کد خبر 1578566
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق مطلبی را با عنوان حزب‌الله لبنان و مذاکره مرزی که برگرفته از یادداشت میشل‌یانگ، مدیر «برنامه خاورمیانه» در «بنیاد کارنگی » است منتشر کرد:

میشل‌یانگ، مدیر «برنامه خاورمیانه» در «بنیاد کارنگی » طی یادداشتی به تأثیر جنگ غزه بر موقعیت و قابلیت نظامی حزب‌الله لبنان پرداخته است.

به نظر نویسنده، حزب‌الله از اصل عملیات طوفان‌الاقصی اطلاع داشته، گرچه احتمالاً از زمان اجرای آن، مطلع نبوده است.

طبق این یادداشت، حزب‌الله «توانسته ضمن اقدامی دقیق و متعادل‌کننده، سطح خاصی از بازدارندگی با اسرائیل را حفظ کرده و از یک جنگ همه‌جانبه و ویران‌گر نیز اجتناب کند». اما به‌زغم یانگ، خطای محاسباتی حزب‌الله این است که ممکن است اسرائیل حود را به محدودسازی سطح تنش، مقید نداند.

منظور نویسنده این است که ممکن است اسرائیل حتی پس از پایان نبرد غزه نیز به بمباران جنوب لبنان ادامه دهد تا بتواند «ترتیبات امنیتی جدیدی در امتداد مرز لبنان و اسرائیل» ایجاد نماید. وی این وضعیت را پویایی نوینی می‌خواند که ممکن است موقعیت نظامی حزب‌الله در مرزهای جنوبی را دستخوش دگرگونی کند.

البته یانگ اذعان دارد که لفاظی گالانت درباره تداوم حملات به لبنان، می‌تواند ایفای نقش «پلیس بد» برای وادارسازی حزب‌الله به عقب‌نشینی از طریق مذاکرات میانجی‌گرانی مانند آمریکا و فرانسه باشد. ترورهای هدف‌مند اسرائیل مانند ترور صالح‌العاروی و فرماندهان حزب‌الله نیز «عبور از آستانه سطح تنش» در راستای تقویت اهرم‌های فشار همین مذاکرات بوده است.

به نظر یانگ، اینکه اسرائیل خواستار بازگشت آوارگان شمال فلسطین اشغالی و حزب‌الله نیز نیازمند بازگشت آوارگان جنوب لبنان به منازل و مناطق مسکونی‌شان هستند، زمینه یک معامله مرزی را پدید آورده است.

مطابق این یادداشت، این معامله می‌تواند با انعطاف در خواسته‌های طرفین رخ دهد. چنان‌که نماینده آمریکا از حزب‌الله خواست که نه به اندازه ۳۰ کیلومتر مد نظر اسرائیل، بلکه به اندازه ۷ کیلومتر از مرز جنوب لبنان عقب‌نشینی کند.

نویسنده اقرار می‌کند که حزب‌الله تا پیش از پایان نبرد، تمایلی به هیچ مذاکره‌ای ندارد. به ویژه که حاکمان اسرائیل معتقدند باید به جای یک راه‌حل موقت در پی یک راه‌حل پایدار برای رفع تهدید حزب‌الله باشند. علی‌الخصوص اگر بتوانند «حماس و جهاد اسلامی را غزه ناتوان و مهار سازند».

اسرائیل ناظر به محدودیت‌های راهبرد «وحدت عرصه‌ها»ی ایران که در توقف عملیات نظامی برخی گروه‌های مقاومت عراق مانند کتائب و نجبا رخ نموده، ممکن است مزایایی برای یک جنگ تمام‌عیار برای حزب‌الله ببیند که آن را موجب تضعیف پایگاه اجتماعی مقاومت در لبنان قلمداد می‌کند. بنابراین نمایش و تثبیت بازدارندگی حزب‌الله از طریق ارتقای اعتبار تهدیدات عملیاتی، ضرورتی حیاتی است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس