کد خبر 1574786
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق در مطلبی با عنوان واکنش داعش به جنگ غزه که برگرفته از یادداشت ایلانا وینتر، کارشناس برنامه «ضدتروریسم» در «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» است نوشت:

ایلانا وینتر، کارشناس برنامه «ضدتروریسم» در «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» مورخ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ به ارزیابی واکنش داعش به عملیات طوفان‌الاقصی پرداخته است.

نویسنده بیان می‌کند برخلاف القاعده که از این عملیات استقبال کرده و در کنار تحریرالشام و طالبان، همبستگی خود را با اعلام «جهاد علیه اسرائیل و یهودیان» بیان کرده و خواستار اخراج یهودیان از «مناطق اسلامی» شدند، ولی داعش واکنش مثبتی نشان نداد زیرا «آرمان فلسطین را در اولویت خود نمی‌داند» و به همین دلیل بارها حماس را به دلیل «ایدئولوژی ملی‌گرایانه و ارتباط با ایران» مورد انتقاد قرار داده است. به اذعان نویسنده، یکی دیگر از دلایل واکنش منفی داعش به عملیات حماس، این است که داعش فاقد پایگاه و ظرفیتی در فلسطین اعم از غزه و کرانه باختری است و «گروه‌های ملی‌گرا و اسلام‌گرای فلسطینی» مانع حضور داعش در فلسطین شده‌اند.

طبق این گزارش، داعش در اولین واکنش، طی سرمقاله‌ای مورخ ۱۲ اکتبر در نشریه النبأ، صرفاً بر «حمایت از مسلمین در هنگام رنج» تأکید داشت و ۱۹ اکتبر نیز طی سرمقاله‌ای بیان داشت که اولویت نبرد باید «دولت‌های مرتد عربی» باشند که به عنوان «قلعه و دیوار» اسرائیل عمل می‌کنند. با این حال، هنوز هم دستور جهادی صادر نکرد تا اینکه ۴ ژانویه سخن‌گوی داعش باز هم نه علیه اسرائیل بلکه «مسیحیان و یهودیان و مسلمانان مرتد نظامی و غیرنظامی» حمله کنند. دستوری که به گفته نویسنده، با عملیات تروریستی شاخه خراسان داعش در مراسم سالگرد سردار سلیمانی در کرمان، نمود یافت که به شهادت بیش از ۹۰ تن انجامید. داعش در توجیه این عملیات، در شرایطی که مردم غزه تحت بمباران اسرائیل هستند، گفت که «ایران رهبر فرضی محور مقاومت، مهم‌ترین دشمن اسلام سنّی است».

در این گزارش آمده که هفته آخر دسامبر ۲۰۲۳ نیز ۸ عضو یک سلول شاخه خراسان داعش در وین آلمان به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در کلیسای جامع کلن و کلیسای جامع سنت‌استفان دستگیر شدند. در ۲۵ دسامبر، ۲ نوجوان عضو این شاخه در قرقیزستان به دلیل برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در یک میدان مرکزی و یک کلیسا در جلال‌آباد دستگیر شدند. ۲۹ دسامبر، ۳۲ عضو این شاخه در ترکیه به دلیل توطئه‌ای برای بمب گذاری در یک کلیسای کاتولیک و دو کنیسه در استانبول دستگیر شدند. پس از این، در ۲۸ ژانویه، داعش با موفقیت حمله‌ای را به کلیسایی در استانبول انجام داد که در آن ۱ نفر کشته و ۱ نفر دیگر زخمی شد.

بررسی عملیات‌های تروریستی داعش نشان می‌دهد که جنگ غزه، تغییری در الگوی عملیاتی این گروه بنیادگرای تروریستی به وجود نیاورده و هم‌چنان با ادبیات ضدشیعی و تکفیری خود ادامه داده و تصور می‌کند که می‌تواند از فضای پدیدآمده برای افزایش مانور عملیاتی خود بهره‌مند شود. گرچه احتمالاً با پیامدهایی برای فقدان توجیهی برای عملیات‌های خود، در بین حامیان دیدگاه‌های جهادی در اهل‌سنت روبرو خواهد شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    چرت و پرت
  • SE ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    8 1
    داعشی ها سگیونیستهای بظاهر مسلمان هستند
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    داعش تحت حمایت اسرائیل بعد انتظار دارن از عملیات علیه اسرائیل دفاع کنه!!!
  • هع IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    حتی کاربران سنی شبکه های اجتماعی میدونن داعش ساخته موساد است
  • حمیدرضا IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    8 2
    دونالد ترامپ: داعش را باراک اوباما وهیلاری کلینتون درست کردند!!!!
  • سجاد ترک IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    همش جنگ جنگ چی میشه بدون جنگ زندکی کرد
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    داعش صددرصد ساخته و پرداخته اسرائیل و آمریکا جهت حفظ منافع اسرائیل است. سران داعش قطعا آگاهانه و در ارتباط مستقیم با موساد و سیا و با دلارهای آمریکایی و تجهیزات لجستیک اسرائیلی دست به تاسیس حزب شیطان زدند و اعضا آن اگرچه ظاهرا مسلمانند اما تقریبا تماما از بیماران روان رنجور و لمپن ها و تفاله های اجتماعی بزهکار خاصه از میان مهاجران خاورمیانه ای اروپانشین که در حاشیه شهرهای اروپایی اسیر الکل و مواد و فحشا به اوج روان رنجوری رسیده بودند انتخاب میشوند. اینها با یک شستشوی مغزی نرم افزارانه/سخت افزارانه(یعنی با تلقین تفاسیر سلفی تروریستی ضدشیعی و ضدانسانی از یکسو و قطعا تزریق یکسری آمپول ها و داروهای روانپزشکی خشونتزای توهم آفرین آماده میشوند) آماده ی خدمت در ارتش صهیونیسم اسلامی تروریستی هستند. این قضیه زمانی کاملا برملا شد که نه تنها روابط سازمانی و پشتیبانی اسرائیل از داعش برملا گشت بلکه با عدم هرگونه حمله تروریستی و حتی تبلیغی علیه اسرائیل و یهودیت و منافع آمریکا در منطقه, همه چیز داعش برملا شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس