کد خبر 1583668
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱

به گزارش مشرق، اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی نوشت:

سومین آئین بزرگداشت حکیم نظامی، که سومین سال متوالی با پیام رییس جمهور فرهنگ دوست و هنر پرور کشور عزیزمان برگزار شد، تجلیل از گوهر کم‌یابِ زبان فارسی، ایران فرهنگی و حکمت اسلامی است.

او گرچه بیشتر یک ادیب شناخته میشود، اما جامع معقول و منقول بود و همین دانش و فلسفه و دیانت او، آثارش را جهانی کرد و شهرت نظامی را از قفقاز و آناتولی تا شبه قاره هند گستراند.

تاثیر نظامی از ایران، افغانستان و تاجیکستان تا آذربایجان که مقبره‌اش نیز در آنجاست، نمونه‌ای برجسته از زنده بودن تمدن ایرانی و اسلامی ماست.

او تنها از سلاطین ادب فارسی نیست، بلکه تفکر ایرانی اسلامی را وارد دیگرزبان‌ها مانند ترکی، عربی، آلمانی،فرانسوی، انگلیسی، روسی، ارمنی و…کرد.

امروز آنچه از نظامی میتوان آموخت، یک ایران‌دوستی مبتنی بر اسلام است.

نزد او، همه عالم مانند تن انسان بود که قلب تپنده‌اش، ایران به شمار میرفت؛ برهمین اساس نیز در هفت پیکر سرود: همه عالم تنست و ایران دل نیست گوینده زین قیاس خجل چون که ایران دل زمین باشد دل ز تن به بود یقین باشد.

آنچه وزیر فرهنگ از نظامی آموخت

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    0 0
    شایسته است که با توجه به اینکه نظامی زاده شهر تفرش بوده است و تات زبان بود و به شهر تات زبان گنجه در زمان خود برای سرودن شعر برای مردم آن رفته بود، نام این اندیشمند بزرگ سپهر اندیشه و خرد ایران زمین را به شکل کامل خود یعنی ن«ظامی گنجوی تفرشی» ادا کرد. به ویژه اینکه مغولان سارق تاریخ آن را به عنوان شاعر ملی خود جا زده اند. انگار نه انگار که زیان، زادگاه و سروده هایش همگی ریشه پهلوی آریایی دارند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس