کد خبر 1577985
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق مطلبی با عنوان اسرائیل، بازنده یک بازی طولانی که برگرفته از یادداشت رافائل‌کوهن، افسر پیشین اطلاعات نظامی ارتش آمریکا و مدیر «برنامه دفاعی» در «مؤسسه رَند» است منتشر کرد :

رافائل‌کوهن، افسر پیشین اطلاعات نظامی ارتش آمریکا و مدیر «برنامه دفاعی» در «مؤسسه رَند» طی یادداشتی در فارن‌افرز به ارزیابی پیامدهای عملیات نظامی اسرائیل در غزه پرداخته است.

به نظر نویسنده، اینکه علی‌رغم تلفات اسرائیل و تداوم حیات حماس، هم‌چنان ساکنان یهودی فلسطین اشغالی «از ادامه اقدامات نظامی» حمایت می‌کنند؛ نشان می‌دهد که «اسرائیل نسبت به برخی از اهداف جنگی خود پیشرفت ملموس‌تری داشته، اما نه آن اندازه که ادعا کرده است».

کوهن اذعان دارد که اسرائیل باید نبرد غزه را در پازل بزرگ‌تری ببیند، زیرا «پیروزی در یک منطقه لزوماً به پیروزی در منطقه دیگر منجر نمی‌شود». زیرا اسرائیل گمان کرده مشکلش با حذف ۳ هزار مبارز عملیات طوفان‌الاقصی یا حتی حذف ۳۰ هزار عضو حماس حل می‌شود، حال آن‌که حداقل ۳ میلیون نفر از فلسطینیان ساکن کرانه و غزه، حامی این عملیات بوده‌اند و اسرائیل طبق آمار رسمی ارتش این حکومت، حداکثر ۱۰ هزار عضو حماس، ۱۸ گردان از مجموع ۲۴ گردان و هم‌چنین ۵۰ فرمانده گردان را توانسته از بین ببرد و برای نابودی کامل آن «ممکن است به جنگی حداقل یک سال یا حتی بیشتر نیاز داشته باشد».

طبق این گزارش، فراتر از عدم موفقیت در عرصه سخت، در عرصه قدرت نرم نیز اسرائیل «نه تنها در فلسطین، بلکه در سطح بین‌المللی نیز شکست خورده است». شکستی که ممکن است اسرائیل را وادار کند پیش از دست‌یابی به اهدافش، این نبرد را متوقف کند. به ویژه که حذف حداکثر ۱۰ هزار عضو حماس پس از ۳۰ هزار بمباران هوایی از ابتدای جنگ، یعنی به ازای هر ۳ بمباران، حداکثر ۱ عضو حماس جانش را از دست داده، در حالی که چندین برابر غیرنظامی کشته شده، و این اثربخشی و اعتبار تداوم این بمباران‌ها را مخدوش می‌کند.

کوهن در ارزیابی پیشنهاد آمریکا مبنی بر کاهش نیروی زمینی و سوق‌دهی عملیات نظامی اسرائیل به سوی ترورهای هدف‌مند پهپادی، بیان داشته که اولاً حتی این نیز موجب کاهش خشم و نارضایتی جهانی از عملیات اسرائیل نخواهد شد، ثانیاً دستاوردی برای هدف کلان اسرائیل مبنی بر نابودی حماس و ایجاد رضایت‌مندی در داخل مناطق اشغالی نیز ندارد.

پیشنهاد نویسنده این است که «اسرائیل اگر نه به دلایل اخلاقی، حداقل به دلایل استراتژیک باید این واقعیت را بپذیرد که مسئولیت بیش از دو میلیون غیرنظامی غزه را بر عهده دارد و باید رفاه آنها را تضمین کند. تضمین رفاه غیرنظامیان غزه همچنین بهترین راه برای تأمین حمایت بین‌المللی، به ویژه از سوی ایالات متحده، برای ادامه مأموریتش برای از بین بردن حماس است». کوهن نقطه شروع این راهبرد را «ایجاد مناطق امن شامل مسکن موقت و بهداشت اولیه، ورود کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه و اهدای مستقیم آنها توسط ارتش اسرائیل به غیرنظامیان، در مناطقی که قبلاً از وجود شبه‌نظامیان حماس در شمال غزه پاکسازی شده» می‌داند.

این راهکار اولاً به دلایل ایدئولوژیک با مخالفت راست رادیکال در حکومت نتانیاهو مواجه خواهد شد که بخش مهمی از ائتلاف حاکم در کابینه را تشکیل می‌دهند. ثانیاً معطوف به جنایات بزرگ و غیرقابل‌انکار اسرائیل در غزه، اعتبار و مشروعیتی برای ارتش اسرائیل وجود ندارد که بتواند ضامن حیات و رفاه غیرنظامیان فلسطینی در این محدوده باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 0
    قطعا
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    0 0
    امیدوارم یهودی ها همه قتل عام شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس