کد خبر 1545825
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
ظریف

محمدجواد ظریف بنیان برخی گزاره‌های غیرمنصفانه و نادرست را در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی گذاشته است. چرا او به بازی با خط‌قرمزها ادامه می‌دهد؟

به گزارش مشرق، می‌توان از محمدجواد ظریف به‌عنوان یک وزیر بازنشسته برای جنجال‌های رسانه‌ای نام برد. شخصی که به‌واسطه سمتی که در وزارت امور خارجه داشته است، همیشه اظهارات تند و حاشیه‌ای را در رسانه‌ها منتشر می‌کند. آقای وزیر سابق در دو سال اخیر هر تریبونی را غنیمتی برای اظهارات بعضا عجیب و غریب خود شمرده و برخی وقت‌ها با ضد خبرهایی عجین با جنجال‌آفرینی، توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده است. اگر نموداری را برای اظهارات جنجالی ظریف ترسیم کنیم، او در دو سال اخیر، نقطه صعود اظهارات رادیکالی خود را داشته است.

نمودار حاشیه‌سازی وزیر سابق

نمودار ظریف در دو سال اخیر نشان می‌دهد که از زمانی که ظریف و هم‌قطارانش، مرکب وزارت امور خارجه را ترک کرده‌اند، سعی داشته‌اند با ایجاد حاشیه و افشای فایل‌های مثلا محرمانه، تیتر یک رسانه‌ها شوند.

اوایل سال ۱۴۰۰ بود که فایل صوتی مصاحبه ظریف با سعید لیلاز در رسانه‌های مجازی منتشر شد و این درحالی بود که ظریف و لیلاز ادعا می‌کردند این فایل به‌صورت ناخواسته منتشر شده است.

گفت‌وگوهایی تحت عنوان «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» از سوی دولت ایران طراحی و با اعضای کابینه «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از سوی دو تن از فعالان سیاسی و رسانه‌ای این کشور انجام شده‌ است. در اقدامی غیرمنتظره بخش‌هایی از گفت‌وگوی «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در این چارچوب که در اسفندماه ۱۳۹۹ انجام شده ‌است و بر اساس اعلام مقامات دولت ایران قرار بر انتشار این سلسله مصاحبه‌ها - که با عنوان «آن سوی دولت» انجام شده - نبوده ‌است، منتشر شد. درعین‌حال سخنان وزیر وقت امور خارجه ایران در تعاملات سیاست خارجی و داخلی دولت روحانی، واکنش‌هایی را به همراه داشت.

دوگانه‌سازی میدان و دیپلماسی

ظریف در بخشی از این مصاحبه که حدود یک سال پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، قهرمان و اسطوره ملی ایران منتشر شد، چنین اظهارکرد: « من و سردار سلیمانی الزاما همه‌جا هم‌نظر نبودیم، خدا رحمت‌شان کند، ولی احساس می‌کردیم که موظف هستیم با هم هماهنگ باشیم و این کار را می‌کردیم. می‌توانم به جرأت بگویم که من دیپلماسی را بیشتر هزینه کردم برای میدان تا میدان برای دیپلماسی هزینه شده باشد».

این اظهارات در صورتی انجام می‌گرفت که مردم و کارشناسان حوزه ژئوپلیتیک، حاج قاسم سلیمانی را به‌عنوان فردی که هم در میدان نبرد فرمانده‌ای تمام‌عیار بود و هم در عرصه دیپلماسی، مردی سیاستمدار و حرفه‌ای، می‌شناختند.

این سخن ظریف موجب شد که دوقطبی کاذبی به‌عنوان دیپلماسی -میدان پدید آید که بلافاصله مورد استقبال رسانه‌ها غربی و تجدید نظرطلبان سیاست داخلی قرار گرفت. این شاید بدترین میراثی بود که ظریف پس از ۸ سال سکونت در ساختمان وزارت خارجه در عرصه گفتمانی به‌جا گذاشت و بعد از تذکر رهبر انقلاب، به‌جای عذرخواهی از اتهامات خود، فقط از پخش شدن اظهارات‌شان ابراز تأسف کرد.

وقتی ضمیمه برجام را نخوانده بود

البته لازم به ذکر است که این تنها مورد حاشیه‌سازی ظریف نبوده و در مهرماه ۱۴۰۰ هم محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه دولت یازدهم و دوازدهم در جدال‌های داخلی بر سر برجام در مجلس گفته بود کلمه تعلیق در برجام وجود ندارد، اظهارنظری که درست نبوده است.

ظریف در اتاق گفت‌وگو (کلاب‌هاوس) در این‌باره توضیح داد. او با تأیید اینکه در ضمائم برجام کلمه «تعلیق» وجود دارد، گفت: «من در مجلس گفتم، کلمه «تعلیق» در برجام نیست، اشتباه از من بود؛ البته این دلیل بر این نیست که برجام را نخواندم، واقعیت این است که به کسانی که ضمائم را مذاکره می‌کردند، دستورالعمل داده بودیم که از بعضی عبارات استفاده نشود، در لحظات آخر اما که یکی از ضمیمه‌های برجام داشت مذاکره می‌شد، نماینده اروپا گفته بود که ما تحریم‌های ایران را لیفت و لغو می‌کنیم؛ اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگری هستند را نمی‌توانیم «لیفت» کنیم، البته تا زمانی که تمام تحریم‌ها مثل تحریم نظامی و غیره که بر اساس قطع‌نامه شورای امنیت بودند، برداشته شود، لذا این را الان ساسپند (تعلیق) و بعد آن وقت لیفت (لغو) می‌کنیم.»

این اظهارات از سوی ظریف زمانی مطرح می‌شدند که محمدجواد ظریف که هشت سال وزیر خارجه جمهوری اسلامی بود و هشت سال وقت و توان کشور معطل برجام شده بود.

اینکه ظریف اعتراف کرده اطلاعی نداشته که تحریم‌ها در برجام تعلیق شده و تصور کرده که لغو تحریم‌ها در برجام وجود دارد، شبیه آن چیزی است که حسن روحانی در موضوع گرانی بنزین اعلام کرد و گفت: «من مطلع نبودم و صبح روز جمعه مطلع شدم.»

وزیر سابق امور خارجه که در ماه‌های پس از پایان مسئولیت، هر از چندگاهی درباره مسائل کلی یا جزئی موضع‌گیری می‌کند و با نحوه بیان خود، موج جدیدی از انتقادات را برای خود می‌خرد، در ماه‌های گذشته با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در اینستاگرام از عدم تطابق و تناسب آرزوهای رهبران و حکمرانان ایران با واقعیت‌ها در ۷۵ سال گذشته انتقاد کرده است.

«محمدجواد ظریف» در حالی نوک پیکان اظهارات خود را به سوی دیگران گرفته و آنها را خاطی می‌داند که گویی در هشت سال گذشته متصدی هیچ وزارت‌خانه‌ای نبوده و هیچ معاهده و توافق سودمند یا ضررآفرینی از ایدئولوژی، استراتژی، سیاست و رویکرد او منتج نشده است. انتقاد ظریف از بازه زمانی ۷۵ ساله، به گونه‌ای است که او هر آرزویی را محقق نشده و هر آرمانی را به نتیجه نرسیده می‌داند و به نحوی از هدر رفتن سرمایه‌ها سخن می‌گوید که گویی پس از انقلاب هیچ دستاورد دور از تصوری محقق نشده است.

این جملات ظریف هم از بناهای نادرستی بود که به شدت یاس آور و دلسرد کننده بود و در جهت مخالف با واقعیت دیپلماسی ایران بیان شد. چه بسا بزرگ ترین دستاوردها مربوط به زمانی بود که جوانان ایرانی برای رسیدن به اهداف بزرگ خیز برداشتند و به کامیابی رسیدند.

نسبت خستگی با دفاع از حقانیت چیست؟

از این موضوع هم که بگذریم به اظهارات عجیب ظریف در نشستی حول محور حقوق بین‌الملل می‌رسیم. او که قبلا اظهار داشته بود: «مردم ایران از سیاست‌های نظام درباره فلسطین خسته شده‌اند.» این‌بار با جملاتی عجیب‌تر لب به سخن دوخت و گفت: «من هم معتقدم مردم از پرداخت هزینه خسته شده‌اند. نیازی هم نیست ما هزینه بپردازیم. ما می‌توانیم از حق دفاع کنیم.»

با وجود اینکه جواد ظریف در این نشست از موضع حقوق بین الملل دفاع مناسبی از فلسطین داشت و علیه رژیم اشغالگر سخن گفت اما هر جا وارد عرصه های مماس با سیاست داخلی و حتی اجتماعی شد عدم تبحر خود در این حوزه ها را نشان داد و مثل برخی موارد گذشته سخنان ناروا و اشتباه گفت. جملاتی از جمله اینکه ما نباید جای مستضعفان بجنگیم یا در صورت جنگ، مسئولان در امان هستند و مردم باید هزینه دهند بسیار غیر منصفانه و به نوعی عبور از خط قرمزهای گفتار انقلاب اسلامی بود که در امتداد حرف های چند سال اخیز ظریف ارزیابی می شود.

ماجرای دیپلماسی، میدان و درجه محبوبیت را به‌طرزی مدیریت شده مطرح می‌کند. ماجرای نابودی امکانات دفاعی کشور در برابر آمریکا و داستان تور بهنگام شدن اطلاعات… و اکنون هم که با وسط کشیدن ماجرای خستگی مردم و حاکمان یک بحث پرمناقشه و شکاف آفرین را مطرح کرده است. که البته شباهت فراوانی با آنچه امثال آخوندی و آذری جهرمی و حتی حین روحانی می گویند، دارد. اظهارات عجیب آذری جهرمی، نگرانی ظریف برای خستگی مردم و تحلیل اشتباه از نگاه مردم به مقاومت از این جمله هستند. و در نهایت هم که در روزهای گذشته، خبر شرکت روحانی در مجلس انتخابات مجلس خبرگان را شاهد بودیم. این‌ها همه نشان‌دهنده حرکت و موجی رسانه‌ای از بلوک هم‌قطاران روحانی است و شاید در آینده شاهد موضوعات عجیب‌تر از این طیف باشیم.

نوسان در مواضع

البته ناگفته نماند که ظریف همیشه پدرخوانده اظهارات ضد و نقیض در سیاست داخلی ایران بوده و درعین‌حال که مدعی می‌شود مردم ایران از سیاست‌های نظام در مقابل مسأله فلسطین خسته هستند، در اظهاراتی چنین بیان داشته است: «نمی‌توان شهرک‌نشینانی را که کارشان کشتن فلسطینی‌هاست و مسلح هستند، غیرنظامی دانست چون کد ندارند و لباس نظامی نمی‌پوشند، بله کودکان و افراد مسن و این‌ها غیرنظامی هستند؛ اما شهرک‌نشینی خود یک اتفاق غیرقانونی است.»

وی در خصوص فلسطین حرف‌های پایه‌ای را هم به زبانی با سبک خودش عنوان می‌کند، به‌طور مثال در بخشی از آخرین اظهاراتش چنین گفته است: «تصور کنید عراقی‌ها در شهرهای ایران که اشغال کرده بودند، افرادی را ساکن می‌کردند. آیا ما باید حقوق آنها را رعایت می‌کردیم؟ این‌ها ابزار اشغال‌اند. ما باید یک استاندارد حاکم کنیم. یک دولت اشغالگر در سرزمین اشغالی تنها وظیفه دارد و حقی ندارد. نه این دولت حق برقراری نظم دارد، نه زندانی کردن و نه اعدام؛ این دولت اشغالی هر چه می‌کند، باطل است.»

به‌طور کلی می‌توان نمودار اظهارات ظریف در بزنگاه‌های تاریخی را حتی پایین‌تر از خط معیار خودش مترسم شد و این نمودار در حوزه سیاست داخلی، حتی به مختصات پایین‌تری هم بسنده می‌کند.

از واکنش به فتاح تا واکنش به جنایت‌های رژیم اسرائیل

به‌عنوان مثال واکنش ظریف پس از رونمایی از موشک فتاح هم از نقاط مورد بحث در خصوص رویه سیاسی او در مسائل داخلی است. پس از آزمایش موشک هایپرسونیک «فتاح» که حرکت افتخارآمیز نظامی - دفاعی کشورمان بود و باعث افتخار ملت ایران شد، آقای ظریف آمد و مسأله‌ای متفرقه را بیان کرد که سوال‌برانگیز بود.

از طرفی مهم‌ترین شعار دولت آقای روحانی، سیاست خارجی و هدایت آن، به عهده آقای ظریف بود که عملکرد قابل مناقشه ای داشت. همه امیدها در دولت آقای روحانی، معطوف به برجام بود و جلوتر که ترامپ، برجام را پاره و حتی در دولت دوم آقای روحانی، تحریم‌هایی را علیه ایران تحمیل کرد.

حالا جواد ظریف دوباره به متن افکارعمومی و رسانه‌ها آمده؛ او پس از صحبت های عجیب درباره ترکمانچای و تقبیح آرزومندی و تئوریزه‌کردن سازش‌، حالا برای توجیه عملکردش، با ظرافت‌های کلامی و البته همراهی تیمی از حامیان خود، فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی را به تکاپوی اظهارات خود درآورده‌ است. این اظهارات ظریف علاوه بر اشتباه های فراوان که قابل نقد هستند بنیان نوعی نگاه نادست در سیاست خارجی را گذاشته که بیشتر از هر چیز اهداف سیاسی را دنبال می کند. آیا بازی ظریف با خط‌قرمزها و حتی عبور او پایان می یابد؟

منبع: روزنامه صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 134
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    20 4
    ظریف هزار درصد مهره خودشونه
    • ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      17 3
      ظریف مرد هزار چهره
    • ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      2 0
      سخن ظریف دقیقاً همان سخنان اشعث بن قیس است وقتی حدود ۹۵ درصد پیروزی حضرت علی(ع) آشکار شده و مالک اشتر به خیمه معاویه نزدیک شده بود.اشعث که فرمانده بخشی از سپاه حضرت علی (ع) بود ،شروع به سخنرانی کرد و گفت این جنگ نباید ادامه پیدا کند و ما خسته شدیم و اگر کشته شویم زنان و کودکان ما در خطر هستند.
    • ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      13 1
      مرد واداده
    • ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      4 1
      نتانیاهو "اصلاح طلبان سرمایه های ارزشمند اسرائیل در ایران هستند" - این سرمایه های اسرائیل حالا دارند زور میزنند تا مقاومت رو ضعیف کنند تا به ارباب کودک کش صهیونیستشان خدمت کنند.
    • ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      12 1
      ظریف کذاب و دروغگوی فریبکار
    • ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      13 1
      با معلوم شدن دروغگویی های ظریف در مجلس و عذر خواهی جدید ظریف برای وجود "تعلیق" که قبلاً با دروغهایش نماینده ها رو فریب داد یاد گربه نره و روباه مکار میشه افتاد که همش با دروغگویی بقیه رو فریب می دادند
    • ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      5 0
      تا کی باید شاهد وراجی سرمایه های اسرائیل در کشور باشیم ؟!
    • ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      4 0
      محمدجواد ظریف ...... چرا او به بازی با خط‌قرمزها ادامه می‌دهد؟ چون بسیار مغرور متوهم پررو ست و با سرعت باد کرده .سالهاست به فکر سلیبریتی شدن است نه به فکر کشور. رفتار او به بیماری و اعتیاد شبیه میماند تا لجبازی . او یک سه نیملیتری تمام عیار است و بر نمیگردد .رفتارش داره مانند کاذب بیجا کلام میشه
  • ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    23 4
    دیگه چطور باید خائن بودن این ادم ثابت بشه تا نهادهای امنیتی باهاش برخورد کنن؟
    • ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      2 0
      عقیده آزاده اینها تابع اکثریت ملت مسلمان هم نیستند و همانند منافقین در توهم اکثریتند منافقانه در ارکان کشور هستند
    • ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      8 1
      واردات واکسن کرونا توسط رئیسی بدون قبول برجام و قبول FATF اثبات کرد که در دولت روحانی هم امکان وارد کردن واکسن کرونا وجود داشته - همچنین اثبات کرد وارد نکردن واکسن کرونا با بهانه عدم قبول برجام و عدم قبول FATF توسط دولت روحانی و ظریف (طبق اعلان عباس عبدی بالا بردن تلفات مردم بیگناه از کرونا عمدی بوده و برای تحت فشار گذاشتن نظام بوده) برای زنده کردن برجام با ایجاد تلفات بالا در اثر کرونا بوده است. آقای ظریف تو بخاطر جلوگیری عمدی از وارد کردن واکسن کرونا دستت بخون بیش از 130 هزار مردم بیگناه آلوده است. تو را باید به تقاص از دست رفتن بیش از 130 هزار هموطن بیگناهمان محاکمه و مجازات کنند. دلسوزی تو برای مردم بوی تعفن و مرگ میدهد. چرا مردم و مسئولان با استناد به افشاگری عباس عبدی در مورد عمدی بودن بالا بردن تلفات کرونا برای زنده کردن برجام توسط ظریف و روحانیاین دو فرد را محاکمه و مجازات نمی کنند. نتانیاهو "اصلاح طلبان سرمایه های ارزشمند اسرائیل در ایران هستند" - این سرمایه های اسرائیل عامل فوت بیش از 130 هزار مردم بیگناه با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا در حال حاضر دارند برای نجات اربابشون اسرائیل که قاتل 11 هزار فلسطینیه از خودشان هزینه می کنند، ولی خودشان 13 برابر تعدا شهدای غزه باعث فوت مردم شدند.
    • ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      0 0
      تا موقعی که خود این نهادها در مقابل مجلس جوابگو شوند. انتخاب درست این امر میسر میکند.
  • ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    5 12
    خخخخخخ هنوز تقصیر ظریفه
    • ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      7 2
      نتانیاهو "اصلاح طلبان سرمایه های ارزشمند اسرائیل در ایران هستند" - این سرمایه های اسرائیل عامل فوت بیش از 130 هزار مردم بیگناه با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا در حال حاضر دارند برای نجات اربابشون اسرائیل که قاتل 11 هزار فلسطینیه از خودشان هزینه می کنند، ولی خودشان 13 برابر تعدا شهدای غزه باعث فوت مردم شدند.
    • ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      0 3
      هنوزهم پادوهای کودک کشان صهیونیست زبان درازی می کنند.
    • علی ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
      0 1
      در جواب دوست عزیزمون که صحبت کذابی مثل نتانیاهو در مورد اصلاح طلبها رو میگه؛از کی تا حالا حرفهای نتانیابو و سردمداران رژیم جعلی و موقت سند شده؟اتفاقا اصلاحطلبها عامل وحدت و شور و نشاط انتخاباتیند.دو انتخابات قبلی اصلاح طلبهای قوی نبودند و میزان مشارکتو دیدیم.خواسته یکسری از اصولیها در راستای خواسته دشمنانه
  • ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    16 4
    خیانت اصلاح طلبان نابخشودنی است .همگی نقشه براندازی در مخیله پوک خود میپرورن
  • ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    21 3
    جریان لیبرالیستی غربگرا هم برای خودشان خط قرمز دارند . خط قرمز انها حفظ و توسعه راهبردهای توسعه طلبانه و تهاجمی غرب مخصوصا امریکا و انگلیس در غرب اسیا و پیوستن به این راهبرد است . شاه معدوم و سادات و مبارک و سیسی و شاه اردن و شاهزاده های ال سعود و امارات و بحرین و... و بعضی غربگراهای داخل ایران در راستای راهبردهای غرب در منطقه اسلامی غرب اسیا فعالیت کرده و میکنند .
  • ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    52 30
    اصلاح طلبان همان غربگراهای نفوذی هستن که ابتدا خودشان را اسلام گرا نشون دادن تا به نظام نزدیک بشن و زهر خودشونو بریزن
    • ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      4 3
      نظر شما درباره سکوت معجزه قرن و کسی که میگفتین بیاناتش باید در کتاب درسی تدریس بشه و....در برابر وحشیگریهای رژیم کودک کش صهیونیستی چیه؟؟
    • ابراهیم ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      46 22
      اصولگرایان همانها هستند که فوج فوج برای جنگ بارژیم صهیونیستی به غزه می شتابند بنابرین فعلا اثری از انها در فضای مجازی دیده نمی شود
    • ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      9 41
      اصولگرایان زمانی فوج فوج به غزه می‌شتابند که رهبری اجازه بفرمایند .اینطور نیس که خودسرانه کاری کنن.بوقتش برسه این کار رو میکنن
    • ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      8 3
      مردم ایران از افرادی امثال ظریف الممالک و حسن روحانی زخم های شدیدی خوردند که هیچگاه زخمهایشان خوب نخواهند خورد و متاسفانه جای نواب صفوی و یارانش بسیار خالی میباشد.
    • محمد قزل ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      6 3
      باید همه این اصلاح طلبان وطن فروش را داخل آب دریا ریخت و نابود کرد
    • مناخیم ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      7 1
      غربگدایان هم همانهایی هستند که فوج فوج برای مزدوری و همجنس بازی به غرب می شتابند بنابرین فعلا اثری از انها در فضای واقعی و در سطح شهر دیده نمی شود و فقط در فضای مجازی یافت می‌شوند !!
    • ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      12 0
      برای شما مگر خط قرمزی مونده؟
    • امید ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      4 4
      به اینها میگن شیعه انگلیسی
    • ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      7 0
      ظریف با کارنامه سیاه خیانتبار برجامی اش الان چه کاره است که مدام بر ضد منافع ملی و به نفع دشمن اضهار فضل مبکند؟!
    • ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      7 4
      ظریف الممالک از رجال بازمانده از عهد قجر !!!!!!
    • ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      6 2
      زنده باد فلسطین جانم فدای ازادی فلسطین
    • ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      3 1
      امید صهیونها در ایران
  • ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    38 7
    با عرض شرمساری وقتی موگرینی به مجلس ایران اومد اصلاح طلبان از شادی در پوست خود نمی جنبیدن
    • ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      9 5
      شرمنده نمی گنجیدن
    • 777 ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 1
      چطور
    • ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      4 5
      ظریف بطور عمدی مجلس منتخب مردم و تمامی مردم کشور را با ادعاهای دروغش فریب داده است.
  • ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 20
    سخنرانیشو گوش کردم دودولتی
  • کارمند ساده ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 3
    پایه علمی که بواسطه آن علم مشهور یا دانشمند و یا هیات علمی و ... می شویم اگر وام دار غرب باشد حتما در هر لباسی تاثیر خود را خواهد گذاشت و تکنوکراتی غربی خواهی شد مگر اینکه آن علم را به دانش تبدیل کنی و بومی سازی کنی آن را و سپس از آن استفاده کنی که می شود فن سالار مذهبی فلذا اگر این علم آموزی که شاید نوعی فرهنگ هم بشود حسابش کرد غربی باشد دوباره می گوییم برای هر ایدئولوژی اعم از غرب و شرق و شاه و ولایت فقیه مطلقه و.... کار می کند و برایش فرقی ندارد در حالیکه فن سالاران مذهبی این علم آموزی را فقط برای الگو های خود که با یا بی واسطه به باری تعالی می رسد در میان میگذارند و برای هر ایدئولوژی کار نمی کنند مگر برای آخرین آن طبق سفارش امام زمان (عج ) ولایت فقیه مطلقه غیر معصوم.... پس تو خود بخوان حدیث مفصل از منور الفکرانی این 200 یا 300 سال اخیر و درس بگیرد از تاریخ اخیر ایران برای جمهور ملت ایران
  • ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    42 8
    چرا هیچ یک از افراد تیم روحانی با اینهمه خسارت زدن به ایران محاکمه نشدند؟
    • ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      5 1
      خسارت یعنی دلار 50 تومن . خسارات بی ارزش شدن پول ملی و...
    • ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      4 2
      محمود احمدی نژاد با از دست دادن ۸۰۰ میلیارد دلار و تصویب قطعنامه پشت قطعنامه برای تحریم ایران و..... محاکمه شد؟؟؟ الان هم که دلش نمیاد جنایات رژیم کودک کش رو محکوم کنه.نکنه ایشان...
    • ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      19 1
      چون طرف مقابل اونها هم همچین علیه السلام نیست... اینقدر از هم مدارک دارن که هیچ طرفی جرأت نداره بر علیه دیگری اقدام کنه
    • ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      3 0
      واردات واکسن کرونا توسط رئیسی بدون قبول برجام و قبول FATF اثبات کرد که در دولت روحانی هم امکان وارد کردن واکسن کرونا وجود داشته - همچنین اثبات کرد وارد نکردن واکسن کرونا با بهانه عدم قبول برجام و عدم قبول FATF توسط دولت روحانی و ظریف (طبق اعلان عباس عبدی بالا بردن تلفات مردم بیگناه از کرونا عمدی بوده و برای تحت فشار گذاشتن نظام بوده) برای زنده کردن برجام با ایجاد تلفات بالا در اثر کرونا بوده است.
  • انقلابی منطقی ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    21 44
    ظریف حرفهای ملت رو زد و کاملا درست بود
    • ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      5 0
      بهتر است بطور مکرر عذر خواهی اش از مردم ایران "وجود تعلیق در متن برجام" را تکرار کند که اثبات کرد ادعایش در مجلس که "در هیچ کجای برجام تعلیق وجود ندارد" ادعایی دروغ بوده و ظریف بطور عمدی مجلس منتخب مردم و تمامی مردم کشور را با ادعاهای دروغش فریب داده است.
    • ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      2 1
      انقلابی مخملی البته حرف ارازل اسقاطیلی را زد
    • ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      3 2
      ملتی که شما ازش نام می‌برید عده قلیل و اندکی از ملت بزرگ ایران هستن که ظریف رو تایید میکنن
    • ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      3 0
      شما هم مثل ظریف دروغگو هستید و جیب و منافع خودتان مهم است حرف مردم چیز دیگریست نه خزعبلات ظریف.
    • ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      4 4
      ظریف غلط کرد با تو!!
    • ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      1 0
      جناب ملت، حالا که حرف دلت رو زده، بجای اینکه فلسطینی ها و نیروهای مقاومت در خط مقدم برای امنیت ملی مشترک ما و کشورهای محور مقاومت دارن شهید میشن، تشریفت رو ببر تو خطوط مرزی کشور تا هر جا لازم شد برای دفاع از کشور بکارت بگیرن! افتاد یا نه؟! ، نمیشه هم راحتی بخوای هم نخوای هزینه جانی مالی بدی!
    • ایرانی ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 0
      ولابد فقط تو و کسانی که میشناسی ملت هستند و بقیه یا مزدور هستند یا دهاتی و عقب مونده و... که حساب نمیان!!
    • ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 2
      بیا برو از طرف ملت .... نخور
    • ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      2 1
      ظریف یک ادم بیسواد بزدل و ترسو که بوسیله نادان های بیسواد و بزدل وترسوهای دیگر در دستگاه دیپلماسی ایران قرار گرفت
    • اهبرخان ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      2 2
      من یکی از همان ملت هستم. ظریف شکر خورده جای من اینچنین حرف زده
    • ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      2 1
      اره واقعا فقط کدوم ملت منظورتونه ؟ ملت امریکا یا ملت بلاد فرانس یا شایدم بریتانیا ،ضمنا ایشونم مثل بزرگترش نظر سنجی کرده همینطور ازتو ماشین رد میشده مردمو میدیده فهمیده چی بگه ،افرین باهوشه.
    • ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      3 0
      انسان یک بار به این دنیا می آید یک بار هم از دنیا می رود خوشا بحال کسانیکه در مقابل ظلم سر خم نمیکنند
  • ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    4 27
    همیشه گفتم که این مرد(دکتر ظریف) بهترین و تواناترین وزیر امور خارجه ایران پس از انقلاب بوده و گمون نکنم در آینده کسی رو دستش بیاد.
    • ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      1 1
      اطلاعات سیاسی ات کمه
  • ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    14 58
    مرد بزرگ، خدا حفظش کنه.
    • ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      4 1
      دیپلماسی زانو
    • ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      4 0
      ظریف بجای گفت‌وگوهایی تحت عنوان «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» بهتر است بطور مکرر عذر خواهی اش از مردم ایران "وجود تعلیق در متن برجام" را تکرار کند که اثبات کرد ادعایش در مجلس که "در هیچ کجای برجام تعلیق وجود ندارد" ادعایی دروغ بوده و ظریف بطور عمدی مجلس منتخب مردم و تمامی مردم کشور را با ادعاهای دروغش فریب داده است.
    • ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      1 2
      برای تو که فرد حقیری هستی فرد بزرگیه آلبانی نشین مزدور اسرائیل
    • ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 1
      مردان بزرگ ارتشیها،سپاهیها،نیروی انتظامی و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران هستن که لرزه بر اندام دشمنان ایران و این سرزمین میندازن نه ظریف و روحانی و خاتمی و رفسنجانی ،شخصی میگفت دنیای آینده،دنیای گفتمان هست نه موشک و این دنیای گفتمان رو در غزه شاهدیم اگه موشک و پهپادهای ایران نبود به جای مردم غزه تهران و شهرهای ایران اماج بمباران و موشک بود و ظریف این مرد بزرگ به قول شما با اربابش روحانی و خاتمی و اصلاح طلبان دیگه به جای هارت و پورت کردن در سوراخ موش میرفتن مبادا صدمه ببینن
    • ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      2 1
      افرادی امثال ظریف و حسن روحانی دنبال تسلیم دست بسته ایران میباشند تاریخ دردناک ایران را که بخوانی خواهید دید این افراد چطور خنجر از پشت به این سرزمین و مردم مظلوم زدند ظریف الممالک و حسن فریدون از نسل قاجار زبون و پهلوی رذل هستند
    • علی ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      4 0
      خدا نصفش کنه...
    • ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      2 1
      جواد ظریف شخصی است که برای بزرگ کردن نام خودرا در کنار سپهبد ارامش و امنیت کشور ایران قرار میدهد
    • ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 0
      یک جان نا قابل دارم اینهم تقدیم برادران مسلمان فلسطین و ازاد سازی قبله اول مسلمانان جهان
  • ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    6 30
    یکه تاز صحنه امئر خارجه.
    • ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      2 1
      ظریف بجای گفت‌وگوهایی تحت عنوان «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» بهتر است بطور مکرر عذر خواهی اش از مردم ایران "وجود تعلیق در متن برجام" را تکرار کند
  • ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    29 10
    ایشان در بزنگاه های مملکت مشغول کوچه دادن به دشمن هستند
    • ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      2 0
      مشغول گرا دادن
  • ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 3
    نظیرش وجود نداره. دلاور عرصه دیپلماسی.
  • ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 2
    هنری کسینجر ایران.
  • ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 0
    در امریکا و اروپا بخصوص انگلیس دانشگاه هایی است که دانشجویان خارجی را به گونه ای اموزش میدهند که پس از رفتن به کشورشان بتوانند سیاست های انها را در کشور مورد نظر انجام دهند.پس از انقلاب بسیاری از وزرا ومسئولین رده بالای نظام از همین طیف فارغ تحصیلان بوده است ونتیجه ان هم همین نابسامانی هایی است که علی رغم تاکید مقام معظم رهبری در اصلاح انها همین افراد مانع از اصلاح انها شده اند .روحانی ،ظزیف، کلانتری ،وده ها نفر دیگر جزء همین تحصیل گردگان هستند.
  • ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 3
    به نظرم اگر حرف های آقای ظریف را کامل گوش کنید موضع دفاع تمام قد و اصولی از فلسطین است
  • ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    21 9
    با این جنایت اسرائیل و غربی ها در فلسطین مسله برجام وfatf برای همیشه باید کنار گذاشته بشه .با آمریکای خونخوار مذاکره نمیکنن بلکه میجنگن.با کفر باید جنگید و نه دوست بشیم
    • ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      1 1
      فلسطین چه ربطی به ایران داره؟
    • ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      1 0
      واردات واکسن کرونا توسط رئیسی بدون قبول برجام و قبول FATF اثبات کرد که در دولت روحانی هم امکان وارد کردن واکسن کرونا وجود داشته - همچنین اثبات کرد وارد نکردن واکسن کرونا با بهانه عدم قبول برجام و عدم قبول FATF توسط دولت روحانی و ظریف (طبق اعلان عباس عبدی بالا بردن تلفات مردم بیگناه از کرونا عمدی بوده و برای تحت فشار گذاشتن نظام بوده) برای زنده کردن برجام با ایجاد تلفات بالا در اثر کرونا بوده است. آقای ظریف تو بخاطر جلوگیری عمدی از وارد کردن واکسن کرونا دستت بخون بیش از 130 هزار مردم بیگناه آلوده است. تو را باید به تقاص از دست رفتن بیش از 130 هزار هموطن بیگناهمان محاکمه و مجازات کنند. دلسوزی تو برای مردم بوی تعفن و مرگ میدهد.
  • ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 20
    فقط دعا کنیم رئیسی رو داریم و گرنه عبداللهیان که شاگرد ظریفه بال و پر در می‌آورد و برنامه های ظریف رو ادامه می‌داد.
    • ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 8
      توهم زدی ها - از آلبانی هستی دیگه
    • ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      2 8
      نگاه و تفکر جناب امیر عبداللهیان با ظریف الممالک و حسن فریدون کاملا متفاوت است ظریف و فریدون دنبال منافع قبیله ای خود هستند و خواستار تسلیم بی قید و شرط ایرانند اما اقای امیر عبداللهیان نگاه منافع ملی و منطقه ای و جایگاه رفیع ایرانیان در منطقه و جهان را دارد.
    • ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      3 0
      متاسفانه امیرعبداللهیان پیرو ظریف نیست اگه بود که خیلی در دیپلماسی جلو بودیم با وجود برخی آقایان !
  • ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    5 12
    چرا باقری هم در دوران ظریف و هم در دوران عبدالهیان فعالیت میکنه پس یعنی ...
    • آزاده ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      3 1
      میشه دقیقاً بفرمائید آقای باقری زمان روحانی کجا فعالیت میکرد؟! حرف نزنی نمیگن لالی!!
  • ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    17 8
    بنی صدر های این زمانه عبارتند از روحانی و ظریف و ناطق نوری و کروبی و خاتمی و موسوی و اکثر اصلاح طلبان
    • ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 0
      چه خبر محمود و حمید و اسفندیار و ...
  • ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 1
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند کسی خبردار نشد اینم نتیجه
  • ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 0
    ظريف مصور _+ خیانت =گلابی برجام
  • ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 1
    از یک بهاییِ پست‌فطرت و وطن‌فروش انتظاری جز آنچه انجام داده، نمی‌توان داشت.
  • NA ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    28 0
    البته تکلیف ظریف و دولت روحانی با ان کارنامه خائنانه و کثیف مشخص است اما این حقیقت است که این ملت و ایران است که ۴۵ سال بار مشکلات اقتصادی امنیتی و سیاسی ایران را میکشد انقلاب جنگ سازندگی رای مقاومت سختی شهادت جانبازی و هر سختی که فکرش بکنید بر دوش ملت ایران است اگر روزی جنگ شود این مردم ایران هستند که باید بجنگند و اگر بمبی و موشکی روی ایران ریخته شود بر سر مردم خواهد ریخت در این چند دهه تحریم گلوی مردم را گرفته هر چند تحریم داخلی از سوی مدیران خائن و فاصد بیشتر کمرشکن هست تا تحریم خارجی از بی کاری کرایه خانه گرانی و تورم ۲۰۰درصد تا جنگ و مقاومت همه و همه بر دوش مردم است و مسئولین بی درد در کاخ هایشان در عیش و نوش هستند اگر ظرطف در کل عمرش یک بار واقعیت را بر زبان اورد همین چند جمله بود که جنگ موشک بمب و تحریم برای مردم هست نه برای مسئولین حاکمیت حالا 4انقدر از این چند جمله ظریف مدیران و مسئولین و رسانه ها وابسته به اصولگرایان ناراحت هستند جای تعجب ندارد
  • ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 1
    چرا گذاشتین ظریف برگرده دانشگاه ؟اونجا هم دانشجوهارو شستشوی مغزی میده .بازنشستش میکردین .لاریجانی هم باید بازنشسته بشه .اینها هر جا برن مشکلاتی برای مملکت درست میکنن
  • رستم ایرانی ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 0
    از ظریف ضعیف بپرسید پدربزرگ مادریش علینقی کاشانی کیست؟
  • مسعود دیپلمات ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 0
    از مهره های مرده صحبت کردن و شنیدن و تفسیر و تحلیل کردن و مقاله نوشتن فقط وقت تلف کردن است، عرض خود می برید و زحمت ما می دارید. فقط باید محاکمه شوند و بس.
  • ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 11
    بــهتـریـن وزیـرخاجـه بعـد از انقلـاب خدا حفظش کنه واسه مردم ایـران ♥
    • ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
      0 0
      علاقه و ارادت به یک فرد کم سواد و ناکارآمد نشانه حماقت است
  • علی ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 0
    ظریف داره با صحبت هایش به اربابانش در خارج پیام میده. اینگونه افراد باید موردی پیگردی قانونی قرار گیرند.
  • ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 0
    به طور کلی این گروه روشنفکر نفوذی که شامل آقای ظریف نیز میباشد خوابی شبیه به سیستم سازشکارانه جناب آقای محمود عباس یا پادشاه اردن و شیخ امارات و... برای ایران میبینند.
  • ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 2
    ظریف هنری کسینجر ایرانه.
  • محمدایوب ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 1
    این بچه سوسول نیویورکی که میگه جنگ بشه مردم صدمه می بینند ومسئولین در کنار هستند مرتیکه آمریکایی در دفاع مقدس که سربازی خود را در نیویورک می گذراندی سید مجتبی پسر آقا که در آن زمان رییس جمهور بودند با ما در آبادان در روستای قاسم آباد در خط مقدم چند ده متری عراقی ها بود بدلقمه که نان جمهوری اسلامی را خوردی برای دوستان آمریکای دم تکان میدهی آیا تا به یک ترقه در کردی
  • ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 2
    دشمنان ظریف هم خودشان را به جهل زده
  • ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 1
    همه چیز تو این کشور جز خط قرمز شماست.آزادی بیان صفر
  • ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 1
    بذار حرفشو بزنه
  • ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 1
    به شما باشه دزدی و کلاهبرداری حکوکت توی بورس هم میندازین گردن ظریف
  • محمد ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 0
    بایدبگن سکه ها رابده بیاد
  • یوسف ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 0
    اینکه ظریف در برجام به ملت عزیز وسرفراز وانقلابی ایران خیانت کرد کاملا محرز هست،اواینکه برای کار فضاحت بارش،بابیشرمی ازبیت المال وازدست خائن بزرگترازخودش سکه های طلا جایزه گرفت آنهم خیانتی بزرگتر،اما اینکه ازطرف مردم ایران باپررویی نجومی،نمایندگی میکنه،این قابل تحمل نیست،مبارزه باظالم وحمایت ازمظلوم خط مشی،ملت شریف ایران است که آن را ازامیرالمومنین علیه السلام آموخته است،مردم ایران ازاین ولیده های استعمار،خسته وعصبانی اندوازمدعی العموم میخواهند که حداقل به خاطر این تهمت ناروای ایشان به ملت عزادار ایران در مصیبت مردم مظلوم غزه ،اورامحاکمه ودلهای ماراشادکنند
  • ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 1
    بله معلومه مشرق نیوز به آزادی بیان اعتقاد ندارد و مملکت را ارث پدرتان و خودتان می دانید و به جایی نمی رسید
  • ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 0
    مشرق اینو هم یادت رفت. طعنه عباس عبدی به نمایندگان مجلس انقلابی: داوطلب شدن تان برای رفتن به غزه،کار نمایشی است؛ شما مگر توان جنگیدن دارید؟
  • حسين ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 1
    به اظهارات ژرژ پمپيئدو وزير سابق امور خارجه آمريكا در قبال جواد نيويوركى توجه كنيد.
    • ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      1 0
      ژرژ پمپيئدو نخست وزیر فرانسه بوده نه آمریکا ! ضمناً ژرژ در سال 1974 فوت کرد که اون موقع ظریف 14 ساله بود بزرگوار!
  • ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 22
    در‌غرب‌علیه‌اسرایل‌تظاهرات‌می‌شود‌بر‌خلاف‌دولت‌مددانش‌اما‌در‌ایران‌فقط‌باید‌هرچه‌حکام‌گفتند‌مردم‌‌‌تکرار‌کنند‌‌‌‌این‌شد‌ازادی‌ایرانی
  • ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 1
    ظریف خائن است ، چون در فیلمی افشا شده ، از وزیر خارجه امریکا تقاضای کمک ها مالی سیاسی برای پیروزی در انتخابات کرد ، او جاسوس و خائن است؟؟؟
  • محمدایوب ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 0
    جواتی سرباز آمریکایی
  • ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 0
    اول فکر می کردم ظریف از روی ترس داره حرف میزنه اما انگار ماموریت داره تا جمهوری اسلامی رابترسونه تا اسرائیل بافراغ بال حماس را ازبین ببره بعد بره سراغ حزب الله و درآخرایران چون باهم حریفشون نمیشه!به نظرم جمهوری اسلامی بایدببینه ظریف چی میگه عکسشو عمل کنه چون از اون طرف خط میگیره
    • ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 1
      ظریف میخواد ملت رو بترسونه تا نظام به فلسطین کمک نکنه و اسرائیل سقوط نکنه.آقای ظریف گذشت آن زمان .الان بصیرت مردم حتی معمولی خیلی بالاست و دوست و دشمن رو زود از هم تشخیص میده
  • ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    رای جویی ترام برای انتخابات 2024 بیشتر از بایدن است در حال حاضر.
  • ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 0
    اخر از کسی که سربازی خود را هم در سازمان ملل گذرانده بیشتر از این انتظار دارید؟
  • ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    4 0
    تاریخ مصرف ظریف و روحانی و خاتمی و دیگر دوستان اصلاح طلبشان خیلی وقت است تمام شده
    • ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      3 0
      رضایی، قالیباف، رئیسی و زاکانی چطور؟
  • علی ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    1 0
    از کسانی که در کشورهای غربی بزرگ شده اند ، درس خوانده اند ، نشست و برخاست داشته اند ، وابستگی دارند ، زندگی کرده اند ، حقوق دریافت کرده اند و... چه انتظاری می توان داشت !!!
  • ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    2 0
    علت این اقدامات کوتاهی قوه قضاییه در برخورد با ایشان است چنین اشخاصی در همه کشورها مخل امنیت بشمار میآیند و به جوخه اعدام سپرده میشوند
  • ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    یعنی اینکه سردار باقری بخصوص از زمانیکه عضو ستاد معامله با کرونای روحانی شد آدم دیگری شده بخصوص که اصرار دارد سربازان جمهوری اسلامی بصورت اجباری واکسن بزنند
  • ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    1 0
    وخط قرمز ماهم کدخداست
  • ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    1 0
    برای دکتر ظریف جرات دارین رفراندوم بزارین
    • ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      2 0
      بیشتر طرفدارای ظریف و فریدون در آلبانی هستند. باید برای درخواست محاکمه و مجازات شدنش رفراندوم گذاشت. خیلی ها خواهان هلفدونی رفتنش هستند
  • ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    یه روده ی راست تو وجود این افساد طلبان نیست معصوم می فرماید بادروغگو دوست نشو زیرا دور را نزدیک ونزدیک را دور نشان میدهدبه این جماعت اندازه سر سوزنی اعتماد ندارم اقای ضعیف کاش مرد بودی وجرعت داشتی یک بار با حاج قاسم در میدان نبرد حضور پیدا میکردی ولی ادمهای ترسو وبزدل ضعیفی مثل شما ..............
  • محمد ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    زریف و حسن فریدون صددرصد جاسوس صهیونست ها هستند هیچ شکی نیست
  • ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    با چه مجوز و گزینشی اقای ظریف شده استاد دانشگاه تا دانشجویان را منحرف نماید.
  • ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    8سال کشور از لحاظ اقتصادی وسیاسی براثر ناکارامدی ظریف و امثالهم ضربه خورده وعوارض ناکاری آمدی آنها کشور باید سالها باید تاوان پس بدهد حالا نیز با حرفهای نسنجیده باسیاسی کاری وجناحی اتحاد کشوررا به مخاطره میاندازد.
  • ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    2 0
    اگر یک جوان از سر خامی چیزی بگه سریع محاکمه می شه اما افرادی مثل ظریف که به صورت اساسی دارن به مبانی انقلاب و اصول دینی ما حمله می کنن هیچ کاری باهاشون ندارن. این دیگه چه عدالتی هست.
  • ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    1 0
    ظریف گربه نره معروف
  • ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 1
    از ناراحتی و سوزش و بیقراری عجیب ظ برای مخالفت با ورود ایران به جنگ غزه، معلوم بود که اربابانش خیلی ترسیدن و تلاش میکنند با عوامل نفوذی افکار عمومی را برعلیه تصمیم نظام به ورود احتمالی به جنگ مشوش کنند. این نشانه خوبی است و باید از فرصت استفاده کرد. که حتما کارشناسان نظامی غافل نیستند.
  • علی ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    0 0
    بسیاری از حرفهای آقای ظریف درسته؛یکسری از مردم از اینکه بخاطر فلسطین هزینه میدیم راضی نیستن و از این وضعیت خسته شدن.البته مقصر اصلی نگرش بعضی از مردم صداوسیمای فشل ماست که هنوز نتونسته واسه مردم تبیین کنه که اگه اونجا هزینه نکنیم بایستی چندبرابرشو لب مرز هزینه کنیم.ممکنه که از لحاظ گرایش سیاسی با ظریف مخالف باشیم ولی چرا اینقدر تو پیامها توهین بهش میکنین؟
  • ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    0 0
    ظریف همچین لاف میزنه که من تحت سه تحریم آمریکا و کانادا هستم، که یاد حاجی گیرینوف توی سریال اخراجی ها افتادم که همش برای سوء استفاده و خودشیرینی از سابقه جبهه و جنگ واسه خودش مایه میذاشت.
  • عباس بابايي ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 1
    اين مردك كه هشت سال مملكت را به بازي گرفت و هشت سال به مأموريت برجام كه در ازاي هرساعت ١٠٠ميليون تومان حق مأموريت مي گرفت و ميرفت باج ميداد الان بايد محاكمه شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس