کد خبر 1560576
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵

به گزارش مشرق، احسان کیانی، فعال رسانه در ایتا نوشت:

خطر آتش‌بس برای اسرائیل

رافائل‌کوهن، افسر پیشین اطلاعات نظامی ارتش آمریکا و مدیر «برنامه دفاعی» در «مؤسسه رَند» طی یادداشتی مورخ ۵ دی ۱۴۰۲، به بیان این مسأله پرداخته که چرا پذیرش آتش‌بس برای اسرائیل، خطرناک است.

وی که به مدت یک هفته در مناطق اشغالی به گفتگو با مقام‌های رژیم اسرائیل و برخی ساکنان سرزمین‌های اشغالی پرداخته، معتقد است اجتماع یهودیان و حکومت اسرائیل به اتحادی با یکدیگر در راستای تحقق هدف نابودی حماس رسیده‌اند.

وی هم‌چنین معتقد است که این اتحاد بیش از آنکه در انتقام ریشه داشته باشد، ریشه در ترس این افراد دارد. زیرا قبل از طوفان‌الاقصی، حماس را یک تهدید درجه دوم، پس از ایران و حزب‌الله لبنان قلمداد می‌کردند ولی اکنون برای آن‌ها به اولویت امنیتی اسرائیل بدل شده است.

به نظر کوهن، تداوم اسارت ساکنان فلسطین اشغالی در غزه و آوارگی بیش از ۲۰۰ هزار نفر از افرادی که در مرز غزه یا در مرز لبنان زندگی می‌کردند، نشان از تداوم تبعات جنگ دارد. علاوه بر اینکه طبق این یادداشت، بیش از ۲۶۰ هزار نفر ار ساکنان سرزمین‌های اشغالی، درخواست دریافت اسلحه به هدف مبارزه با گروه‌های مقاومت را داشته‌اند.

نویسنده بیان می‌کند که «اسرائیل انسداد پنجره اقدام را احساس می‌کند، پس فشار را برای پیشروی و تخریب سریع‌تر زیرساخت‌های حماس افزایش می‌دهد. زیرا وقتی بازیگری با تهدیدی وجودی مواجه شود، کمتر احتمال دارد که خویشتن‌دارانه عمل کند».

کوهن مدعی است که آتش‌بس در شرایط کنونی صرفاً «بذر یک جنگ دیگر و حتی خونین‌تر را می‌سازد» زیرا اسرائیل با میادین مین و مناطق حائل، محاصره غزه را تنگ‌تر خواهد ساخت و حملات هوایی و ترورهای هدف‌مند را در پیش خواهد گرفت. علاوه بر اینکه مانع بازسازی غزه و مانع اشتغال ساکنانش خواهد شد.

پیشنهاد نویسنده این است که حامیان فلسطین فشار بیاورند تا یک «جنبش ملی‌گرای لیبرال فلسطینی» جایگزین حماس شود تا مذاکرات فلسطین و اسرائیل تداوم یافته و بدین ترتیب، آتش‌بس نه به یک توقف تا اطلاع ثانوی، بلکه به یک صلح پایدار بدل شود. این در حالی است که اگر حکومت اسرائیل خواستار حل مسأله باشد، از اشغال‌گری و تبعیض دست خواهد کشید و زمینه فعالیت مقاومت را کاهش خواهد داد و اگر نخواهد چنین کند، که چنین به نظر نمی‌رسد، جایگزینی برای مقاومت در فلسطین وجود نخواهد داشت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس