کد خبر 1575713
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق مطلبی با عنوان روایتی آماری از فعالیت داعش در ترکیه را که برگرفته از یادداشت آرون‌زیلن، کارشناس «برنامه گروه‌های جهادی» در «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» است منتشر کرد:

آرون‌زیلن، کارشناس «برنامه گروه‌های جهادی» در «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» طی یادداشتی مورخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ به بررسی زمینه‌های منتج به عملیات تروریستی داعش در استانبول در تاریخ ۸ بهمن پرداخت. عملیاتی که در پی بیانیه ابوحذیفه‌الانصاری، سخنگوی داعش انجام شد که حدود یک ماه قبل از آن خواستار حمله به «یهودیان و مسیحیان» شده بود.

طی این حمله، دو عضو شاخه خراسان داعش(یکی اهل روسیه و دیگری اهل تاجیکستان) به کلیسای کاتولیک سانتاماریا حمله کردند که یک کشته بر جای گذاشت. آخرین حمله داعش در ترکیه به اول ژانویه ۲۰۱۷ بازمی‌گردد که طی تیراندازی در کلوپ شبانه رینا، ۳۹ فر کشته و ۷۹ نفر زخمی شدند. نویسنده فاصله طولانی آخرین حمله با عملیات تروریستی اخیر را دلیلی بر «توانایی آنکارا در خنثی‌سازی توطئه‌های داعش» قلمداد کرده است.

طبق این گزارش، داعش از مارس ۲۰۱۴ تا ژانویه ۲۰۱۷، حداقل ۲۰ حمله در داخل ترکیه انجام داد که طی آن ۳۰۸ نفر کشته و ۱۱۶۷ نفر زخمی شدند. در واکنش، ترکیه پس از ساخت دیوار مرزی و اشتراک اطلاعات با دولت‌های هم‌سو، ۷۷۲۶ عملیات علیه داعش از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ انجام داد که طی آن، ۲۰۶۳۱ را تحت نظر قرار داده، ۵۶۷۸ نفر را بازداشت نمود و بیش از ۹۰۰۰ نفر را به اتهام ارتباط با داعش از ترکیه اخراج کرد.

نویسنده بیان داشته گرچه داعش از ۲۰۱۴ فعالیت در ترکیه را آغاز کرده ولی اولین بار، ۲۰۱۹ طی ویدئویی از ابوبکرالبغدادی، وجود «ولایت ترکیه» در نواحی مد نظر داعش اعلام شد. آنکارا ۱۰ می ۲۰۲۳ اعلام کرد که سحاپ‌واریس، رهبر «ولایت ترکیه» را بازداشت نمود. داعش خراسان نیز که عامل عملیات اخیر بوده، بارها در رسانه خود موسوم به العظیم و نشریه «خراسان‌غاق»(به معنای صدای خراسان)، ترکیه را به دلیل «دمکراسی، قانون اساسی سکولار، روابط مساعد با غرب و همکاری با پیشمرگه‌های کرد در شمال عراق» هدف لفاظی‌های رادیکال قرار داد.

افزایش فعالیت شاخه خراسان داعش پس از استقرار طالبان که در عملیات‌های تروریستی اخیر این گروه در ایران، ترکیه و برخی مناطق جنوب شرق آسیا نمود داشته، هشداری برای همسایگان و کشورهای نزدیک به افغانستان است که طالبان برای برخورد جدی‌تر، اشتراک‌گذاری اطلاعات و اجرای عملیات علیه این گروه تحت فشار قرار دهند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    3 2
    دولت ترکیه یکی از حامیان اصلی داعش و مرکز آمزش نظامی این گرو کفیری است.
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    1 2
    ترکیه هم با داعش همکاری می کند هم با اسراییل برای پول همه کار می کند فقط نمی دانم اینهمه چریدن دنبه شان کو اقتصادشان که افتضاح است - همه انهایی که سفر تفریحی می رن ترکیه بدانن نفرین مردمی که از داعش و اسراییل صدمه دیدن پشت سرشان است
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    1 2
    ترکیه هم با داعش همکاری می کند هم با اسراییل برای پول همه کار می کند فقط نمی دانم اینهمه چریدن دنبه شان کو اقتصادشان که افتضاح است - همه انهایی که سفر تفریحی می رن ترکیه بدانن نفرین مردمی که از داعش و اسراییل صدمه دیدن پشت سرشان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس