کد خبر 1578714
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
شرایط آتش‌بس احتمالی غزه به نقل از منابع عبری

شرایط پیشنهادی آمریکا برای تبادل اسرا بین اسراییل و حماس از سوی منابع عبری زبان اعلام شده است.

به گزارش مشرق، «باراک راوید»، خبرنگار وبگاه عبری والا در گزارشی به مفاد پیشنهاد آمریکا برای تبادل اسرا بین اسراییل و حماس پرداخته است.

این خبرنگار عبری زبان مفاد پیشنهاد آمریکا برای تبادل اسرا بین اسراییل و حماس را شامل موارد ذیل عنوان کرده است:

آزادی چند صد اسیر فلسطینی در ازای آزادی ۳۵ تا ۴۰ اسیر اسراییلی اعم از زنان غیرنظامی، سربازان زن، مردان بالای ۵۰ سال و اسیران در شرایط وخیم جسمی.

اعداد اسرای فلسطینی که به ازای هر سرباز زن آزاد می‌شوند، بیشتر از تعداد اسرای اسراییلی دیگر است که در این مرحله آزاد می‌شوند و همچنین شامل آزادی زندانیان محکوم به حبس‌های طولانی به اتهام کشتن اسراییلی‌ها در این مرحله می‌شود.

در مرحله اول معامله، امکان آتش‌بس برای مدت شش هفته وجود خواهد داشت.

چارچوب آمریکا شامل بازگشت محدود آوارگان فلسطینی به شمال نوار غزه است که از اجرای مرحله اول توافق آغاز خواهد شد.

همچنین افزایش چشمگیر دامنه ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بخش دیگری از مفاد این چارچوب موقت خواهد بود.

از سوی دیگر، گزارشگر حقوق سلامت سازمان ملل اعلام کرد که جنگ اسراییل علیه نظام سلامت غزه، جنایت عمدی است.

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل با بیان اینکه نگرانی‌های زیادی در مورد وضعیت رفح داریم، افزود: «آنچه ما پس از تصمیم دیوان بین المللی دادگستری دیدیم، تشدید تنش بیشتر است.»

این کارشناس حقوق سلامت سازمان ملل همچنین با اشاره به اقدامات صهیونیست‌ها در غزه گفت: «آنچه در غزه اتفاق می‌افتد بخشی از تاریخ طولانی معافیت اسراییل از مجازات در برابر ارتکاب جنایت است.»

گزارشگر سازمان ملل همچنین با نگرانی از اوضاع غزه افزود: «ما از یک فاجعه بزرگ‌تر در غزه به دلیل گسترش اجساد در حال تجزیه و گسترش بیماری‌های همه گیر می‌ترسیم و بدون آتش بس فوری هم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.»

به گفته گزارشگر حقوق سلامت سازمان ملل، گرسنگی به سلاحی در جنگ اسراییل علیه غزه تبدیل شده است و جنگ کنونی بین یک طرف دارای سلاح هسته‌ای و از در طرف مقابل مردمی است که برای آزادی خود تلاش می‌کنند.

همزمان فرانسه با انتشار بیانیه‌ای خواستار برقراری آتش بس فوری در نوار غزه شد. وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده است که ما نیاز فوری به دستیابی به توافق آتش بس را با توجه به وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه یادآوری می‌کنیم.

به گفته وزارت خارجه فرانسه، آتش بس در غزه برای تضمین حفاظت از غیرنظامیان و ورود کمک‌ها در مقیاس وسیع ضروری است.

پیشتر نیز سازمان مقاومت جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرده بود که واشنگتن مسئول ادامه تنش و درگیری‌ها در منطقه است. سخنگوی جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد که نتانیاهو می‌خواهد جامعه صهیونیستی را متقاعد کند که این مقاومت است که مانع از پیشرفت مذاکرات می‌شود. «محمد حاج موسی»، در گفتگو با فلسطین الیوم گفت: آنچه نتانیاهو از تحقق آن در شمال و مرکز نوار غزه عاجز و ناتوان بود، در شهر رفح نیز به آن نخواهد رسید.

حاج موسی بیان کرد که ما نسبت به کشتار و جنایاتی هولناک علیه فلسطینیان در رفح در صورت حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به این شهر هشدار می‌دهیم. وی گفت دستاوردهای مستند مقاومت به جامعه صهیونیستی ثابت می‌کند که نتانیاهو دروغ می‌گوید. سخنگوی جهاد اسلامی تصریح کرد که نباید دنباله‌رو روایت آمریکا در مورد حاکمیت غزه بعد از جنگ بود. محمد الحاج موسی اظهار داشت که دشمن صهیونیستی قصد دارد از وقایع هفتم اکتبر برای نابودی قضیه فلسطین بهره ببرد. او واشنگتن را مسئول ادامه تنش و درگیری‌ها در منطقه دانست.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه نیز اعلام کرد وضعیت بهداشتی در شمال این باریکه به شدت فاجعه‌بار است و بیمارستان‌های این منطقه بیش از ۱۰ روز است که سوخت ندارند.

این وزارتخانه افزود ده‌ها دستگاه آمبولانس و خودروهای سازمان امداد و نجات و خدمات پزشکی به سبب نبود سوخت به کلی از کار افتاده و قادر به خدمت رسانی نیستند.

به گفته این وزارتخانه، برق یخچال‌های نگهداری دارو قطع شده و مقادیری از داروهای حساس در حال خراب شدن است. وزارت بهداشت فلسطین در غزه تاکید کرد که بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه به سبب نبود سوخت برای ادامه کار ژنراتورها و یخچال‌های نگهداری دارو، با خطر مرگ مواجه هستند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس