریم انتخابات (تحت تأثیر رادیکال‌ها) مانع از تشکیل چنین فراکسیونی شد و این‌یک خیانت بزرگ به اصلاح‌طلبی بوده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حسام IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 0
    دوستان مشرق نیوز به نظر من شما اگر به ترمیم سورخ ایجاد شده در داخل اصولگرایان بپردازید سنگین ترید تا دوره مجلس جدید شروع نشده این شکاف رو ترمیم کنید در غیر اینصورت از این شکاف ممکن است که چیزهای بدی درز کند که ان زمان شاید قابل جمع کردن نباشد ! آره قربونش ...
  • محسن IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    2 11
    خاتمی ۱۵ سال هست که ممنوع التصویر و ممنوع الصدا هست . هنوز هم در موردش صحبت میکنید و رای دادن و ندادنش براتون اهمیت داره؟ از چی نگرانید؟ راستی احمدی‌نژاد هم بعد ساعت ۱۸ که زمان اصلی انتخابات بود رای داد یعنی اگر تمدید نمیشد اون هم رای نمی‌داد. ضمنا حتی طرفدارش هم از خاتمی ۸۰ ساله عبور کردن ولی احمدی نژاد رو نمی‌دونم!!!
    • سوخته IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      نگران نیستیم ولی ناراحتیم چطور چنین مفسدی در لباس پیامبر رفته و چند سالی ایرانی را نابود کرده
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      تمام جریان اصلاحات بهمراه محمد خاتمی ودیگر اصلاحیون از زمان حضرت امام خمینی از انقلاب اسلامی عبور کرده بودند ولی در زمان حیات طیبه حضرت امام جرات ابراز انرا نداشتند اما بعد از رحلت حضرت امام شمشیر شان را برای مبارزه علیه انقلاب اسلامی ایران از رو بستند اگر مردم ایران در مقابل این جریان نه ایستاده بودند باید فاتحه انقلاب اسلامی را تا حالا خوانده بودید اما خوشبختانه که مردم تا حال حاضر از انقلاب اسلامی خود در مقابل اصلاح طلبان جریانهای نفاق منافقین سلطنت طلب ها معاندین جریان های فتنه جریانهای نفوذ جریان های تحریم جریانهای تحریف ضد انقلاب ودشمنان بیگانه قسم خورده علیه انقلاب اسلامی ایران قهرمانانه و جانفشانانه ایستاده اند. و تا حال که بسیار عالی از انقلاب اسلامی خود دفاع کردند .
    • حاجی از جوبشور رُم IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      5 7
      اطلاعات نداری نظر نده. انتخابات همیشه تمدید شده هیچ وقت نبوده تا ساعت 18 باشه و تمام! مجبوری الکی حرف بیربط می نویسی؟ ضمنا کسی از اصلاحاتچی ها از خاتمی عبور نکرده و نخواهند هم کرد. دعوای زرگری دارند ولی به هیچ وجه انشعاب و بیرون آمدن از زیر قبای خاتمی مطرح نیست. چون فرد دیگری را ندارند حولش جمع شوند. گول این انتقادهاشون از یکدیگر رو هم نمیخوریم یه عده تحریمی و یه عده طرفدار مشارکت و روزنه گشایی(!) همه شان سر و ته یه کرباسند. خاتمی هم علیرغم سیاست موذی گری همیشگی و یکی به نعل و یکی به میخ و چند پهلو حرف زدن و دم همه را دیدن ولی در باطن بشدت تندرو هست و امثال تاجزاده و عبدی و آرمین حرف دل خاتمی را میزنند چنانچه یکبار خود تاجزاده گفت که حتی موضع وی از من هم تندتر هست
    • محسن IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      اول اینکه ادب رو رعایت کنید. دوم اینکه عضو مجمع تشخیص نظام باید در موعد قانونی رای بده نه موقع تمدید . سوم اینکه من با این روشی که از سال ۹۸ برای انتخابات در پیش گرفتن موافقم. چهارم تندرو اگر به شما گرایش داشته باشه خوبه!!!!
    • عبدالله IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 0
      خدا ان شاءالله به راه راست هدایتت کنه . تا در چاه ویل طایفه گمراه موسوم به اصلاح طلب نیفتی.
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    15 14
    خاتمی به دستور عبدالله مهتدی سرکرده کومله رای نداد.
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      12 5
      خیانت شغل ایشونه
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      13 6
      کار منافق جماعت، خیانت است.
    • احمد IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      عجب. اونوقت شماها به دستور کی صبح تا شب دروغ می گید؟
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    17 4
    چه اصلاح طلبان مشارکت‌ جو وچه تحریمی‌ نظر مشترکی دارند که همان براندازی است اصلاح‌طلبان مشارکت جو می خواهند دراختیار گرفتن قدرت به‌ خواسته خود برسند واصلاح طلبان تندرو تر با همراهی کامل با دشمنان جمهوري اسلامی نظام‌ تحت‌ فشار بگذارند
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 0
    افساد طلبان چه چپ چه راست همگی خاعن هستند وبیخودی برای 1404برنامه ریزی نکند کاش درس عبرت می گرفتین، بچه های رفسنجانی هم باباشون بردن شمال تا تو مراسم تحلیف احمدی نژاد شرکت نکنه اخرش چی شد احمدی نژاد با رای مردم به ریاست جمهوریش که حقش بود رسید ورفسنجانی خودش رو سبک کرد وبار اخرتش رو سنگین والان زیر سنگینش کمر نمی تونه راست کنه خاتمی ودیگر قماش افساد طلب هم در دنیا واخرت روسیاه هستند چون غل وغش دارند😏👿
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    17 26
    خاتمی کنار اکثریت مردم ماند
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      17 5
      خاتمی با دشمنان ایران همراه شد.
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      زرشک
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      خاتمی می خواست اکثریت را همراه خیانتهای خود کند ولی اکثریت مردم تودهنی محکمی بهش زدند
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      9 4
      خاتمی کنار منافقین ماند
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      اون اکثریتی که ازش دم میزنی خودت بهتر میدونی اکثرشان اصلی کاری به سیاست و انتخابات ندارند. یه عده جوون دور دوری و زن و مرد درگیر خانواده که طبق تجربه تاریخی- نه ادعای ما- در هیچ انتخاباتی حتی در دوره‌های رونق هم به بهانه این که سیاسی نیستم شرکت نکردن. زشته که اینا رو به پای خودتون میزنی! واقعیت اینه که انقلابیون بالای ۴۵ درصد شدن- با حذف آمار ایرانیان خارج از کشور- و با انطباق با آمار انتخابات مجلس، ضدانقلاب حدود ۱۵ درصد. باقی هم هیچ وقت در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کردن. در مورد کنار مردم ماندن، کنار کدام مردم؟! کفار، منافقین و بی‌مسئولیت‌ها؟! احسنت خاتمی فتنه‌گر از همین جنسه و کنار گروه خودش قرار گرفته.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    10 5
    کسی که به مدت هشت سال ریاست دولت را برعهده داشته نمی تواند خود را جدای از حاکمیت معرفی کند جزئی از تاریخ حکمرانی این کشور است واگر خود را به عنوان اپوزیسیون معرفی کند یعنی دستم از قدرت کوتاه شده هنوز شیرینی قدرت درکام من است وبه هرنحوی می خواهم دوباره برکرسی قدرت نشینم وطاقت دیدن کس دیگری را برکرسی قدرت ندارم .
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    10 7
    خاتمی نون به نرخ روز خور جدت به کمرت بزنه منافق
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 0
    شما لیست و آرا صندوق هات رو به تفکیک بده بعدا با هم صحبت میکنیم/
  • م IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 0
    براستی که اصولگراها دشمن ایران و ایرانی هستند.
  • م ی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    4 1
    من نمیدونم چهره ی ایشان چه اهمیتی دارد که شطرنجی میکنید یا آن را میپوشانید؟ چرا حساسیت ایجاد میکنید؟ چرا افراد را بزرگ میکنید؟ خود جریان های مخالف از همین کارهای شما لذت میبرند.
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      زرشک
    • IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      خيلى واضحه : مواضع قبيح واجب است كه پوشانده شود
    • 262 IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      جناب آقای خاتمی را خدا بزرگ کرده و در قلب ایرانی جای داده است نیاز به روزنامه و سایت نیست که بزرگش کند .
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      عکس بالای صفحه که نه پوشانده است و نه شطرنجی !!!!!
    • م ف IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      1 0
      حرص نخور. بدترین چیز برای سلامتی انسان عصبی شدن هست
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 0
    وقتی اسلام رو حتی بظاهر هم تو خیابون و جای عمومی نمی بینی و تقوا تو اخوندا { خاتمی} نیست وهمه برای حکومت کردن مثل گرگ بجان اسلام افتادند در این جنایت علیه اسلام چگونه بریم پای صندوق رای 1404
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 0
    او حذف خواهد شد مانند بازرگان بختیار بنی صدر هاشمی و منافقین و صدای آن ها هرگز به گوش کسی نخواهد رسید
  • علی DE ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    2 0
    خاتمی هم مثه حدود ۶۰ درصد که رای نداند چه اهمیتی داره آنقدر بزرگ میکنید تو حاشیه نباشد
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    اگر خاتمی نبود همان سالها ۷۶حکومت از بین می رفت مردم با رای دادن به خاتمی و قول دادن ایشان به اصلاحات نظام فرصتی دیگری برای رفع اشتباهاتش پیدا کرد ولی چنین نشد و امروز دیگر چیزی بنام واقعی جمهوریت نمانده و رای مردم هیچ اعتباری ندارد و علنا تایید کردند که نمی شود با رای دادن کار را به مردم واگذار کرد
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    درود به شرفش که مماشات رو گذاشت کنار ، انسان باید یا رومی روم و یا زنگی زنگ باشه ، اونهمه با حکومت همراهی کرد و حتی آبروی خودش رو وسط گذاشت اما حکومت پشیزی برایش ارزش نداشت ، روز به روز به او سخت تر گرفتند و الآن هم بیش از دوازده سال آزگاره که ممنوع التصویره و رفت و آمد هاشو به شدت کنترل میکنند ، خب چرا ؟! چه هیزم تری به رهبر یا سپاه فروخته ؟! کدوم جنایتی رو مرتکب شده که ملت نمیدونند ؟! به والله یکهزارم ضرباتی که جریان انحرافی به سرکردگی مموتی و گروهک بدنام پایداری با نخاله هائی بنام محصولی و رسائی و …. به اسلام و انقلاب و نظام زدند او نزد ، او به معنای دقیق کلمه آبروئی برای روحانیت و حاکمان دینی بود منتها چون از نفوذ اندیشه هاش میترسیدند حصرش کردند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس